wie heeft een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:44

weet ik Haha! ik had een hengst en als het goed is is hij nu nog hengst ! ( verkocht )
Duss ???!!!....

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:46

Oh het was niet op jou gericht, maar ik zag een hele discussie boven jouw posts over dat je een hengst moet ruinen want anders is het zielig blablabla.

Dan kan ik ook wel even bij HAW gaan kijken en tegen iedereen roepen dat ik het zielig vind.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:47

arno8 schreef:
Bovenaan dit topic staat: Wie heeft een hengst?

Niet: willen alle mensen die een hekel hebben aan hengsten en vinden dat ze allemaal geruind moeten worden, zich hier even melden?

mag jij vinden Lachen

ik vind dat je het dier een paardonwaardig (lees zeer onnatuurlijk) bestaan laat leiden als je het dier hengst houd en het dier niet mag doen met zijn rondvliegende hormonen wat het MOET doen met zijn rondvliegende hormonen......... daarnaast zijn hier in Nederland de mogelijkheden om een hengst sociaal te houden heel beperkt....... en belemmer je ook nog sociaal gezien het dier in zijn o zo belangrijke behoefte.......

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:48

Helemaal mee eens Ja
Als je geen hengst hebt die iets voor het stamboek zou kunnen betekenen, kun je hem beter een paardwaardig leven schenken en hem laten ruinen...

Zegt iemand die haar hengst ook hengst laat Schijnheilig

maar mijn hengst staat dan wel met andere paarden buiten enzo Haha!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:50

oo okey, tsja dicussie's hou je .. ieder zo zijn mening over het wel en niet ruinen en wel of niet hengst kopen enz enz
Verder ben ik het wel met KiWiKo eens.

Amen Vork

Crazy_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:50

[/quote]
Denk je nou echt dat het paard het besef heeft van "Goh waar zijn mijn ballen nou ?! "
Denk ook niet dat een hengst er echt bij nadenkt joh leuk kids maken.. of goh nou nee hoor geen nageslacht. wat een mens meestal wel doet !
Geloof me hengsten en "onze "mannen MEESTAL niet vergelijken ( op uitzonderingen na Clown )
De meeste paarden kennen niet eens vrijheid de meeste zijn in "gevangenschap " geboren !
Wat ze niet kennen , kunnen ze ook niet missen.[/quote]

je weet niet wat ze denken Clown maar sowieso zijn ze na de castratie meestal helemaal gefrusteerd, dus dat zegt (vind ik) wel genoeg
een paard is geen machine waar je zo maar onderdelen van kan verwijderen als ze niet van toepassing zijn

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:54

Wat dacht je van hormonen????
En instinct???
WAt een hengst niet kent, dat mist hij ook niet???
Helaas is de werkelijkheid anders Ja

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:57

hmmz nou mijn hengst/ ruin was totaal niet gefrustreerd na zijn casteratie....

ik had het over vrijheid.... bij vrijheid lijkt mij niet dat er hormonen in het spel zijn.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:58

griebels schreef:
Helemaal mee eens Ja
Als je geen hengst hebt die iets voor het stamboek zou kunnen betekenen, kun je hem beter een paardwaardig leven schenken en hem laten ruinen...

Zegt iemand die haar hengst ook hengst laat Schijnheilig

maar mijn hengst staat dan wel met andere paarden buiten enzo Haha!

Excuses, ik dacht dat dit een ander topic was maar heb nu door dat de discussie wel over ruinen of niet gaat.

Maar om on-topic te komen: waarom denk je dat een hengst voor het stamboek wel een leuk leven heeft? Van wat ik gelezen heb, is dat ook vooral op stal staan, er uit gesleurd worden en iedere dag weer met de trailer door het hele land om dagelijks 7 vastgebonden merries te dekken.
Lijkt me nou ook niet echt je-van-het.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:00

met veel hengsten word ook niet gereist hé Haha!
en er zullen vast hengsten zijn die veel op stal staan ... maar er zijn er ook denk ik genoeg die wel lekker buiten komen enz

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:05

als je als persoon bekwaam genoeg bent om met een hengst om te gaan (helaas denken meer mensen dat dan dat ze dit daadwerkelijk zijn) en je beessie kan af en toe zijn dingetje doen en kan fijn in een groep de wei op (of heeft desnoods gecontroleerd sociale contacten) zal je mij niet horen huilenbalken.......

helaas komt het teveel voor dat er ongelukken gebeuren omdat het menneke toch ineens te dominant werd of de discussie met het menneke in zijn voordeel werd beslecht. en dat zo een dier solitair wordt gehouden omdat het anders teveel menneke wordt.

Kijk hier op bokt alleen al....... al die topics van die meiskes die zo nodig een 2 jarige haf, fjord, shet hengst moeten hebben.......... met alle problemen van dien

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:07

*LOL*

Crazy_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:10

en nu in het nederlands Haha!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:15

als je dat niet snapt , kan je de woorden in het woordenboek opzoeken Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:17

Volgens mij moet er een cultuuromslag komen. Hengsten zijn helemaal geen moordmachines, wat sommigen lijken te denken.

Hoe dit komt?
Dit is wat een fokker een keer tegen mij zei toen ik vroeg of hij zijn hengsten, die 24 uur per dag op stal stonden, niet een keer op de wei moest zetten: "Nee, daar begin ik niet aan. Zodra ik ze de stal uit laat, worden ze hartstikke wild."

