wat doe je als je paard je bijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tellie

Re: wat doe je als je paard je bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:16

Weet ik niet. Maar je zegt dat je hem sowieso al wil laten castreren. Dus dan zal hij daarna wel een stuk rustiger worden lijkt mij. Of het bijten dan ophoud weet ik niet. Je moet gewoon consequent afstraffen als hij bijt. Zodat hij doorkrijgt dat hij dat gewoon niet mag doen.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:20

als een paard bijt geef ik hem meestal een tik op ze neus. Maar als ie op me tenen staat duw ik hem alleen van me tenen af. Dat doet het paard niet express ik heb misschien wel pijn. Maar het paard zal nooit met opzet op je tenen gaan staan. Haha!

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:20

Als het paard bijt.
Bijt ik gewoon terug zo gaat het in de kudde ook
IK pak dan ze bovenlip en knijp er in. niet al te hard natuurlijk
ZO weet hij dat het niet mag en dat ik de baas ben en hij niet

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:24

Als een paard me bijt, kan me niet schelen of het mijn eigen paard is, dan krijg hij een gigantische lel voor z'n kop die hij zich over een jaar nog kan herinneren. Dit is iets wat ik absoluut niet tolereer. Als het gebeurt als ik 'm perongeluk pijn heb gedaan stel ik het paard gerust. Maar als het expres gaat kan hij een lel krijgen.

Bij mijn paard in de wei staat een twenter hengst van iemand anders, en iedere keer als ik in de wei kwam en ik naar een ander paard liep dan naar hem beet hij me in mijn hand/rug/whatever. Nou hij heeft het geweten ook. Dat is dus het gevolg van een slechte opvoeding.. Scheve mond

Santjeshesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:35

ja dit is ook niet mijn eigen shet de eigenaresse zei ook al van als die bijt geef em dan een tik op zn neus hij heeft dit gedrag dus al een poos

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:37

Je kan ook bijvoorbeeld geen snoepjes of voer meer uit de hand geven. Dan associeerd hij handen ook niet meer met voer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:47

Santjeshesan schreef:
ja dit is ook niet mijn eigen shet de eigenaresse zei ook al van als die bijt geef em dan een tik op zn neus hij heeft dit gedrag dus al een poos

het feit dat er gezegd wordt: 'tik op de neus' gecombineerd met het feit dat hij het al een poos doet, zegt genoeg. de correctie (tik) komt bij jouw pony niet aan, anders zou hij na de eerste tik al ophouden, misschien na de tweede. maar het mag zeker niet langer duren, dat is een teken dat de correctie niet werkt, en daarmee dat je hem dus in feite net zo goed niet kan geven. de oorzaak van het bijten wegnemen is imo overigens een eerste maatregel, waarom bijt de pony?

overigens ben ik van mening dat een paard niet altijd expres op je tenen zal gaan staan, maar er zijn paarden die in de loop der tijd geleed hebben dat ze een reactie (ook al zal die negatief zijn) opwekken door op je voet te staan, en die zullen daar ook gebruik van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:51

als een van mijn paarden mij bijt krijgtie een brul en een tik, doetie het nog een keer dan knijp ik in de neus

als een van mijn paarden mij schopt krijgtie een mep tegen daar waar ik op dat moment sta, schoptie gericht dan kan die een schop terug verwachten!

als een van mijn paarden op mijn tenen gaat staan krijgtie ook een tik en duw ik em er weer van af (een merrie zou nooit uit lompigheid op haar veulen gaan staan, dus waarom wel op mijn tenen? Verward )

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:54

op een veulen staan ligt wel iets anders, die heeft ten eerste geen uitstekende voeten en onze laarzen zijn vaak zwart en zijn voor een paard moeilijk te onderscheiden, daarbij hebben vooral jonge paarden nog moeite met inschatten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:58

het grappige is juist dat mijn jonge paarden nog nooit op mijn voeten hebben gestaan, maar mijn 8 jarige friese merrie die al 2 veulens heeft gehad wel, en als een veulen in de wei ligt of in de stal dan heeftie toch echt wel uitstekende voeten hoor! die hoe toevallig nog zwart zijn ook! en daarbij draag ik amper rijkleding en dus ook amper zwarte laarsen en toch krijgt ze het voor elkaar!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 14:15

Als een paard bijt of schopt betekent het dat je al te laat reageert. Hij geeft altijd een teken dat hij iets van plan is, als je daar niet op reageerd zal hij kijken hoever hij kan gaan. Een tik/ schop na bijten of schoppen van een paard is dus altijd een te late reactie. Het betekent dat je paard geen respect voor je heeft en jouw ruimte niet respecteert/ heeft leren respecteren. Als hij op je tenen gaat staan dan is dat niet respecteren van die ruimte wel heel duidelijk en zal je daar dus wat aan moeten gaan doen. Grondwerk, maar ook in alle momenten dat je met het dier bezig bent consequent zijn.
Het kan altijd een keer gebeuren en dan mag je dat ook best duidelijk afstraffen. Slaan tegen het hoofd doe ik liever niet, maar soms heb je weinig keus. Als je dat dan maar binnen 3 seconden doet snapt je paard waarom hij die tik krijgt.
Wij hebben 2 hengsten, 1 2-jarige, en dan moet je wel heel consequent zijn , anders heb je echt problemen. Wij zetten ze, als ze al in overtreding gaan, vaak terug aan het halster of ze krijgen een schop.
Bijten doen ze eigenlijk zelden tot nooit, schoppen al helemaal niet en op tenen staan kan niet, want zo dichtbij mogen ze niet komen.

Santjeshesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:07

hij is hier sinds vanmorgen hoor Knipoog
maar goed misschien bijt hij niet door maar hij wil al naar je happen of het is nieuwschierigheid ik weet het niet

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 15:37

Santjeshesan schreef:
hij is hier sinds vanmorgen hoor Knipoog
maar goed misschien bijt hij niet door maar hij wil al naar je happen of het is nieuwschierigheid ik weet het niet

probeer erachter te komen waarom hij hapt. veulens kennen de juiste omgangsvormen met mensen vaak nog niet, en vergissen zich simpelweg. mijn veulen deed het ook, hij wilde gewoon krabbelen, niet beseffend dat mij dat pijn deed. als het etterigheid is kan je er 'wat van zeggen', maar als het een uiting van affectie is, contact maken, dan moet je een alternatief bieden voor het bijten. mijn veulen gaat met zijn schouder naar me toe staan als hij gekrabbeld wil worden nu, hij begrijpt het en ik ook... net zo makkelijk, komt geen straffen aan te pas.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:12

waar geven jullie trouwens een tik? Ik corrigeerde vnl op de neus, maar daar wordt hij wat kopschuw van heb ik het gevoel. Zoals als eerder in dit topic gezegd, is het gedrag niet meer af te leren, maar ik wil hem nog wel steeds corrigeren als hij naar MIJ bijt. Wat doe je dan?
edit p.4 voor de context, zo komt het nogal ruw over Knipoog

Santjeshesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:01

hij is nu anderhald en doet het altijd al volgens de eigenaresse maar ik vind dit echt heel erg storend hij wordt zo snel mogelijk gecastreerd , hij doet het echt uit etterigheid want hij hapt ook zomaar opeens naar je been ofzo

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 19:05

De beste methode bij mijn paard is door het te negeren,ik draai me om als hij bijt en negeer hem.De gene die hem dan negeren worden niet meer gebeten, en er is 1 iemand die hem dan niet negeerd dus terug mept.En die blijft maar gebeten worden.

Santjeshesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:22

als hij bijt kan ik me wel omdraaien en niets doen maar dan bijt hij toch?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:44

Voor bijt een beste tik over zn neus. Waarom hij het doet geen ideem aar weet wel dat het nergens voor nodig is.
Schoppen geefik hem schop terug of geef ik hem een beste tik op zn kont
Op mn tenene staan is meestal per ongeluk

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:45

Gelukkig bijten of schoppen mijn paarden me niet (kan na 15 jr misschien nog), mocht dit wel voorkomen dan krijgen ze een hoek terug.

Santjeshesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:48

haha deze is echt zo'n klier he hij wil aldoor bijten happen zodra hij bij je in de buurt is echt heel vervelend

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:18

Heb net een 3 jarige gekocht die niet wil bijten uit gemenigheid maar als hij de kans krijgt wel aan je wil knabbelen... en dat dus doet met z'n tanden... ik knijp hem dan in zijn neus en zeg niet doen... hij is hier nu 2 dagen en nu hoef ik alleen nog maar niet doen te zeggen en hij houdt zijn tanden bij hem... hij heeft 3 jaar lang in de koppel gestaan met alleen de fokker die hij dagelijks zag dus zijn ervaring met mensen, en wat wij van hem verlangen, is nog niet zo groot... we zijn vandaag begonnen met grondwerk en dit pakt hij redelijk op...

Als een paard bewust wil trappen dan krijgt hij een schop terug en als mijn tenen per ongeluk onder zijn hoeven komen floept er meestal iets ongenuanceerders uit Bloos op harde toon en krijgt hij een drukken op zijn borst dan hij aan de kant moet...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:36

marleen_usar schreef:
De beste methode bij mijn paard is door het te negeren,ik draai me om als hij bijt en negeer hem.De gene die hem dan negeren worden niet meer gebeten, en er is 1 iemand die hem dan niet negeerd dus terug mept.En die blijft maar gebeten worden.

en zodra je je omdraait en hem negeerd dan hangt ie in je nek zeker Nee dank je.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 05:55

Als ik het negatief gedrag niet negeer, maar ik mep terug dan geef ik aandacht aan het negatieve gedrag.Hij bijt niet meer sinds we het negeren, en hij heeft toch lang gebeten.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 08:37

marleen_usar schreef:
Als ik het negatief gedrag niet negeer, maar ik mep terug dan geef ik aandacht aan het negatieve gedrag.Hij bijt niet meer sinds we het negeren, en hij heeft toch lang gebeten.

vind je dat een algemene methode? Wat doe je als je paardje in werkelijk ALLES bijt? Dat 'alles' negeert hem niet en hij gaat ermee door. Wat doe je dan?

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 08:42

als ze echt bijten dan een tik tegen de neus als ze echt schoppen dan krijgen ze een lap, op de tenen staan valt weinig aan te doen alleen je paard aan te leren snel opzij te gaan asl je dat aangeeft.