Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:28

ladyzwien schreef:
paard waar ik opr ijd kreeg altijd een tik tussen de oren als die omhoog ging, en wat krijg je er van een heel bang paard!

Dan is hij niet consequent of niet op het juiste moment aangepakt.
Paarden hebben een groot rechtvaardigheidsgevoel en weten heel erg goed dat ze fout zitten als ze omhoog gaan. Wanneer je niet op het juiste moment straft, snapt hij er niks meer van en wordt hij bang en/of boos.

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:36

Respect moet je vragen en krijgen van een paard, en dat gaat niet door middel van een paard pijn te doen en dus bang te maken, ik vin het schokkend en niet normaal.. Nors opkijken Scheve mond

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:01

ladyzwien schreef:
paard waar ik opr ijd kreeg altijd een tik tussen de oren als die omhoog ging, en wat krijg je er van een heel bang paard!
zodra hij met zijn hoofd omhoog gaat en ik aai hem voer de hals begint hij te trillen en is ie bang dat ie een klap krijgt. als ie omhoog gaat ook, dan trilt die er soms over, soms ben ik het wel zat en krijgt ie een tik maar dan op zijn hals en niet tussen ze oren, want dat heeft hem heel erg bang gemaakt

heb van de waterballon gehoord en volgens mij is dat een hele goeie optie!

Idd niet consequent. En als ie trilt als ie omhoog komt (steigert?) dan is ie niet genoeg geschrokken, anders liet ie het omhoog komen zowiezo wel uit z'n hoofd, of je timing is steeds niet goed en snapt ie die tik niet.

Die waterballon, daar moet je heel goed voor kunnen timen, je moet ook goed in evenwicht zien te blijven als ie omhoog komt.
Lukt dat niet, dan is dit net zo succesvol als die tik tussen z'n oren, niet dus!

Nazarma schreef:
Respect moet je vragen en krijgen van een paard, en dat gaat niet door middel van een paard pijn te doen en dus bang te maken, ik vin het schokkend en niet normaal.. >;) Scheve mond

Mijn paard moet mij ook respecteren en MIJN veiligheid, met alle respect, gaat VOOR alles!

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:10

mijn vp heeft vanaf 3 jarige gesteigerd. Tot omklappen aan toe. Daar is van alles aan onderzocht, maar lichamelijk was er niets mis mee. Op een gegeven moment leerde ze het af. Toe ik kwam rijden, vertrouwde ze mij in het begin niet, en probeerde mij ook uit. Nadat ik er 3 keer mee achterover geslagen ben ( en gelukkig niets meer dan een paar blauwe plekken aan over gehouden heb) was ik het helemaal beu, en kwam de tip van de waterballonnen. Ik vind dat zelf een vrij onschuldige manier, en heb het ook maar 1 keer hoeven te doen. Ze kwam omhoog, een waterballon op haar hoofd, en flink schreeuwen. Daarna steigerde ze niet meer, op het moment dat ze achteruit begon te rennen was een keer boos haar naam roepen genoeg.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 01:36

WenK schreef:
Mijn paardje heeft ook bij mij 1 keer echt gesteigerd, bij mijn toenmalige bijrijdster ook. Ze kreeg een lel met de zweep op d'r koppie (sielugh he, ze had een afdruk op d'r neus staan omdat het een zwiepzweep was).

Ik verbaas me een beetje over de reacties van mensen hier. Sla maar hard op het hoofd met dit en dat, dan houden ze er wel mee op. De waterballonen zie ik nog redelijk onschuldig (zacht en water schrikt ze misschien af) maar harde plastic flessen of zwepen?? Ik zie zo'n zwiepzweep nog wel eens in het oog terecht komen.. In mijn ogen zullen de meeste paarden hier behoorlijk kopschuw en angstig van worden.

Wat de meest natuurlijke (en logische) manier is om het hardnekkige steigeren van een paard tegen te gaan (en ik heb 'm triest gezegd nog maar 1 keer hier gehoord, thanks - Marije 1984) is een aanval vanaf de grond naar het paard toe. Ik zeg niet dat het makkelijk is en de ruiter moet een stevige zit hebben om de actie uit te kunnen voeren.
De buik van een paard is zeer kwetsbaar (vooral in het wild). Zodra een paard aangevallen wordt vanaf de grond door een roofdier zal het zijn hoeven meteen op de grond neerzetten.
Wanneer het paard gaat steigeren moet de ruiter meteen voorover leunen en met een lange riem of soepel touw pijlsnel een harde slag over de buik van het paard geven. Het paard zal de voeten weer op de grond zetten en daarna steun zoeken bij de ruiter (als het vertrouwen goed is) om de aanval vanaf de grond te verwerken. Je kan de actie zonodig herhalen totdat het steigeren ophoudt.

