Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eva2

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:22

Ik vind schoppen niet normaal!!!!!

Ik zou er zeker iets van zeggen. Kijk, voor een hoefsmid is het natuurlijk heel prewttig wanneer een pony zich normaal en rustig laat bekappen. Maar wanneer dat even anders gaat vind ik niet dat hij het paard mag schoppen!

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 15:12

De eerste de beste hoefsmid die dat bij mijn paard in ze hoofd haalt kan vertrekken. Gelukkig heb ik een hoefsmid die heeel voorzichtig en rustig was bij de eerste keer bekappen van mijn jaarling de 2de keer ging dan ook eigenlijk super goed waarschijnlijk omdat hij de 1ste keer het zo relaxt en rustig gedaan had en zoveel gedult had. Heb het laatst gezien bij een kennis van me die heeft een hengstje van bijna een jaar staan die voor de eerste keer bekapt werd beestje is al wat schrikkerig dus dit was helemaal nieuw nou hij kreeg toch slagen met die hamer in ze buik. Vond het echt erg te zien zei ook meteen deze hoefsmid zou nooit bij mijn paard komen

antjendjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:11

Crazy_Angel schreef:
Mijn pony werd vanmiddag bekapt en omdat hij nogal onrustig aan het doen was,
en niet luisterde, trapte de hoefsmit hem flink in zijn buik!

Ik was er heel erg van geschrokken, en mijn pony ook!
Hierna was hij al helemaal niet handelbaar meer. En ik had er ook genoeg van.

Is een paard schoppen voor de hoefsmit normaal?!

komt die hoefsmid toevallig uit wijk en allburg(noem ff geen naam) want daar zit er ook een die best ruw is. maar wel een van de beste uit nederland kwa beslag

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:24

Zoiets hadden wij ook een keer, amar vind persoonlijk dat dit wat ruwer was.. Verdrietig wij stonden onze shetlander te poetsen toen hij ineens begon te stijgeren. Een vrouw die daar op het pension werkt was aan het bellen en zegt wacht even, legt haar telefoon neer en vraagt een andere vrouw om onze pony over te nemen. Begint ze ineens op hem in te slaan met een longeerzweep net zolang totdat hij ophield met stijgeren Verdrietig zelf durfden we er toen niks van te zeggen, het was nog wel onze eerste week ofzo op dat pension Verdrietig leuke eerste indruk heb je dan.. Hij heeft ook een hele tijd een hekel aan die vrouw gehad. Ze is een keer door hem geschopt (hij schopt eigenlijk nooit) Het is gewoon een pony met gebruiksaanwijzing, je moet hem met een heel los touwtje begeleiden want anders stijgert hij. Ze heeft het recht niet om zomaar op hem in te lopen slaan en al helemaal niet als ze hem niet eens kent.. Verdrietig Meisje die ook mee was liep met tranen in der ogen weg. we waren met z'n 3en. Ander meisje was er achteraan gelopen en ik zat alleen met hem.. Ik kreeg ook de tranen in mijn ogen en was verplicht bij hem te blijven en hem daarna te poetsen. Ik kon het niet aanzien en wou er ook weg Huilen Vreselijk gevoel is dat! Daar sta je dan machteloos Verdrietig

antjendjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:31

ohh dan had ik da wijf ens ff gezecht waar het op sloeg pakte ik een leren springzweep en begon zelf ook een slekker te dreigen, alleen dreigen niet slaan want dan kan ze je aanklagen

roxje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 23:48

ik vind dat het ligt aan het gedrag van het paard. ik heb net een nieuwe hoofsmid omdat mijn paard naar een andere stal is gegaan. mijn paard probeerd deze hoefsmid erg uit dan vind ik het niet erg als hij hem straft het gaat om zijn veiligheid. maar het moet niet onterecht zijn.

amarinsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 23:58

Niet normaal Nagelbijten / Gniffelen ze mogen een paard best een tik geven als die trapt.
Maar trappen gaat veel te ver,ik zou hem van me erf TRAPPEN Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:10

Van mij mag een hoefsmid natuurlijk wel een beetje corrigeren. (Lijkt me ook logisch, je laat je niet getrapt worden Bloos )
Als de hoefsmid mijn paard trapt ? Dan trap ik die hoefsmid terug, en mag het paard ook nog eens een trap geven Duivel
Hahaha nee. Ik zou de hoefsmid ook ge-lijk de deur wijzen. Weg ermee.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 11:14

Mijn vorige smid heeft mijn paard zo overstuur geschopt dat ze achterover klapte.
Dit hoorde ik later, ik was er zelf niet bij, maar verklaarde gelijk de wondjes op rug en kont. (van de straat)

Mijn huidige smid is heel vriendelijk, en mijn paard staat bij hem ook gewoon braaf. Maar ik heb gelijk gezegd: Als het paard echt slaat of vervelend is, gewoon een mep geven.

