Hengsten in omgang.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:40

Wel begint de opvoeding al vanaf dag 1 bij een veulenhengst, maar je komt een keer op een punt dat hij boven je wil staan, en daar moet je mee om kunnen gaan (lees corrigeren!)...
Een hengst van een jaar of 3 is gewoon aan het puberen, niet te vergelijken met een hengst van 15 jaar ofzo

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:45

en toch valt mij op dat hengsten die tijdens hun pubertijd correct en consequent worden opgevoed makke paarden worden, die weten waar hun grens ligt. Ik maak natuurlijk geen dekhengsten mee, maar wel volwassen hengsten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:48

Neem maar van mij aan dat, op het moment dat er gedekt wordt, en nog een extra knoppie omgaat bij zo'n hengst. Ze hebben allemaal een verschillende mate aan Libido, en het maakt ook nog een heel verschil of ze als jonge hengst in de kudde met merries zijn opgevoed die hij eventueel ook mocht dekken, of in een kudde met andere hengsten.

Maar een dekhengst is doorgaans een heel ander verhaal dan een volwassen hengst die nog niet weet wat een merrie is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:18

Ik denk ook dat er een groot verschil is tussen veulentjes en puber hengsten, tijdens het puberen zijn ze naar mijn mening op het punt dat de grootste uitdaging pas begint, en inderdaad als je goed opvoed komen ze daar goed doorheen en heb je hele makke hengsten vaak. Daarnaast worden sommige inderdaad helemaal gek als ze een keer gedekt hebben maar andere is geen verandering aan te zien, gelukkig heb ik een hengst van het laatste, die is zich sinds hij gedekt heeft niet anders gaan gedragen

Edit: Typfouten

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:52

hengsten die nog niet gedekt hebben, weten wel wat een merrie is... alleen hebben ze er zelf nog nooit bovenop gezeten, dus deze paarden hebben ook een libido, maar als ze dan echt dekken zal het mss anders zijn (op jullie afgaande), maar ok dan kunnen ze mak blijven (op anderen uit mijn eigen omgeving afgaande) en weten ze precies wanneer ze 'moeten' en wanneer ze niet mogen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:55

ja inderdaad als je maar goed duidelijk maakt waneer eht wel en neit mag heb je er verder geen problemen mee, tensminste ik niet, toen hij op wedstrijd ging met zijn ruitertje had hij ook al gedekt maar niks niet naar de hengstige merries toe trekken of zo, want hij weet dat er niet gedekt gaat worden.

terrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:12

Mackie schreef:

paarden hebben niet echt een fijn leventje bij je, ze mogen niks, mogen ze ùberhaupt wel paard zijn Bloos Verward

Ik denk dat een paard blijer is met strikte regels dan met het gebrek aan regels en het feit dat hij niet weet waar hij aan toe is Haha!

dank je Knipoog

... dus als ze paard mogen zijn (tot op zekere hoogte he) zijn er geen strikte regels Verward Doe toch even zeg ! Ik heb nog nooit zoveel onzin in een topic gehoord als in dit topic. Als 'men' een hengst heeft moet er abnormaal aan gesjort worden, hij mocht eens omhoog komen. Hinniken en groot maken mag niet, kom op ! Daar is hij toch hengst voor?
Mijn gevoel zegt dat de mensen met de zgn 'strikte regels hier' gewoon bang zijn voor hengsten Haha! , punt uit ! En opvoeding begint bij dag 1 !

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:20

de grootste onzin hier in dit topic wordt uitgekraamd dor jou. Een paard kan pas het beste paard zijn als ie zich vertrouwd voelt in zijn eigen omgeving en met de mensen die met hem omgaan en hij voelt zich het beste als er een leider is die boven hem staat en waarbij hij niet hoeft te twijfelen over wie de baas is, maar als je ff had gelezen (of zelf had nagedacht) had je dat al gezien.

