andermans paard slaan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimWelsh

Re: andermans paard slaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:27

Nadya schreef:
Ik sla mijn paard nooit, dus laat staan dat een ander het wel mag! Boos!
Die is nog niet jarig.... Hamer
(PS; ik heb geen verzorgsters trouwens. Wil ik ook niet hebben ook.)

Andersmans paard sla ik over het algemeen niet. Ik ben sowieso niet van het slaan, ik probeer eerst altijd goed op de signalen van een paard te letten en daarop in te spelen met lichaamstaal. Werkt prima.

HOEZO overhaaste conclusie. Als paardeneigenaren goed voor hun paard kunnen zijn, dan kunnen verzorgsters dat net zo min! Je moet alleen gewoon zorgvuldig zijn in het "uitzoeken"....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:28

casperrr schreef:
Nadya schreef:

Dit klinkt nou net alsof alle verzorgster hartstikke slecht zijn, en ze jouw paard helemaal verrot slaan!
En bedankt! Scheve mond

Nee hoor, ik heb zelf jarenlang verzorgpaarden gehad. Ik wil gewoon geen verzorgster hebben, ik doe alles liever graag zelf. Dat jij dat meteen negatief opvat, jouw probleem. Daarbij, vind maar eens een verzorgster die mijn paard net zo benaderd als ik doe. Ik ken er maar weinig (eerlijk gezegd; niet een) of ze hebben al een eigen paard. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:30

KimWelsh schreef:
Nadya schreef:

Andersmans paard sla ik over het algemeen niet. Ik ben sowieso niet van het slaan, ik probeer eerst altijd goed op de signalen van een paard te letten en daarop in te spelen met lichaamstaal. Werkt prima.

HOEZO overhaaste conclusie. Als paardeneigenaren goed voor hun paard kunnen zijn, dan kunnen verzorgsters dat net zo min! Je moet alleen gewoon zorgvuldig zijn in het "uitzoeken"....

Nog zo eentje? Ik heb niemand's hulp nodig, if you don't mind. Dus waarom zou ik dan zoeken?
Ik heb een jong paard, die ik graag zelf africht op mijn eigen manier. Zoals ik al zei zijn er weinig mensen te vinden die het zo doen, zoals ik wil dat het gebeurt. Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:03

Nadya: Ik vat het ook zo op hoor! En dat is helemaal niet raar! Lees eerst eens je bericht goed door voordat je het probleem op iemand anders legt!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:04

Ik verzorg een aantal pony's waarvan eentje een onopgevoede shethengst is, wedden maar dat die 'af en toe' een klets krijgt of een schop. Hij bijt in alles wat los en vast zit en steigert en bokt bij het 'meelopen', neem toch niet aan dat ik dat over me heen moet laten komen Clown
Daarnaast beloon ik m meer als ie het goed doet dan dat ik m straf als die het fout doet hoor Knipoog

Klink nou bijna als een dierenbeul, maar dat valt best mee hoor Tong uitsteken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:05

BrittKitt schreef:
Ik verzorg een aantal pony's waarvan eentje een onopgevoede shethengst is, wedden maar dat die 'af en toe' een klets krijgt of een schop. Hij bijt in alles wat los en vast zit en steigert en bokt bij het 'meelopen', neem toch niet aan dat ik dat over me heen moet laten komen Clown
Daarnaast beloon ik m meer als ie het goed doet dan dat ik m straf als die het fout doet hoor Knipoog

Ja, dat heb en doe ik nou precies hetzelde Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:09

Overigens heb ik hier alle toestemming voor van de eigenaar Haha!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:11

BrittKitt schreef:
Overigens heb ik hier alle toestemming voor van de eigenaar Haha!

JA, maar goed, als jij je v.pony goed genoeg kent, denk ik dat je de aanpak zelf ook wel weet, of niet dan?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:12

Zeker weten, ik sla nooit zomaar, maar een pony moet niet proberen om over mij heen te lopen in zn enthousiasme of iets dergelijks

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:43

saskiakefie schreef:
Nadya: Ik vat het ook zo op hoor! En dat is helemaal niet raar! Lees eerst eens je bericht goed door voordat je het probleem op iemand anders legt!

