Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisanne112

Re: Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:34

blonde_007 schreef:
Mijn paarden hebben bijna nooit halsters om in de wei, en ik kan ze evengoed zo pakken.. ik ben anders bang dat ze ergens aan blijven hangen..

idem dito !! Knipoog

groetjes lisanne

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:43

Ik zou mijn paard geen halster om doen in de wei. Van een tweetal paarden op stage weet ik ook dat het geen bal uitmaakt bij het vangen, als een paard echt niet naar binnen wil, blijft hij toch wel uit de buurt, hij weet ook donders goed dat jij hem aan het halster beetpakt. Dus die reden om wel een halster om te doen vind ik al wegvallen, hetzelfde geldt bij uitbreken. En buiten dit, kan je ook nog eens je hand naar breken als je een pony moet vangen door het halster beet te pakken.

Met halsters om kunnen er gewoon nare ongelukken gebeuren, zeker als je al weet dat je paard zich wel eens krabt met zijn benen. In mijn ogen vraag je dan gewoon om ongelukken.

En tja, of het fijner is voor het paard of niet, kunnen we ze niet vragen, maar ik zou liever zonder op de wei staan geloof ik.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:33

Hier staan ze allemaal met halster op de wei..
Sommige zijn bijna tot niet te vangen, ik denk als je bij Tinkerbell haar halster af doet dat ze ook bijna niet meer te vangen is en dat ik haar met moeite krijg te pakken..

Paard van een stalgenootje staat trouwens wel zonder halster omdat hij druk plekken kreeg van het halster.. (of irritaties).

anita87ruud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:38

Wij hadden ook altijd de halsters af van de paarden als ze in de weide stonden aangezien ze op 1 fluitje allemaal wel naar je toe komen. Maar sinds 1 paard in de sloot heeft gezeten zonder halster hebben we altijd een halster om in de wei, aangezien we het halster niet tot nauwlijks om kregen toen hij in de sloot zat en daardoor zijn hoofd niet vast konden houden omdat hij de moed al had opgegevn en zijn hoofd aldoor liet zakken.

Dus tja het heeft zo z'n voordelen maar ongetwijfeld ook nadelen.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:42

die van mij heeft altijd wel een halster om, alleen zitten de andere paarden er wel aan te knabbelen.. haha
maar wrom zou je het niet doen,, als je zelf twijfeld zou ik hem gewoon af doen !! dan kan der ook niks ergs gebeuren

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:22

Ik doe nooit een halster om in de wei, ben anders ook bang dat hij ergens aan blijft hangen of met zijn hoef erin blijft hangen als hij jeuk heeft. Hij loopt ook zelf als ik zijn deur en het hek openzet door de bak de wei in en 's avonds zijn stal weer in dus ik gebruik eigenlijk helemaal geen halster, lekker makkelijk Haha! .

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:59

Bij mijn vriendin op stal staan de paarden de hele dag in de weide en daar moeten ze allemaal hun halster aanhouden. Dat wil de staleigenaresse zodat ze ze beter kan pakken. Voor zover ik weet is er nog nooit iets gebeurt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 00:01

halster omlaten om het paard te kunnen pakken als het uitbreekt vind ik onzin, als je dicht genoeg kunt komen om het halster te pakken, kan je ook dicht genoeg komen om een touw om de hals te slaan, of je arm. of je roept je paard gewoon, nog makkelijker.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 00:02

Ik heb alleen het halster om als ik ze het vliegennetje omdoe.

maar ik heb hier op bokt een verhaal gelezen waarbij het paard zichzelf had opgehangen aan het halster. Verdrietig (dood dus)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 00:14

er staan er meedere op. toen mijn paard erge last had van vliegen deed ik een kap op, daar blijven ze minder snel mee hangen, het sluit met klitteband (dus los te trekken), en anders scheurt het toch gemakkelijk kapot. een stuk veiliger!

geartsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 00:16

omdat mijn pony met een stuk of 12 andere paarden in de wei stata, en hij niet een halster dara om moet hebben heeft ie een om Knipoog maar had hem het liefst zonder halster in de wei gezet

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 07:56

Men paardje staat met 5 andere paarden in de wei, waarvan 1 welsh een halster om hebt, verderest heeft geen een paard een halster om, de mijne ook niet.
Ik zou het halster gewoon aflaten, als je der niet te pakken krijgt kan je ook gewoon wat paardensnoepjes pakken, dan komen ze vaak wel.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:00

Zelf zou ik het nooit doen
Omdat ze ergens aan kunnen blijven hangen en zich ook kunnen bezeren.