Perry_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 01:43

Ik vind dat echt zielig voor paarden..
En paarden steigeren niet zomaar..vaak doordat ze schrikken
en trappen dan vaak met hun voorbenen omzich zelf te beschermen dat word gezegt..

maar om ze dat nou af te leren met een gloeilamp vind ik wel heel zielig en triest Verdrietig

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 03:45

Die versie van de gloeilamp is wel erg... vergezocht. Clown
Pak gewoon een ei en sla die kapot.

Ik heb het nooit geprobeerd, dus ik weet niet of het werkt. Het klinkt wel logisch.
Over dat achterovertrekken kan ik me nog bij inkomen. Maar doe dat dan 1x en niet 10x. En doe het in heel mul zand, en niet op een harde bodem. Want voor je het weet breekt ie zn rug, of een rib en dan zal je paard inderdaad niet meer steigeren.
Dat van die benen vastbinden etc, daar zou ik met mn gedachte niet een opkomen. Ik denk dat je dan ook snel een gebroken kaak te pakken hebt als die knieen met die kracht tegen het hoofd aankomen. En ik denk dat je die benen ook ECHT niet tegen zijn borst aangetrokken krijgt, want als je al in een positie van een steigerend paard zit, en je moet die lus om die benen doen, en ook nogeens die benen naar zijn borst trekken.. Lijkt me heel sterk...

Maar slaan, oke. Dat is ook het meeste voor de hand liggends.
Iedereen heeft het hier maar over: 'Dat is zielig, dat doe je toch niet.'
Maar als een paard steigerd om mij eraf te krijgen, en kwaadwillende bedoelingen ( want je voelt het verschil echt wel tussen steigeren uit angst, of steigeren met gemene bedoelingen) dan kunnen ze heel gauw van mij een zweep tussen hun oren verwachten, of het nou zielig is of niet.
Ik denk dat zo'n paard het ook echt niet zielig vind als ik of jij daar op de grond ligt. Ik denk dat een paard dan eerder denkt:' Zo, daar ben ik mooi vanaf.'
Paarden leren het niet alleen met een aaitje hier en een aaitje daar, al houden sommige mensen zich daar veelte veel aan vast.

Chntal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:21

OMB Boos!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:06

Steigeren is voor een paard net zoals iets is als voor ons omhoogspringen, heel makkelijke handeling dus! Alleen kan het voor ons levensgevaarlijk zijn. Het is voor hun een heel gemakkelijke manier om respect af te dwingen, voor ons is het behoorlijk intimiderend. Ze zullen het altijd om een reden doen, een paard denkt niet gemeen. Hij leert enkel door ervaring. Als hij 1x door heeft gehad dat hij onder het werk uitkwam doordat hij steigerde zal hij dit vaker gaan proberen. Een paard zal omhoogkomen als hij dat als enige oplossing voor een probleem ziet. Als je ze gaat slaan en pijn doet bevestig je alleen maar dat je een "prooidier" bent, zal je nooit respect van ze krijgen en zal het steigeren niet opgelost worden omdat hij je niet vertrouwd en geen vrienden met je wil zijn, maar het zal stoppen omdat hij bang voor je is. Het excuus dat je wel mag schoppen en slaan omdat paarden dat in de kudde ook bij elkaar doen slaat helemaal nergens op, paarden zijn vluchtdieren, mensen zijn prooidieren en zullen dus nooit op hun kuddevrienden lijken, wij zullen dus ook nooit de zelfde lichaamstaal kunnen geven als paarden doen als ze elkaar meppen. In de kudde staan de paarden ook allemaal op de grond en zit er niemand op zijn rug een paard zal dus niet begrijpen waarom hij ineens een knal tussen zijn oren krijgt of wat dan ook.
Ik vind het echt walgelijk om te lezen hoe jullie hier manieren delen om het steigeren af te leren terwijl zo goed als elk probleem bij een paard door de eigenaren/ mensen zelf worden veroorzaakt, gelukkig is dit meestal onbewust. Let eens op wat je zelf doet wanneer je paard omhoogkomt, ga eerst eens bij jezelf te rade.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:53

