Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sniesjuhh

Re: Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:54

@SuperRoos: weet je dan ook wat een doorlopende kruin betekend?? (Zal voor de duidelijkheid een foto maken morge!)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 10:52

fijn dat je een goede foto maakt, ik kan me er wel iets bij voorstellen maar zie hem graag toch even goed voor ik er wat over kan zeggen..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:38

ik zie dit topic nu ineens, heb ook nog niet alle reakties gelezen... Bloos

Maar in dit stukje herken ik erg veel bij mijn moeilijke, overgevoelige merrie:

Citaat:
Uit de analyse komt dat 70% van de paarden met 2 kruinen sterker en emotioneler reageert dan gemiddeld, ze kunnen op zeer onverwachte momenten van streek raken zonder enige aanwijsbare reden. wanneer zo'n paard zijn zelfbeheersing verliest is het belangrijk hem even te laten gaan en dan weer tot rust te laten komen. straffen helpt niet en versterkt het ongewenste gedrag alleen maar, het paard zal onwilliger worden.
vaak kunnen ze ook slecht tegen stress

Zij is trouwens een paard met 2 kruinen naast elkaar...

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:44

Kijk die van ons heeft dus 2 kruinen, waarvan er 1tje doorlopend is:
Door de zon en zijn glimmende zwarte vacht is het een beetje lastig te zien, maarja
Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:10

voor een foto van de kruinen moet de foto echt recht van voren genomen zijn.. op deze manier kan je nooit een kruin beoordelen..

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:11

Sorry mijn excusses, dat zal ik dan nog maar eens snel gaan doen!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:27

geeft niks hoor..
hoe ik het begrijp heeft hij dus 2 kruinen boven elkaar..
1 is zeg maar een stipje, en de ander een langere verticale dan ofzo? ik ben benieuwd in ieder geval haha

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:30

Ja klopt eerst heb je een stipje tussen zijn ogen dan een klein stukje niks en dan een verticale van ong. 1,5 cm... Maarja ik moet zo gaan bowlen dus vandaag helaas geen tijd meer om een foto te maken. Morge moet ik op de manege werken en dan zal ik mijn fototoestel mee nemen!! Ben benieuwd wat je er van vindt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:25

SuperRoos schreef:
joviban, apart idd, ik zie nu goed waar hij zit maar zie hem niet van dichtbij, toevallig ook een foto van dichterbij haha Bloos

Hier dan 2 mooie close ups van de kruinen van mijn merrie:

Afbeelding

Afbeelding

De twee kruintjes naast elkaar had ze dus al. Het grote kruintje waar het nu om gaat - linksboven - had ze ook altijd wel, maar heel lichtjes en viel niet echt op. Dan heeft ze ook nog een licht kruintje richting haar maantop, maar 'die telt niet', toch? Haha!
Wat dus opvallend is, is dat het kruintje linksboven (voor de kijker rechts Knipoog ) de afgelopen weken zo expressief is geworden. Je ziet 'm op afstand al. En ik vroeg me af of dit iets kan betekenen.

Ook nog maar even een close upje gemaakt van de twee kruintjes van haar dochter, mijn jonge merrie:

Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:29

ik zal eerlijk zijn, die met de 3 kruinen, zo'n combinatie heb ik nog NOOIT gezien Lachen
het gaat niet om de 3 aaneensluitende kruinen, die staan dus voor een gecompliceerder paard maar niet onvoorspelbaar..
ik ben dus heel benieuwd hoe je haar persoonlijkheid omschrijft Ja
leert me een boel!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:37

Vita heeft ook 2 kruinen naast elkaar:
Afbeelding

Alleen bij haar gaat die beschrijving denk ik niet op, ze is heel nuchter en koel in het hoofd, en reageert nooit erger dan de andere paarden.

Heb eigenlijk nooit meer kruinen gevonden, maar er ook nooit op gelet. Ik zal haar eens onderzoeken Clown

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:38

wow wat een koppie Lovers kan me zo voorstellen dat het bij haar niet opgaat, wordt direct gestabiliseerd door haar andere kenmerken
wat een prachtige oortjes heeft ze zeg!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:43

haha bedankt Lachen Dit is nog een beetje sullige foto van haar hoor.. Knipoog

Ik vind het echt knap hoe je dat allemaal zo kan zien Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:50

SuperRoos schreef:
ik zal eerlijk zijn, die met de 3 kruinen, zo'n combinatie heb ik nog NOOIT gezien Lachen
het gaat niet om de 3 aaneensluitende kruinen, die staan dus voor een gecompliceerder paard maar niet onvoorspelbaar..
ik ben dus heel benieuwd hoe je haar persoonlijkheid omschrijft Ja
leert me een boel!

