De ethiek van de wedstrijdsport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: De ethiek van de wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:49

Ik vind dat je een paard gelukkig moet houden. Een gelukkig paard presteert ook nog eens beter.
Dus voor het ene paard zou dat 24/7 buiten zijn en voor het andere paard 12/7 buiten (noem maar wat)

Topsport is niet gezond, niet voor paarden en niet voor mensen (in geval van lichamelijk inspannende sporten, bij paardenrijden valt dat denk ik nog wel mee) Maar zijn alle topsporters ongelukkig? ik denk het niet. Dus met topsport vind ik niets mis, mits er ook aan het geestelijk welzijn wordt gedacht

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:55

Ik denk dat Tommie gelukkig is. Hij staat niet 24/7 op de wei, maar komt wel veel buiten. Hij is gehecht aan zijn stal en gaat er ook graag in. Maar hij gaat ook elke dag graag naar buiten om met andere paarden te klooien.
En we rijden idd wedstrijden, maar niet overdreven. Ik wissel veel af, zodat hij plezier houdt in wat hij doet.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:42

Arabesk schreef:
patsur schreef:
Met bokt bereik je niet heel paardenland denk ik, en zeker niet de topsporters die m.i de paarden het meest onnatuurlijk houden.

er wordt behoorlijk meegelezen hoor, vergis je niet!

Dat weet ik, maar het grootste deel heeft het te druk met bokt.nl in de gaten te houden en zullen dit topic dus nooit te lezen krijgen. En daarbij, hoe wil je dat die mensen hun manier van paarden houden gaan veranderen?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:14

Een paard wend aan de situatie waarin hij leeft en wordt groot gebracht, niet alle situaties zijn paard vriendelijk helaas.
Een paard hoort niet 24 uur per dag op stal maar hij went er wel aan hij hoeft daarbij er niet altijd ongelukkig uit te zien hij zou denk ik wel graag in de wei willen staan maar hij is er aan gewend. Zolang een mens respect heeft voor een paard en hem niet mishandeld en het uiterste van hem vraagt dat het tenkoste gaat van zijn gezondheid of het paard zijn geluk. is het aan ieder hoe hij zijn paard onderhoud.

King staat nu op stal en komt dagelijks in de padock hij komt er elke dag uit voor zijn beweging. En vanaf één mei mag hij weer dag en nacht op het land tot november daarna gaat hij alleen op de dag naar buiten en s'nachts naat binnen tot één januari dan krijgt het land rust. vijf keer per week is hij aan het werk een uurtje en twee keer per week is hij vrij.
ik zie dat mijn paard gelukkig is. in de toekomst misschien starten maar hij moet nog zes worden in mei dus we hebben alle tijd. Afentoe een onderlinge wedstrijd voor de ervarings opbouw.

maar een ander vind vast dat het beter kan of dat hij harder moet weken. Zolang je respect hebt voor een paard en een gezond verstand en weet wat je doet met je paard zijn de meeste mensen wel goed met hun paard bezig.

Soms komt het uit onevaring dat een paard niet goed wordt behandeld dan is er profesionele hulp nodig, Dan is het de fout van de eigenaar maar hij doet het niet bewust.

Maar het komt zeker voor in de topsport dat mensen echt hard zijn op een onrespectvole manier.
Zoals je vroeger en nu heel zelden nog hoord dat men spring met prikkeldraad om de balken. daar wordt een paard ook niet vrolijk van terwijl ze wel bij die eigenaar vier uur per dag op het land staan en in giga boxen hun vinden zichzelf ook respect vol en een ander niet.

Het blijft moeilijk iedereen probeert op zijn manier corect en zorgzaam met zijn paardje om te gaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:50

Arabesk schreef:
Het grootste 'probleem' met sport met dieren vind ik 'het dier heeft zelf geen keus'

Een mens maakt nog een min of meer bewuste keuze, maar een paard kan die keuze zelf niet maken.

