Hoe lang komt jou Paard/Pony zijn stal uit per dag?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lis_Ol

Re: Hoe lang komt jou Paard/Pony zijn stal uit per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:29

myn paard komt s'ochtends 20 minuten buite ( tijdens het uitmesten) en dan s'middag 2 a 3 uur als ik er ben.
in de zomer is het wel meer, vaak 5 uur ofzo, want dan staat die nog 2 a 3 uur op de wei Lachen

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:31

Die van mij gaat 'sochtends rond 6uur(in het weekend 8uur) naar buiten en ik haal haar rond 21uur weer binnen

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:00

Mijn pony staat elke dag vanaf sochtends 10 uur op de wei normaal gesproken tot dat ik haar eraf haal om te rijden of te longeren. Behalve als het echt slecht weer is dan gaat ze een dagje niet en dan gaat ze wel even los in de bak. Maar nu is er een boom op de wei gevallen (met die storm!) dus kan ze er tijdelijk niet meer in omdat het hek gereapereerd moet worden. Boos!
Ik rijd meestal een half uurtje behalve als ik buiten ga rijden dan natuurlijk langer. Opgeteld komt ze ong. 8 uur per dag uit haar stal. is wel genoeg toch lijkt me? Knipoog

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:42

kekaro schreef:
oh even over de randstad....ik woon pal naast Amsterdam ! ik dacht ook dat ik goed stond maar nu ik een kwartiertje verder rijd staat mijn paard echt een stuk beter !
ietsje verder kijken scheelt soms een heleboel.

Nogmaals,
Helaas is dat soms niet mogelijk.
Ik heb verder een prima stalling
En zodra ik nog in de randstad woon, heeft mijn paard het prima daar
Die zes maanden dat er geen weidegang is, rooien we altijd wel samen

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 06:57

kekaro schreef:
oh even over de randstad....ik woon pal naast Amsterdam ! ik dacht ook dat ik goed stond maar nu ik een kwartiertje verder rijd staat mijn paard echt een stuk beter !
ietsje verder kijken scheelt soms een heleboel.

ff wat redens waarom wij bijvoorbeeld hem er niet weghalen.
-super naar zijn zin.
-groot park.
-hij verveelt zich gouw al1 in de wei.
-houdt meer van wandelen, dan al1 op de wei heel de dag.
-super binnen en buitenbak.
-kunnen hem ook nog losgooien,
-losgooibak zit aan het park vast.
-kan goed met sommige paardjes om gaan.
-Het is daar ook gewoon erg gezellig.

een vriendin ging naar een andere stal, en die ging daar plots al1 maar bijten enzo.
hij had heinwee.

[edit] ik voelde me niet aangesproken, maar had zin om te reageren hierop Ja

be_super

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 08:01

onze pensionhouder zet de paarden s morgens buiten, rond 4 uur gaan ze weer naar binnen.
door omstandigheden moet mijn paard binnen blijven.
hoewel zij er erg rustig onder is vind ik het om te huilen. normaal gesproken stond ze bijna dag&nacht buiten.
ik ben elke dag met haar bezig.
zodra ik klaar ben met werk en kind ( en man ) sta ik op stal,
dan doe ik haar lekker in de bak, ik heb geluk dat ik overdag kan, dan is de bak altijd vrij.
na een uur haal ik haar eruit en gaan we lekker poetsen, wandelen, of een stukje rijden.
ik had niet verwacht dat mijn meis het zo goed zou doen op stal, ze is een echt buitenpaard.
ik ben ook poepietrots op haar.

de reden waarom ik trouwens op de vorige stal weg ben gegaan is dat de paarden daar NIET buiten
werden gezet.
als dan smorgens het zonnetje schijnt en smiddags, als ik kom, stort het buiten, dan heb ik daar zwaar de pest in. dan kwam ze amper buiten.
ik heb een stal gezocht waar ze wel buiten worden gezet.
mocht ik ook voor mijn kind thuis moeten blijven weet ik in elk geval zeker dat ze buiten komt.
( helaas dus nu niet )

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:09

be_super dat heb ik ook,
3 kids dus het kan gebeuren dat ik geen tijd heb om mijn paardje los te zetten.
bij deze stal wordt het lekker gedaan en staan ze lekker de hele dag buiten.

like_peres fijn dat jij het naar je zin hebt op je stal, ik moet er niet aan denken dat min paard weer de hele dag op stal zou staan en de discussie of je paard het meer naar zijn zin heeft op stal en af en toe een uurtje of 2 er uit, dan wanneer hij op de weide staat en dan af en toe een uurtje of 2 gehaald word om te wandelen rijden en poetsen....die ga ik hier maar niet beginnen, staat al vaak genoeg op bokt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:37

Hier ook het hele jaar 24/7 buiten. Ik kan best begrijpen dat het op een pension moeilijker is om je paard ind e winter veel buiten te hebben, maar 1.5 uur uit de stal vind ik echt niet normaal

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:12

Ik heb mij lang van commentaar in diverse topics onthouden, maar mijn inziens moet een paard in pension toch minstens 4 u per dag zijn box uit zijn. Het liefst verspreid vaker over de dag. Bv. half uur molen, paddock/weidegang en daarna zijn dagelijkse werk (of rustpauze). Daarbij komt dan nog de verzorging.

