Je Paard Schoppen!???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Je Paard Schoppen!???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:40

Ik ga met m'n paard om zoals zij met mij omgaat...
Warina is gelukkig heel netjes in de omgang met mensen, maar ik heb weleens anders meegemaakt.
Als ze echt iets flikken wat niet door de beugel kan, of gevaarlijk wordt voor mij... krijgen ze zo een schup onder hun edele kontje hoor Clown
En wij kunnen toch nooit zo hard schoppen als paarden het zelf zouden doen in de kudde.

050206051012

merrieveulen schreef:
aan de andere kant worden in een kudde voorafgaand aan een trap signalen afgegeven, als je de regels van de kudde wilt hanteren moet je deze signalen ook zelf uitzenden, en ook de signalen van je paard kunnen lezen, zodat je kunt ingrijpen vóór het paard bijt of schopt.

Ik geef ook heel duidelijk signalen en ze mogen vrij veel bij mij, maar op een gegeven moment is het op. Stan is nogal van het grenzen verleggen en als hij op z'n donder heeft gehad, zal hij eerst nog eens kijken of er echt niet meer uit te halen valt, of die grens niet toch nog iets opgeschoven kan worden.

ALS ik een trap geef, dan doe ik dat ook zonder er wat bij te zeggen of hem aan te kijken. Gewoon BAF en weer verder, werkt prima Knipoog

Quellian hoef ik trouwens nooit te schoppen. Daar heb ik gister tegen geschreeuwd en staat nu -denk ik- nog steeds te rillen Clown

vuurneon

En als je paard jouw signalen negeert en alsnog trapt,bijt oid dan is leer je dat gedrag het snelste af door hetzelfde terug te doen.

Amaryllis

maar aangezien onze paarden hier (denk ik, de meesten) niet in een kudde staan, hoef je je als mens ook niet 100% aan een paard zn regels te houden. Accepteren wel ja, maar wanneer een paard jóu gedrag en regels niet accepteerd in bepaalde gevallen, waarom jij het zijne dan wel?

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:44

Ik schop ook niet zonder reden (heb het bij een paard trouwens nooit hoeven doen Haha!)
Vind het inderdaad ook dat je op tijd moet zijn bij verkeerd gedrag en niet pas naderhand moet ingrijpen, dus voordat je gebeten wordt of een trap krijgt van dat kolosale dier Tong uitsteken
Maar soms kan het gewoon niet anders.. en dan zal ik toch echt een schop terug geven Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:45

Welshcobfan schreef:
En als je paard jouw signalen negeert en alsnog trapt,bijt oid dan is leer je dat gedrag het snelste af door hetzelfde terug te doen.

ten eerste is er dan iets goed mis met de opvoeding, een paard dat doorgaat probeert hoger in rang te komen of is daar al. dat moet je voorkomen. iets terug doen omdat een ander (in dit geval het paard) dat doet, maakt het nog niet geoorloofd.

@ lisetcharlot, omdat wij de mogelijkheid hebben om ons aan te passen, paarden hebben instinct en een lichte vorm van denkvermogen, maar kunnen zich niet verplaatsen in het wezen mens. je moet een paard niet met mensen vergelijken. een paard is niet menselijk en zal dat ook nooit worden. een zeker aanpassingsvermogen bij de omgang met dieren is niet meer dan normaal.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:46

Ik doe dat ook hoor, als ene paard mij gericht schopt, geef ik een knietje in zn buik. En als ze mij bijten, bijt ik gewoon terug! In het oor. (Dat is er maar bij 1 hoor die dat doet! Die is soms echt erg!)

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:46

XchantjuhX schreef:
Ik ga met m'n paard om zoals zij met mij omgaat...
Warina is gelukkig heel netjes in de omgang met mensen, maar ik heb weleens anders meegemaakt.
Als ze echt iets flikken wat niet door de beugel kan, of gevaarlijk wordt voor mij... krijgen ze zo een schup onder hun edele kontje hoor Clown
En wij kunnen toch nooit zo hard schoppen als paarden het zelf zouden doen in de kudde.

Whaha edele kontje hoe KOM je erop Vork

In ieder geval, mijn vz-pony heeft me 1 keer geschopt. En die heeft ze zeer hard terug gekregen, daarna heeft ze het overigens ook nooit meer gedaan Lachen

1 keer in een jaar, en ik heb er geen spijt van. Dat was in het begin wel, toen ze iets te ver ging uitproberen Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:47

merrieveulen schreef:
@ lisetcharlot, omdat wij de mogelijkheid hebben om ons aan te passen, paarden hebben instinct en een lichte vorm van denkvermogen, maar kunnen zich niet verplaatsen in het wezen mens. je moet een paard niet met mensen vergelijken. een paard is niet menselijk en zal dat ook nooit worden. een zeker aanpassingsvermogen bij de omgang met dieren is niet meer dan normaal.