Het gaat hier om andermans paarden slaan. Ik sla andermans paarden niet zo snel (tenzij ik gevaar loop) en wil dat gewoon ook niet bij mijn eigen paard hebben. En doordat niemand verder iets met mijn paard te maken heeft, hoeft dat gelukkig ook niet.

Ik heb diverse meisjes voorbij zien komen die mijn paard mee willen helpen verzorgen, zelfs inrijden. Nou, ik bedank voor de eer, maar ik doe het zelf. Ik heb daar gewoon niet zo'n hoge pet van op , het spijt me voor de goede mensen (die er ook zijn, maar ik ken er maar heel weinig die ik mijn paard toe zou durven vertrouwen).
Dat sommigen dat verkeerd opvatten is jammer, maar laat ik maar zeggen dat ik goed weet waar ik het over heb. Heb teveel nare dingen om me heen gezien. Doei!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:40

BrittKitt schreef:

Klink nou bijna als een dierenbeul, maar dat valt best mee hoor Tong uitsteken

sporadisch, alla. maar het feit dat dit meerdere keren nodig is, duidt op een dominantie/ verhoudingsprobleem. uit het feit dat je hem meermaals moet schoppen en slaan, kan je concluderen dat die acties dus niet het gewenste effect hebben. een juiste correctie betekent: eens en niet weer. het kan dan later nog een keer terugkomen, maar als het gedrag blijft, zit er toch iets niet goed. waarschijnlijk worden je correcties dusdanig gegeven, dat de boodschap niet duidelijk genoeg is.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 23:22

Klopt, ik ben pas weer een week met hem bezig Lachen
Hij bijt, en wat je ook doet, een seconde later doet hij het weer en nog geen seconde later doet hij het weer.
Hij is niet opgevoed en nu bijna twee jaar, hij staat vanaf zijn afspenen in zijn eentje (jep hartstikke verkeerd, kan er weinig aan veranderen helaas), weet zich dus niet te gedragen als paard en is een pony die nooit een rangorde heeft gekend.
En wat zie jij dan als juiste correctie als hij bijt?
Ik geef hem dan een tik op zn snuit, als hij steigert (dit doet hij gericht) dan krijgt ie echt wel een lel, hij heeft wel respect te hebben. Omdat hij nooit op zijn plaats is gezet blijft hij uitproberen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:23

BrittKitt schreef:
Klopt, ik ben pas weer een week met hem bezig Lachen
Hij bijt, en wat je ook doet, een seconde later doet hij het weer en nog geen seconde later doet hij het weer.
Hij is niet opgevoed en nu bijna twee jaar, hij staat vanaf zijn afspenen in zijn eentje (jep hartstikke verkeerd, kan er weinig aan veranderen helaas), weet zich dus niet te gedragen als paard en is een pony die nooit een rangorde heeft gekend.
En wat zie jij dan als juiste correctie als hij bijt?
Ik geef hem dan een tik op zn snuit, als hij steigert (dit doet hij gericht) dan krijgt ie echt wel een lel, hij heeft wel respect te hebben. Omdat hij nooit op zijn plaats is gezet blijft hij uitproberen..

eerste: waarom gedraagt hij zich zo? is het dominantie, niet willen samenwerken, of een vraag om aandacht? zoals ik al zei, mijn veulen beet ook veel. niets voor hem om te bijten, en het was dan ook niet om te bijten, maar een teken van affectie, en een vraag om terug te 'krabbelen'. dus probeer er eerst achter te komen waarom hij bijt.
als het echt 'brutaal' bijten is, stuur je hem elke keer dat hij bijt uit je ruimte. ten eerste kan hij dan niet meer bij je, ten tweede is het een uiting van jouw kant van dominantie, en die boodschap is 'puur paard', dus hij weet dan wel wat je wilt zeggen. als hij dan op afstand blijft, nodig je hem weer uit om terug te komen, en beloon je hem daarvoor (dmv krabbelen op een fijn plekje en een lief woord). probeer het maar eens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:32

heb vanmiddag nog de pony van een ander een klets verkocht.. Stond te scheren en beest haalde gericht uit... Ik dus ook, eigenaar: "mag hoor Knipoog"

Noor_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:51

als mijn pony iets doet wat niet mag geef ik haar gewoon een tik
zo heb ik het aangeleerd .

