onhandelbare hengst, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: onhandelbare hengst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:57

Matsjo schreef:
Ik weet niet of t al gezegd is maar het schijnt bij het steigeren moet je een tikje met een zweep op zn buik geven, dan merkt hij dat hij zn geslachtszooi laat zien en voelt hij zich kwetsbaar. Dan doen ze het niet meer zo snel Lachen

Ja, of hij knalt gelijk achterover! Het aanpakken van steigeren is bij iedere hengst individueel.
Achterhaal eerst de reden waarom hij omhoog gaat: angst, speelsheid, brutaliteit?
Zolang je de reden niet inziet kun je ook geen plan van aanpak maken.

En alle goedbedoelde adviezen van een ei of balon met water op zn kop kapotslaan of een flinke schop, tik met de zweep, hem eens uitfoeteren of totaal negeren, kan in het ene geval goed gaan en in het andere geval de situatie juist totaal verslechteren.

Er bestaat gewoon géén eenduidige regel of aanpak. Bekijk het per geval, kijk hoe de hengst reageert en blijf je VERSTAND gebruiken.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 10:58

Nou Sorry maar nou moet ik echt reageren!! En dan met betrekken tot Matsjo het is geen verkrachter hoorr ja sorry maar dat beest heeft gewoon last van zijn hormonen!. en dat is puur natuurlijk. Dan ga je hem toch neit zo straffen.

Ik denk dat de opfok zeker voor bijna elk paard goed is.
Maar hem dan daarna op stal zetten.. Lijkt me niet gek dat hij wat vreemd kan reageren.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:00

????????

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:04

Grappig dat als het in een boek staat het een geweldige oplossing is en als iemand anders het zegt opeens slecht Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:06

Boeken zijn niet zaligmakend. Hoe goed bedoeld ook, als de lezer een inschattingsfout maakt kunnen zelfs de meest goed bedoelde adviezen en slecht effect opleveren.

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 11:11

Ik zeg: het staat precies zo in een boek dat vaak gelezen is, en dan hoor je er niemand over Lachen

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:18

Ja Sorry maar als het mijn paard zou zijn... zou ik hem nooit daar slaan.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:33

hmmm het gaat hier weer een beetje escaleren Rolleyes again

Pensionnetje ik geloof dat wij redelijk het zelfde denken over het houden van
jij kunt het wat beter verwoorden
alleen ben ik het met een ding niet eens
zoveel duurder is een hengst niet qua tijd ook niet
omheiningen ed moet je voor ieder dier inorde hebben en de tijd die je in een hengst steekt hoeft ook niet zo veel meer te zijn Knipoog

verder hoe je leerd met hengsten omgaan dat doe je door te leren van anderen
dus mee lopen, ervaring op doen, informatie opzoekken, proberen, kijken naar anderen etc etc
dit allemaal natuurlijk zo veilig mogelijk, eens moet er een begin zijn en leer je uiteindelijk ook zelf dingen in te zien van welke dingen goed en welke dingen slecht zijn
je gaat zelf natuurlijk zo vriendelijk mogelijk om met je paardje maar je moet duidelijk en consequent zijn en zo leer je na verloop van tijden (maanden/jaren) hoe je het beste dingen kan doen

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:55

Ik zou het zelf ook niet doen hoor Lachen

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:59

Pfft gelukkig. Ik lees nou eigenlijk vanaf het begin mee maar de TS reageert niet meer. Dit vind ik erg jammer.
Wil graag weten hoe het nou gaat met het paardje.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:52

Skotti schreef:
Pfft gelukkig. Ik lees nou eigenlijk vanaf het begin mee maar de TS reageert niet meer. Dit vind ik erg jammer.
Wil graag weten hoe het nou gaat met het paardje.

dat vroeg ik me de vorige pagina ook al af ??
maar ze was geloof ik ook niet meer online geweest

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:23

Oh oke,
Nou dan heb ik nog even geduld.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:59

rommulus schreef:
hmmm het gaat hier weer een beetje escaleren Rolleyes again

Pensionnetje ik geloof dat wij redelijk het zelfde denken over het houden van
jij kunt het wat beter verwoorden
alleen ben ik het met een ding niet eens
zoveel duurder is een hengst niet qua tijd ook niet
omheiningen ed moet je voor ieder dier inorde hebben en de tijd die je in een hengst steekt hoeft ook niet zo veel meer te zijn Knipoog

verder hoe je leerd met hengsten omgaan dat doe je door te leren van anderen
dus mee lopen, ervaring op doen, informatie opzoekken, proberen, kijken naar anderen etc etc
dit allemaal natuurlijk zo veilig mogelijk, eens moet er een begin zijn en leer je uiteindelijk ook zelf dingen in te zien van welke dingen goed en welke dingen slecht zijn
je gaat zelf natuurlijk zo vriendelijk mogelijk om met je paardje maar je moet duidelijk en consequent zijn en zo leer je na verloop van tijden (maanden/jaren) hoe je het beste dingen kan doen

Wat ik met duurder bedoel te zeggen:

Omheiningen dienen hoger te zijn = duurder Er dient ruimte tussen de weides te worden gemaakt van minimaal 1 meter = ook duurder zowel in palen en draad als in m2 verlies. Er kan maar 1 hengst in 1 wei. (meestal dan Bloos )

Hengsten dienen aan de hand naar de wei te worden gebracht. Het is niet echt verstandig zoals op veel pension stallen een kleine kudde vanuit de stallen zelf, los hun weg naar de wei te laten zoeken.
Ik vrees dat hengsten op eigen gelegenheid en ommetje gaan maken Cool Er moet dus meer mankracht en tijd worden ingezet de dieren van en naar de wei te brengen. Bovendien moet dit goed geschoold personeel zijn = duurder dan de pubers van om de hoek die graag een handje meehelpen.
Stagières zijn hier meestal ook niet voor geschikt, dus zal de baas zelf moeten helpen of in prof kracht aannemen.

