hengstengedrag corrigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hengstengedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:42

neem mijn mes vast mee Tong uitsteken Clown

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:43

whahha pas maar op dan knuffelt hij je dood.

Ik moet trouwens nog ergens een foto op de com staan van mij voorovergebogen voor een volwassen hengst, die hadden we gemaakt naar aanleiding van een uitspraak van cassidy hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:45

Dan heb ik mijn mes bij ter verdediging van gevaarlijke en dodelijke knuffels Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:48

die zul je nodig hebben Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:49

Caira schreef:
whahha pas maar op dan knuffelt hij je dood.

Ik moet trouwens nog ergens een foto op de com staan van mij voorovergebogen voor een volwassen hengst, die hadden we gemaakt naar aanleiding van een uitspraak van cassidy hihi

En waarom plaats je die niet? Durf je niet? Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:51

Cassidy schreef:
Als mensen nu eens een keer zouden stoppen met beweren dat iedere hengst gewoon hengst kan blijven, en dat het allemaal geen probleem is....

Ik beweer dat ook helemaal niet zo als heel veel andere ook niet doen. Denk dat iedereen het met je eens is dat als je hengst niet lekker naar buiten kan en met soortgenoten contact kan hebben hij geen paardwaardig bestaan heeft en beter af is als ruin

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:53

Ik vind een keer brullen als een hengst bijvoorbeeld ergens nieuw het terrein op wandelt niet zo'n probleem, als het een ouder en braaf dier is, maar het moet echt niet samengaan met een hoop heisa en ongecontroleerd gedrag. Echte brulapen zet ik ook direct op hun plek. Sla ze echt niet tegen hun geslachtsdeel aan (nog gevaarlijk voor jezelf ook, want daar in de buurt zit ook een stel achterbenen en ze zijn soms verrekte snel!) maar ik brul wel terug en geef zonodig een slinger met het uiteinde van het touw (of neem bij een stugge volhouder een zweepje mee zodat ik een keer een tik uit kan delen als ie voor de box van een ander paard blijft plakken)
Het is volgens mij wel echt zo dat als je ze in het begin gewoon goed aanpakt, je er na een tijdje echt geen problemen meer mee hebt. En tsja, de ene is gewoon brutaler dan de andere (en sommige leren het nooit, dan is het hakkie-tjakkie-weg-zakkie als het aan mij ligt)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:56

Inderdaad

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:56

Cassidy schreef:
Donja schreef:
En ja, ze wilden wel eens brullen en uitschachten, maar niet tijdens werk, dan moest de aandacht bij mij zijn en dat is ze prima te leren.

En hoe deed jij dat dan (aandacht weer bij jouw krijgen/houden)?

he he het topic is eindelijk weer ON-topic en dat nog wel door de OFF-topic starter.
Ik denk dat TS prima bezig is.
Als iets naar je gevoel te veel geweld is: niet doen. Als je beest gevaarlijk zou doen zou ik rustig een keer terug slaan maar de manieren van jouw stalgenoten zouden mij ook niet aan staan. Ik denk inderdaad dat negeren en aandacht blijven vragen prima is. Onder het zadel is weer een ander verhaal, dan moeten ze gewoon opletten, maar ik vind dat er aan een touwtje best eens gebruld mag worden (doet mijn MERRIE ook wel eens) zolang ze maar geen rare fratsen gaan uithalen.
Ik heb iets vergelijkbaars eens meegemaakt waarbij een 2,5 jarige hengst (die naast merries in het land stond) ineens bijzonder aangetrokken was door 1 specifieke vrouwlijke leeftijdsgenoot. Hij klom vrij gevaarlijk tegen het hek op en de merrie stond hem kwijlend op te wachten. Omdat hij wel op tijd had geleerd dat mensen de baas zijn kon ik heb zonder dat ik direkt gevaar liep toch pakken en gewoon mee naar stal nemen (en ja natuurlijk liep hij achterom te brullen). In dit geval zou het dus zielig zijn om hem iedere dag aan die hormonen overschot bloot te stellen, dus gingen deze specifieke merrie en hij niet meer naast elkaar. Met andere merries was er niets aan de hand, zal wel liefde op het eerste gezicht zijn of zo.