Iedereen kan genoeg commentaar leveren op de ruiters die het in elk geval wel weten op te lossen maar zelf een oplossing bieden zit er niet bij. Dat valt niet onder constructief commentaar leveren. Prima als iemand het niet de manier vindt, maar zeg dan hoe je het wel adequaat oplost. En dan niet met de lokale manegepony die zijn voorvoetjes eens 20 centimeter van de grond haalt, maar met een paard dat echt gecorrigeerd moest worden. Want vooralsnog zie ik heel duidelijk categorieen in reacties: de mensen die wel echte steigeraars onder hun kont hebben gehad en de mensen die ze alleen in theorie kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:56

Urielle schreef:
Iedereen kan genoeg commentaar leveren op de ruiters die het in elk geval wel weten op te lossen maar zelf een oplossing bieden zit er niet bij. Dat valt niet onder constructief commentaar leveren. Prima als iemand het niet de manier vindt, maar zeg dan hoe je het wel adequaat oplost. En dan niet met de lokale manegepony die zijn voorvoetjes eens 20 centimeter van de grond haalt, maar met een paard dat echt gecorrigeerd moest worden. Want vooralsnog zie ik heel duidelijk categorieen in reacties: de mensen die wel echte steigeraars onder hun kont hebben gehad en de mensen die ze alleen in theorie kennen.

Mijn 'oplossing' heb ik over verteld en aangegeven.
Maar blijkbaar moet er toch hard opgetreden worden volgens sommigen hier.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:04

sommige paarden hebben een harde hand nodig omdat ze anders inderdaad een enkele reis krijgen. niet ieder paard dat steigerd heeft ergens een blokkade of pijn of wat dan ook. maar hebben gewoon zoals sommige mensen een enorm ego.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:20

JoviBan schreef:
Als het ècht aan het karakter ligt, dan kan ik deze vraag niet beantwoorden. Heb ik geen ervaring mee. Knipoog

Knipoog
En dan is voor mij karakter ook in te vullen door de ervaring dat de ruiters afstappen of er niet meer aan rijden als het paard steigert. Want karakter alleen is een kwestie van de juiste ruiter erbij zoeken. Maar als karakter versterkt wordt door ervaringen... ow jee...

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:24

hahaha daar kunnen ze niet tegen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:27

Urielle schreef:
En dan is voor mij karakter ook in te vullen door de ervaring dat de ruiters afstappen of er niet meer aan rijden als het paard steigert. Want karakter alleen is een kwestie van de juiste ruiter erbij zoeken. Maar als karakter versterkt wordt door ervaringen... ow jee...

Je vroeg om reacties van mensen die echte steigeraars onder hun kont hebben gehad. Knipoog

Voor mij blijft het een moeilijk punt, constateren dat het aan het karakter ligt. Omdat het daar nmm te vaak/te snel op gegooid wordt.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:29

daarom is onderzoek zo belangrijk. en je dier kennen en er naar kijken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:30

Ik zie het niet als 'wedstrijdje discussieren' ofzo Knipoog
Ik vind sommige reacties een beetje een kwestie van de beste stuurman... Zoals ik hierboven al zei: okay dat je vindt dat het anders moet, maar zeg dan ook hoe het anders kan. En niet alleen berichtjes als 'Ik vind het echt walgelijk om te lezen hoe jullie hier manieren delen om het steigeren af te leren terwijl zo goed als elk probleem bij een paard door de eigenaren/ mensen zelf worden veroorzaakt, gelukkig is dit meestal onbewust. Let eens op wat je zelf doet wanneer je paard omhoogkomt, ga eerst eens bij jezelf te rade.' en andere berichten in die trant.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:33

sorry, het is ook geen wedstrijdje, zo bedoel ik het ook niet. maar de meeste mensen draaien er zo om heen precies zoals je zegt. en ik zit me enorm te vervelen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:36

JoviBan schreef:
Voor mij blijft het een moeilijk punt, constateren dat het aan het karakter ligt. Omdat het daar nmm te vaak/te snel op gegooid wordt.

Ik geloof ook niet in puur een karakterkwestie. Karakter speelt mee, maar er zijn genoeg paarden met een dominant karakter die zich netjes gedragen omdat ze bij de juiste ruiter uitkwamen.

Een deel van de paarden heeft medisch iets of heeft een verkeerd zadel erop. Ik ken eerlijk gezegd meer mensen die met hun onhandelbare bok stad en land aflopen ipv het paard weg te brengen naar iemand die hem op het rechte spoor zet dan mensen die er niks aan doen.

Dan heb je nog paarden die steigeren uit angst voor iets. Ook die moeten leren hun voeten aan de grond te houden.

