Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:49

Je kunt nu trouwens de ketting ook eens als een gewoon touw vastmaken (gewoon aan de ring) en kijken of het beter gaat. Vaak is het geluid van de ketting al genoeg en als dit een poosje goed gaat, weer proberen met een gewoon touw...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:04

even over n maatje voor romeo ( leuke naam joh ) misschien kun je n oproep zetten op kapaza.be op hier op bokt of iemand in jou buurt hem niet op de weide kan hebben met andere pony,s zeker als je m toch gaat laten castreren ( en als jaarling is t nu goede leeftijd om te laten castreren , ander schijnen ze toch last te blijven houden van hengsten hormonen ) dan is je probleem van n 2e pony ook opgelost ...
hier bij mij in de buurt loopt een welsch cob die was eerst ook alleen , maar nu staat er een dwergeitje bij en dat is zo schattig , gisteravond stond t geitje onder de pony te schuilen....

succes met romeo en probeer iets te verzinnen in de zin van n maatje voor hem ...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:55

Zinzi_jewel, het probleem is, dat haar ouders hem niet weg willen laten gaan, dus bij anderen op de wei wordt moeilijk. Ik denk ook zomaar dat haar ouders het niet accepteren als er een ponietje bij háár op het land zou komen.
Ik denk eigenlijk dat er gewoon helemaal niets gaat gebeuren en dat Romeo eenzaam en alleen zijn jeugd gaat slijten.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 22:18

Diablo schreef:
Ik denk eigenlijk dat er gewoon helemaal niets gaat gebeuren en dat Romeo eenzaam en alleen zijn jeugd gaat slijten.

En waarom denkt je dat?
Ik heb vandaag de huur van een nieuwe wei aangevraagd, dus moest dit lukken, heeft Romeo 3 weides. Als we die 3e weide eens hebben, kan ik blijven zeuren bij mijn ouders om nog een pony bij te kopen. Ik heb hier gisteren zelfs nog over gepraat met mijn vader, hij zei dat het hem niet om het geld ging, maar dat we de plaats niet hebben. Dit kan echter veranderen als we die derde weide erbij hebben...

Dus ik vind eerlijk gezegd dat je het recht niet hebt om zo een vooroordelen te hebben... Ik doe wat ik kan om Romeo de nodige sociale contacten te geven zodat hij een paardwaardige jeugd kan hebben.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:22

ik vind dat je de hengstenketting het beste over de neus kunt doen, dit doet geen pijn zolang je er niet aan trekt. en zolang je m niet 'op zn plek moet zetten' moet je ook gewoon zorgen dat je niet aan die ketting gaat trekken! want dan zou je m onnodig straffen.
je kunt beter de ketting wat langer zo laten zitten zodat je als hij ooit nog een kuurtje heeft m meteen weer op zn plek kunt zetten Knipoog zolang hij niks verkeerds doet hoef jij niet aan die ketting te trekken en doet het dus ook geen pijn.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:26

Ik heb een twee jarige hengst, die stopt ook als ik stop zeg...

En hij loopt braaf aan een halstertouw... Clown

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:56

Nanne schreef:
Ik heb een twee jarige hengst, die stopt ook als ik stop zeg...

En hij loopt braaf aan een halstertouw... Clown

dat is echt gewoon geweldig en dan moet je ook zeker geen andere middelen gaan gebruiken als hij het zo goed doet.
als t niet hoeft moet je ook geen hengsteketting gebruiken maar moet t wel dan moet t.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:13

Sander_Lotte, als dit allemaal gaat gebeuren, en Romeo komt in een leuke groep paardjes te staan, zodat hij opgevoed kan worden, zoals het hoort, neem ik mijn woorden terug.

