Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liseef

Re: Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:29

Alicia2u schreef:
Mijn paard is ook een luchtzuiger, hij staat nu buiten zolang het licht is, van half 8 tot half 7, met twee grote ponies waar hij leuk mee kan spelen. Hij krijgt voldoende hooi, zowel in de wei als 's nachts op stal ('s ochtends ligt er nog een beetje). Hij krijgt minimaal brok. Heeft een buitenstal met leuk uitzicht op twee schapen die hij kan zien en aanraken, ook de andere paarden kan hij zien vanuit de stal. Elke dag zijn we minstens een half uur iets samen aan het doen. Hij heeft maagzuurremmende middelen gehad, die niet hielpen. En nog doet hij het. Soms moet je accepteren dat sommige luchtzuigers gewoon niet meer te genezen zijn en dat het dus wel een gebrek is.

Klopt volkomen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:30

heel vroeger dacht men dat het door verveling kwam. Inmiddels is dit achterhaald. Als je de literatuur niet bijhoudt, dan kun je denken dat het door verveling komt. Maar persoonlijk vind ik het dom om dat te blijven roepen als er zoveel bewijs is data het niet om verveling gaat.

Gebrek werd het vroeger genoemd. Gebrek is een woord dat aantoont dat de 'schuld' bij het paard ligt. Het paard is niet goed, het paard heeft een gebrek. Want dan hoef je de veroorzakers (mensen) niet de schuld te geven.

Vroeger dacht met in 'gebreken', paarden waren gebruiksdieren toen. Een economisch goed. Als het paard stuk was, kocht je een nieuwe. Als het paard een 'gebrek' had, deed je het weg, of was het niks meer waard.

Luchtzuigen is geen gebrek van het paard zelf. Net zoals weven geen gebrek is. Beide zaken hebben een oorzaak: de mens.

En liseef.. als je mij niet gelooft, dan misschien het ministerie, of de sectorraad voor paarden, of misschien Macheld van Dierendonck die hetzelfde zegt.

Of is het door je leeftijd (15 toch) even heel moeilijk om je open te stellen voor nieuwe feiten en blijf je daarom zo hangen aan 'verveling' als oorzaak? Of heb je toevallig iemand in je omgeving die veel van paarden weet en dik boven die 55 jaar is? En dus nog de oude ideeën over luchtzuigen vertelt? Want inderdaad, zulke mensen zijn er nog genoeg. Die hebben die ideeën met de paplepel ingegoten gekregen. Zelfde groep die denkt dat ze het overnemen van elkaar.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:39

luchtzuigers komen ook in de natuur voor,in zoverre,dat ik eens een 2,5 jarige zo uit de opfok haalde,die had nog nooit een stal van binnen gezien,en die zoog lucht,op een ander paard of op zijn tong...

ook bij iemand waar ik op stal stond haalde zijn ruin zo van het land, en die was daar begonnen met luchtzuigen..

de mijne zuigt lucht,op stal veel minder als op de wei,bij enige vorm van stress gaat hij zuigen,op de wei heeft hij meer stress als op stal ,omdat daar meer om hem heen gebeurd en waar hij geen controle over heeft en dan zuigt ie enorm...

volle wei of niet...hij staat samen met andere paarden,maar hij zuigt de palen de grond uit...

alles wat bij hem stress opleverd,bv met opzadelen,of even alleen zonder maatje meenemen,daar gaat ie van zuigen..

ik ken daarnaast echt zat paarden die echt ,als het al uit verveling zou ontstaan echt luchtzuigers zouden moeten zijn..

zo ken ik een paardje wat afgezonderd in een hok stond en alleen eruit kwam als zijn eigenaresse zin had,en tijd had,soms 3 weken achtereen in dat hok,waar uit bezuiniging ook nog eens de hele dag het licht uit was,een beetje hooi 1x per dag,dat was het wel..

nou als er 1 wel had moeten gaan zuigen was hij het wel geweest...

of bv mijn andalusier die een half jaar boxrust heeft gehad ,na een operatie aan zijn pezen...,geen luchtzuiger geworden...

daarom denk ik dat er enige vorm van aanleg ervoor zeker nodig is...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:42

Ik vind het wel een gebek, omdat het op de langere termijn, net als ander stereotyp gedrag, lichamelijke klachten geeft. Het mag dan wel veroorzaakt worden door de mensen, maar feit blijft, dat als je een paard met gebrek koopt, bewust of niet, je op de langere termijn problemen kunt verwachten met de tanden, gewrichten, spijsvertering, prestaties etc. Het is een verslaving en die belemmeren de presaties van lichaam en geest. In mijn ogen dus wel een gebrek.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:46

Kimmie: de natuur, niet de opfok
De natuur waar ze kilometers lopen en een zeer gevarieerd voedselaanbod met kruiden, takken e.d. hebben (naast gras).