Het is net een beetje als het koningskind en het dillemma: een zoon of dochter van een koning(in) wordt troonopvolger, en maakt dus de keuze voor het kind in wezen. (Gelukkig kan eventueel ook een ander familielid het overnemen). De ethiek van het erfelijk koningsschap Clown

Hetzelfde geldt voor een recreatiepaard. Het heeft niet zelf de keuze om recreatie- of sportpaard te zijn. Het paard zal het moeten doen met wat z'n baas hem aanbiedt. En als je als paard dan een recreatieruiter treft van het type: "wij hoeven niet aan dressuur te doen, want we rijden lekker buiten" loop je toch aardig het risico om gigantisch last van je lijf te krijgen. Zeker als er maar 1x per week (of minder) een flinke buitenrit wordt gemaakt en je de rest van de tijd niets doet dan in de wei rondlummelen.

En wat een paard gelukkig maakt is heel sterk afhankelijk van het paard. Het ene paard bloeit helemaal op als het op wedstrijd gaat en alle aandacht op hem gericht is, het volgende paard wil gewoon zo hard mogelijk over de hei en nog weer een andere vindt het helemaal geweldig om stil te staan met 10 kindertjes om hem heen die lekker met borsteltjes enzo friemelen.
En wie zegt dat een wedstrijddressuurpaard niet gewoon ook op buitenrit kan en ook een weekje vakantie op de Veluwe kan hebben?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:10

tuurlijk kan een wedstrijdpaard gewoon op buitenrit.
maar hij moet het net zo goed leren als elk ander paard. hij zal misschien iets lastiger zijn, omdat hij gewoon wat heter is
en niet zo cool in de kop als bijv een koudbloedje.

met mijn paard ga ik ook regelmatig naar buiten (soms 1x per maand, andere keer 3x per week net hoe het uitkomt)
maar dat is voor mij vaak harder werken dan een uur privéles Knipoog
paard vind het heerlijk om dat eens lekker de benen te strekken op een lang pad, maar hij kan ow zo zeiken over een boomstammetje langs het bospad.
ik moet er constant allert op zijn dat de aandacht bij mij blijft en dat hij weg kan springen.

snap dus ook wel een beetje dat sommige mensen dit niet zien zitten met een heethoofd. vooral als je wat banger bent op je paard.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:18

Anouar vind dressuur echt geen donder aan, daarom beperk ik het tot wat minimaal noodzakelijk is (nou scheeld het vast dat ik er ook geen donder aan vind)
Maar van een endurance wedstrijd geniet hij echt. Lekker met heel veel andere paarden uren door de natuur hobbelen en om de 30 km helemaal verwend worden met lekkere hapjes en massages. Dat hij daarvoor ijzers onder z'n voeten moet maakt hem denk ik niet zoveel uit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:29

loulou schreef:
maar hij moet het net zo goed leren als elk ander paard. hij zal misschien iets lastiger zijn, omdat hij gewoon wat heter is

Een recreatiepaard is lang niet altijd koudbloedig, hoor Knipoog
Mijn merrie is een behoorlijk heet paardje, maar is, doordat ze mij als baas heeft getroffen, een recreatiepaard. Ze zou heel goed voor de dag kunnen komen bij wedstrijden, maar ik heb die ambitie niet, dus komt ze daar niet (meer). Maar nou moet je niet denken dat ze alleen maar een beetje door het bos hobbelt, we dressuren regelmatig in de bak en de buitenritten kunnen ook redelijk pittig zijn, zodat ze wel aan haar trekken komt wat betreft lichamelijke inspanning betreft.
Pas de laatste jaren wordt ze merkbaar "koeler", ze heeft vrijwel alles al een keer gezien en meegemaakt, is zelfs dwars door de binnenstad van Zwolle gestapt op trektocht, dus schrikken doet ze niet meer zo gauw. Maar hou haar tegen als ze hard wil en je hebt weer een knetterheet paard onder je Duivel

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:55

Over het paard elk weekend me op wedstrijd nemen, daar goed moeten presteren, ...
Vind een paard dit leuk? Waarschijnlijk niet nee, hoe zou je zelf zijn?
Maar ik denk dat elk paard toch liever gewoon lui lekker op z'n groene gras weide bleef staan ipv met een ruiter op z'n rug te rijden? Of dat nu recreatief of competitief is in het midden gelaten.
Op dat vlak stellen we allemaal, iedereen hier op bokt, die z'n paard houdt om erop te rijden, het geluk van het paard achterop ons eigen geluk!

