Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:17

Allemensen, Pensionnetje; zoveel? dat is toch afschuwelijk? DAt zijn vast mensen geweest die niet sterk in hun schoenen stonden en wat zijn gaan meppen, waarschijnlijk ook nog ongetimed.. Ik schrik daar wel van hoor! Bizar. ERg bizar. En die dieren gaan weer naar hen terug? waarschijnlijk moet je de baasjes meer opvoeden dan de dieren zelf! Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:21

detour schreef:
ShannaY, paarden communiceren erg straight en duidelijk met elkaar, zouden mensen hoop van kunnen leren, scheelt hoop onduidelijkheid. Je hoeft toch geen hoofd kapot te slaan?

En mensen kunnen ook nog verbaal praten. Ik vind de gelijkenis een beetje ver gezocht..

Heb je perse een vergelijking nodig om standpunt duidelijk te maken?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:22

wat is dat voor rare aanval?
jij haalt er toch man of vriend bij? daarom haal ik dit aan.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:23

ShannaY schreef:
Pensionnetje schreef:
Oordeel niet met "ik zou een paard nooit een tik met de zweep tegen zijn hoofd verkopen, dat is zooo zielig". Wacht maar tot je eens een testosteron fabriekje in je hand hebt, dan zul je soms wel moeten.... Of je dit nu leuk vind of niet.

Ik heb het beide gedaan. En ik ga toch voor de vriendelijke manier.. moet jou man of vriend jou ook een tik uitdelen voordat je luisterd, dat kan toch ook op anderen manier? Ik heb ze allemaal geprobeerd, maar als je een (echt) testosteron fabriekje onder je of in je handen hebt, en als je dat soort paarden met een zweep gaat behandelen, pomp je de adreline alleen maar meer en meer op, en zullen ze letterlijk vechten tot ze er dood bij neer vallen. Dan los ik het echt liever op een andere manier op.

Sorry, maar dan ben je te weekhartig geweest. Elke hengst heeft uiteindelijk respect voor zijn meerdere. Straf kort en duidelijk. Zo duidelijk als je moet zijn om tot hem door te dringen.
Een échte hengst houd je niet onder de duim met wegduwen, hij kan en zál veel harder terug duwen, tot je klem staat tegen de stalwand en je geen hap lucht meer kunt nemen. Vervolgens pak hij je een een nekklem en bijt de stukken uit je lijf. Nee, geloof me dan knok je wel voor je leven en pak je hem net zo hard aan als jij jouw. Zo niet, heb je grote kans dat je het niet kunt na vertellen.

Juist die weekhartigheid ten opzichte van hengsten maakt dat mijn stallen vol staan met "gevaarlijke hengsten". Deze hengsten zijn niet gevaarlijk maar zielig. Ze zijn de weg kwijt, kennen hun plaats niet en zijn voortdurend in gevecht voor de leiding maar die mogen ze niet hebben, want dan krijgen ze weer klappen. Maak een hengst duidelijk dat hij niet de baas is en dit ook nooit zal worden.
Dan krijgt een hengst rust en neemt een vaste plaats in tussen de rangorde van mens en paard.

En zie!!! Je krijgt super brave werkwillende hengsten die mega trouw zijn. Want dát zijn hengsten, zij knokken voor hun familie......

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:24

Je kunt mensen niet vergelijken met paarden! Als één van mijn kinderen (ben juf) iets doet wat niet door de beugel kan sla ik ze iig niet, maar zeg een keer vriendelijk 'foei', bij wijze van spreken. Als ik dat bij mijn paard zou doen zou hij me ontzettend hard uitlachen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:26

Een kennisje van mij leidt haar hengsten (Shires en ze is zelf een klein mensje) zelf op vanaf hun jongs af aan. Ze heeft haar eigen fokkerij. Ze kan met ze lezen en schrijven. Is alles behalve weekhartig maar fair en rechtvaardig. Ze kan enorm hard overkomen voor de gevoeligen onder ons maar ze volgen haar als een mak schaap als de hierarchie bepaald is. Ik heb erg veel bewondering voor haar omgaan met paarden.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:26

Idd Detour, zo moet je omgaan met hengsten, dat is precies dezelfde manier als Pensionnetje!!