Maar ik verwijt het jou niet hoor, jij hebt je ook maar te schikken naar de beslissingen van je ouders, dat snap ik wel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:39

wat ik dan niet begrijp als geld t probleem niet is en je hebt nu 2 kleine weides kan er best n kleine pony bij ... dan maar veel hooi voeren , dan maar haast geen gras
alleen is nooit goed voor geen enkel dier en zeker niet voor n veulentje
hij zal als hij dadelijk ouder is sociaal veel problemen hebben met andere paarden en dat komt dan nooit meer goed
..snap dat je afhankelijk bent van je ouders , maar z emoeten wel inzien dat dit voor romeo niet goed is

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 13:06

Ik ben druk bezig met de aanvraag voor het huren van een 3e wei. Ik heb vandaag vernomen dat dit stuk van de stad Genk is en dat het door niemand gehuurd wordt. De kans is dus vrij groot dat ik de toelating krijg om Romeo erop te laten lopen.

Ik heb gisteren met mijn vriend gepraat over Romeo. Hij begrijpt mijn ouders ook niet, want als we een 3e wei hebben, kan er gemakkelijk een tweede pony bij. We hebben gisteren wat luchtfoto's bekeken, het stukje dat wij willen huren is dubbel zo groot als de wei waar Romeo nu loopt. Mijn vriend gaat eens proberen te praten met mijn ouders, om hen toch maar duidelijk te maken dat we echt wel voldoende plaats hebben...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:29

ShannaY schreef:
Ik zie veel zogezegde "hengsten kenners" voorbij komen, die veelal oplossen met geweld als hij steigerd. Ben ik het mee eens, als hij steigerd, een flinke mep verkopen en laten weten dat je er niet van gediend bent.

Maar ik ben dan ook benieuwd of diezelfde "hengstenkenners" weleens een hengst)en) hebben meegemaakt, die dit als negatieve aandacht doet, en je hem dus beloond als je hem slaat... Dan heeft geweld ECHT GEEN ZIN MEER..

Jup, zo een had ik. Die sloeg tegen zijn boxdeur om vervolgens aandacht te krijkgen in de vorm van een schup onder zijn buik.
De oplossing was om hem een emmer water over zijn pens te kieperen. Dan hoefde je de deur namelijk niet open te doen en kreeg hij dus ook geen 'aandacht' Vork
Paard is er overigens nooit mensen/ kop/ water-schuw van geworden.

Toe hij eenmaal opgedroogd was had ik er een super beest aan.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:45

Heey, ik vind het geen goeie manier waarop jij de hengstenketting gebruikt, het lijkt me nogal pijnlijk voor je pony!
Ik gebruik voor mijn 1 jarige soms ook wel eens een hengstenketting maar die klik ik dan onder aan het halster vast..je moet gewoon consequent zijn en niet teveel van je pony vragen!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:42

Aline_17 schreef:
Heey, ik vind het geen goeie manier waarop jij de hengstenketting gebruikt, het lijkt me nogal pijnlijk voor je pony!
Ik gebruik voor mijn 1 jarige soms ook wel eens een hengstenketting maar die klik ik dan onder aan het halster vast..je moet gewoon consequent zijn en niet teveel van je pony vragen!

Niet iedere hengst is even makkelijk hoor. En het hóeft geen pijn te doen, dat heeft hij zelf in de hand.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 15:53

Aline_17 schreef:
je moet gewoon consequent zijn en niet teveel van je pony vragen!

Wil je precies weten wát hij dan precies doet? Nou hij bijt constant naar me(niet happen, maar echt bijten), hij trippelt constant naast me, gaat met zijn kont van me weg lopen(al trippelend) zodat hij zijwaarts met me mee loopt, terwijl hij zo loopt, toch weer proberen bijten, voortdurend proberen om door te lopen,...

Het enige dat ik van hem vraag is netjes langs me lopen als ik hem van en naar de wei breng. Dit noem ik niet te veel vragen.. Ik vind het best normaal dat een baasje dit verlangt van zijn dier, hoe jong het ook is.

Als gewoon consequent zijn niet meer helpt met een halstertouw, vind ik het goed kunnen dat ik een hengstenketting koop.