Daarom is verveling ook de oorzaak niet. Sommige paarden hebben wel een zwakkere maag dan andere paarden. Mijn paard is bijvoorbeeld gaan zuigen omdat ze moederloos veulen was.. de melk waarmee ze is groot gebracht, heeft een andere samenstelling dan paardenmelk.

Onderzoek uit Utrecht toont aan dat paarden een grotere kans hebben op luchtzuigen in de volgende omstandigheden:

- op jonge leeftijd (zeker rond de tijd dat ze op stal gehaald worden en meer krachtvoer krijgen
- paarden op zaagsel hebben grotere kans dan paarden op stro om te gaan luchtzuigen
- paarden op hoge leeftijd (rond de 18 jaar) hebben grotere kans
- paarden in draversstallen en maneges, plekken met relatief veel stress (hoezo verveling?)

Dit onderzoek is op te vragen bij de faculteit diergeneeskunde te Utrecht, afdeling paarden.
Laatst bijgewerkt door Anya op 30-12-07 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:49

prestaties?????
ongelofelijk.. er is een zeer bekend nederlands paard dat zeer hoog in de sport loopt, dat op TV stond te luchtzuigen... Haha! Haha! Haha! hoezo, prestaties. Zoek voor de grap eens op google naar een paardennaam met een kampioenstitel en de term luchtzuigen...

Er zit hier een grand prix amazone op bokt met een luchtzuiger die dus super heeft gepresteerd al die jaren en al luchtzuigend (Tyrza). Hoezo prestaties?

Er is geen indicatie dat luchtzuigers slechter presteren dan niet-luchtzuigers.

Gewrichten?? toevallig mijn eigen paard onlangs op de rontgen gehad... ze had prachtige gewrichten Ja

Tanden: ja dat is het enige wat daadwerkelijk slechter kan worden als je die niet beschermt.

Mijn eigen paard loopt luchtzuigend en al level 2 in de westernsport en loopt o.a. het onderdeel reining. Ze heeft geen enkel probleem met een uurtje galopswerk. En ze is inmiddels 13 jaar oud.

Weer zo'n vooroordeel dus.

Maar jij zit op Larenstein.. ik zou zeggen kaart het aan.. ik denk dat de meeste eigenaren van een luchtzuiger op bokt graag meewerken aan diverse onderzoeken.. laten we zeggen naar mogelijke aantasting van gewrichten Ja
Je kunt bijvoorbeeld beginnen te vragen hoeveel luchtzuigers op welke leeftijd kreupel worden, artrose krijgen, HKO krijgen e.d. En dat dan afzetten tegen een niet luchtzuigende controle groep Ja
Laatst bijgewerkt door Anya op 30-12-07 21:18, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:55

kimmie261 schreef:
daarom denk ik dat er enige vorm van aanleg ervoor zeker nodig is...

Dat ben ik met je eens. Sommige paarden zijn van nature gevoeliger voor stress en zullen dus eerder naar dit soort dingen grijpen om "tot rust" te kunnen komen. je kan je afvragen of het verstandig is met hengsten te fokken waarvan de nakomelingen zeer slecht met stress kunnen om gaan.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 30-12-07 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:57

Het woord presaties omvat meer dan alleen maar competitief zijn in de sport, hoor. Als ik dat bedoel dan zeg ik wel prestaties in de sport. Ik heb het ook over prestaties van het lichaam. Wat dacht je van effectiviteit van het zenuwstelsel onder invloed van endorfinen bijvoorbeeld? Vruchtbaarheid en het hele hormoonstelsel? Wetenschappelijk gezien dan... wat daar staat op de vorige pagina genoeg over.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:04