Begrijp dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is zijn paard zo ‘’natural’’ mogelijk te houden. In Duitsland staan de zelfs de duurste paarden vaak in een paddock box, dus box met uitloop ervoor. Kunnen ze zelf bepalen of ze binnen of buiten staan gedeeltes van de dag. Gek als een deur worden ze er niet van. Dat dat in Nederland vanwege de ruimte niet mogelijk is, voila. Maar argumenten die ook mee spelen zijn: niet rendabel en te duur.

Kan mij voorstellen dat ook niet iedereen de mogelijkheid zijn paard zo veel keer of zo veel uur per dag uit de box te hebben. Toch je hebt het beste met je paard voor, toch? Wat ik niet kan begrijpen is dat mensen honderden euro’s aan de meest dure stalling uitgeven en dan staat het paard 22,5 uur per dag in de box. Ik kan niet begrijpen dat er pensionklanten zijn die wel 300 euro per maand voor de duurste faciliteiten neertellen, maar geen geld voor de stapmolen of buitenzetten willen neertellen omdat het te duur is. Dus niet de reden dat het paard in kwestie zich kan bezeren. Zorg dan dat er met je paard gewandeld wordt aan de hand of wat dan ook. Probeer deze keuze te begrijpen, wie kan mij dit eventueel verklaren/uitleggen/toelichten.

Begrijp dat 4 uur per dag niet haalbaar is als je ook je paard nog wilt onderhouden en misschien fulltime werkt. Onderling kan er vaak ook nog wat geregeld worden, zodat je niet 4 u bij je paard dagelijks hoeft door te brengen.

Kan je je paard niet zo veel uur per dag de beweging geven: verhuis dan naar een andere stal. Het is vaak moeilijk zoeken, zeker in de drukke randstad. Overal hangt een prijskaartje aan of de faciliteiten zijn niet afdoende.

Ik heb makkelijk praten: mijn paard staat 24/7 buiten in een paddock, okay dat is misschien het andere uiterste.

Toch: vroeger vond ik het al geweldig dat de paarden in de zomermaanden een paar uur op het land kwamen en ’s winters een uurtje eruit. Blij dat wel steeds meer de beleving rondgaat dat een paard moet bewegen, zijn box uit moet, e.d. op welke wijze ook.
En laten we niet vergeten, ook bij de voor ons bekende gezichten in de dressuur/springsport: die paarden komen er vaak meer uit hun box dan menig ander paard op een dure pensionstalling waarvan de baas bang is dat zijn/haar paard geblesseerd raakt als hij/zij los beweegt (alleen of met soortgenoten).

Motto van het verhaal: ik ken de manege waar je staat, heb er jaren met veel plezier gereden, ze zijn goed voor de paarden en ook de manegepaarden. Gemiddeld komen die er meer uit dan de pensionpaarden als ik het nu zo lees. Maar ik zou mijn paard er niet in pension willen hebben staan in de winter. Er zijn ook op 5-10 minuten fietsen andere stallen met betere mogelijkheden om je paard beweging te laten geven per dag ipv 1,5 u per dag. Betekent namelijk dat je paard 22,5 u per dag opgesloten staat in een box. Wel met mogelijkheid tot contact met soortgenoten, maar toch... Ga in elk geval eens in de omgeving kijken naar andere stallingsmogelijkheden en laat je informeren. Tuurlijk, het is en blijft er gezellig waar je nu staat. In dit geval zou het belang van het paard mij ook aan het hart gaan als hij maar 1,5 u per dag zijn stal uit komt in de wintermaanden...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:30

Mijn paarden gaan 's winters van 10.00u tot 16.00u op de paddocks en 's zomers op de wei. Echt ideaal, merk enorm verschil met toen ik ze maar een uurtje per dag er zelf uit kon halen, 's winters, ze zitten lekkerder in hun vel. Ik zou nooit meer terugwillen naar een stal waar ze niet buiten gezet worden...