Edit: als het pijnlijk is voor mijn pony, is het zijn eigen schuld. Ik doe hem geen pijn, dat doet hij zelf...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:01

Joscaa schreef:
Doe dat dan met een halstertouw, niet met een hengstenketting gelijk, is hartstikke pijnlijk voor je pony, en om hem nou met pijn af te dwingen normaal te doen? Knipoog

hangt er vanaf hoe je hem gebruikt. Zoalng hij trouwens niet trekt of zelf iets probeert uit te halen zal hij er niks van voelen.

Leuk dat het eindelijk beter gaat. Ik had je vorige topic ook gevolgd. Tja blijkbaar heeft hij door dat zo'n gedrag niet kan. Maar hij kan natuurlijk altijd nieuwe dingen gaan uitvinden, dus altijd oppassen.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:23

Ik vind het heel vervelend voor je dat je zo'n strijd moet leveren tov je ouders en zolang Romeo geen kameraadje heeft zal hij zijn streken uithalen richting jouw want hij moet zijn kliergedrag kunnen afreageren en aangezien wij als mens een hele andere pijngrens hebben dan paarden is dit gewoon een gevaar voor eigen leven.
Als ik soms zie hoe Nero geklierd wordt door King dan vindt ik het gewoon zielig maar zo is de natuur nu eenmaal.
Maar als ik zie hoe King is veranderd van dominant en klierige jaarling in een braaf en gehoorzaam bijna 2 jarige dan zou ik dit ook graag voor jouw en Romeo willen want je kent hem dadelijk niet meer terug.

Ik zou bijna zeggen meis breng Romeo hier naar toe en laat hem een paar maanden dollen bij mij in de wei, extra weide bijhuren heeft geen zin zolang je ouders geen 2e paardje willen.

En je kunt ook tegen je vader zeggen als je een shetlanderhengst/ruintje erbij wilt dat die niet eens op stal hoeft..........mijn meiden staan 24/7 buiten die willen niet eens op stal staan.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:53

Jammer dat je 'm niet naar die opfok een uur van je vandaan brengt. Wat is nou belangrijker? Dat Romeo gelukkig is, of dat jij alles hebt, precies hoe je het wilt? Romeo zal het echt beter naar z'n zin hebben in die opfok en hij zal daarna ook veel makkelijker zijn voor jou. Dan kun je 'm niet meer elke dag zien, maar 1 of 2 keer in de week moet toch lukken? En als dat niet lukt, dan maar minder. Op de meeste opfokken is prima toezicht! Succes ermee, ik wil je niet afkraken, maar ik hoop echt dat jij én je ouders doen wat het beste is voor je pony.

Super_Lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:39

LiNdA1986 schreef:
carola schreef:
Nou nou nou.... wat een commentaren op een hengstenketting?! Hoeveel ervaring hebben jullie nou met hengsten? Oke, het zal echt niet bij elke hengst nodig zijn en zeker niet bij elke jaarling hengst, maar als het gevaarlijk gaat worden voor mens en dier dan MOET je wel. Tja, castreren is een oplossing, zeker, maar tot die tijd vind ik het alleen maar verstandig van ts dat ze dit doet.

Een neusbot breek je echt niet zo gemakkelijk hoor, op die hoogte van het halster kan dat echt niet zomaar, want dan zou je de hele schedel breken. Lager op de neus zou het kunnen, maar dan moet je wel heel extreem trekken.

En dwingen niet goed? Kom nou! Het is een paard, een hengstje, dat wordt veeeeeel te gevaarlijk als je die niet opvoed. En opvoeding in een kudde gaat ook echt niet altijd zo zachthandig hoor. Zo'n kettinkje zal hem echt geen kwaad doen.