Goh, hoe zou dat toch komen?
Een suffe merrie wordt ook hartstikke wild als je haar in een postzegelstal zet en volpropt met krachtvoer.
Maar ja, wilde hengsten zijn 'stoer', ze horen 'gevaarlijk' te zijn. En iedereen zegt dat ze gevaarlijk zijn, dus is het zo.
Waarom zegt iedereen dat? Omdat ze alleen de hengsten zien die 24 uur per dag op stal staan.
En dan denken ze: oei, eng beest, die kun je beter op stal laten staan.

Hengsten zijn eigenlijk supermakkelijk. Het is niet voor niets dat veel NH 'goeroes' met jonge hengsten werken: ze slaan 2 vliegen in een klap: Iedereen denkt dat ze heeeeeel stoer zijn dat ze met zulke moordmachines durven te werken EN een jonge hengst is veel makkelijker iets aan te leren, waardoor iedereen denkt dat ze NOG stoerder zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:22

Elk paard is een potentiele moordenaar arno

een gerichte tik, en je legt gewoon het loodje........... tis dat de dieren zo dom zijn om zich te laten leiden door wezens die niet qua kracht ook maar in de buurt komen van hun kunnen, het is dat ze zo dienstbaar zijn dat ze ons mensjes willen pleasen.....

Hengsten zijn niet gevaarlijk, helemaal niet zelfs......... ik werk liever met een hengst dan met een merrie, hengsten zijn veel makkelijker om mee te werken dan die hormoontrutten.

Alleen zie ik het vaak verkeerd gaan omdat mensen niet een duidelijke positie in kunnen nemen, vaak door eigen onzekerheid.

die postzegelstal en dat krachtvoer verhaal snap ik niet......... ik heb geen wilde paarden in mijn postzegelstallen die op een berg krachtvoer staan......... tja goed ze zijn fanatiek...... maar niks wild hoor!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:26

hengsten hebben juist iemand nodig die zeer consequent is... Dat zijn veel eigenaren niet
Ja, dan krijg je hengsten die potentiele moordenaars kunnen zijn...

arno, ook die hengsten hebben geen paardwaardig bestaan (althans de meeste) maar die worden dan ook hengst gehouden omdat ze nog iets kunnen betekenen voor het stamboek. Dat ze goede genen etc door fokken!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:28

@Kiwiko over de postzegels:
Nee ik heb het niet over jou, maar over hoe hengsten volgens veel mensen gestald 'horen' te zijn.
Mijn buurvrouw begon ook een keer dat mijn hengst op stal hoort, dat ik een omheining van minstens 2 meter hoog moet hebben en dat het eigenlijk niet kan, een hengst op het land en iedereen op de manege vond dat ook (volgens haar dan).

Tsss 2 meter hoog. Ik heb er nog over gedacht om een draadje op 2 meter te spannen, waar de paarden dan zo onder door konden lopen Haha!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:31

die 2 meter kan je zeker ook nodig hebben bij ruinen , daarvoor hoeven ze geen hengst meer voor te zijn:D ik spreek uit ervaring !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:31

daar heb je gelijk in Arno........ bij mij op stal staat machonito met haar hengsten........ dingen staan gewoon op het land, wel op het achterste land met HAAR ruinen tussen de anderen, maar gewoon achter hetzelfde lint.

getrut altijd met die beesten.......... gewoon opvoeden, en je hebt al de helft sjit minder

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:33

Klopt, maar een ruin kan geen baby's meer maken als hij ontsnapt Knipoog
Of als er een merrie ontsnapt naar de hengst zijn weide...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:34

dat is zeker waar, en DAT is bij een opgevoedde hengt het enigste probleem........... net zoals ik bij mijn opgevoedde honden op moet letten met schapen, want dan ben ik ze echt kwijt...... en de boer zijn schapen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:41

Ik denk dat mijn merrie het grootste deel van de opvoeding heeft gedaan.... inmiddels is de hengst van een lompe bruut veranderd in een braaf knaapje en kunnen ze prima met elkaar overweg.
Aan de merrie heb ik nooit ziektekosten gehad, de 'opvoeding' die ze de hengst heeft gegeven heeft wel het een en ander aan dierenartsrekeningen gekost (TRAP, je mag niet aan mijn kruis ruiken als ik dat niet wil... TRAP, wat zei ik nou? TRAP TRAP TRAP, snap je het nu dan? Mooi).
Nu hoeft ze haar staart maar te wapperen en meneer is weg Haha!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:05

griebels schreef:
Klopt, maar een ruin kan geen baby's meer maken als hij ontsnapt Knipoog
Of als er een merrie ontsnapt naar de hengst zijn weide...

als een merrie ontsnapt naat een hengst zijn we is het niet de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de hengst en ook niet de schuld van de hengst

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:51

Inderdaad tessyke.

griebels: Jij zegt maar mijn hengst kan wel lekker naar buiten. Dus jij vind jou hengst een uitzondering terwijl alle hengsten die ik ken een goed leven hebben net als dat ze een ruin geweest zouden zijn. Daarom kan ik er dus echt neit tegen als alles als hetzelfde word afgeschilderd en ruinen als oplossing voor alle hengsten