Mijn pOny valt me aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Re: Mijn pOny valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:38

Als mijn paard tegen mij zou steigeren kan hij een flinke opdonder verwachten, dit gedrag accepteer ik niet, nooit!
Daarna zou ik bij mezelf te rade wat het is mijn omgang met hem waarom hij dit gedrag naar mij vertoond en mijn gedrag aanpassen.
Een paard heeft een leider nodig, iemand waarin hij het vertrouwen heeft dat het goed gaat komen als hij die persoon volgt.

Verder is het ook voor een deel je eigen uitstraling, als jij voldoende leiderschap naar een paard uitstraald zal hij je niet aanvallen.
Iemand die zelf erg onzeker is en toch een tik zal verkopen met een zweep is dat erg verwarrend voor een paard en is de kans aanwezig dat het paard nog een tikje agressiever wordt omdat hij je er even van wil overtuigen dat hij toch echt de baas is...

De verzorgsters die ik voor mijn paard heb gehad heb ik altijd gezegd om geen ongein te pikken van het paard. Dat ze dan een tik mochten geven, dat ik wel wilde dat ze me dat vertelden en dat ik dan besliste of ze het wellicht anders konden oplossen de volgende keer. Ook bij anderen accepteer ik geen ongein van hem...

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:45

nickyu schreef:
okee je hebt een verzorgpony waarvan de eigenaresse op een kleine 200km verderop woont , die zodanig gesteigerd heeft dat je arm of schouder ..ben het even kwijt ,gebroken heeft en je mg zomaar van je ouders weer die pony verzorgen ..
geen ervaren hulp in de buurt hebben jullie de pony(s) die uber wild waren ingereden en "getemd" behalve dan het gericht steigeren en nu ben
je 1 x beetje kwaad geworden en nu is die poeslief

humm okee Clown

haha, ik geloof het allemaal ook niet meer! Clown

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:46

Ania schreef:
weet ik.dankjewel
Ah goed, ik dacht ik wijs haar er even op. Zou kunnen dat je die nog niet gevonden hebt hé Lachen

nickyu: Het kan misschien aan mij liggen maar ik vind je reactie nogal onduidelijk? Ik snap iig niet over wat je het hebt. En wat je allemaal verteld.

Net als Kion99 zegt, misschien gaat deze pony hier niet verder op reageren. Maar straks komt dit meisje aan een ander vzpony die misschien ook dit gedrag vertoond en terug gaat reageren. En dan loopt het wellicht wel wat anders af.

Maar goed, volgens haar is het nu helemaal 'goed' en valt de pony niet meer aan. Eind goed al goed?
Al ga ik mee met Nickya en Ursulaatje Nagelbijten / Gniffelen

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:49

Nou als zei zegt dat het nu goed is dan iedereen gelukkig.
Maar zou ik mogen vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:51

Dniesjj117 schreef:
Ik zit dus neit onder de blauwe plekken Knipoog Maar het is voor mij ook neite nodig om een paard te schoppen, want mijn paard schopt mij niet. Maar deel je ervaringen eens, ik ben wel benieuwd.

Ik wil erop uit dat je een paard het niet aanvallen niet af kunt leren door een rotschop. Met sommige paarden wil dat dan wel lukken maar wij hadden al een paar paarden die juist extremer in hun gedrag werden door deze ´oplossing´. Ik ben het er wel mee eens dat als een paard jou echt aanvalt je op dat moment wel terug zal vechten als je er enigzins heel uit wil komen. Maar pak je het eigenlijke probleem niet correct aan dan heb je een nóg groter probleem. Eerste vraag is waarom het paard aanvalt. Medisch, opvoeding, dominantie, angst evt. genetisch.
Als je daaruit een conclusie kunt stellen kun je eraan te werk gaan om het aanvallen en het geheel op te lossen. En geloof me dat daar een hoop tijd, werk en geduld komt bij kijken. Maar zo heb je teminste het probleem op de juiste manier aangepakt want slaan werkt bij sommige écht averechts.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:54

hns schreef:
Dniesjj117 schreef:
Ik zit dus neit onder de blauwe plekken Knipoog Maar het is voor mij ook neite nodig om een paard te schoppen, want mijn paard schopt mij niet. Maar deel je ervaringen eens, ik ben wel benieuwd.