Ik zie mijzelf al gaan op m'n werk, als ik al die hengsten zonder hengstenketting buiten / binnen zou moeten zetten enz..... Ik denk dat ik het geen een dag overleef! En reken maar dat ik soms een flinke ruk geef aan de ketting, dat zijn hengsten van 600 kg, die moet je wel onder controle houden. Het zijn zeer opgevoedde dieren, maar wel sterk en bomvol met testosteron. En dat ze toch braaf mee lopen, dat is omdat ze gewend zijn dat ze niets moeten uithalen, daar is de ketting voor. Je mag die paarden echt niet met je laten sollen, dat is levensgevaarlijk.

AMEN!

En daar komt bij dat de veearts haar ook nog eens dat advies heeft gegeven en die zal het ook wel weten neem ik aan.

Dit soort gedrag moet je gewoon afleren, als je het maar toelaat, kom je straks nergens meer.

Juist! Haha!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 20:43

Ik wil alvast even melden dat ik de hengstenketting niet meer gebruik.
Romeo heeft sindsdien niet meer gesteigerd... Ik ben sinds eergisteren terug een gewoon halstertouw aan het gebruiken en Romeo is een stuk rustiger nu. Hij is wel nog vrij zenuwachtig, maar hij doet niet meer agressief tegen mij.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:38

carola schreef:
Nou nou nou.... wat een commentaren op een hengstenketting?! Hoeveel ervaring hebben jullie nou met hengsten? Oke, het zal echt niet bij elke hengst nodig zijn en zeker niet bij elke jaarling hengst, maar als het gevaarlijk gaat worden voor mens en dier dan MOET je wel. Tja, castreren is een oplossing, zeker, maar tot die tijd vind ik het alleen maar verstandig van ts dat ze dit doet.

Een neusbot breek je echt niet zo gemakkelijk hoor, op die hoogte van het halster kan dat echt niet zomaar, want dan zou je de hele schedel breken. Lager op de neus zou het kunnen, maar dan moet je wel heel extreem trekken.

En dwingen niet goed? Kom nou! Het is een paard, een hengstje, dat wordt veeeeeel te gevaarlijk als je die niet opvoed. En opvoeding in een kudde gaat ook echt niet altijd zo zachthandig hoor. Zo'n kettinkje zal hem echt geen kwaad doen.

Ik zie mijzelf al gaan op m'n werk, als ik al die hengsten zonder hengstenketting buiten / binnen zou moeten zetten enz..... Ik denk dat ik het geen een dag overleef! En reken maar dat ik soms een flinke ruk geef aan de ketting, dat zijn hengsten van 600 kg, die moet je wel onder controle houden. Het zijn zeer opgevoedde dieren, maar wel sterk en bomvol met testosteron. En dat ze toch braaf mee lopen, dat is omdat ze gewend zijn dat ze niets moeten uithalen, daar is de ketting voor. Je mag die paarden echt niet met je laten sollen, dat is levensgevaarlijk.

Idd laat allen die hier anders spreken (dat het niet hoort en zielig is) het maar eens uitzoeken met zo'n hengsten. Zelfs goed opgevoede moet je mee oppassen. zoals je zegt, sterk en bomvol testosteron.
En zoals je ziet, na een paar keer was voor romeo de boodschap wel duidelijk.
@sander_lotte: wordt hij nu eigelijk gecastreerd?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 22:07

zitake schreef:
@sander_lotte: wordt hij nu eigelijk gecastreerd?

Ja Romeo wordt gecastreerd. Ik denk dat ik best nog eens bel naar de veearts, want het begint toch wel wat te dringen(gezien de vliegjes)... Dit jaar is wel erg uitzonderlijk, aangezien het eind maart nog gevroren en gesneeuwd heeft... Er lag vorige week zelfs 10 a 15 cm sneeuw, dat is al ongeveer 6 jaar geleden dat het nog zo gesneeuwd heeft, en dan was het dit jaar nog wel in de lente!
Maar ik ga wel eens bellen naar de veearts om er wat spoed achter te zetten...

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:53

casteren is zo gedaan hoor, bij mijn ponytje duurde het nog geen half uur..