Dat zou kunnen.. Maar daar is geen specifiek gericht onderzoek naar geweest. Er is alleen onderzoek naar de algehele staat der gezondheid geweest... en jij noemt dan dingen als gewrichten.. Dat is echt onzin. Er is geen enkel oorzakelijk verband tussen luchtzuigen en gewrichten aangetoond. Vruchtbaarheid volgens mij ook niet, maar is niet goed onderzocht. Mijn merrie heeft i.i.g. geen problemen met vruchtbaarheid, iedere keer in 1x raak geweest Haha!
Endorfinen worden door ieder paard aangemaakt. Het is een natuurlijke stof, die onder natuurlijke omstandigheden ook aangemaakt worden. Endorfinen werken minder op het zenuwstelsel en meer op de hersenen.. En het levert een zeer korte 'rush'. Dus na een seconde of twee is dat effect weg. Daarom beinvloedt het ook niet in de sport zelf. Mijn paard loopt echt niet stoned rond of zo. Zoveel effect hebben endorfinen ook weer niet trouwens.

@Fransje23: dat is denk ik wel waar. Maar ander stalmanagement zou ook al erg helpen. Dat voorkomt dat paarden GAAN luchtzuigen.

En dan is het van belang om uit te zoeken of die hengsten (of merrie) daadwerkelijk vererven of dat andere zaken aan de hand zijn. Zoals mijn merrie is gaan zuigen omdat ze moederloos veulen was bijvoorbeeld. Geen van haar veulens is ooit gaan luchtzuigen, terwijl ze het toch uitgebreid heeft voorgedaan Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:10

En waar behoren de hersenen toe? Juist jah, het zenuwstelsel. Ik had het in mijn vorige bericht ook niet over specifiek luchtzuigen maar over stereotypen in het algemeen. Ik kan me bijvoorbeeld wel voorstellen dat een luchtzuiger een andere maagsapsamenstelling heeft waardoor de vertering niet meer optimaal gaat wat problemen zou kunnen geven bij het groeien van weefsel, maar dat is (nog) niet wetenschappelijk aangetoond.
Wil je dat soort dingen testen dan is dat vrijwel onmogelijk, omdat elk paard anders in elkaar zit. Dat jou paard toevallig geen problemen heeft met gewrichten of hormonen, betekend niet automatisch dat dat bij alle luchtzuigers zo is. Als je op basis daarop conclusies trekt dan ben je heel kortzichtig bezig.

Het is jammer dat er zo weinig onderzoek naar is, maarja, uit ervaring weet ik dat elke vraag geld kost...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:14

Jazeker behoren de hersenen tot het zenuwstelsel, maar afhankelijk van welk deel van de hersenen geactiveerd wordt door de endorfinen van het luchtzuigen heeft het wel of geen effect. Dus iets roepen over hersenen en zenuwstelsel is een ietsepietsie kort door de bocht.

Net zoals roepen dat de gewrichten aangetast zouden worden en dan zeggen dat het niet wetenschappelijk is aangetoond en dat het ook niet te testen is, omdat elk paard anders in elkaar zit. Dat soort uitspraken doen is dan maar wat in het rond roepen. Als je op die basis dingen roept ben je wel heel kortzichtig bezig. Knipoog Tong uitsteken

het is jammer dat er zo weinig onderzoek naar is, dat ben ik met je eens. Het is zeker ook jammer dat mensen dan maar iets gaan roepen over gewrichten, prestaties of whatever.

Maar ja.. uit ervaring weet ik dat elke vraag geld kost.... Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anya op 30-12-07 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:15

helemaal OT
je hebt wel prachtige tekeningen in je profiel staan Ja

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:18

Anya: Helaas voor jou, op zoiets doms ga ik niet eens in. Leeftijd heeft er niets mee te maken, en ik heb erg verstandige/ervaren mensen in de buurt, die ook die nieuwe literatuur (net zoals ik) goed kennen.

Het is heel jammer voor jou dat jij een paard hebt met een gebrek, namelijk luchtzuigen. Het is misschien moeilijk voor je om je erbij neer te leggen dat jouw paard een gebrek heeft. Maar dit wil niet zeggen dat iedereen die het een gebrek vindt, het maar fout heeft. En de term 'gebrek' wordt vandaag aan de dag nog altijd gebruikt voor luchtzuigen. Dus, het is dom van jou om zo stug vol te blijven houden. Jammer voor jou, maar het is een gebrek, zoals het genoemd wordt ook.