Dat is nou ook juist de reden waarom ik nooit een hengst wil.
Ik wéét van mezelf dat ik niet consequent genoeg kan blijven voor een hengst en dat ik te snel bang voor ze ben.
Binnen en buiten zetten bij kennissen en poetsen en vlechten prima, maar de volle verzorging en zo wil ik heel bewust niet.
Een merrie of ruin is dan net wat "makkelijker".

Pensionnetje: wat erg dat je zovéél zielige hengsten krijgt Ach gut!!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:27

detour schreef:
Allemensen, Pensionnetje; zoveel? dat is toch afschuwelijk? DAt zijn vast mensen geweest die niet sterk in hun schoenen stonden en wat zijn gaan meppen, waarschijnlijk ook nog ongetimed.. Ik schrik daar wel van hoor! Bizar. ERg bizar. En die dieren gaan weer naar hen terug? waarschijnlijk moet je de baasjes meer opvoeden dan de dieren zelf! Bloos!

De baasjes lopen mee in het proces. Vele schrikken uiteindelijk van hun eigen fouten en gaan net zoals de hengst weer opgevoed naar huis Haha! De overige probeer ik ervan te overtuigen de hengst aan mij te verkopen zodat ik een passende nieuwe baas kan zoeken. Vaak zien zij zelf wel in dat dit de beste oplossing is omdat er anders echte ongelukken gaan gebeuren.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:28

Ook is bij een kind de "rangorde" makkelijk bepaalt en zijn ze makkelijker dan hengsten...

In sommige gevallen kun je kinderen en paarden heel mooi vergelijken maar bij hengsten gaat dat vaak niet op!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:28

Pensionnetje schreef:
De baasjes lopen mee in het proces. Vele schrikken uiteindelijk van hun eigen fouten en gaan net zoals de hengst weer opgevoed naar huis Haha! De overige probeer ik ervan te overtuigen de hengst aan mij te verkopen zodat ik een passende nieuwe baas kan zoeken. Vaak zien zij zelf wel in dat dit de beste oplossing is omdat er anders echte ongelukken gaan gebeuren.

Ok dus dat is dan ook wel een goede motivatie om door te gaan!!
OK dan! voor jou hoor!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:29

Sodera, ben zelf ook eerder een merrie mens hoor! Maar daar treed ik ook wel eens hard op. Ook die hebben hun dingen.
Zou zelf ook niet genoeg ervarnig hebben om hengsten vanaf het begin tot dat ze volwassen zijn op te leiden, degenen die hier stonden waren er tijdelijk of van pensionklant. Ook een Noriker, maar dat was ondanks zijn hormonen echt een schatje. Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:29

ShannaY schreef:
detour schreef:
ShannaY, paarden communiceren erg straight en duidelijk met elkaar, zouden mensen hoop van kunnen leren, scheelt hoop onduidelijkheid. Je hoeft toch geen hoofd kapot te slaan?

En mensen kunnen ook nog verbaal praten. Ik vind de gelijkenis een beetje ver gezocht..

Heb je perse een vergelijking nodig om standpunt duidelijk te maken?

Paarden moeten hun plek weten in de rangorde, daar voelen ze zich het zekerst en het gelukkigst bij want ze weten waar ze aan toe zijn. Ik ben de leider, geen discussie over mogelijk. Op deze manier kweek je ook vertrouwen en respect voor ruiter/verzorger en krijg je een paard dat helemaal voor jou wil gaan ook als het eng is en moeilijk wordt. En als je je paard echt goed opvoed op basis van dat principe kun je hem ook eens in handen geven van een ander zonder dat er ongelukken gebeuren.