Bang zijn is 1 ding, maar gemeen zijn moet gelijk bestrafd worden.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:12

Volgens mij doet 1 op de 10 hoefsmeden het als je het mij zou vragen en als het niet meer is!
Het is absoluut niet normaal, ik vraag dan ook altijd eerst aan hoefsmidt of ze een paard schoppen want als ze dan ja zeggen dat kan wel eens gebeuren ligt aan de situatie.. dan is het voor mij al meteen doei!

Ik heb namelijk 1 keer mee mogen maken dat de hoefsmid een paard trapte. het was dan wel niet mijn eigen paard, maar dat soort mensen verzoek ik toch wel vriendelijk om onmiddelijk van het paard af te blijven!
Straks krijgt zo'n paard nog een trauma dat wil je ook niet.. En ze bezorgen zichzelf een slechte naam!
In dit soort gevallen ben ik ook echt niet van plan om te gaan betalen ook al heeft hij al mijn hele paard bekapt!
Tenzij hij een trap in zijn ballen wenst te krijgen dan zou ik misschien nog de helft geven (ben je gelijk een deel van je frustraties kwijt)

Dit laatste moet je van mij niet al te serieus nemen, maar zou er wel tot in staat zijn denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:58

En of ik daar wat van zeg. Kan een smid echt niet maken, moet het zelf niet zien !

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:02

Ik heb eerst een hoefsmid gehad, die heeft Duncan ook getrapt.
Zijn hele omgang met het paard stond mij absoluut niet aan.
Die hoefsmid komt hier niet meer!

Heb nu een andere hoefsmid. Duncan en de hoefsmid zijn dikke vriendjes. Hij is heel rustig en weet goed hoe je met rust en geduld met paarden om moet gaan. Voordat hij begint, gaat hij Duncan altijd eerst even kroelen. En als Duncan beetje vervelend doet, zegt hij altijd heel rustig 'Hooo, maar jongen.'

Dat is gewoon de enige manier die werkt. Dwingen of pijnigen heeft geen zin. Dat lijdt alleen maar tot verzet.

Schoppende hoefsmid hoeft bij mij niet meer te komen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:42

Sonja schreef:
Als mijn paard zich bewust misdraagt, dan mag mijn smid hem een enorme rotschop voor z'n kont verkopen. Geen probleem. Het is ZIJN veiligheid, dat moeten we niet vergeten.

Onterecht straffen is altijd onacceptabel, wie het ook doet. Dan grijp ik overigens ook meteen in.

Ben het hier helemaal mee eens.

Ik ben zelf in opleiding, en geef soms ook een paard een 'flinke berisping' (net wat er op dat moment nodig is). Vaak frissen ze daar van op en hoef je het ook maar 1x te doen om vervolgens met veel plezier met dat paard te kunnen werken (want ze onthouden het wel).

Als ik mijn eigen pony's mee naar school heb verwacht ik ook dat mijn klasgenoten het bij mijn pony's doen als ze zich niet gedragen (al hebben die van mij al wel een basis opvoeding bij mij gehad).

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:59

Vaak `trappen´of misdragen paarden zich met een reden. Als het pue hufterigheid is ok, maar meestal hebben ze ergens last van en reageren ze daarom zo heftif op een simd. Je moet niet vergeten dat de smit de meest onmogelijke standjes van een paard vraagt. De meeste paarden zijn zo stijf dat ze die gewoon niet redden. Of ze krijgen kramp.... maar dat mag blijkbaar niet.

De smid die mijn paard sloeg komt niet meer het erf op. Heb nu een vrouwlijke smid, zij past zich aan mijn paard aan. Beter.

Maar een hoefsmid is echt niet heilig. Als je gevoel bij wat hij doet niet goed is, gewoon een andere zoeken!

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:55

Ik zou er zeker wat van zeggen! Het is niet echt normaal dat een hoefsmid een paard trapt(tenzij er een goede reden voor is!) Ik zou er echt wel wat van zeggen of beter gewoon een andere smit zoeken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:58

Ik heb het vorige keer zelf gevraagd aan de smid. Haha!
Mijn jonkie was zo aan het rotzakken en het werd steeds erger. Daarna was hij spontaan heel braaf Haha!

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:06

Ik zou er minstens íets van zeggen!
Tsjeee, vooral als et mijn eigen paard zou zijn. Hoe erg hij zich ook misdragen heeft; een trap van een 'vreemde' nogwel! Hoe veel ervaring die hoefsmid ook heeft, ik denk niet dat het acceptabel is dat je paard getrapt wordt.
Ik snap natuurlyk wel dat een hoefsmid het paard mag corrigeren; ja hij mag natuurlijk niet opeens de rotzak gaan uithangen omdat hij bekapt ofzo wordt. Maar echt het paard schoppen? Dat gaat te ver!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:09

Hier is al eens een topic over geweest.
Opzich zou jij je pony moeten kunnen beheersen, in ieder geval vertellen dat je pony onrustig is. En als je pony irritant doet moet jij in grijpen.

Blijkbaar heb jij dit niet gedaan, als hoefsmid ging ik persoonlijk gevraagd hebben dat jij hier op zou letten en zou ingrijpen.

Daar ligt de fout van jou hoefsmid. Als jij niet ingrijpt moet hij het wel doen; maar naar mijn mening moet hij gevraagd hebben als jij dit wou doen.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:09

doet hij het wijs ik hem mooi de deur...
ik vind het echt niet kunnen...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:13

Mijn hoefsmid heeft altijd gelijk, gaat met mijn paarden om precies zoals ik dat wil.....

Oh ja, ik besla mijn paarden zelf Haha!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:27

Ik heb dit ook ooit meegemaakt en daar heb ik inderdaad iets van gezegd, en hem daarna vriendelijk gezegd dat hij niet meer hoefde te komen. Trappen in de buik vind ik in geen geval kunnen, corrigeren oke maar trappen gaat mij te ver. In mijn geval sloeg de smid keihard met de vijl in de buik van mijn merrie. En waarom, omdat ze haar been (met knieprobleem) terugtrok toen hij haar hoef op de hoogte van haar kont probeerde te trekken, gevolg paard verliest evenwicht en trekt terug, ik snap dat het werk niet altijd een pretje is, maar dat geldt voor de paarden ook en zij kiezen er niet voor om beslagen te worden, de smid heeft zijn beroep vrijwillig gekozen denk ik.

Iemand anders die ooit mijn paard heeft geslagen op het hoofd, heb ik een mep met de zweep verkocht en niemand durft mijn paarden te slaan, als ze gecorrigeerd moeten worden ben ik daarvoor nog steeds de aangewezen persoon lijkt mij.

limon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:38

Ik vind dat je de situatie moet bekijken wanneer een smit schopt. De eerste keer dat mijn smit bij mijn nieuwe paard kwam om te beslaan, ging mijn paard hem vet uit zitten proberen (hangen, op zijn achterbenen staan) nou dan mag hij hem van mij echt een tyfus schop verkopen, anders doe ik het zelf! Als je zulk gedrag niet meteen de kop in drukt, blijft het ouwehoeren. Nou heb ik een vrij dominant paard van 1.82 dus die moet je zorgen de baas te blijven anders word hij dat van jou op den duur. Kan me voorstelen als je paard wat bang is van de smit en hij geeft hem dan een schop dat je daar niet vrolijk van wordt......

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:39

pardon? Bloos! halloo, dat zou ik helemaal niet pikken, als hij mijn paard zou trappen, en ik zie het, zou ik 'm persoonlijk zelf schoppen, en hard ook. en daarna zeggen dat ie op kon donderen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:47

Opaal schreef:
Ik vind dat je de situatie moet bekijken wanneer een smit schopt. De eerste keer dat mijn smit bij mijn nieuwe paard kwam om te beslaan, ging mijn paard hem vet uit zitten proberen (hangen, op zijn achterbenen staan) nou dan mag hij hem van mij echt een tyfus schop verkopen, anders doe ik het zelf! Als je zulk gedrag niet meteen de kop in drukt, blijft het ouwehoeren. Nou heb ik een vrij dominant paard van 1.82 dus die moet je zorgen de baas te blijven anders word hij dat van jou op den duur. Kan me voorstelen als je paard wat bang is van de smit en hij geeft hem dan een schop dat je daar niet vrolijk van wordt......

Relaccount!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:45

Soet schreef:
Blijkbaar heb jij dit niet gedaan, als hoefsmid ging ik persoonlijk gevraagd hebben dat jij hier op zou letten en zou ingrijpen.

Daar ligt de fout van jou hoefsmid. Als jij niet ingrijpt moet hij het wel doen; maar naar mijn mening moet hij gevraagd hebben als jij dit wou doen.

Ik ben heel erg streng voor mijn paard, ik kan die los laten staan in de gang als ik iets wil gaan pakken want hij weet verrekt goed dat er naar mij geluisterd wordt.

Maar corrigeren bij de smid doe ik niet wanneer die man hem vast heeft.
a) De smid voelt het veel eerder aankomen want die voelt het, ik zie het alleen
b) Die man heeft wel dat been vast. Dat paard kan niet springen als hij net een nagel inklopt. Daarnaast, als mijn paard voor de smid onverwacht springt, krijgt die ineens een gigantische snok aan zijn rug.

Daarom MOET de hoefsmid een paard corrigeren en niet degene die hem vastheeft!