Mijn laatste post hier, ik houd het voor gezien, het wordt me hier een beetje te triest.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:19

Dag meisje.. veel succes
Ja

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:20

Hoe meer van een stof in de hersenen aanwezig is, hoe meer receptoren er ontstaan. Ik zou graag eens een paard zien afkicken van endorfinen...
Uitspraken en hypothesen ontwikkelen is juist belangrijk bij dit soort kwesties, anders wordt je nooit wijzer. En ik denk dat je die dan juist zelf kritisch moet beoordelen. Misschien dat in de nabije toekomst, dmv klonen, wel onderzoek mogelijk is. Ik zeg alleen maar dat het zou kunnen, het zou ook net zo goed niet kunnen. Zonder onderzoek is er nog altijd een 50/50 kans.

Ik vind het jammer dat je je niet kunt openstellen voor oprechte nieuwsgierigheid en alle complicaties die daarbij horen. Misschien doe je daarmee jezelf tekort in deze discussie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:27

Ik ben oprecht nieuwsgierig. Ik vind alle hypothesen interessant om op in te gaan. Maar jij brengt het niet als hypothese. Jij breng het als werkelijkheid/waarheid. En dan geef je toe dat er geen onderzoek is gedaan.

Ik ben altijd bereid mee te denken over goede hypothesen en altijd bereid om mee te werken aan fatsoenlijk onderzoek.

Ik denk dat bovenstaand zeker een punt is gemaakt dat bijvoorbeeld fokken met stressgevoelige paarden effect kan hebben. Maar zeker ook stalmanagement moet worden onderzocht.

Nogmaals: ik ben wetenschapper... dus ik verwacht hypothesen die te onderzoeken zijn. En onderdeel van een goede hypothese is dat je constant tegenvragen stelt.. om je hypothese scherper te krijgen.

Ik weet niet hoe het bij Larenstein werkt, maar ik kwam in ieder geval zeker niet weg met de melding dat x of y zo of zo is, om dan daarna te zeggen dat er geen onderzoek naar was gedaan of geen geld voor onderzoek was... En dat is precies wat jij hierboven wel deed toen je wat begon te roepen over gewrichten en luchtzuigen als oorzakelijk verband.

Dan doe ik je een mogelijk onderzoek aan de hand... en dan zou ik niet open staan... ?? Ik geef zelfs aan dat de meeste mensen met een luchtzuiger graag willen meewerken aan dit soort onderzoek.

Volgens mij heb je dus niet helemaal goed gelezen.

Met betrekking tot receptoren.. Ja dat is zo. Hangt dus zeker af van de frequentie van luchtzuigen. Zou je dus al eerst per paard het aantal luchtzuigjes en de tussenpoos moeten meten en dan ook nog moeten weten welk deel van de hersenen op welke wijze wordt beinvloed en in hoeverre dat afwijkt van normale endorfinenaanmaak... dan zit je heel zwaar in de neurobiologie, dus dat soort vragen zullen nog wel even onbeantwoord blijven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:33

Anya schreef:
@Fransje23: dat is denk ik wel waar. Maar ander stalmanagement zou ook al erg helpen. Dat voorkomt dat paarden GAAN luchtzuigen.

En dan is het van belang om uit te zoeken of die hengsten (of merrie) daadwerkelijk vererven of dat andere zaken aan de hand zijn. Zoals mijn merrie is gaan zuigen omdat ze moederloos veulen was bijvoorbeeld. Geen van haar veulens is ooit gaan luchtzuigen, terwijl ze het toch uitgebreid heeft voorgedaan Knipoog

Dat kan in veel gevallen voorkomen dat paarden gaan luchtzuigen. Net zoals niet te vroeg afspenen (en dat geleidelijk doen) luchtzuigen kan voorkomen. Toch denk ik dat er paarden zijn die door aanleg er gevoeliger zijn en daardoor eerder beginnen met luchtzuigen dan een andere paard in een identieke situatie.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:36

Ik heb helemaal niet gedaan alsof het waar was, er staat toch 'ik kan me voorstellen', en je kunt niet ontkennen dat stereotyp gedrag op de lange termijn uiteindelijk een lichamelijk gebrek oplevert, hoe klein ook. Een milimeter van de tanden van een luchtzuiger minder dan een 'normaal' paard is ook een gebrek.
Nederlands is moeilijk, misschien heb ik wel ergens te vluchtig gelezen.
En ik ben ook in het bezit van een luchtzuiger, maar ik zou hem niet graag opofferen onder het nom van onderzoek. Dat is voor mij veel te risicovol qua welzijn en ik denk dat veel mensen met een luchtzuiger er zo over denken, omdat het in veel gevallen toch stress-gerelateert lijkt te zijn.

