Vraag/stelling: zijn er paarden die echt onmogelijk zijn...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Vraag/stelling: zijn er paarden die echt onmogelijk zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:14

Heb je d'r gekocht, want ze was toch niet van jou?
En hoe gaat het nu met d'r?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:21

en dara ben ik nu dan ook wel benieuwd naar Ja

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 12:32

Ja, klopt, na veel hangen en trekken en gezeur, heb ik haar kunnen kopen, tegen veel te hoge prijs.
Merrie doet het prima. Heerlijk ding in de omgang, in het koppie lijkt ze goed, ze lijkt alleen lichamelijk nogal een klap te hebben gehad. Ze moest eerst aan haar neus geopereerd worden omdat ze het benauwd had en ze heeft een peesblessure opgelopen. Naar mijn idee door overbelasting (paard werd natuurlijk standaard door en doornat gereden). Maar goed, heb er nog steeds hoop op dat het goed gaat komen met het "poppie". Ze is in ieder geval super gehecht aan me en ik aan haar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:42

Maar het beestje is dus gewoon niet goed behandeld destijds? (vandaar haar verzet).
Maar ik dat goed op uit je verhaal nu? Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:46

Dus onmogelijk is ze niet? Knipoog
Fijn dat alles goed gaat! Goed van je dat je die kans genomen en aangedurft hebt OK dan!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 12:55

Naja, wel hypergevoelig. Je moet met rijden niet te veel "aan haar zitten". Maar heb er een tijd op gereden, zelfs in de les, maar een half uurtje, maar toch. In galop had ze totaal geen balans, dus dat was dan weer bokken en stijgeren, dus dat deden we maar niet.
Heb er zonder zadel op gezeten en langs de weg...
Ik zal nog wel eens een paar foto's plaatsen.
Ik heb nu alleen deze bij de hand:

Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:28

MamboBeach schreef:
Ben er wel zeker van dat er paarden "met een kronkel" geboren kunnen worden. Denk met name dan aan langdurige bevallingen (te lang) en dergelijke zaken. Mensen die zeggen dat een paard zo niet geboren kan worden lees ik altijd maar snel overheen. Knipoog

Er bestaan meerdere medische redenen waardoor een paard onvoorspelbaar kan worden.
Citaat:
Een stijging van het ammoniakgehalte in het bloed kan zogenoemde stille of razende kolder veroorzaken, waardoor paarden levensgevaarlijk gedrag kunnen vertonen. Hierbij horen ook verschijnselen zoals cirkels lopen, slepend over overkoot gaan en gedeeltelijk of gehele blindheid. Er is geen therapie mogelijk.

Bij stille en razende kolder zijn de hersenen aangetast. Giftige planten zijn meestal de oorzaak, maar ook chemische producten (gifgrond) kunnen het veroorzaken.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 13:31

Heb overigens uitgebreid navraag gedaan over mijn merrie. Bleek dat ze na de bevalling 24 uur met haar bezig zijn geweest omdat ze niet wilde drinken en dat ze na vier maanden al afgespeend werd.

horse_spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:56

Hai

Ik werk al 25 jaar met paarden met (gedrags)problemen en ben tot nu toe geen paard tegen gekomen waarbij de gedragstherapie niet is gelukt.
Mijn behandeling is op basis van natural horsemanship en gedragstherapie met als basis belonen voor goed gedrag.
Gedragsproblemen zijn meestal binnen een periode van ongeveer een half jaar, afhankelijk van het paard/ruiter, sterk te verbeteren of geheel op te lossen.
Maar een paard heeft meestal niet alleen zelf een 'probleem'. Het is ook de combinatie met zijn eigenaar/ruiter die dingen kunnen triggeren.
Soms doen mensen met de beste bedoelingen dingen die averechts werken. Mijn behandeling is dan ook gericht op gedragstherapie bij het paard en mental coaching voor de ruiter.

Menig paard die al mijn zijn hakken over de stoep bij de slager stond heb ik zo nog een nieuwe kans kunnen geven .... dankbaar werk !

Als je meer info wilt neem gerust contact op

paardvriendelijke groet

Inge

horse-spirit.nl

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:16

Had die periode bij die dressuurstal haar wel geholpen?
Mijn eigen paard is nogal een nerveus typje, maar wel met een gouden karakter. Door zijn angst en mijn onervarenheid met dat soort paarden is het in het begin redelijk mis gegaan. Toen heb ik hem met de beste bedoelingen naar een dressuurruiter gebracht. Echter, die vroeg zoveel van hem dat ie daar helemaaaal flipte en ik hem terug kreeg met de opmerking: Levensgevaarlijk.
Ben nu 1,5 jaar verder en hij is mijn (neurotische Haha! ) vriendje

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:23

Over mijn paard zeiden ze dat hij onhandelbaar zou zijn, maar hij is zo mak als een lammetje.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:37

Dat is die van mij met rijden zeer zeker niet Haha!
Maar hij heeft me nog nooit afgegooid of gemeen gebokt of gesteigerd.
Hij wil alleen verdomd vaak op de vlucht Haha!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:07

JumpilotSara schreef:
hoi,
wij hebben de hengst jumpilot zelf en daar komen normaal juist hele fijne en braave paarden van.
Er moet iets gebeurt zijn met jou paard dat ze zo doet. Uit welke merrie komt ze?

ik heb ook een Jumpilot maar die is echt niet gemakkelijk
onmogelijk dat zeker niet, is een schat in de omgang en met buitenrijden en springen.
Maar met de dressuur kan die vereselijk dominant zijn

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:33

horse_spirit, ik heb dezelfde ervaring, maar een paard met een hersenafwijking (door vergiftiging bv) is geen paard met een gedragsprobleem, maar komen ook voor. Die zijn echt niet te helpen.