Ik wil erop uit dat je een paard het niet aanvallen niet af kunt leren door een rotschop. Met sommige paarden wil dat dan wel lukken maar wij hadden al een paar paarden die juist extremer in hun gedrag werden door deze ´oplossing´. Ik ben het er wel mee eens dat als een paard jou echt aanvalt je op dat moment wel terug zal vechten als je er enigzins heel uit wil komen. Maar pak je het eigenlijke probleem niet correct aan dan heb je een nóg groter probleem. Eerste vraag is waarom het paard aanvalt. Medisch, opvoeding, dominantie, angst evt. genetisch.
Als je daaruit een conclusie kunt stellen kun je eraan te werk gaan om het aanvallen en het geheel op te lossen. En geloof me dat daar een hoop tijd, werk en geduld komt bij kijken. Maar zo heb je teminste het probleem op de juiste manier aangepakt want slaan werkt bij sommige écht averechts.

dat is zo, ik heb er ook een op stal staan waarbij de beste verdediging de aanval is...... ding stond met twee benen in het slachthuis 2 jaar terug, niks mee aan te vangen, niet onder het zadel en niet aan de hand. Joyce heeft het paard gekocht, en nu is het een goed benaderbaar dier.

krijgt ook wel haar tik nu en dan, want het is wel een dominante merrie, maar met een hoop geduld en liefde is ze een heel, heel end gekomen

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:55

Zo bedoel ik het ben het met je eens hns.Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:57

maar een twee jarig shet hengstje zonder noemenswaardig verleden is wel iets anders dan een 4 jarige oldenburger merrie die bruut mishandeld is geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:58

het is geen shethengstje Kiwiko

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:01

okeeeey heb ik daar overheen gelezen, las wel dat het nog een jong dier was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:18

het is een newforest merrie, maar jong of niet, ik zou het iig niet pikken gelukkig is de eigenaar het met me eens dat ik mijn bijrijfries een goede tik geef als ze dit flikt.. maar in de ts haar geval zou ik er ook hulp bijhalen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:32

hns schreef:
Dniesjj117 schreef:

eerst levend weg komen ..uiteraard daarna kijken waarom die het doet
maar in 1e instantie zorgen dat je lvend weg kan komen ..

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 20:35

Ik heb haaar gestraft! Nu weet ze het en vandaag heef ze het geen enkele keer gefllikt! Als je het niet gelooft? Jammer dan!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:38

Soet schreef:
Ania schreef:
weet ik.dankjewel
Ah goed, ik dacht ik wijs haar er even op. Zou kunnen dat je die nog niet gevonden hebt hé Lachen

nickyu: Het kan misschien aan mij liggen maar ik vind je reactie nogal onduidelijk? Ik snap iig niet over wat je het hebt. En wat je allemaal verteld.

Net als Kion99 zegt, misschien gaat deze pony hier niet verder op reageren. Maar straks komt dit meisje aan een ander vzpony die misschien ook dit gedrag vertoond en terug gaat reageren. En dan loopt het wellicht wel wat anders af.

Maar goed, volgens haar is het nu helemaal 'goed' en valt de pony niet meer aan. Eind goed al goed?
Al ga ik mee met Nickya en Ursulaatje Nagelbijten / Gniffelen

welke vind je onduidelijk?
degeen waarin ik de woorden van ts herhaal ?
tja daar kwam ik ook al niet uit Haha! de woorden van ts
het teld gewoon allemaal net niet op Bloos

maar heel simpel als een paard mij zou aanvallen is die dus niet bang want dan zou het vluchten
eerst veilige situatie creeren en als dat op dat moment door rotschop gebeuren moet dan moet dat
daarna ga je pas kijken ..wat deed ik fout ..waarom denkt het paard een meerdere over mij te kunnen zijn zonder dat ik het paard daar aanleiding voor gegeven heb (ik val paard niet aan dus waarom valt hij mij aan ?)

weet uiteraard niet hoe ts paard benaderd heeft (aanvallend of onderdanig een der 2 anders valt die niet aan ..)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:40

jillie1994 schreef:
Ik heb haaar gestraft! Nu weet ze het en vandaag heef ze het geen enkele keer gefllikt! Als je het niet gelooft? Jammer dan!

das fijn ..
en weet je nu waarom je (verzorgpaard) je aanviel?
doet die het nu niet meer omdat die bang voor je is of uit respect (dat die jou ziet als meerdere/leider)

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:45

Mijn shetlanderhengstje heeft ook een poosje gehad dat hij tegen je aan ging steigeren. Dat deed hij dan vooral bij mijn opa (hij staat ook bij mijn opa). Toen heeft mijn opa gewoon met zijn rechterhand zijn rechtervoorbeen gepakt en hem omgelegd op het moment dat hij tegen hem aan steigerde. Daar schrok hij van en hij heeft het nooit meer gedaan. En hij is zeker niet bang geworden van opa.
Ook heeft hij weleens gebeten en geslagen. Andere bokkers zeggen dat je dan niet terug mag slaan. Maar dat heb ik bij hem wel gedaan. En ik heb er een hele fijne shetlander aan over gehouden.

Rakker deed dat steigeren enz. dan wel om de baas te zijn over je.
Groetjes, Aniek

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 23:24

Kion99 schreef:
Nou daar ben ik het echt niet mee eens hoor YentlKG, denk je dat ze dan poeslief zijn?
Daar word hij vast nog aggresiever van, en denk je dat hij je dan gaat vertrouwen, en heel lief is en allles voor je doet.
Nee hoor, dat is niet de oplossing.