En mijn man kan ik dreigen met mijn moeder Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:31

Schoonmoeders kunnen idd veel enger zijn dan dekhengsten.
ROFL

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:32

Ja ik weet dat van mezelf, ik trad bij mijn merrie en andere merries of ruinen die ik handen krijg ook wel eens hard op als dat nodig is, maar hengsten zijn dan net anders, ik weet niet hoe je dat moet zeggen..
De hengsten die ik dan wel eens in handen krijg zijn ook vreselijk mak hoor, staan met merries op dezelfde vrachtwagen en zou nog niet tussen de merries kunnen zetten, dat gaat niet goed maar je begrijpt wat ik bedoel Knipoog
Ik acht mezelf daar gewoon niet capabel genoeg voor en wil dus niet bij zo iemand als Pensionnetje terecht komen.

Pensionnetje, gaan die hengsten hun baasje uiteindelijk wel weer vertrouwen?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:33

Vroeger was ook ik erg onder de indruk van hengsten. Ik wilde er absoluut géén.
Helaas ging ik fokken en had ik de pech dat er in 15 jaar uitsluitend hengsten werden geboren.
Deze werden natuurlijk groot en volwassen. Gaande weg kwam ik er achter dat de mijne wel heel erg braaf waren ten opzichte van de meeste andere hengsten. Dan op eens merk je dat het echt aan de opvoeding ligt. En mijn hengsten dekken en zijn zeker geen watjes. Maar zij weten vanaf de eerste dag als zij worden geboren dat ik de "oppermerrie" en die met zich laat sollen. Dan hebben ze rust!

Regels, rust en regelmaat is de key voor alle paarden maar juist ook voor hengsten.
Dan hoef je nauwelijks te straffen en heb je wereldpaarden.

Bedenk wel dat het gedrag van jouw paard een reflectie is van jezelf.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:35

detour schreef:
ROFL

Jaaa, daar ga ik pas echt voor op de loop. Die krengen zijn gewoonweg NIET op te voeden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:36

Al doende leert men.. Nooit in het ziekenhuis beland, Pensionnetje?
Hebben hier twee hengstveulens op stal gehad die ik dagelijks buiten zette en binnen haalde als een van de eigenaren niet kon. Merkte dat ik harder en zakelijker was dan de eigenaren zelf. Heb nooit hoef in schouder gehad of bril van de kop geslagen gehad. Was dus minder lief en knuffelig maar toch mochten ze me. dacht oko aan mijn eigen veiligheid. En daar gaat het denk ik wel eens mis bij mensen, ze onderschatten de vlugheid en herkennen hun taal niet. daarna staan ze beteuterd te kijken en paardlief heeft geen correctie gehad.

Ja, denk ook dat paarden je ahw spiegelen. Als ik minder in mijn vel zit is mijn Arabier ook drukker. Ze zijn zo sensibel, die beesten..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:37

detour schreef:
ROFL

Boos! Boos! Haha! Haha!

Vraag de gemiddelde hoefsmit/tandarts of dierenarts waarom hun werk zoveel gevaarlijker is geworden tegenwoordig
Weet zeker dat het antwoord is, doordat er te weekhartig met paarden wordt omgegaan.
Men dicht tegenwoordig paarden(eigenlijk alle dieren ) menselijke eigenschappen toe, die ze beslist niet hebben
Een paard denkt niet na als hij gaat bijten, dus denkt hij ook niet na over de klap
Wel kan hij uit ervaring leren, zo van als ik bijt loopt het niet goed af.
Als ik dan hem dus niet terug mep gaat hij er dus ook geen associatie bij krijgen dat bijten niet goed is.

En in de natuur zijn ze ook niet zo aardig hoor, als mijn veulen de merrie te hard in de tepen hapt, krijgt veulen een harde beet of
zefs een flinke tik
Pensionnetje schreef:
detour schreef:
Ben sinds vorige week schoonmoeder dus effe dimmen he Haha!
ROFL

Jaaa, daar ga ik pas echt voor op de loop. Die krengen zijn gewoonweg NIET op te voeden.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:38

Ach, Arabische hengsten zijn het makkelijkst van allemaal. Super eerlijk, you get what you see.
En toch zien vele ze als een soort van monsters.... Nou kom ze maar brengen hoor Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:39

Echwel, ben je schoomoeder sinds vorige week? Sterkte! Ach gut Knipoog

Ja, mensen verwijten de smid dan weer dat ze te ruw zijn maar dan denk ik bij mezelf: Zorg dan ook dat je paard beetje voor elkaar is! Gestoord

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:41

[quote="Echwel] Boos! Boos! Haha! Haha!

