Michelle99 schreef:Hebben jullie allemaal shetlanders? Hoe hoog of haard moet je dan schopen om bij de borst te komen? En knee in de buik?? Dat vind ik nog erger dan een schop. Pijnlijk dit allemaal te lezen, en beseffen dat het algemeen geacceptered is. Schop je ook je hond thuis? Denk goed aan de incidenten, en ik weet zeker dat je achterkomt dat je signalen gemist had en eerder op had kunnen lossen in een minder geweldadig manier. (N.b. ik heb het hier niet over hengsten, maar over een normaal opgevoed rijpaard, merrie of ruin). Over hengsten ben ik niet zo thuis. Ik heb wel begrijpen dat zij wat anders zijn in somige opzichten.
ik ben het weer met je eens. er zijn twee paarden die ik ooit geschopt heb. mijn eigen ruin bij het bekappen, hij was gewoon echt aan het kloten, en na zoveel waarschuwingen was het genoeg geweest (was een schop tegen zijn kont, schoppen in de buik (of lies, zoals ik hier zelfs gelezen heb) vind ik niet kunnen. je kunt wel iets kapotmaken. bij mijn ruin was het met de binnenkant van mijn voet, tegen de achterkant van zijn kont. ik stond ernaast. hij reageerde er amper op, niet bang of wat dan ook (zo zit hij ook niet in elkaar), maar het was wel duidelijk. de andere is de haf van mijn zusje, die heeft zij een half jaartje geleden gekocht, maar we kenden haar al langer. beestje is gruwelijk verpest, en luistert alleen als je veel brokjes voert. we zijn ermee bezig dmv grondwerk, maar laatst wilde ze mij wegduwen toen ik voor haar stond, ze luisterde niet naar haar commando, niet naar een duwtje terug tegen de borst, en toen drukte ze vooruit. ik hoefde alleen maar mijn been op te tillen, ze liep er zelf al tegenaan. daarop bleef ze stilstaan, heb ik beloond en het halster afgedaan (ze moest naar de bak, maar wilde daar niet stilstaan voor het afdoen).
mijn twee jongsten heb ik zelf opgevoed (met de ene ben ik nog druk bezig, die is nog geen jaar, de andere is 3,5 en kent bijna alles wel), en dat zijn engeltjes. correcties zijn eigenlijk nooit nodig bij hen. de jongste beet weleens, maar door dat te negeren en te stoppen met aandacht geven als hij beet is dat opgelost. ik heb een alternatief gegeven, namelijk schouder of hals aanbieden als hij aandacht wil. en dat werkt prima.
imo heb je bij een correct opgevoed paard nooit geweld nodig. alleen het correct opvoeden is lastiger dan veel mensen denken.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 08-03-07 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt