Hoe rijd je een paard in?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 10:23

haha

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:37

Een paard een goede basis meegeven is de beste toekomstverzekering die je dat paard kunt geven. Want jij zult nooit kunnen voorspellen dat een paard zijn leven lang bij die huidige eigenaar blijft, en jij kunt ook nu niet voorspellen dat jij de rest van zijn leven voor hem kunt blijven zorgen. Een paard met een goede basis heeft iets om op terug te vallen. Dat jij volstaat met ruitergewicht, stap, draf en galop, betekend niet dat dat voor het paard voldoende is.

Overigens, om nog eens terug te komen op jouw mening over NH. Ik vraag me af waarom jij zo klakkeloos de mening overneemt van mensen op de manege die tegen NH zijn en er blijkbaar net zoveel verstand van hebben als jezelf, en ons advies in de wind slaat.

A mind is like a parachute, it only works when it is open....

Ik wens je veel wijsheid toe in je beslissing hoe je met dit paard om wilt blijven gaan.

KarmaChansy

Berichten: 6932
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:13

Cassidy schreef:
Een paard een goede basis meegeven is de beste toekomstverzekering die je dat paard kunt geven. Want jij zult nooit kunnen voorspellen dat een paard zijn leven lang bij die huidige eigenaar blijft, en jij kunt ook nu niet voorspellen dat jij de rest van zijn leven voor hem kunt blijven zorgen. Een paard met een goede basis heeft iets om op terug te vallen. Dat jij volstaat met ruitergewicht, stap, draf en galop, betekend niet dat dat voor het paard voldoende is.

Overigens, om nog eens terug te komen op jouw mening over NH. Ik vraag me af waarom jij zo klakkeloos de mening overneemt van mensen op de manege die tegen NH zijn en er blijkbaar net zoveel verstand van hebben als jezelf, en ons advies in de wind slaat.

A mind is like a parachute, it only works when it is open....

Ik wens je veel wijsheid toe in je beslissing hoe je met dit paard om wilt blijven gaan.


Afgod
ik heb dit hele topic gelezen,
wat ik zie van die TS reactie's en die vriendin, is dat de arrogantie de kop op steekt er worden hier goeie tips gegeven waar je veel aan hebt, en die gooi je zo weg als vuilnis.
ik heb medelijden met de pony arm ding.

CarmN

Berichten: 1058
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:25

kirri schreef:
Cassidy schreef:
Een paard een goede basis meegeven is de beste toekomstverzekering die je dat paard kunt geven. Want jij zult nooit kunnen voorspellen dat een paard zijn leven lang bij die huidige eigenaar blijft, en jij kunt ook nu niet voorspellen dat jij de rest van zijn leven voor hem kunt blijven zorgen. Een paard met een goede basis heeft iets om op terug te vallen. Dat jij volstaat met ruitergewicht, stap, draf en galop, betekend niet dat dat voor het paard voldoende is.

Overigens, om nog eens terug te komen op jouw mening over NH. Ik vraag me af waarom jij zo klakkeloos de mening overneemt van mensen op de manege die tegen NH zijn en er blijkbaar net zoveel verstand van hebben als jezelf, en ons advies in de wind slaat.

A mind is like a parachute, it only works when it is open....

Ik wens je veel wijsheid toe in je beslissing hoe je met dit paard om wilt blijven gaan.


Afgod
ik heb dit hele topic gelezen,
wat ik zie van die TS reactie's en die vriendin, is dat de arrogantie de kop op steekt er worden hier goeie tips gegeven waar je veel aan hebt, en die gooi je zo weg als vuilnis.
ik heb medelijden met de pony arm ding.


Ik ben het met jullie eens.
Ik snap ook niet waarom de TS dit topic opent als ze het advies en de tips die worden gegeven, toch niet aan wil nemen!
Ik zou niet weten op wat voor een tips je zit te wachten, want zo'n beetje alles wat tot nu toe is gezegd wordt wegge"maar"d.

speedy_cindy
Berichten: 1474
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:31

Ik ben het wel met bijna alles met de anderen eens maar met de leeftijd niet, zoals ik al heb gezegd. Ik heb haar ook tips gegeven en daar reageerde ze op en volgens mij gebruikt ze jullie tips wel. Maar voor grotendeels ben ik het met Cassidy en de anderen eens.

Esther

Berichten: 4150
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:01

speedy_cindy schreef:
Ik ben het wel met bijna alles met de anderen eens maar met de leeftijd niet, zoals ik al heb gezegd. Ik heb haar ook tips gegeven en daar reageerde ze op en volgens mij gebruikt ze jullie tips wel. Maar voor grotendeels ben ik het met Cassidy en de anderen eens.

Leeftijd is niet heilig, wel hoe je je gedraagt. Alleen aan de manier van schrijven kan ik al veel halen, zo kom jij al een stuk verstandiger over...

Ervaring wil niet altijd wat zeggen, je kunt het ook al die tijd verkeerd hebben gedaan. Ik ben ook opgegroeid met mensen die veel met paarden werkten, nou ik kan je vertellen dat ik het heel anders doe. Ik wil dat mijn paard voor mij werkt omdat hij het leuk vindt, niet omdat hij bang is voor straf omdat ik met harde hand met hem omga, ik hoef geen robot.

NH wil zeggen consequent met je paard omgaan op een paardwaardige manier en zodanig dat je er allebei plezier van hebt en je verdiepen in het wezen paard.
Als je met grondwerk een goede basis hebt opgebouwd met je paard dan kun je daarna verder, mijn pony vindt nieuwe dingen interessant en leuk en wil graag meedoen met spelen met mij. Zo leer ik hem al een heleboel dingen zodat hij niet raar opkijkt als ik weer eens wat nieuws verzin.

Op deze manier kun je een paard motiveren en zal het met plezier voor je werken en krijg je geen vluchtreacties (=bokpartijen) van je paard als je erop gaat zitten.

En natuurlijk vind je je paard lief, alleen van liefde zal een paard niks leren en het zal hem aan zijn reet roesten, als hij maar te eten krijgt en een droge plek heeft om te schuilen. Dan maken ze er geen probleem van als er eens een ander voor z'n neus staat, degene die snoepjes heeft krijgt de aandacht.. Clown Het "wilde hengst temmen en alleen ik kan er bij komen en er op rijden" kun je idd beter bewaren voor de Penny strips.

Vicky_88

Berichten: 5033
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Overpelt

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:48

Vork

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:28

Wow......dat is even een dik hardhouten plaat die je voor je kop hebt... Tong uitsteken

Ik heb even het hele topic doorgelezen en heb werkelijk medelijden met het paardje wat je gaat proberen in te rijden. Toevallig ben ik nu samen met een vriendin en een pro bezig om een driejarige hengst in te rijden (voor mij de eerste keer), dus ik weet in wat voor situatie je verkeert, maar hoe je reageert is echt niet goed te praten.

Allereerst, voor het inrijden moet je al bezig zijn met het grondwerk, zoals tig keer verteld en tig keer door jou genegeerd. Wij zijn nu met die van ons vier maanden bezig met alleen maar longeren, wandelen, wennen aan het zadel enz. Dit alles onder begeleiding van iemand die echt goed weet waar die mee bezig is. Ik zou het niet eens in mijn hoofd halen om het alleen te proberen. Wij hebben zelf eerst uitvoerig overleg gehad met die persoon omdat wij zeker wilden weten dat wij het wel zouden kunnen, omdat je zoveel kan verprutsen met die jonge beesten.

Daarnaast, als jij net zo reageert met jouw pony als hier op dit forum (met een ultrakort lontje), gaat het helemaal niet goedkomen. En dat is wat de mensen hier bedoelen met jouw leeftijd. Op 14 reageer je nu eenmaal nog wat impulsiever (bij sommigen gaat dat nooit over, maar dat terzijde) dan op je 24e. Tel daar het aantal jaren ervaring bij op dat je simpelweg met 14 jaar nog niet kan hebben opgebouwd en dan zie je wellicht wat wij hier bedoelen te zeggen.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 18:32

1 ik ga het NIET alleen doen ( ook met een prof ) en die vind ook dat ik het wel aankan

2 met paarden ben ik anders ( ik kan niet goed met mensen opschieten zeuren altijd zo)
3 Hier heb ik een kort lontje ja een super kort ja maar ik vraag op tips niet om gezeik

4en je hebt alles doorgelezen dan heb je ook gezien hoe het met die rijervaringen zit ( mensen van 25 die 1 jaar rijden zouden het dus van jou wel mogen als ze dit topic gestart waren)

speedy_cindy
Berichten: 1474
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:42

Esther schreef:
Het "wilde hengst temmen en alleen ik kan er bij komen en er op rijden" kun je idd beter bewaren voor de Penny strips.


Maar ik zeg dus NIET van: Mijn pony doet alleen maar dingen bij mij en ze luisterd altijd alleen naar mij.
Ze luisterd naar iedereen die haar niet met geweld behandeld goed consuquent is en die er veel geduld met haar heeft. Maar ik lees wel de penny. Maar dat betekend tog niet dat je als je de penny leest zo bent?

@ mylittlejoy: Ik heb niet zo een heel kort lontje, ik weet niet of je het ook over mij had met het over 14 zijn. Maar ik ben dus ook 14 en heb veel geduld als het om paarden gaat. Ik ben nu al best lang bezig mijn pony ook in het weiland aan het stappen te krijgen, en nu doet ze het na best heel lang. Dit ging met respect en geduld, ik heb het op de manier van Klaus Ferdinant gedaan. Door middel van lichaamstaal. Het heeft ook ongeveer een maand geduurt voordat ze makkelijk de stal in loopt, ze vond het heel eng. Dus ik heb soms een uur gestaan dit alleen omdat zij niet van achteren benadert wou worden en ik niks met geweld wil oplossen. Ze is nu niet bang meer om in de stal te staan en loopt er nu helemaal vanzelf in.
Dus ik hoop dat jullie niet zeggen dat alle 14 jarigen een kort lontje hebben want ik heb met mijn pony al best wat berijkt.(vertrouwen en respect voor elkaar) Ze is 3 ik heb haar nu 4 maanden, we zijn al een hele tijd bezig met het grondwerk. Ik begin pas met wat nieuws als het vorige helemaal normaal is en voor haar de normaalste zaak van de wereld is geworden.

KarmaChansy

Berichten: 6932
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:37

Nelleke1 schreef:
1 ik ga het NIET alleen doen ( ook met een prof ) en die vind ook dat ik het wel aankan

2 met paarden ben ik anders ( ik kan niet goed met mensen opschieten zeuren altijd zo)
3 Hier heb ik een kort lontje ja een super kort ja maar ik vraag op tips niet om gezeik

4en je hebt alles doorgelezen dan heb je ook gezien hoe het met die rijervaringen zit ( mensen van 25 die 1 jaar rijden zouden het dus van jou wel mogen als ze dit topic gestart waren)


ik loop nu te bedenken hoe ik wat netjes kan neerzetten, zonder me naar jou niveau te verlagen.

Over nummero 1, je spreekt je zelf tegen eerst is het nog met wat vriendinnen nu ineens met een prof.
Over nummero 2, Leer sociale vaardigheden. Anders kom je niet ver in het leven er is nog meer als paarden.
Over nummero 3, zelfde als 2.
Over nummero 4, Er is herhaaldelijk neergezet dat mensen van 25 jaar niet zulke topics openen als jij om dat ze verstand hebben. En al zouden ze het doen. Zullen hun veel beleefder reageren. En tips aannemen.

Tmara

Berichten: 939
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Uden

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:12

Nelleke1 schreef:
Ik ben begonnen aan een pony inrijden nu vraag ik me af hebben er mensen nog goede tips om paarden (in dit geval een pony) in te rijden?



Met geduld en duidelykheid.
Veel stemgebruik.

Maar ik raad je aan om hulp te vragen aan iemand die hier meer ervaring in heeft dan jy zelf Knipoog



Nav quot eonder my nog even een reactie toegevoegd:

Als je vraagt op tips kryg je die dus ook. Ben het met myn voorgaande eens dat je niet bepaal beleefd reageerd. Er word alleen geprobeerd je te helpen en om dan een uitbrander te krygen is ook niet al te fyn. Hoe boos of gefrustreerd je ook bent probeer het voor jezelf te houden, zo zullen niet veel mensen je nog willen helpen.

Verder veel suc6 !

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:31

Nelleke1 schreef:
1 ik ga het NIET alleen doen ( ook met een prof ) en die vind ook dat ik het wel aankan

2 met paarden ben ik anders ( ik kan niet goed met mensen opschieten zeuren altijd zo)
3 Hier heb ik een kort lontje ja een super kort ja maar ik vraag op tips niet om gezeik

4en je hebt alles doorgelezen dan heb je ook gezien hoe het met die rijervaringen zit ( mensen van 25 die 1 jaar rijden zouden het dus van jou wel mogen als ze dit topic gestart waren)


Voor 1 t/m 3 ga ik mee met Kirri, voor wat nummero 4 betreft: dit is niet wat ik zei. Maar ik zal het nog duidelijker proberen uit te leggen. Met 14 jaar (naast dat de pubertijd door je lijf giert) kan je nog niet serieus lang bezig zijn met paarden. Zelfs al zou je op je 6e al voor het eerst op een paard hebben gezeten, als kind hobbel je nog op een paard. Ik denk dat iemand pas vanaf een jaar of 11/12 serieus kan weten waar je mee bezig bent en leren begrijpen hoe je met een paard werkt. Dit betekent voor jou dat je hooguit 3 jaar echte rijervaring kan hebben en nee, dat vind ik niet voldoende om een paard te gaan inrijden. Daarmee zeg ik dus niet dat iemand van 25 het wel kan doen, simpelweg omdat diegene 25 is, maar dat betekent wel dat iemand die 25 is, al 13/14 jaar rijervaring kan hebben. Daarbij komt dan nog dat een 25 jarige over het algemeen wat rustiger in zijn/haar doen en laten is, waardoor zo iemand dan veel geschikter is om een paard in te rijden.

@speedy_cindy: gelukkig zijn er uitzonderingen. Niet elke 14-jarige is een wandelende hormonen tijdbom. Jij reageert met respect en geduld, dus vind ik het van jou makkelijker te geloven dat je ook zo geduldig bent met paarden. Daarbij denk ik ook dat jij het verstand hebt om te realiseren dat je nog niet alle ervaring hebt en dus niet zonder hulp aan de slag gaat. Hoewel ik (zo van achter mijn pc bekeken) meer vertrouwen heb in jou dan de TS, blijf ik er toch bij dat in principe 14 jaar te jong is om een paard in te rijden. Misschien ben jij idd een uitzondering, dat kan ik zo niet beoordelen, maar over het algemeen vind ik dat een ouder iemand met meer ervaring meer geschikt is.

speedy_cindy
Berichten: 1474
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:52

mylittlejoy schreef:
@speedy_cindy: gelukkig zijn er uitzonderingen. Niet elke 14-jarige is een wandelende hormonen tijdbom. Jij reageert met respect en geduld, dus vind ik het van jou makkelijker te geloven dat je ook zo geduldig bent met paarden. Daarbij denk ik ook dat jij het verstand hebt om te realiseren dat je nog niet alle ervaring hebt en dus niet zonder hulp aan de slag gaat. Hoewel ik (zo van achter mijn pc bekeken) meer vertrouwen heb in jou dan de TS, blijf ik er toch bij dat in principe 14 jaar te jong is om een paard in te rijden. Misschien ben jij idd een uitzondering, dat kan ik zo niet beoordelen, maar over het algemeen vind ik dat een ouder iemand met meer ervaring meer geschikt is.


Oke, ik begrijp wat je bedoelt. En ik snap ook dat ik nog lang niet alles weet van paarden en dat ik nog duizende dingen te leren heb. Ik ben altijd met zijn tweeën bij mijn paard als ik met haar bezig ben. In de buurt woont ook iemand die veel van het inrijden afweet, die geeft mij ook vaak goede tips en komt soms even kijken hoe het gaat.
Ik snap wel hoe je erover denkt en wat je ermee bedoelt.

Vicky_88

Berichten: 5033
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Overpelt

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:58

GRRR Clown

MRIIIS

Berichten: 5373
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:31

Met behulp van iemand die er verstand van heeft komt het vast goed denk ik Lachen In ieder geval nooit zelf zomaar wat aanklooien; een paard is zo verpest!

Snoekiej
Berichten: 7629
Geregistreerd: 28-06-05

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:13

Wat er dus met de term penny bedoelt word, zijn meisjes (of jongens) die altijd maar denken dat ze alles kunnen, wilde hengsten temmen enzo.. en ze hebben al 3 pony's in de Z gereden, en ze springen 2.40. terwijl ze termen als travers niet eens kennen, laat staan kunnen spellen!
kijk, ik heb 2 jaar geleden, dus ook op mijn 14e, mijn pony ook zelf ingereden. Maar het verschil met jou (nelleke1) is dat ik altijd onder begeleiding van mijn instructise ben geweest. Altijd. zij vertelde me hoe en wat ik moest doen. Jij neemt gewoon geen tips aan, denkt het steeds maar beter te weten. en je vriendinnetje atjendjo maakt het er ook niet beter op met al die opschepperij.
Als het jouw verzorgpony is, zeg dan in godsnaaam tegen de eigenaar dat ze hem beter weg kan brengen, want je klinkt echt heel erg onervaren.
en nog even over jezelf tegenspreken, eerst is die prof er ong een keer in de week bij, en daarna iedere keer?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:57

Iemand die een paard in kan rijden hoeft niet perse travers te kunnen spellen of te kunnen rijden. Het is een heel verschil om de knoppen er op te zetten, of een eenmaal ingereden paard door te rijden naar de Z...

Vallie90
Berichten: 38
Geregistreerd: 25-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:40

Nelleke1 schreef:
D_Star schreef:
@ antjendjo; dus die pony is volgens jou helemaal gestoord omdat ie over een hek heen springt? dan zijn er veel pony's gestroord.


Nee de pony is gestoord omdat ze superactief is, maar als we iets met haar willen doen word ze gek: Ze is 2 en je kan er niet mee lopen (trekt te hard) borstelen gaat wel maar je moet oppassen dat ze niet trapt. Dit is jammer we zouden graag met haar willen beginnen met zadelmak maken enz. maar omdat ze pas net gekocht is en nog niets kan zullen we haar eerst moeten leren meelopen enz. maar dat gaat dus niet! duss... TIPS!!


het gaat misschien heel bot klinken wat ik nu ga zeggen en dat is niet de bedoeling, maar ik wil dit toch even kwijt.
Die pony is 2!! Als deze nog niet gewend is aan het poetsen enz. begin hier dan heel rustig mee laat haar ruiken en kijken naar wat er tegen haar lichaam aan komt en praat tegen haar zodat ze weet dat het goed is. WORD NIET BOOS.
als je aan de hand wilt gaan wandelen begin hier dan eerst mee in de bak rondjes en figuurtjes lopen en beloon haar ook hier mee en praat goedkeurend tegen haar. Probeer op deze manier haar vertrouwen te winnen en wordt niet boos als ze ergens van schrikt of niet luisterd wat dan ook. Het beestje is 2 kent niets. Pas als je dit allemaal goed onder de knie hebt en alles goed gaat ga dan over het terrein wandelen bijv. DAARNA zou ik pas gaan beginnen met het longeren op een normale leuke manier zodat ze het zelf ook snapt en leuk vind. Doe dit NIET te lang en te vaak.. 1 of 2 x per week 15 min is voldoende.

Dan nu het botte deel..
ZE IS 2!! Een pony van 2 hoor jiij nog niet in te rijden. Wacht tot ze wat ouder is en begin hier dan pas mee. Wat je nu aan het doen bent door daar nu al mee te beginnen is niet leuk of schattig, maar een pony naar de haaien werken.
Blijkt maar weer dat je toch niet zoveel ervaring hebt als je zegt (Daar bedoel ik mee het inrijden van de shetlanders en de new forest) anders had je zelf wel zo slim geweest hier allemaal nog niet mee te beginnen.

Ania

Berichten: 6111
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:47

wat een heerlijk topic weer Clown

Vallie90
Berichten: 38
Geregistreerd: 25-02-07

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:51

Nelleke1 schreef:
1 ik ga het NIET alleen doen ( ook met een prof ) en die vind ook dat ik het wel aankan

2 met paarden ben ik anders ( ik kan niet goed met mensen opschieten zeuren altijd zo)
3 Hier heb ik een kort lontje ja een super kort ja maar ik vraag op tips niet om gezeik

4en je hebt alles doorgelezen dan heb je ook gezien hoe het met die rijervaringen zit ( mensen van 25 die 1 jaar rijden zouden het dus van jou wel mogen als ze dit topic gestart waren)


fijn dat ze denkt dat je het aankan
als het zo'n prof is waarom vraag je hier dan wat je moet doen..
we zeuren niet we geven advies dat jij met je eigenwijs kop dit niet aanneemt en er fel tegenin gaat en zegt dat er niets van klopt is jou fout dan wordt het daarna alleen maar meer herhaalt wat het voor jou gezeik maakt.
Wat ik ook niet snap is als jou prof echt zo'n prof zegt waarom is iedereen hier dan tegen jullie handelingen? Toch niet zo'n prof blijkbaar Vork
je kunt beter aan je kortje lontje gaan werken dan aan het inrijden van een paard/pony, want nu reageer je het op ons uit en straks is dat beestje er de dupe van...
je verziekt hem nu al laat dat niet nog verder gaan en stop ermee.

En die rijervaring wil ik wel eens precies weten hoelang je die al hebt wat je al hebt gedaan en hoe oud je nu bent (nee ik heb niet je hele topic door gelezen vond pagina 1 al arrogant genoeg van je om er reactie op te geven) en als die rijervaring dan echt zo goed blijkt te zijn als je zegt dan gaan we het wel even over je kennis hebben die je dus blijkbaar totaal niet hebt.

Vicky_88

Berichten: 5033
Geregistreerd: 15-02-07
Woonplaats: Overpelt

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 03:06

Ania schreef:
wat een heerlijk topic weer Clown


ik niet meer zeggen dan: BEN IK MET JE EENS!

ik zit hier echt te genieten joh. ghehe Vork Pling
(sorry was heel even offtopic)

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 04:04

Pffffff...ik geloof niet dat ik alleen maar moe ben vanwege het tijdstip van de dag (nacht Tong uitsteken )

Paarden en pony's inrijden doe je met ervaren mensen...punt uit.Als je zo iemand hebt kunt je daar ook van alles aan vragen over hoe voor te bereiden (longeren...bitwijs maken...zadeltje erop) en daarna pas rustig erop zitten...maar dan zijn we al een flink stuk verder...week of wat Clown .
De paarden en pony's die bij ons ingereden zijn doen we lang over...zo krijgen ze de tijd om spieren op te bouwen en de boel te verwerken.Als wij denken dat ze nog niet sterk genoeg zijn dan zetten we ze een tijdje weg en pakken het later weer op.
Wij maken ze eerst bitwijs en meteen verkeersmak...op het moment dat ze ver genoeg zijn om erop te gaan zitten laten we hem bij voorkeur met een ander ervaren paard meehobbelen in de bak.
Op deze manier vinden ze vertrouwen en balans en dan leren ze pas de beenhulpen.
Iedereen doet het op zijn eigen manier maar het meest belangrijk is een toeziend oog van iemand die weet waar hij/zij het over heeft en....geduld...geduld...geduld.
Even voor de duidelijkheid...ik doe dit onder begeleiding van iemand die ruime ervaring in de paarden heeft en al vele paarden heeft beleerd....enkelspan,dubbelspan...onder het zadel en daarmee ook meest langs de weg reed.
Het is iemand waar ik veel vertrouwen in heb...voor minder doe ik het niet Bloos

NHS mankeerd niets aan...ik pik overal uit waar ik mij prettig bij voel.Beetje van dit...beetje van dat.Mijn pony's zien er tevreden uit,gedragen zich keurig.Komen als ik ze roep en lopen netjes achter mij aan...met of zonder touw.Gaan keurig in het drukke en vooral ook zwaardere verkeer...
Dit alles doen ze alleen omdat ze mij vertrouwen en mij net een tikje hoger in rang zien dan ze zelf zijn.
Dat krijg je alleen als je consequent bent,eerlijk naar je paard en ze corrigeerd waar ze hun grens willen verleggen om rottigheid uit te halen...ervaring en respect spelen daarbij een belangrijke rol.


Zo...nu even iets anders...wat ook al door meerdere mensen is verteld...
Beleefdheid is een sociale vaardigheid die iedereen hoort te kennen...ongeacht de leeftijd.
Daarbij hoort zeker netjes zijn op internet... Bloos
Opscheppen en belangrijk doen siert niet en zorgt ervoor dat je net een tikje minder serieus wordt genomen.
Dit alles onder de noemer...doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg en bescheidenheid siert een mens Ja

Hmmm...sorry het is een beetje een lang verhaal geworden Bloos

Groetjes,Tinky

Elmooh
Berichten: 33
Geregistreerd: 26-08-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:48

Het paard zal eerst vertrouwen in je moeten krijgen, en begin rustig aan met rijden..

Elmooh
Berichten: 33
Geregistreerd: 26-08-06

Re: Hoe rijd je een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:48

Of vraag een profesional erbij