Consequent zijn tegenover je paard, daarvoor krijg je (vaak!) een paard voor terug, die weet wat de 'regels' bij je zijn, die ze accepteerd en zo heb je een werkbaar paard.
Dit is mijn oplossing bij mijn vorige welshpony geweest, consequent zijn en ik kreeg er een super pony met een super werkbaar karakter voor terug. Nu hij verkocht is, aan mensen die net niet genoeg consequent waren, is het een draak op stal en moet je uitkijken dat je niet in het ziekenhuis belandt. Wat wil je liever? een keer goed laten zien wie de baas is, of alsmaar opassen dat je geen tik van je paard krijgt. Nou ik weet het wel hoor.
En als een paard er agressiever van wordt, ligt denk ik aan de manier warop je het doet. Als een paard naar mij trapt krijgt die regelrecht een tik, is die braaf? Krijgt hij gelijk een worteltje, dat vind ik eerlijk tegenover je paard. Je paard heeft geen recht om tegen je aan te gaan trappen o.d omdat hij het er niet mee eens is.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:41

YentlKG schreef:
Kion99 schreef:
Nou daar ben ik het echt niet mee eens hoor YentlKG, denk je dat ze dan poeslief zijn?
Daar word hij vast nog aggresiever van, en denk je dat hij je dan gaat vertrouwen, en heel lief is en allles voor je doet.
Nee hoor, dat is niet de oplossing.

Consequent zijn tegenover je paard, daarvoor krijg je (vaak!) een paard voor terug, die weet wat de 'regels' bij je zijn, die ze accepteerd en zo heb je een werkbaar paard.
Dit is mijn oplossing bij mijn vorige welshpony geweest, consequent zijn en ik kreeg er een super pony met een super werkbaar karakter voor terug. Nu hij verkocht is, aan mensen die net niet genoeg consequent waren, is het een draak op stal en moet je uitkijken dat je niet in het ziekenhuis belandt. Wat wil je liever? een keer goed laten zien wie de baas is, of alsmaar opassen dat je geen tik van je paard krijgt. Nou ik weet het wel hoor.
En als een paard er agressiever van wordt, ligt denk ik aan de manier warop je het doet. Als een paard naar mij trapt krijgt die regelrecht een tik, is die braaf? Krijgt hij gelijk een worteltje, dat vind ik eerlijk tegenover je paard. Je paard heeft geen recht om tegen je aan te gaan trappen o.d omdat hij het er niet mee eens is.

Sorry hoor, maar volgens mij was ik diegene die zei dat je moet laten zien dat jij de baas bent en niet je paard.
Ik heb het er niet eens over gehad dat je als maar een klein tikje moet geven of de hele tijd opmoet passen dat je geen trapt krijgt hoor.
Knipoog

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 18:02

Ja idd

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:47

dena_mii schreef:
Mijn shetlanderhengstje heeft ook een poosje gehad dat hij tegen je aan ging steigeren. Dat deed hij dan vooral bij mijn opa (hij staat ook bij mijn opa). Toen heeft mijn opa gewoon met zijn rechterhand zijn rechtervoorbeen gepakt en hem omgelegd op het moment dat hij tegen hem aan steigerde. Daar schrok hij van en hij heeft het nooit meer gedaan. En hij is zeker niet bang geworden van opa.
Ook heeft hij weleens gebeten en geslagen. Andere bokkers zeggen dat je dan niet terug mag slaan. Maar dat heb ik bij hem wel gedaan. En ik heb er een hele fijne shetlander aan over gehouden.

Rakker deed dat steigeren enz. dan wel om de baas te zijn over je.
Groetjes, Aniek

En wat nou als je een dikke belg of zoiets hebt die dat doet? Haha! hihi

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 08:16

En nu moet je alleen nog zorgen dat je consecuent kan blijven!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:20

jillie1994 schreef:
Zucht!, Het is gelukt punt uit!, Ik hoef geen discussie daarover, en de eigenaresse komt wel eens, zoals nu heeft ze vrij vanwege een feestdag!

O ze heeft vrij van een feestdag? Ze slaapt overdag en loopt midden in de nacht buiten in het bos, wanneer moet ze dan werken of naar school? Waar krijgt ze dan vrij van? Haar middagdutje?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:07

ursulaatje schreef:
En wat nou als je een dikke belg of zoiets hebt die dat doet? Haha! hihi

Nagelbijten / Gniffelen ROFL
Het topic loopt een beetje ten einde lijkt mij Lachen

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:30

als je een kneepje in de oksel geeft corrigeer je hem,,, misschien ligt het idd aan dat je paard shetlander hengst is ? shetlanders zijn sowieso al koppig, en zeker als ze hengst zijn !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:43

Arletjuhh schreef:
als je een kneepje in de oksel geeft corrigeer je hem,,, misschien ligt het idd aan dat je paard shetlander hengst is ? shetlanders zijn sowieso al koppig, en zeker als ze hengst zijn !

moeilijk he lezen?! het is GEEN shetlander, en GEEN henst, en dan nog, knijpen in de oksel bij een paard dat aanvalt? zou ik maar doen