Maar er is ook gewoon een heel groot deel dominante paarden dat heeft ontdekt dat ze sterker zijn. Dat is dus de combi karakter met ervaringen. En hebben ze heel veel karakter dan ben ik daar in elk geval niet de persoon meer voor.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:48

Ik vind sowieso al dat te vaak medische problemen op het karakter gegooid worden. Pas als je het medisch uitgesloten hebt, dan pas vind ik dat je gedrag als steigeren mag afstraffen. Ik weet zeker dat er honderden paarden in Nederland rondlopen die het etiket op zich hebben: Moeilijk paard, maar in realiteit gewoon ergens pijn heeft.

Eerst de oorzaak achterhalen van gedrag als steigeren, en dan pas aanpakken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:33

Tulandro schreef:
Eerst de oorzaak achterhalen van gedrag als steigeren, en dan pas aanpakken.

Ja
Hier iemand die in het verleden een steigeraar onder dr kont had.. Mijn merrie ging vroeger vaak de lucht in tijdens het rijden. Soms liet ze zich zelfs in het prikkeldraad in de duinen vallen. Het heeft zich - door er heel geduldig mee om te gaan - opgelost. De oorzaak was zowel lichamelijk als psychisch: haar rug was gevoelig en bovendien is ze érg temperamentvol. Dit is over gegaan door haar rug te behandelen en intussen zo rustig mogelijk (aan een lang teugeltje) te rijden. Toen het gesteiger eenmaal over was, was ze een stuk 'aanspreekbaarder' en kon ze veel meer hebben.

Verder wil ik nog even kwijt dat ik het jammer vind dat er kennelijk nog veel mensen zijn die naar 'straffen' gaan zoeken. In mijn ogen kun je, zoals Tulandro al zegt, beter op zoek gaan naar de oorzaak en het vervolgens op een respectvolle manier proberen op te lossen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:31

Nog maar een keertje speciaal voor Joy: En als de oorzaak aangeleerd gedrag is?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:22

Verder wil ik nog even kwijt dat ik het jammer vind dat er kennelijk nog veel mensen zijn die naar 'straffen' gaan zoeken. In mijn ogen kun je, zoals Tulandro al zegt, beter op zoek gaan naar de oorzaak en het vervolgens op een respectvolle manier proberen op te lossen.

Volledig onderstreepbaar. En zelfs ik voeg niks toe aan dit antwoord en dat wil wat zeggen.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:26

Margot_VH schreef:
vriendin van mij heeft een keer een flesje met water gevult en op het moment dat hij ging stijgeren het over zijn hoofd leeg gegoten en het heeft geholpen

Dat lijkt mij een prima manier. Maar de manieren die de TS schrijft vind ik belachelijk!!

Steigeren is toch ook vaak een teken dat ze ergens last van hebben of een vorm van protest die rijtechnisch opgelost moet worden..

Sommige mensen kunnen bezig gaan tuinieren

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 21:28

Liedje schreef:
Ik geef mijn paard ook een tik tussen de oren als ze er ook maar aan denkt om omhoog te komen hoor Nagelbijten / Gniffelen Ze hoeft maar met haar voorbenen omhoog te komen en ze heeft er één te pakken. Je moet je paard toch corrigeren?
Mijn paard krijgt ook een schop terug als ze mij (wilt gaan) gaan schoppen. Is niet zielig, denk je dat een paard vriendelijk vraagt of een ander paard ergens mee op wilt houden? Dat gaat veel en veel harder dan wij kunnen schoppen of slaan hoor.

* Bereid zich voor op heel bokt en bouwt een schuilplek Haha! *

Dat is een fout die heeeeeeeel veel mensen maken. "weet je wat paarden tegen elkaar in de wei doen", "Zo'n hoef komt 40x harder aan".
Ja, dat is zo, maar paarden spreken paardentaal en mensen niet. Als een paard een ander paard trapt heeft hij daar een héle goede reden voor en belangrijker nog; het getrapte paard wéét wááróm hij getrapt is, wat de reden daarvoor is. Dit kun je nóóit vergelijken.

En ook dat je zegt: ze hoeft maar even omhoog te komen en ze heeft er een te pakken. dan helpt het dus niet!!! Anders was het na één keer wel genoeg geweest, of niet soms?
Van dit stukje wat ik net gelezen heb, ben ik tot de conclusie gekomen (no offense) dat je niet erg veel verstand hebt van het wezen van paarden en correct corrigeren. Ik zou me daar eens in verdiepen als ik jou was.