En als ik het toch zou doen zou ik een veiligheidshalster nemen die vanzelf scheurt/knapt als er spanning op komt Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:10

inderdaad, en ééntje die extra licht van gewicht is, en zacht onderlegd. zo kocht ik er voor Faram ooit één, zegt die verkoopster: je die is ideaal voor in de wei ook, extra licht en schuurt niet.
ik zei dat ik nooit halsters omlaat vanwege het gevaar, vond ze niet zo leuk, hihi!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:20

nee, hun willen verkopen. daarom staat er geloof ik ook gee waarschuwing op, of bieden ze veiligheidshalsters aan voor op de wei en stal. ik heb in elk geval voordat ongeleuk gebeurd was nog nooit van gehoord.
Nu blijkt dat je makkelijk zelf kan laten verstellen met leertje of iets anders, of via een site veiligeidshalsters kan kopen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:01

Ik heb in het land altijd het halster om. Ze staan naast het huis, is toezicht. EN laatst is weer duidelijk geworden hoe handig het kan zijn, doordat ze in de sloot was beland en zo in paniek was dat ze niet naar de kant wilde komen of zich wilde laten pakken. Uiteindelijk hebben ze haar halster kunnen grijpen en toen was het zo gebeurd om haar eruit te krijgen en rustiger te krijgen. Als ze zonder had gestaan had het nog langer geduurd met meer paniek.
Ik heb een goedkoop flut halstertje, dat als het moet het wel gaat begeven.
Verder ben ik vaak niet degene die buiten of binnen doet, en ze laat zich niet altijd even braaf pakken door anderen.

Als ze dag en nacht buiten zou lopen, zou ik niets om doen, omdat ik het snachts altijd eng vind.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:42

Ik zou het niet doen.. veiligheid vind ik wel belangrijker dan vangen..
misschien kun je haar vangen door een halstertouw om har nek te gooien als ze voorbij komt??
dan is dat opgelost.. nJa ik hoop dat je een oplossing vind.. veel succes
Xx nanette

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:47

Ik zou mischien de eerste keer een halster omdoen , om te kijken of ze makkelijk te vangen/pakken is. En anders moet je er maar gewoon achteraan gaan. Veiligheid staat voor alles vind ik . Lachen De mijne hebben ook nooit halsters om in de wei. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:51

Het argument: er is toezicht vind ik een beetje onzin sorry. Het hoeft maar een paar seconden te duren als het fout gaat, dan kun je echt niks beginnen Zeker als je ze moet lossnijden, dan moet je al toevallig buiten kijken, een mesje binnen handbereik hebben, er heen rennen en hopen dat je echt een fluthalster hebt... Dan liever een extra uurtje wachten voor ze binnenkomen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:55

idd, is heel snel iets gebeurd, je moet maar even met wat anders bezig zijn.

Er zijn veel voor en nadelen in halster omlaten, toch gaat hie rvoortaan alles af.
hslster om voor alleen vliegennetje is ook onnodig, je hebt maskers zonder halster of je kan ook zo`n touwtjes kopen waar bij geen halster nodig is

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:58

Ik laat bij mijn paarden halster nooit om. Één van de paarden verliest hem altijd, en de de grootste (Fire) die heeft zo''n groot hoofd, dat hij gene normaal Full halster past. en dus wondjes krijgt door het kauwen Clown .
Vraag me niet hoe, maar ze krijgt het voor elkaar Vork .

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:32

Als een paard zich niet wil laten pakken dan laat hij zich ook niet pakken als hij een halster om heeft. Zeer recent had een vriendin van mij daar nog problemen mee terwijl de pony wel een halster om heeft in de wei. Verdrietig

Bij ons op stal lopen ze allemaal zonder halster, ze lopen dan ook zelf van stal naar wei en weer terug, voordeel van groepsstal. Ze moeten nu zelfs een stukje over de (niet drukke) weg. De kanten zijn afgezet met lint en ze kennen de weg naar de wei. Als ze niet naar binnen willen komen dan is de stalhouder erg makkelijk, dan laat hij ze gewoon buiten. Extreme duivel Wij gebruiken ook amper halsters, de meesten gebruiken alleen een touw om de nek om het paard mee te nemen.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:36

Ik zou het niet doen dan duur je er maar wat langer over en doe je het met meer mensen dan sluit je haar/hem bijv. in. Straks blijft zijn/ haar been haken in het halster Bloos! dat lijkt me niet echt fijn Tong uitsteken

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:41

ik doe mijn shet haar halster alleen aan wanneer ik er ben (dat is zo een 4-tal uur ). zo kan ik haar in de gaten houden Clown !
En wanneer ik weg ga doe ik het weer af Knipoog .

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:18

Lynn_Nikita schreef:
idd, is heel snel iets gebeurd, je moet maar even met wat anders bezig zijn.

Er zijn veel voor en nadelen in halster omlaten, toch gaat hie rvoortaan alles af.
hslster om voor alleen vliegennetje is ook onnodig, je hebt maskers zonder halster of je kan ook zo`n touwtjes kopen waar bij geen halster nodig is

Ik vind een vliegenmasker veel gevaarlijker dan een halster.
Ik heb ooit eens zo'n ding gehad, mevrouw liep er mee de wei in, ging rollen (maar het had geregend en ze koos niet echt een schone plek uit) waardoor een kant van het masker vol met zand/modder kwam te zitten door die uitgebreide rolbeurd, waardoor ze dus het zicht werd ontnomen en paniekerig werd. Dan 20x liever een halstertje met een frontriempje.