En over castreren (waar ts dus niet om heeft gevraagd): niet alle GGK hengsten zijn al voor hun 4e goedgekeurd. Dus als je een goed beest hebt die misschien wat later is of waar je gewoon wat voorzichtiger mee bent zou ik het ook eerst even aankijken hoe hij het in de sport gaat doen. levert het problemen op dan kan het zooitje er altijd nog af. Eraan zetten gaat namelijk niet meer he.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:57

rommulus schreef:
Caira schreef:
ff heel offtopic nieuwsgierig, wat is een bokstopper?

ontopic: ik heb het hier over 50 hengsten en niet alleen de mijne Cool

is een touw dat op het tandvlees in de mond van een paard gaat (onder de bovenlip) en dan ik geloof op maat aan het zadel vast zodat het paard niet kan bokken
word gebruikt door monty robberts
is niet echt iest wat ik zou willen op mijn paard

Hahahahahaha ik moet iedere keer zo hard lachen als ik dit lees..
Een bokstopper, hahahaha aan mijn r**t.
Zoiets heeft gewoon een poolse of amerikaanse praam.
Lekker dus, het paard krijt een flinke dosis endofine in zijn lijf en dan stopt hij met bokken.. hahahahhaha
Ja zo ken ik er meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:59

Off topic starter gaat toch weer even off topic: als casteren geen optie is kan er chemisch gecastreerd worden. Scherpe randjes van het hengstengedrag gaan er vanaf, kans is dat hengsten daarna niet meer vruchtbaar zijn, maar mocht er niet geruind willen worden omdat de operatie een risico is die de eigenaren niet willen nemen kan het ook chemisch. Kost een paard centen, maar hij heeft het zaakje nog.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:06

Leuk topic dit.
Er zijn indd altijd DEZELFDEN die reageren en denken OVERAL verstand van te hebben Haha! Wij hebben gelukkig genoeg land om een hengst te houden. Onze hengst (moge god hem bijstaan op dit moment) staat in dressuurtraining bij iemand (daar kan hij ook heerlijk op de wei, ipv alleen maar op een stukkie zand te staan Rolleyes ) Een paar maanden van het jaar komt hij thuis en kan ook lekker op de wei, kijkend naar "zijn" mooie kudde Knipoog Wij hebben hem zelf opgevoed en hij is het meest eerlijke dier wat wij kennen. Hij kan best haantje zijn, maar is goed te corrigeren en dát is het belangrijkst. Consequent zijn is een must, anders neemt hij een loopje met je.
Succes allemaal met de ballemansen Knipoog Ben zelf geen hengstenmens, maar kan ze zeer waarderen, GROTE knuffels zijn het Tong uitsteken

PS: als alles doorgaat leasen we in 2008 nog een leuke arabische hengst Vingers aflikken

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:34

goed even andwoord op de vraag hengstengedrag corrigeren ja
en hoe doormiddel van het dier afteleiden en loopt het uit de hand kun je hem straffen
niet doormiddel van dingen naar zijn gesclachtsdeel gooien (enig idee hoe gevoellig dat is?) nee lijkt mij niet een oplossing

maar goed probeer de aandacht bij jou te houden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:35

En hoe zou je dan afleiden?
Iedereen roept dat hij gaat afleiden, maar niemand verteld hoe.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:37

door een andere kant op te lopen
gooi hem nog even aan de longe voor 5 min
maakt niet uit verzin wat zolang hij maar weer snapt dat jij leiding hebt en niet hij

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:37

Als er iets gebeurd mogen ze van mij best even kijken maar gaan ze niet opletten gen ik een keer brul of als ze zich er niets van aantrekken een tik, dan hebben ze zo weer aandacht voor je, als je dat consequent genoeg aanpakt gaat dat prima. als de kleine meid rijd en hij is afgeleid roept ze een keer boos zn naam en let hij weer keurig op

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:11

Dit is al het zoveelste topic over hengsten die ik volg, ik ben het met veel mensen eens.. Niet iedereen moet hengsten houden en al helemaal niet om het stoer doen met een hengst.
Hengsten die niet dekken maar wel helemaal afgezonderd ed staan, tsjah ze zullen niet anders gewend zijn maar vind dat elk paard toch contact met andere paarden moet kunnen hebben..