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:06

In de winter gemiddeld 2 uur op een dag. Hij staat een uur in de paddock en ik rijd hem een uur.
In de zomer staan ze overdag buiten soms ook 's nachts.

tjaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:08

nu staat hij elke daG OP STAL Boos! WEGENS STAL RUST.. MAAR NORMAAL OVERDA IN DE WINTER 5 UURTJES.
EN ZOMERS HELE DAGEN Lachen ( OOK SNACHTS )

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:13

kekaro schreef:
like_peres fijn dat jij het naar je zin hebt op je stal, ik moet er niet aan denken dat min paard weer de hele dag op stal zou staan en de discussie of je paard het meer naar zijn zin heeft op stal en af en toe een uurtje of 2 er uit, dan wanneer hij op de weide staat en dan af en toe een uurtje of 2 gehaald word om te wandelen rijden en poetsen....die ga ik hier maar niet beginnen, staat al vaak genoeg op bokt.

tja als hij zich dood staat te vervelen in de wei, of dat hij lekker op stal staat te eten te spelen met iets dergelijks.
en ja we kunnen ook losgooien en dat vind tie nog leuker, op de wei is tie het na 2 uur echt zat..
en ik vind het zieliger dat hij voor het hek staat dan dat hij lekker warm en droog op stal staat Knipoog

in de zomer is tie wel vaak in de wei met andere paarden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:10

Staat 24/7 op de wei, kan zelf beslissen wanneer ze de stal ingaan of niet Haha!

Jooorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:35

Mijn pony komt iedere dag zn stal uit. In het weekend de hele dag en soms maar een uurtje.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:36

die van mij gaat rond 11 uur naar buiten in de winter vanwege de vorst in de zomer al heel vroeg om 7 uur ofzo.. en ze gaan meestal tegen de eind van de middag wanneer het donker wordt weer naar binnen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:39

Winter: 8 tot 10 uur buiten per dag
Lente+zomer+herfst: 24/7 buiten

Lachen

Onze paarden zijn gewend veel buiten te lopen, ook met slecht weer. Ze vinden het dan ook vreselijk om lang op stal te staan. We laten ze zoveel mogelijk buiten lopen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:20

1 uurtje per dag in de winter
en in de zomer weide he dus zoveel mogenlijk

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:08

Hangt van het weer af, zomers bij mooi weer toch wel om een uurtje of 8 naar buiten tot het s avonds rond 22u weer tijd is naar binnen te gaan. Bij hele dag regen 2-4 uurtjes. Zoals het weer nu momenteel is staan ze winterdag tussen 11 en 17u buiten.

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:13

die van mij staat zomers dag en nacht op het land,
's winters word hij 's ochtends buitengezet en eind van de middag /avond word hij weer binnen gezet,als het poedersuiker weer is zet ik hem wat eerder binnen
die van mij komt dus genoeg buiten Vork

Paardenl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 17:21

Mijn paardje komt 12 uurtjes per dag op de paddock .. (of paar uurtjes langer)
Per dag komt hij dan ook ongeveer 2 uur uit de paddock om te rijden enz.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:33

Dat is 24/7 hun eigen keus Haha!

Ideaal toch?? Schijnheilig

Madelonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:58

Mijn paard komt ongeveer 1 uur in de stapmolen PER DAG. En dan soms nog 1 3/4 uur aan rijden erbij. Is dat genoeg? Hij komt nooit in de wei want het is een hengst en de merrie's staan 24/7 in de wei. Wel komt hij heel af entoe in de paddock dat ongeveer een half uurtje maximaal.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:24

Madelonn schreef:
Mijn paard komt ongeveer 1 uur in de stapmolen PER DAG. En dan soms nog 1 3/4 uur aan rijden erbij. Is dat genoeg? Hij komt nooit in de wei want het is een hengst en de merrie's staan 24/7 in de wei. Wel komt hij heel af entoe in de paddock dat ongeveer een half uurtje maximaal.

Kijk, dat vind ik dus gewoon zielig. Ja Sorry dat ik dat zo zeg, maar ik vind sowieso al dat een paard vrij hoort te zijn. Min 5 uur per dag. Ik heb ook een Hengst, die staat 24/7 buiten in de wei met een ruin, gaat Super.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:39

Madelonn schreef:

Ik zal netjes zijn, want je bent hier zo te zien pas net.
Maar als je niet weet hoelang een paard buitenmoet, ik bedoel hiermee; als jij denkt dat 1 uur genoeg is?? Waarom heb je dan een paard?
Als je even nadenkt, over waar ze vandaan komen.. Nee, 1 uur is zéker te weten te weinig! Eigenlijk gewoon héél zielig..
Misschien kun je hem bij de ruinen op de wei gooien?
Of langer op de paddock??