Haha! Ik wist allang dat ze een heel bijzonder en speciaal paard is! Lovers
Ik ga zo even haar persoonlijkheid beschrijven, oké.

Had ik nog een vraagje: zie je de 2 kruinen nou ook meer bij merries dan bij ruinen/hengsten, of maakt dat niet uit?
Wel grappig dat mijn beide meiden allebei 2 kruinen hebben. Knipoog

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:56

ik denk niet dat er 1 groep is die er meer uitsteekt, is denk ik puur toeval dat ik persoonlijk vaker merries tegenkom met 2 kruinen..

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:47

@ SuperRoos: Nou ik foto's gemaakt hoor. Was alleen een beetje moeilijk omdat meneer 't vuurwerk interessanter vond als mij die graag een goede foto wou hebben. Hoop dat je er wat aan hebt, zo niet moet je het maar zeggen, dan ga ik morgen weer proberen om foto's te maken. Dan zal meneer hopenlijk wel wat meer aandacht voor mij hebben! Knipoog
Afbeelding zonder flits
Afbeelding met flits

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 11:01

Ik heb er ook een met twee kruinen
Afbeelding
Over het algemeen gedraagt hij zich als een redelijke kneus, heel rustig, niet dominant, meewerkend etc
maar af en toe, meestal op vreemd terrein, is hij helemaal de weg kwijt
leeft hij helemaal in zn eigen wereldje, en moet ik hem maar even negeren
dan is het zo weer over
Ik had gehoopt dat dat weg zou gaan wanneer hij geruind was, maar dat zal dan dus wel niet Clown

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:42

sniesjuh, hele aparte idd, ik ben hem een enkele keer tegen gekomen maar heb er nog geen duidelijk beeld van...
je weet nu wat 2 aaneensluitende kruinen betekenen
maar het onderste lange verticale kruintje heeft eigenlijk een andere betekenis..:

Wijst op een paard dat vriendelijk is en graag met mensen omgaat, dergelijk paard wat onvriendelijk is lijkt dit gedrag alleen te vertonen wanneer het pijn heeft of als het is mishandeld..

waar herken jij je paard meer in, toch ook wel bij de gewone 2 kruinen, en bij de betekenis van de langere verticale, dus zeg maar een soort combi? of anders?
ik ben erg benieuwd in ieder geval Ja

sarah, dat van het vreemde terrein dat is idd heel typisch van de 2 kruinen, in eigen wereld duiken en even laten gaan tot de 'bui' over is.. het kan zijn dat het door ruinen minder wordt, omdat hij dan in zijn hoofd stabieler/evenwichtiger kan worden (vaak zie je vormen na een castratie ook wat zachter worden)
maar dat hoeft niet perse, het hoort immers echt bij de 2 kruinen..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:33

Hier de foto van de merrie met veel kruinen. Of het er 7 of 5 zijn, ik ben er nog niet uit.
Wel een leuke merrie om een profiel van te maken. Haha!
groot formaat

Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:35

foto is in groot formaat helaas ook te wazig om goed te tellen of te zien hoe ze precies liggen
is deze merrie nog in jouw bezit belker? zou wel gaaf zijn als je er een goede foto van kan maken... Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:39

Mooi topic!

Mijn merrie heeft ook 2 kruinen op haar hoofd, naast elkaar. Best grappig om te zien en ik herken de verhalen hier echt. Ze kan af en toe echt om niets totaaaal in paniek raken, en straffen heeft dan écht geen nut want dan raakt ze alleen maar meer over de zeik.

Om een voorbeeld te geven is ze ooit om eigenlijk ook niets in blinde paniek van een wasplaats gebroken, en is in volle galop, zonder te remmen door een lange gang gerend, en vervolgens vol tegen een dichte staldeur aan die haaks op deze gang stond.