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:01

Dan heb ik nog een goeie Haha!
Ik was gister avond op stal en ik was de hele dag mijn stem kwijt, had hoogstens een piep stemmetje.
Dan lees ik hier dat mensen zeggen dat ze het eerst met hun stemhulpen doen, hoe handelen jullie dan in mijn geval? Haha!

@Nadya: ik vat het negatief op doordat jij jouw post enorm negatief neerzet. Het komt er behoorlijk op neer dat iedereen slecht is voor jouw paard behalve jouw, en dan voornamelijk verzorgsters die zo doen. Dan reageer ik daar op Knipoog

@

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:05

Vorige week liep ik met mijn paard en een ander paard beet mijn paard,mijn man gaf dat paard een tik.En die stote zijn hoofd, eigen schuld hoor.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:58

Noor_lady schreef:
als mijn pony iets doet wat niet mag geef ik haar gewoon een tik
zo heb ik het aangeleerd .

dat klinkt toch niet 100%. als je haar zelf de dingen aanleert, waarom is een tik dan nog nodig? het lijkt me toch dat de verhoudingen dan wel gevestigd zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 22:01

Als mijn pony bijt naar zijn verzorgster mag zij wel degelijk een tik geven.
Ik geef het buurpaard ook een enorm trap onder zijn reet als hij denkt mij aan te vallen (jonge hengst met wat rangorde problemen Clown)

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:04

Mijn paard heeft maar 1 leider, en dat ben IK!
Dus hoe mijn bijrijdster het doet, moet ze zelf weten!
Maar mijn paard wordt niet geslagen door haar!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:08

Ik heb zeker wel een paard een lel gegeven. Of het nou van een ander is maakt me niet uit, maar als ik ergens sta en dat paard grijpt mij in mn arm kan ie een lel verwachten, ongeacht wat de eigenaar er van vind.
Je moet het natuurlijk niet gaan opzoeken of bij een niet eigenpaard in de wei gaan staan.

Maar als ik uitgenodigd ben oid ga ik niet staan wachten tot de eigenaar terug is om te vertellen dat ie gebeten heeft...

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:24

voor de 'lol'; nee
Corrigerend; ja maar niet hard dan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:41

Niet zomaar, maar als er een goede rede voor is, ja zeker.

En de pony's die bij mij op stal staan sneller dan een vreemd paard wat ik een keer tegen kom. De pony's hier op stal moet ik iedere dag mee werken en daar wil ik wel fijn mee kunnen werken (ook als het 'werken' bestaat uit voeren en het land uit mesten).

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:43

casperrr schreef:
Dan heb ik nog een goeie Haha!
Ik was gister avond op stal en ik was de hele dag mijn stem kwijt, had hoogstens een piep stemmetje.
Dan lees ik hier dat mensen zeggen dat ze het eerst met hun stemhulpen doen, hoe handelen jullie dan in mijn geval? Haha!

Dat heb ik ook wel eens gehad toen ik zwaar verkouden was. Het paard beet in de kont van het paard waar ik toen mee bezig was, dus ik brul: "CATOO!", althans, dat probeer ik. Er kwam alleen maar gepiep uit. Vanzelfsprekend was ze niet erg onder de indruk daarvan Clown Mja, toen was het moment alweer voorbij, en om daarna nog d'r stal in te gaan om haar alsnog te straffen, werkt ook averechts.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:45

Als andermans paard mij in een gevaarlijke of pijnlijke situatie brengt krijgt het dier toch echt op zn kims voor zn flikker...