Heeft niets met vermenselijken te maken, maar MIJN paarden weten dóndersgoed wat wel en niet kan. Of ik heb gewoon hele slimme paarden, kan natuurlijk ook nog (zullen ze wel van het baasje hebben) Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:49

Het is en blijft een dier, dus 'nee' zeggen is niet altijd voldoende. Je probeert het altijd te voorkomen, maar je kunt nu eenmaal niet de volledige controle over een dier. Als een paard mij trapt, krijgt die een schop terug. De orde is hersteld en je hebt een hele lange tijd geen last meer van hem. Probleem opgelost toch?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:50

DebbieY schreef:
Ik doe dat ook hoor, als ene paard mij gericht schopt, geef ik een knietje in zn buik. En als ze mij bijten, bijt ik gewoon terug! In het oor. (Dat is er maar bij 1 hoor die dat doet! Die is soms echt erg!)

terugbijten kan ook een spel worden. beter is dan ook om het paard uit jouw ruimte te drijven, en pas bij net gedrag weer toe te laten. hoeveel bijtende paarden komen er helemaal vanaf? weinig. je ziet wel veel kopschuwe paarden, en ook het niet toelaten van het aanraken van de oren is een probleem dat bij veel paarden voorkomt. in het oor bijten is dan ook absoluut geen kuddegedrag of paardentaal. paarden bijten elkaar alleen in de oren bij een echt gevecht. en dat zie je eigenlijk alleen bij hengsten, en die vechten op zo'n moment tot de dood. wat jij met die beet overbrengt is dus heel wat agressiever dan je bedoeling is op dat moment.

@ Quellian, de mijne ook. maar jij geeft zelf toch ook aan dat je het per paard bekijkt, en er niet zomaar op los ramt? dat is het enige wat ik ermee wil zeggen. bovendien was die qoute aan het adres van lisetcharlot... die maakte een tamelijk kromme vergelijking.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:52

Welshcobfan schreef:
Het is en blijft een dier, dus 'nee' zeggen is niet altijd voldoende. Je probeert het altijd te voorkomen, maar je kunt nu eenmaal niet de volledige controle over een dier. Als een paard mij trapt, krijgt die een schop terug. De orde is hersteld en je hebt een hele lange tijd geen last meer van hem. Probleem opgelost toch?

precies. duidelijkheid is erg belangrijk voor een paard. mijn oudste is nogal dominant, veroorzaakt door mijn eigen fouten in zijn opvoeding (ik was overigens 13 toen, hij twee jaar en hengst, wonend naast merries, zonder andere paarden als gezelschap). die heeft weleens een schop gehad. omdat hij anders een gevaar vormde voor zichzelf en zijn omgeving. hij is er echt niet minder om geworden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:52

Er wordt hier gesproken alsof paarden de meest domme wezens op deze aardkloot zouden zijn, dat ze niet begrijpen wat je bedoelt met straffen. Vind dat nogal kort door de bocht hoor Haha! Haha!

Ik weet natuurlijk niet hoe andermans paarden zijn, maar alle paarden die ik heb gehad wisten genoeg.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:57

Quellian schreef:
Er wordt hier gesproken alsof paarden de meest domme wezens op deze aardkloot zouden zijn, dat ze niet begrijpen wat je bedoelt met straffen. Vind dat nogal kort door de bocht hoor Haha! Haha!

Ik weet natuurlijk niet hoe andermans paarden zijn, maar alle paarden die ik heb gehad wisten genoeg.

ik ben de laatste die zal zeggen dat een paard dom is. maar als ze écht zo slim waren, kon je ook om de keukentafel gaan zitten en het uitpraten. zo ligt het niet, wij moeten ons aanpassen en de zaken zo leggen dat deze voor het paard duidelijk zijn. en daar hoort een beetje verplaatsing in het wezen paard gewoon bij.

een paard snapt een straf pas, als die in de juiste dosering, op de juiste manier en op het juiste moment gegeven wordt. anders komt de boodschap niet over zoals hij over moet komen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:03

merrieveulen schreef:
Quellian schreef:

ik ben de laatste die zal zeggen dat een paard dom is. maar als ze écht zo slim waren, kon je ook om de keukentafel gaan zitten en het uitpraten. zo ligt het niet, wij moeten ons aanpassen en de zaken zo leggen dat deze voor het paard duidelijk zijn. en daar hoort een beetje verplaatsing in het wezen paard gewoon bij.