Wie zegt er trouwens dat er 'abnormaal wordt gesjord' aan hengsten, bij een goede opvoeding is dit niet nodig. Door mensen zoals jij ontstaan er idd gevaarlijke hengsten

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:23

ik kom trouwens bij deze ook even terug op mijn standpunt dat er bij hengsten geen knop om kan gaan. Ik denk alleen dat mensen met genoeg ervaring en kunde dit risico (onbewust) in hun achterhoofd houden en hierop inspelen door eventuele situaties waarin dit kan voorkomen te mijden of voorzorgsmaatregelen te nemen, terwijl bij andere mensen die geen gevaar zien (en mss zo'n gillende hengst wel erg stoer vinden) dit risico wel degelijk een echt gevaar kan worden

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:29

Inderdaad, als jij zo met hengsten om gaat en zo hengsten opvoed zullen er de gevaarlijke situaties ontstaan die met name Cassidy beschrijft.
Een hengst in een kudde die geen leider is zal niet brullen, zichzelf groot maken of iets dergelijks. Als jij hem dit laat doen omdat het daar een hengst voor is maak jij jezelf onderdanig, met alle gevolgen vandien.

Ik heb ook strikte regels, merries mogen bij mij ook niet hinneken of iets dergelijks. En nee, ik ben niet bang voor hengsten. Als dat zo is hoef ik niet meer op stal te komen en hoef ik ook geen hengsten meer klaar te maken voor hengstenkeuringen of voor te stellen op hengstenkeuringen.
Ieder paard heeft strikte regels nodig, ook paarden in het wild hebben strikte regels. Alleen schort het vaak aan strikte regels bij gedomenisceerde paarden. En met name bij ruinen maakt het wat minder uit, en met name hengsten zullen hiervan profiteren en iedere gelegenheid aan willen pakken om het leiderschap over te nemen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:30

Ja is zeker ook wel waar denk ik hoor, voordat de oudste ging dekken hebben we eerst bedacht hoe we dat gingen aanpakken en er rekening mee gehouden dat hij erna totaal anders in de omgang zou kunnen zijn. Uiteindelijk is er nu niks aan de hand, het is duidelijk wanneer er gedekt mag worden en wanneer niet. Denk als je inderdaad daar niet over na denkt je toch wel vervelende problemen kan krijgen

terrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:39

@Mackie: jij zult het allemaal wel weten he.
Ben je hengstenhouder of zo ? de ene hengst is de andere hengst niet.
Generaliseren heeft dus helemaal geen zin. En 'mijn hengst' is ook heel gevaarlijk hoor hahaha Ach gut Dit is het laatste wat ik zeg in dit topic waar pennymeisjes denken met hengsten om te kunnen gaan Dromen

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:42

terrie schreef:
Generaliseren heeft dus helemaal geen zin. En 'mijn hengst' is ook heel gevaarlijk hoor hahaha Ach gut Dit is het laatste wat ik zeg in dit topic waar pennymeisjes denken met hengsten om te kunnen gaan Dromen

Haha! Haha! Haha! jouw posts zijn echt lachwekkend en eigenlijk te zielig voor woorden (niet alleen in dit topic).
Laatst bijgewerkt door Judith_W op 26-01-07 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:43

(edit) niet afgaande op bovenstaande post maar op die daarvoor:

mee eens neonlight. kijk maar naar bijv. bachelorkuddes. zowiezo zijn de regels bij paarden onderling altijd perfect er recht bepaald, ze weten wat ze aan elkaar hebben, en daar gedragen ze zich ook naar. ik heb wel geleerd dat het heel moeilijk is om een echt goede leider te zijn, het timen te leren, wat is duidelijk en eerlijk voor het paard en wat niet? inmiddels ben ik er voor een groot deel wel achter, maar ik spreek dan toch voornamelijk voor mijn eigen dieren, omdat ik die zelf opvoed. met name door de fouten die ik in de opvoeding van mijn hengst (inmiddels al 6 jaar ruin) gemaakt heb heb ik erg veel geleerd, en dat zijn dan ook fouten die ik niet weer zal maken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:47

terrie schreef:

Ik denk hetzelfde als Mackie, en je kunt mij wel als hengstenhouder zien. Ik maak jaarlijks diverse hengsten voor derden keuringsklaar, wij hebben van onszelf er een aantal staan voor de sport en we hebben ook regelmatig dekhengsten op stal staan. Ook op dit moment is onze veestapel met 7 hengsten uitgebreidt die in maart hun opmaking wachten op de hengstenkeuring, en dit zijn niet allemaal 3-jarigen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:47

merrieveulen schreef:
kijk maar naar bijv. bachelorkuddes.

Nou zijn bachelorkuddes niet het meest goede voorbeeld (in zulke kuddes wordt bij alle hengsten eht testosteronniveau omlaag gebracht, wel erg handig dus), maar idd timing is belangrijk en moeilijk uit te leggen en dus alleen te leren door veel doen

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:48

ik heb zelf idd geen hengsten en ben dus geen hengstenhouder, maar werk op een stal waar redelijk veel hengsten staan en getraind worden voor wedstrijden. Heb wel in 10 jaar al veel hengsten zien passeren

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:49

terrie schreef:

Tjee wat zal dat dan lekker rustig worden hier. De ene hengst is idd de anderen niet, maar dat betekend niet dat je er automatisch verkeerd aan doet om voor alle hengsten die je tegenkomt dezelfde no-nonsense en zero tolerance regels te hanteren op het moment dat je met hem bezig bent. Ik zie er per jaar op stal ook genoeg langskomen, van veulen tot volwassen dekhengst. Ik hoef niet alle ervaringen en fouten zelf te maken om ervan te leren, maar dat werkt duidelijk niet voor iedereen zo. Succes met je hengst.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:39

Mijn hengstje is super braaf sinds hij door de pubbertijd heen is.
Hij heeft wel het bloed onder mijn nagels gehaald. Er is eigenlijk maar 1 gouden regel, en dat is dat ik ALTIJD gelijk heb Knipoog.
Had hem laatst mee naar school (in een werkplaats tussen de andere paarden) en hij heeft met z'n pleeg-zoon(3 jarige hengst) rustig staan suffen. Maar ik moet hem niet met een van zijn dames samen mee nemen, want dan staat hij wel de hele dag zijn vriendin te beschermen tegen de andere paarden (hij staat nu weer bij de merries op het land).

Mijn veulentje (oh nee, jaarling inmiddels Knipoog ) is gewoon nog een sukkeltje, en dat mag hij van mij nog heel lang blijven Lachen.

Ik heb ook wel meer hengsten in handen (ben smid in opleiding) maar heb eigenlijk nooit problemen met hengsten. Die zijn vaak (juist door het 'hengst zijn') beter opgevoed dan schattige kinder pony'tjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:26

Laten we dan maar hopen dat al die schattige shethengstjes, met alle omgangsproblemen waar verzorgstertjes hier op bokt hun verhalen over vertellen, snel gecastreert worden voordat jij er in aanraking mee komt Haha!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:59

Blijkbaar zijn er toch vele met een verschillende mening qua opvoeding bij een hengst?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:00

Ik heb mijn jonge hengst vorige week meegenomen naar de hk en het is me echt duidelijk hoe belangrijk opvoeding is. Sommige hengsten trapten naar alles wat los en vast zat. Terwijl anderen zich keurig gedroegen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:59

Ach ja begin niet over de keuring, vooral bij de kleintjes schort het heel vaak aan opvoeding, het is soms gewoon gevaarlijk voor de bezoekers om gewoon rond te lopen. Mensen letten niet op hun hengst, laten vreemde hengsten met elkaar neuzen en als het dan knokken word zit iedereen er om te lachen. Hengsten staan met de konten naast elkaar en misnte of gerinste begint alles te meppen, poeh ben altijd blij dat dei van mij niet zo zijn en dat ik niet zo met ze omga, maar hou me hart af en toe vast voor mn eigne pony's als ik langs een stel van die meppers moet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:52

karoliena schreef:
Ach ja begin niet over de keuring, vooral bij de kleintjes schort het heel vaak aan opvoeding, het is soms gewoon gevaarlijk voor de bezoekers om gewoon rond te lopen. Mensen letten niet op hun hengst, laten vreemde hengsten met elkaar neuzen en als het dan knokken word zit iedereen er om te lachen. Hengsten staan met de konten naast elkaar en misnte of gerinste begint alles te meppen, poeh ben altijd blij dat dei van mij niet zo zijn en dat ik niet zo met ze omga, maar hou me hart af en toe vast voor mn eigne pony's als ik langs een stel van die meppers moet.

jaa, want ze zijn toch zo schattig, en wat kan een mini nou helemaal voor schade aanrichten? ze zijn immers toch maar klein? *sarcasme*

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:59

Ohh ja kan je soms echt niet aanzien, begint al op de merriekeuring met veulens die staat te wachten op eht chippen en dan in de nek of schoot vand e eigenaar springen, en wat een lol dan zeg. En ik maar keurig buiten de rij wachten omdat ik een hengst heb en niemand in de weg ermee wil lopen