Mireille1970 schreef:
Maar je mag het gevaar nooit ondermijnen.
Zeker zeker.
Meedenken heeft nu eenmaal zijn voor en nadelen.
Sommige paarden zijn heel erg betrouwbaar maar ik zou niet blindelings het roer overlaten.
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Mireille1970 schreef:
Maar je mag het gevaar nooit ondermijnen.

) hns schreef:Mireille1970 schreef:
En juist dat laatste kan zeker ook met die corrigerende tik.
Wel erbij vertellen waarom e.d. maar het niet straffen sloopt juist ieder respect...
Let wel: we hebben het hier niet over iemand/paard in elkaar slaan he... geen mishandeling, maar een corrigerende tik op de bil.
Met alleen praten kun je ook heeeeeeeeeeeeeeel veel ellende creeren, de afperser of incestpleger slaat ook niet, maar praat.
Dus ik ben me er terdege van bewust dat machtsmisbruik niet goed is, niet met praten en niet met slaan.
MAAR een tik is niet per definitie slecht, en praten niet per definitie goed. Snap je.
In de vorm van á la brainwash.
Ja met praten kun je véél oplossen maar ook veel schade aanrichtten.
Hitler bijvoorbeeld kon ook goed praten.
Cer schreef:Zo Mireille, als ik zo'n paard zou hebben zou ik stoppen... (of gaan twijfelen oftie wel goed opgevoed is)

nou dan....
?
Dan kon ik hem wel gaan straffen, maar ik wist dat hij het niet verkeerd bedoelde, want hij houd van springen.Cer schreef:nou dan....

Cer schreef:Een goede tik zal geen pijn doen? Die snap ik even niet....
dus is dat niet nodig.Karl66 schreef:Dit lijkt me een zinlose discussie als de ene partij een tik met afrossen vergelijkt, omdat je van afstand nooit kan zien aan welke kant van de grens je zit en dus voor hun gevoel per definitie het morele recht aan hun zijde hebben.
Edit, Sorry Cer je had gelijk er miste een komma![]()

Karl66 schreef:Ik geef mijn zoontjes regelmatig een duwtje om ze een bepaalde kant op te laten gaan, valt dat dan onder kindermishandeling
(Voor alle duidelijkheid ik bedoel dus gewoon sturend met een hand achter hun rug)
maar niet boos kijken of iets zeggen
paarden toch? avanti4ever schreef:gaat t nou over paarden of over kinderen??:+ paarden toch?
Eerst zorgen dat ie zijn klauwen niet brand
Marije1984 schreef:Niet elke aanraking hoeft pijnlijk te zijn. Je kan iemand zo een tik geven dat hij AUW roept of een tik geven dat hij denkt 'huh' wat was dat. Die laatste tik is genoeg. Dat ze even weer bij ''zinnen'' komen.
En snappen wat er moet gebeuren. Dat ze de gedachten weer bij jou hebben en de omgeving om hun heen. Gelukkig heb ik mijn paard netjes opgevoedtdus is dat niet nodig.
Trouwens zal bij de meeste paarden wat stemverheffing voldoende zijn.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Je kan op verschillende manieren een tik geven. Als je dat beseft snap je de rest misschien ook wat beter
Karl66 schreef:Ik geef mijn zoontjes regelmatig een duwtje om ze een bepaalde kant op te laten gaan, valt dat dan onder kindermishandeling
(Voor alle duidelijkheid ik bedoel dus gewoon sturend met een hand achter hun rug)