Echt adrenaline uitbarstingen lijken het wel. Hoewel ik wel moet zeggen dat ze wel rustiger is geworden nu ik daar ook beter mee om weet te gaan. Ze was eerst ook érg afstandelijk en wantrouwig, nu is het echt een knuffelkont en zijn we echt maatjes. Ze is wel vrij eenkennig.

Zal 's kijken of ik er een goede foto van heb, en anders zal ik er wel eentje maken.

edit; Correctie; ik zit nu door foto's te bladeren van mijn paard, en het valt me nu ineens op dat ze 3 kruinen heeft. Zal zo even een foto uploaden.
edit2: Foto bijgevoegd

Afbeelding

Niet een ál te charmante foto, maar wel een van recht van voren Knipoog Je ziet dat er net onder haar kolletje één zit, en aan de bovenkant zit aan allebij de kanten langs haar kolletje er twee.
Laatst bijgewerkt door DL_ op 01-01-08 17:50, in het totaal 2 keer bewerkt

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:44

Naar aanleidng van dit topic had ik bij mijn merrie eens gekeken naar haar kruintjes, als ik het goed heb gezien heeft zij er 3.

Ik kan wel zeggen dat zij een apart karakter heeft, als ze je vertrouwt mag je alles met haar doen (ze is 3,5 en dragend). Zij kan snel van streek zijn, ze heeft een vast schema perdag nodig betreffende naar wei en stal en eten, anders wordt ze zenuwachtig, ze is ontzettend braaf, leert snel. Maar ze kan idd wel zenuwachtig worden als er iets anders is als normaal. Ze is dan niet gemeen of bang bijt niet schrikt dan niet alleen ze doet alleen zenuwachtig (niet weven maar een beetje heen en weer lopen in stal of op de weide)

Zal morgen eens kijken of ik een mooie foto van haar lieve hoofdje kan maken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:44

Helaas SuperRoos, ze is niet meer in ons bezit. Ik heb al op mijn foto verzameling gekeken maar dit is de best bruikbare foto die ik van haar heb.

TRouwens, haar zoon is 1 lange kruin naar 2 kruinen gegaan. Hij er nu 1 kleine onder bijgekregen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:55

dresslover, wow dat is idd een hele heftige uitbarsting van de 2 kruinen, gewoon blind op die deur af..
daaraan kun je ook zien dat straffen geen nut heeft, want dat 'zien' ze op dat moment gewoon niet, ookal zouden ze het zien is het ook niet eerlijk, want het is gewoon hun instinct even wat zegt PANIEK!!!
goed dat je er nu mee om kan gaan en dat jullie echte maatjes zijn Ja

chance, ben benieuwd of ze er echt 3 heeft? mensen tellen vaak de kruin in de maantop mee die niks over de persoonlijkheid zegt
3 kruinen is best een zeldzaamheid namelijk dus zou leuk zijn als je een foto hebt

belker, jammer, had het een onwijs interessant paard gevonden om een analyse van te maken Ja
over haar zoon.. kruinen ontstaan bij de ontwikkeling van het haar[atroon, na de geboorte veranderd hier eigenlijk niks meer aan..
kan het zijn dat de kruin eerst heel klein was, en daardoor niet opvoel en dat hij nu gewoon expressiever is geworden (net als het andere paardje hier in het topic, op de vorige pagina meen ik)

1 lange kruin staat voor een paard dat vriendelijk is en graag met mensen om gaat, deze paarden vertonen eigenlijk alleen onvriendelijk gedrag wanneer ze pijn hebben of als ze mishandeld zijn...
heb je er een foto van?
het paard van sniesjuhhh heeft ook zoiets (enkele berichten hierboven) ik ben het eigenlijk nooit tegen gekomen dus nadat ik er een goede foto van heb gezien ben ik heel benieuwd hoe jullie zo'n persoonlijkheid beschrijven Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:57

Ja dat was inderdaad heel heftig, ging zo ongelofelijk hard, dacht echt dat ik haar kwijt zou raken die dag. Dat was ook wel de meest heftige uitbarsting die ze heeft gehad hoor, dat moet ik er wel bijzeggen. Het is nu echt mijn maatje, ben zo gek met dat beestje. Het blijken er dus 3 te zijn trouwens. (volgens mij ten minste, ik lees net dat je zegt dat dit vrij zeldzaam is.. )