Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:patsur schreef:Met bokt bereik je niet heel paardenland denk ik, en zeker niet de topsporters die m.i de paarden het meest onnatuurlijk houden.
er wordt behoorlijk meegelezen hoor, vergis je niet!
Arabesk schreef:Het grootste 'probleem' met sport met dieren vind ik 'het dier heeft zelf geen keus'
Een mens maakt nog een min of meer bewuste keuze, maar een paard kan die keuze zelf niet maken.
Het is net een beetje als het koningskind en het dillemma: een zoon of dochter van een koning(in) wordt troonopvolger, en maakt dus de keuze voor het kind in wezen. (Gelukkig kan eventueel ook een ander familielid het overnemen). De ethiek van het erfelijk koningsschap
loulou schreef:tuurlijk kan een wedstrijdpaard gewoon op buitenrit.
maar hij moet het net zo goed leren als elk ander paard. hij zal misschien iets lastiger zijn, omdat hij gewoon wat heter is
en niet zo cool in de kop als bijv een koudbloedje.
LDRD schreef:Ik begrijp werkelijk niet dat mensen die notabene óp hun paard gaan zitten en er dan mee gaan rijden gaan praten over onnatuurlijk paarden houden en hoe erg dat allemaal wel niet is?![]()
Wees dan eerlijk ook tegen jezelf en laat je paard met zijn maatjes in de wei staan, heeft ie liever dan door jou beknuffeld te worden en met jou op zijn rug rondsjouwen.
Waratje schreef:loulou schreef:tuurlijk kan een wedstrijdpaard gewoon op buitenrit.
maar hij moet het net zo goed leren als elk ander paard. hij zal misschien iets lastiger zijn, omdat hij gewoon wat heter is
en niet zo cool in de kop als bijv een koudbloedje.
Een recreatiepaard is lang niet altijd koudbloedig, hoor![]()