Vraag de gemiddelde hoefsmit/tandarts of dierenarts waarom hun werk zoveel gevaarlijker is geworden tegenwoordig
Weet zeker dat het antwoord is, doordat er te weekhartig met paarden wordt omgegaan.
Men dicht tegenwoordig paarden(eigenlijk alle dieren ) menselijke eigenschappen toe, die ze beslist niet hebben
Een paard denkt niet na als hij gaat bijten, dus denkt hij ook niet na over de klap
Wel kan hij uit ervaring leren, zo van als ik bijt loopt het niet goed af.
Als ik dan hem dus niet terug mep gaat hij er dus ook geen associatie bij krijgen dat bijten niet goed is. [/quote]

En vraag ze ook eens hoe de eigenaar van zo'n paard reageert als hij dat paard wel een klap verkoopt bij wangedrag Knipoog.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:43

Een vriend van mij is paardentandarts, je wil niet weten wat hij onderweg tegenkomt, allemaal onopgevoede krengen
de man heeft kappotte polsen van die krengen.
En de eigenaar er maar bij staan, ach wat zielig..doe je hem geen pijn..
Het beste is gewoon goed paarden gevoel hebben en een ferme rechtse
Laatst bijgewerkt door Echwel op 06-02-08 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:43

Ik geniet altijd zo van de verhalen van Pensionnetje Haha!
Door ervaring leert men... Sommige mensen ontbreekt het daaraan en dat kan je ze natuurlijk niet kwalijk nemen, maar bepaalde stelregels vind ik inderdaad dat er moeten zijn (zeker met hengsten), zo vermijd je heel veel ongelukken...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:47

Te weekhartig met paarden omgaan? Hmm ik denk dat het antwoord doodsimpel is omdat paarden zelden nog respect hebben voor hun ruiter, of leider beter gezegd. (dat zou althans de bedoeling moeten zijn.) Je kan wel een dier hebben die jou gehoorzaamt maar dat wil niet zeggen dat deze respect zal hebben voor je.

En nu ben ik toch nog steeds van mening dat je respect niet krijgt met agressiviteit, maar stap voor stap. En dan denk ik dat je met grondwerk veel meer bekomt dan een slag op het hoofd. In het beginargument van de TS staat dat een slag op het hoofd een uitnodiging is tot een gevecht. Wel nu zou ik wel eens willen weten hoeveel paarden nog zo 'speels',impulsief en energievol zijn dat ze terug gaan vechten? Heel weinig als je het mij vraagt. (Want vechten hoeft niet altijd negatief te zijn toch? Evengoed is dit juist het uitlokken en uitdagen van een reactie wat, denk ik, ook positieve gevolgen kan hebben?)

Ik ben tegen het slaan op een paard zijn hoofd, maar nooit zal ik zeggen dat ik het helemaal niet in mijn leven zal doen. Ik kan me voorstellen dat, in bepaalde situaties, een klap geven op zo'n gevoelige plaats één van de enige oplossingen is. Of neen, niet de enige, maar wel de eerste waar je aan denkt. (aanvallen,...) Zeg nooit nooit. Lachen Maar pro kan ik niet zijn.
Laatst bijgewerkt door Ogrop op 06-02-08 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:48

Ik idd ook ponyzotje!!

Mijn schoonmama is gelukkig héél lief...

Mijn paard was ook een trol bij de smid soms maar daar zei ik ook altijd geef haar maar n tik of wat dan ook, dan is het nl over..(niet als ze 1x haar voet neerzette maar ze heeft het wel eens gepresteerd om de hele tijd haar hoef van dat bokje af te halen, toen hebben we haar toch "vriendelijk" verzocht dit te laten Tong uitsteken)
Onze TA was wel te hard, paard deed hoofd opzij => pats boem tussen zn ogen.. Dat vind ik geen prettige manier, dat kan een paard nl niet zien..
Was ook blij dat mijn paard toen héél braaf was Tong uitsteken