Er is een verschil tussen een paard vermenselijken en zijn eigen IQ inschatten. Stanley is heel slim, uitgekookt en bedenkt op alles zelf een oplossing, Quellian heeft een enorm ego, wil de grote wereld zélf uitvinden en is heel vindingrijk. Ik vind dat slim voor paarden Lachen Dus ja, ik kan zeggen dat mijn paarden mij begrijpen als ik ze straf.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:06

Quellian schreef:
Er is een verschil tussen een paard vermenselijken en zijn eigen IQ inschatten. Stanley is heel slim, uitgekookt en bedenkt op alles zelf een oplossing, Quellian heeft een enorm ego, wil de grote wereld zélf uitvinden en is heel vindingrijk. Ik vind dat slim voor paarden Lachen Dus ja, ik kan zeggen dat mijn paarden mij begrijpen als ik ze straf.

daar is een heel groot verschil in zelfs, je kunt die twee dingen niet vergelijken. maar of ze jou begrijpen als ze straf krijgen zegt meer over jouw manier van straffen dan over hun IQ. kennelijk corrigeer je op de juiste manier, anders komt het echt niet door, al is het paard nog zo intelligent.

stel: je bent gisteren gevallen door een lompe bok. vandaag krijgt je paard geen wortel omdat hij dat gedaan heeft. dan kan een paard nog zo slim zijn, maar het toch niet vatten. heeeele vergaande vergelijking, maar het is de bedoeling dat het een beeld geeft van wat ik bedoel.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:07

Ik ben er verbaasd over hoeveel paarden er rondlopen die gericht trappen naar mensen; zij die allemaal niet goed opgevoed of superdominant?
En ik verbaas mij er ook over hoeveel mensen hun paarden tikken geven op de neus; ik heb altijd gedacht dat dit niet slim was i.v.m. kopschuwheid. Nu vind ik het ook een vreemde plaats om te straffen: erg gevoelig en kwetsbaar.

Mijn eigen pony is super opgevoed (niet door mijzelf hoor!), en reageert goed op de stem, maar in die zeldzame gevallen dat ze dat niet doet en ook niet regaeert op andere signalen (lichaamstaal en een tik op de schouder bv.) heb ik haar wel eens geschopt. Maar altijd tegen haar borst, nooit onder haar buik, dat vind ik niks. Vooral niet sinds de keer dat ik iemand een hoogdrachtige merrie een aantal keren flink in haar buik eb zien trappen, alleen omdat ze toevallig op het verkeerde moment haar voorbeen optilde (ik had haar geeerd op commando haar voorbeen vooruit te steken, en op dat bewuste moment meende ze dat dat weer de bedoeling was, helaas).

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:12

Ik schop ook niet graag een paard of pony. Ik heb het al wel 3 keer toegepast.
Eén keer bij een quartermerrie die ik tijdens het uitmesten zachtjes aan de kant duwde. Die was meteen zo pisnijdig dat ze haar achterhand naar me toegooide en begon te rammen. Die heeft een flinke schop terug gehad.
Twee keer bij een haflinger die zomaar over me heen denderde om de box uit en niet luisterde naar mijn andere correcties.

Het heeft overigens wel goed geholpen. Nooit geen problemen meer gehad met deze paardjes.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:19

Hebben jullie allemaal shetlanders? Hoe hoog of haard moet je dan schopen om bij de borst te komen? En knee in de buik?? Dat vind ik nog erger dan een schop. Pijnlijk dit allemaal te lezen, en beseffen dat het algemeen geacceptered is. Schop je ook je hond thuis? Denk goed aan de incidenten, en ik weet zeker dat je achterkomt dat je signalen gemist had en eerder op had kunnen lossen in een minder geweldadig manier. (N.b. ik heb het hier niet over hengsten, maar over een normaal opgevoed rijpaard, merrie of ruin). Over hengsten ben ik niet zo thuis. Ik heb wel begrijpen dat zij wat anders zijn in somige opzichten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:26

Michelle99 schreef:
Hebben jullie allemaal shetlanders? Hoe hoog of haard moet je dan schopen om bij de borst te komen? En knee in de buik?? Dat vind ik nog erger dan een schop. Pijnlijk dit allemaal te lezen, en beseffen dat het algemeen geacceptered is. Schop je ook je hond thuis? Denk goed aan de incidenten, en ik weet zeker dat je achterkomt dat je signalen gemist had en eerder op had kunnen lossen in een minder geweldadig manier. (N.b. ik heb het hier niet over hengsten, maar over een normaal opgevoed rijpaard, merrie of ruin). Over hengsten ben ik niet zo thuis. Ik heb wel begrijpen dat zij wat anders zijn in somige opzichten.