Maar dan moet er zowiezo geen paardensport, onder welke vorm dan ook (natural, topsport, ...) meer worden uitgeoefend, want als je 100% eerlijk bent tegenover je zelf, dan doe je het ook voor je eigen geluk, en niet voor dat van je paard!

Dus, dit is een zinloze discussie, waarvan er al 100000000 lopen op bokt, die bijna in elk topic waar het woord "weide" of "stal" in voorkomt wordt gevoerd...

Oké, paarden worden niet op de manier gehouden waarop ze het "gelukkigst" zouden zijn, of het "gezondst". Maar die beesten, hebben niet zo'n (zelf)bewustzijn als wij, mensen, dus ipv stil te staan bij hoe zielig een wedstrijdpaard het wel niet heeft, lijkt het me heel wat nuttiger om eens een discussie te voeren over de MENSonwaardige toestanden die er anno 2008 over de hele wereld bestaan !

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:40

LDRD schreef:
Ik begrijp werkelijk niet dat mensen die notabene óp hun paard gaan zitten en er dan mee gaan rijden gaan praten over onnatuurlijk paarden houden en hoe erg dat allemaal wel niet is? Verward

Wees dan eerlijk ook tegen jezelf en laat je paard met zijn maatjes in de wei staan, heeft ie liever dan door jou beknuffeld te worden en met jou op zijn rug rondsjouwen. Ja

als paarden alleen nog maar voor de leuk gehouden zouden worden, zou het gros van de rassen uitgestorven zijn

maar even voor discussionsake
jij stelt dat je omdat je toch al op een paard rijd, je niet moet mauwen, om het maar kort door de bocht te zeggen
is wel heel jammer want je komt met een dooddoener die totaal geen steek houd
paarden zijn gebruiksdieren , de mens rijd er op, zet ze voor de kar
maar dat wil niet zeggen dat we de dieren naast dat ene uurtje wat de gemiddelde particuliere poownie loopt dan maar in een hokje moeten gaan stopoen van 3 bij 3 en moeten wenen van welk contact met soortgenoten dan ook of hoe je het stukje dat als je er toch al op rijd je niet moet gaan zeuren hoe zielig iets als 23 op de box houden is

ik ben van mening dat je juist omdta je het dier te werk stelt en een van nature vreemd iets wil laten doen er juist voor moet zorgen dat de dieren wel in optimale omstandigheden wordne gehouden om te waarborgen dat de dieren lichamelijk en geestelijk in goede conditie zijn
dus zoveel mogelijk vrije beweging , contact met soortgenoten en een zo optimaal mogelijk voeding

kwa beweging, denk ik zeker dat je je aan de grenzen van een dier moet houden ... je kunt ze doormiddel van trainen en gymnastyseren proberen te verleggen, maar je moet er niet doorheen gaan breken

dat je een dier gebruikt voor je plezier prima, maar dan wel op een manier dat het dier lichamelijk en in de kop goed blijft en zoveel mogelijk tegemoetkomend aan de behoeftes van het dier buiten dat eventjes per dag dat je er op rijd, longeert, tut., poetst , voor de kar zet of wat je er ook mee uitvreet
en ook tijdens het werk/getut eerlijk blijven en geen inmogelijke dingen vragen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:59

Ach ja, zo heb je luie mensen en wat minder actieve dieren. VAn die flegmatieke gevallen die liever lui dan moe zijn. Zo heb je het met mensen ook; zitten liever thuis en ontvangen hun geld zonder er wat voor te willen doen. In het werk ook; de een doet meer dan de ander, het eigen tempo ligt hoger (werktempo), de betrokkenheid bij het werk én bedrijf, de inzet en de bezieling. Verschillende mensen, verschillende karakters. Zo is het bij paarden ook. Ja ja, je mag niet vergelijken, ik weet het, maar elk paard heeft weer een eigen karakter.
De een kan makkelijk een week stilstaan en stapt vervolgens braaf een buitenritje, de ander wordt na een dag niet werken al maf in het hoofd...zo blijft het maar net, toch?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:07

Waratje schreef:
loulou schreef:

Een recreatiepaard is lang niet altijd koudbloedig, hoor Knipoog

dat zeg ik ook nergens Knipoog

al denk ik dat de meeste recreatie ruiters een wat coolere pony/paard uit zullen kiezen.
aangezien recreatie meestal voor de ontspanning is Knipoog