En ja als je mn profiel hebt gelezen : ja ik heb zelf ook een hengst ! niet omdat ik perse een hengst wilde.. hou zelf niet zo van die brullende druktemakers naast/ onder me, en zou eigenlijk nooit snel voor een hengst kiezen ( simpelweg wegens geen ervaring ). TENZIJ.. ze zo braaf zijn als de mijne. Toen ik bij mijn paard ging kijken had ik al zoiets van als hij t word, dan gaan ze ballen eraf, veel te veel gedoe met een hengst en wilde toch niet gaan dekken.
Maar ja, die van mij is ook 1 van de uitzonderingen.
Staat naast een merrie op stal ( hengstig of niet, reageert niet eens ), staat met alle ruinen buiten, brult niet, uitschachten doet ie niet, kijkt niet naar merries, kan naast merries lopen/ rijden, eraan laten ruiken, echt alles kan !
Bij zijn vorige eigenaresse is er ooit geprobeerd om een merrie te laten dekken door hem. Maar hij springt er gewoon niet op, mislukt dus.

En ja, ik laat hem dus lekker hengst. Hij staat op een pensionstal, komt elke dag buiten met ruinen, gaat 's zomers gewoon t land op ( alleen een stukje afgezet voor hem en mn shet ) naast de andere paarden. Zo kan het dus ook.. maar ik zeg niet dat ik een hengst zo op zou kunnen voeden. Dit risico zou ik ook niet zo snel nemen, zou dus eigenlijk nooit voor een hengst kiezen omdat ik er niet echt ervaring mee heb, maar mijn paard heeft gewoon mazzel, hij mag dus wel hengst blijven !

Maar niet iedere hengst is zo, dat begrijp ik dondersgoed !

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:15

Volgens mij vallen dei uitzonderingen wel mee ik heb er twee van dsu hebben we er samen al drie Knipoog Ligt voor eht grootste gedeelkte aan de opvoeding en of ze van jongs af aan sociaal contact met soortgenoten hebben. Vriendin van mij had al ook zo'n uitzondering, mega braaf dingetje

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:22

tsjah dat kan dus ook ( zijn er min al 4 Tong uitsteken ) alleen jammer dat niet iedereen aan deze uitzonderingen denkt.
Mijn hengst komt van de renbaan, officieel uit Denemarken. Ik weet niet hoe ze hier paarden opvoeden maar goed.
Denk wel dat mijn paardje hard is opgevoed, je moet altijd wel vrij rustig met m zijn, hij schrikt wel vrij snel dus denk ook wel dat ie hard is opgevoed. Aan de ene kant vind ik het soms wel sneu, maar ja anders was ie misschien ook niet zo makkelijk geweest.
Laatst bijgewerkt door kaill87 op 13-12-06 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:24

Ja dat is ook wat mij aantrekt in hengsten de tweede is echt bewust gekocht ook. Ken alleen van die braverds. Al meot ik zeggen dat ik op stages wel eens krengen heb meegemaakt maar dat waren dan altijd jonge paarden die net uit de opfok kwamen en dus nog neit door hadden dat mensen hoger in rang staan en dus nog een flinek opvoeding nodig hadden.

cindy69

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:30

het is een dier en zolang jij de baas ben gewoon negeren.
als je vriend zegt dat vind ik een mooie vrouw geef je hem toch ook niet een trap in zijn kruis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:45

Mwah, als hij er met een stijve achteraan holt weet ik het zo net nog niet Tong uitsteken Clown

Overigens, voordat ik mensen weer shockeer, ik ben er tegen op een paard tegen het geslachtdeel te slaan oid Lachen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:46

Haha! dat was een inkopper Haha!

cindy69

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:56

we hebbn het hier wel over een paard hoor

cindy69

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:01

stoer hoor dus jullie zouden een paard wel een klap in zijn kruis geven als hij een merrie verteld dat hij haar mooi vind, lekker stel.
begin dan maar niet aan een hengst!!!!!