Maarja, lees het zo allemaal wel mee..

Ben geloof ik 1 van de weinige die jou aanpak top vind!
Niet iedereen heeft het lef om een pöny na al het gebeuren toch flink aan te pakken.
Echt top OK dan!

Helaas zijn en blijven ponys kudde dieren, dus kunnen niet alleen staan, wat ik hier dus uit verneem..

Toch heb ik ergens wel het idee dat hij eerder met je speelde omdat hij een speel maatje mist..
veulens bijten, trappen, klieren, rennen en spelen natuurlijk veel met elkaar..
Als hij dan niemand heeft, pakt hij toch snel jou om meer te spelen..
Zoek echt een maatje voor hem!
Laat anders je ouders een paar van posten lezen uit dit topic.. Mischien dat ze dan een beetje over te halen zijn??

Iig veel succes!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 23:14

@ Monster: Bedankt voor je positieve reactie!
Voor het castreren is momenteel het probleem vooral het weer. Ik ga morgen eens bellen naar de veearts om eens te kijken hoe het zit. Ik heb het er net nog met mijn vader over gehad. Hij zei dat ik zelf maar iets met de veearts moet afspreken, en niet moet letten op mijn vader(of hij thuis is of niet).

Over het feit dat paarden kuddedieren zijn, dat weet ik inderdaad erg goed. Maar ken je het gevoel dat als je een paard ziet, dat je onmiddellijk het gevoel hebt van: deze moet en zal ik hebben, die laat ik niet uit mijn handen glippen! En dat je vanaf het eerste moment al een band voelt met het beestje.
Dit gevoel had ik toen ik Romeo voor het eerst zag. Het ging niet om hoe hij eruit zag, want hij was niet erg mooi toen ik hem leerde kennen. Het ging om zijn karakter, er was íets dat ik voelde als ik bij hem was, en dat gaf me een zalig gevoel.

Nu kan iedereen zeggen dat ik naïef gehandeld heb, en geen rekening heb gehouden met het feit dat hij niet alleen kan staan. Ik begrijp het ook dat mensen dat zeggen/denken, maar ik voel me nog steeds geweldig bij Romeo, en op momenten krijg ik precies een ingeving dat Romeo het hier toch niet zo slecht heeft, ondanks het feit dat hij alleen staat.

Ik doe echt mijn uiterste best om mijn ouders te overhalen om een maatje te kopen voor Romeo, maar hier heb ik helemaal niets over te zeggen. Ik heb er al erg veel over nagedacht, en ik weet een paar dingen heel zeker:
1: Ik verkoop Romeo niet.
2: Er komt een maatje voor hem, het kan wel nog even duren(hangt van mijn ouders af), anders is het vanaf het moment dat ik niet meer afhankelijk ben van mijn ouders.
3: Ik doe ALLES wat ik kan om Romeo een zo goed leven te geven. Het is erg makkelijk om te zeggen 'breng hem naar een opfok of naar een groep soortgenoten, anders ben je erg egoïstisch', maar ik ben 18 jaar en volledig afhankelijk van mijn ouders. Het gaat hier nu eenmaal niet zo gemakkelijk...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 13:13

Ik heb zonet de veearts gebeld of hij nog had gedacht aan de castratie. Hij zei dat hij nog aan het wachten is op goed weer, en aangezien ik naar school moet, kan de veearts enkel op woensdag namiddag komen...
Zodra ze droog weer voorspellen voor 's woensdags, belt de veearts me op om te zeggen dat hij die woensdag kan komen.

Dus nu is het enkel afwachten...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:56

Ik zit ook nog te wachten op beter voor een castratie hoor. Zolang het zo nat is laat ik het ook nog niet doen. Heb 1 x gehad dat een pony dik 1,5 uur onder zeil is geweest en dan is de natte koude ondergrond wel het laatste waar je op zit te wachten. Nog ff geduld dus...