ik ben het weer met je eens. er zijn twee paarden die ik ooit geschopt heb. mijn eigen ruin bij het bekappen, hij was gewoon echt aan het kloten, en na zoveel waarschuwingen was het genoeg geweest (was een schop tegen zijn kont, schoppen in de buik (of lies, zoals ik hier zelfs gelezen heb) vind ik niet kunnen. je kunt wel iets kapotmaken. bij mijn ruin was het met de binnenkant van mijn voet, tegen de achterkant van zijn kont. ik stond ernaast. hij reageerde er amper op, niet bang of wat dan ook (zo zit hij ook niet in elkaar), maar het was wel duidelijk. de andere is de haf van mijn zusje, die heeft zij een half jaartje geleden gekocht, maar we kenden haar al langer. beestje is gruwelijk verpest, en luistert alleen als je veel brokjes voert. we zijn ermee bezig dmv grondwerk, maar laatst wilde ze mij wegduwen toen ik voor haar stond, ze luisterde niet naar haar commando, niet naar een duwtje terug tegen de borst, en toen drukte ze vooruit. ik hoefde alleen maar mijn been op te tillen, ze liep er zelf al tegenaan. daarop bleef ze stilstaan, heb ik beloond en het halster afgedaan (ze moest naar de bak, maar wilde daar niet stilstaan voor het afdoen).
mijn twee jongsten heb ik zelf opgevoed (met de ene ben ik nog druk bezig, die is nog geen jaar, de andere is 3,5 en kent bijna alles wel), en dat zijn engeltjes. correcties zijn eigenlijk nooit nodig bij hen. de jongste beet weleens, maar door dat te negeren en te stoppen met aandacht geven als hij beet is dat opgelost. ik heb een alternatief gegeven, namelijk schouder of hals aanbieden als hij aandacht wil. en dat werkt prima.

imo heb je bij een correct opgevoed paard nooit geweld nodig. alleen het correct opvoeden is lastiger dan veel mensen denken.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 08-03-07 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:27

@ Michelle99; mijn pony was een klophengst, rechtstreeks uit de polder getrokken en ik wilde vriendjes met hem zijn. Dus ik denk dat je je conclusie trekt op basis van gevoel.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:38

Mijn paard was net hengst af toen ik hem een schop verkocht. En nog niet opgevoed. Je kan een jong paard dat de grenzen opzoekt ook niet echt vergelijken met een paard dat die grenzen al heel goed kent. De oudere paarden hier worden nooit geschopt, die weten wat ze kunnen doen en wat niet. Het gaat meestal om de jonkies die nog brutaal zijn en denken dat mensen er voor zijn om een spelletje mee te spelen. Bij heel veel is het al genoeg om er mee aan het werk te gaan om ze te leren waar de grenzen liggen. Bij sommige is dat niet genoeg en die moeten even op hun plaats gewezen worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:45

idd. erleyne.
Ik denk dat sommige gewoon te weinig ervaring hebben om hier echt over te oordelen.
De meeste hebben 1 paard of net iets mee meer paarden gehad. Maar nog nooit een hengst uit de opfok van 1.65/1.70 hoog.

Dat is gewoon niet veilig om te negeren.

Veel mensen hebben al problemen met een relatief braaf paard, om die braaf te houden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:50

LisetCharlot schreef:
Precies WCF Lachen Ik geef mijn paard wel eens een schop, ja! En daar heb ik op dat moment nooit spijt van. Ik kan haar ook wel schuw maken aan de kop door haar op dr hoofd te tikken, maar een schop werkt naar mijn inzicht beter. Jij bent meteen van je boosheid af, je paard weet meteen waar je aan toe bent, en van een schop is mijn merrie niet zo over de zeik dan van een klap.. Ik geef bijna nooit een schop, alleen als mijn merrie echt te ver gaat. En dan niet in de lies (vind ik gemeen) maar een beetje op de plek waar je ook je been legt als je aangalloppeert. Misschien een persoonlijk iets wat je 'fijner' vind, maar het liefst spreek ik haar gewoon hard en boos toe, wat al snel het gewenste effect heeft.

Ik vind niet dat je door te schoppen van je boosheid af mag komen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:51

Michelle99 schreef:

Als ik met iemand sta te praten en haar paard (had ze nog niet zo lang) wil over mij heen walsen en reageert niet op op stem en lichaamstaal + handaanwijzing, dan krijgt hij zodanig op zijn donder van mij dat hij snapt dat hij niet over mij heen te walsen heeft. Boodschap kwam aan en de eigenaresse van het beest was er volkomen tevreden mee. Maar ja, dat paard was dus nog niet "normaal opgevoed", hè? En dat is dus gewoon een probleem, er zijn best veel niet of slecht opgevoede paarden in NL.
Onze eigen paarden hoef ik geen schop te verkopen, bij de ene die wat neiging tot losse pootjes heeft is waarschuwen inderdaad voldoende. De andere twee weten al lang beter, sterker nog, als die een pootje optillen ga ik kijken wat er mis is. Vork