Als een hengst vervelend is dient hij ter plekke en alá de minuut gecorrigeerd te worden. Kost tijd en mankracht. Je kan het nu eenmaal niet laten wachten "tot morgen" bij die patsers. Etc etc

Het lijken op het eerste gezicht details, maar of je 10 hengsten of 10 merries/ruinen hebt staan dan gaat het toch aardig in tijd schelen. Tijd is mankracht en mankracht is geld.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:03

op die manier
ik snap um

sylvana90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:24

laat hem rusti aan de longeerlijn lopen
als hij dan wilt woord laat je hem wegdrijfen door een tik met de zweep te geven en hij is gewend
om de baas te zijn dus moet je hem niet bij andere paarden zetten

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:33

Ah, een prinsenkind. Daar zal je een hele kluif aan krijgen. Duidelijk ziet hij in jou geen baas en stelt zich in rangorde boven je. Dat moet je eerst aanpakken. Jij moet in rangorde boven hem staan. Ik zou beginnen in een paddock of longeercirkel. Paard los en jij met een zweep of longeerlijn in het midden. Neem een dominante houding aan (paard in de ogen kijken en je zelf groot maken). Steeds het paard wegjagen (vinden ze niet leuk omdat leidermerries lastige jonge heren ook uit de kudde wegjagen). Als het paard met een oog naar je kijkt, likkende bewegingen maakt of gaat smakken dan gaat het de goede kant op. Neem dan een passieve houding aan en laat het paard naar je toekomen. Kriebel op zijn bol, zijn lijf betasten en dan weer wegjagen. En dan volhouden en blijven oefenen. Consequent blijven en niet toegeven!!!!

En als het echt niet lukt dan zou ik toch zeggen: Castreren !!! Het moet wel leuk en vooral niet gevaarlijk worden.

Succes en sterkte.
Brigitte

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 18:36

Cassidy schreef:
ElCid schreef:

Ik was al bezig met dezelfde opmerking, je bent me voor. Helaas wordt er te vaak gefokt voor de top, met lastige characters, die maar voor een heel beperkt groepje mensen te hanteren zijn. Redden die het niet voor de top, dan gaan ze naar de subtop, of belanden in het recreatieve circuit, die er NIET mee om kunnen gaan en waardoor de paarden uiteindelijk bij de slager belanden (of serieuze ongelukken gebeuren).

Helemaal mee eens. We heten nu eenmaal niet allemaal Anky .....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:16

we hebben het hier over een jong, onvolwassen paard, dat het grootste deel van zijn leven vrij en blij is geweest in zijn kudde. hij weet dus hoe het ook kan, en hij moet zich nu aan de mens aanpassen. er wordt van alles van hem gevraagd... je zou je af kunnen vragen of het wel dominantie is, ja het kan heel goed dat hij leider was van de kudde daarzo, maar ik acht die kans erg klein, een paard van twee is normaal gesproken niet de leider van een kudde, en zelfs al zou dit geval een dergelijke uitzondering betreffen, dan is er altijd nog een alfamerrie die 'boven hem' staat.

het aanvallende gedrag kan ook onzekerheid zijn, dit paard kent paardentaal, amper mensentaal, en die moet hij nu gaan leren. als je hem laat draven, stel je jezelf drijvend op, iets wat in de kudde wordt gebruikt om een 'stout' paard op zijn plek te zetten, of om een paard te verjagen. dat is hoe het op hem overkomt, en aangezien hij nu niet meer de steun heeft van zijn kudde, kan dit hem heel onzeker en angstig maken. bij een dergelijk paard is de aanval de beste verdediging, en dat is in ieder geval wat hij laat zien. maak dat je erachter komt waarom hij aanvalt, is het arrogantie ('ik zeg nee!'), of onzekerheid? dan pas kan je er gericht mee aan de gang, dergelijke problemen moeten bij de oorzaak aangepakt worden, dus moet je eerst de oorzaak zien te achterhalen.

persoonlijk zou ik beginnen met castreren, en zorgen dat het dier op zijn huidige stalling gewoon in de groep kan lopen, zoveel mogelijk uren per dag. op die manier zijn mensen een toevoeging in zijn leven, en hoeft het hele paardenleven niet ineens finaal omgeschakeld te worden.

liran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:44

Ik herken dit verhaal!
Ik verzorgde samen met een ander meisje een haflinger..
hengst.. hij viel ons ook iedere keer aan..
We waren doodsbang voor hem!
Als we door de bak heen moesten( waar hij stond )
moesten we gewoon keihard rennen.. als we rustig liepen..
dan viel hij ons gewoon aan.. ik heb wel is wat trappen in mn rug gehad..
Hij is gecasteert.. het heeft echt heel veel geholpen

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 10:34

ook ik ken dit probleem , alleen heb ik een merrie.
drama gegweest hier want mevr. vond dat zij de baas was. met veel hulp heb ik via iemand die natural horsemanship beheerst geleerd om mij zelf als de baas voor te doen ik ben nu de baas kan alles met haar doen helaas pikt ze dit alleen van mij en niet van een ander maar denk er eens over na om er hulp bij te zoeken.
want met straffen en slaan zak je alleen nog maar verder weg.
voor vragen je weet me te vinden ( pb me ) groeten a.