Kleine stapjes nemen ja, maar die eerste spannende stapjes zijn inmiddels genomen en nu is het gewoon kilometers maken tot de zaken die er echt toe doen... dat duurt me te lang. Dan ga ik liever (onwetenschappelijk) speculeren. Sorry for the confusion.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:36

Ik heb intussen gezocht en gezocht op zowel nederlandse, duitse als engelse sites (ook veterinaire netwerken0 naar enige verwijzing naar luchtzuigen en gewrichten, en ik kan er geen eentje vinden.

Ik vind wel verband tussen weven en gewrichten, maar nergens maar dan ook nergens iets over luchtzuigen (windsucking/cribbing en joints). Dus misschien kun je me een linkje geven, want ik kan het oprecht echt niet vinden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:39

Het is een speculatie Knipoog Dat zei ik net. Er staat echt 'ik kan me bijvoorbeeld voorstellen'.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:40

Alicia2u schreef:
Het mag dan wel veroorzaakt worden door de mensen, maar feit blijft, dat als je een paard met gebrek koopt, bewust of niet, je op de langere termijn problemen kunt verwachten met de tanden, gewrichten, spijsvertering, prestaties etc. .

Jij schreef dit.. als feit. Tenminste zo heb ik het opgevat. Dan heb ik dat kennelijk verkeerd gelezen.
Mijn paard heeft gelukkig geen problemen met de tanden. Ik heb de luchtzuigplek afdoende beschermd met rubber. Tot nu toe ziet het er keurig uit.

Niet ieder onderzoek is belastend.
Zoals gezegd: ik heb luchtzuigjes zitten tellen
Voordat ze een maagzuurremmer kreeg en nadat ze een maagzuurremmer heeft gekregen
(er is ook een groep geweest die een placebo kreeg). Al deze mensen hebben zitten tellen. Dat was vooral belastend voor de tellers en helemaal niet voor het paard zelf Pling

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:43

Maar ik vind het best aardig om een soort eerste onderzoekje op bokt te doen.

Iets van een poll

Mijn paard is onder de tien en heeft gewrichtproblemen en zuigt lucht
mijn paard is onder de tien en heeft gewrichtsproblemen en zuigt geen lucht

En diezelfde vragen voor paarden boven de tien jaar
Heb je in ieder geval al een beeld... Komt daar iets uit, dan is het best aardig een hypothese te maken, een betere groep samen te stellen, een controlegroep samen te stellen en te kijken of er sprake is van significant verschil Ja

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:45

Ja, maar dan heb je het over mediceinen. Ik heb het over onderzoek naar het hoe en waarom. Wil je onderzoek doen naar management, wat ook ontzettend belangrijk is, dan is dat toch een veel ingrijpender gebeuren met veel strengere regels en restricties.

Je moet goed lezen in de quote. Er staat namelijk gebrek, niet luchtzuigen. Dat kan dus ook weven, kribbenbijten, tongrollen, zelf mutilatie etc. zijn. Soms kies ik mijn woorden zeer zorgvuldig (de spelling naar alle waarschijnlijkheid wat minder Tong uitsteken), zeker in een interessante discussie als deze.

EDIT op hierboven: ja, zeer interessant. Misschien iets voor een afstudeeropdracht, al wilde ik eigenlijk bij de LEI proberen om een paardensectordatabase te ontwikkelen. Het kost me op het moment echt teveel tijd om zoiets op te stellen, want het moet vrij specifiek zijn wil het iets toevoegen. Dus ik pas even Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:50

oprecht excuus: heat of the moment
Het ging niet om medicijnen, maar om vrij verkrijgbare maagzuurremmers in de vorm van voedsel. Er wordt/is speciale brok voor luchtzuigers ontwikkeld. Ik weet eerlijk gezegd niet of het al op de markt is nu.

Ja onderzoek naar stalmanagement is enorm ingewikkeld, omdat je zoveel factoren moet uitsluiten die ook effect kunnen hebben. Het is geen onderzoekje in de categorie witte labjas aantrekken, omstandigheden creëren en observeren. Daarom ben ik zo blij met het stalmanamentonderzoek van Utrecht. Die hebben data van heel veel stallen in Nederland verzameld en toch een aantal significante uitkomsten. Zoals: een paard op stro loopt minder kans op luchtzuigen dan een paard op zaagsel. Dat is iets waar een gewone eigenaar met een jong paard wat mee kan. Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:51

Ik wil best helpen hoor Ja