Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hns

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 13:49

Mireille1970 schreef:

Maar je mag het gevaar nooit ondermijnen.

Zeker zeker.
Meedenken heeft nu eenmaal zijn voor en nadelen.
Sommige paarden zijn heel erg betrouwbaar maar ik zou niet blindelings het roer overlaten.
Laatst bijgewerkt door hns op 13-11-06 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:49

Zo Mireille, als ik zo'n paard zou hebben zou ik stoppen... (of gaan twijfelen oftie wel goed opgevoed is Knipoog )

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:50

hns schreef:
Mireille1970 schreef:

En juist dat laatste kan zeker ook met die corrigerende tik.
Wel erbij vertellen waarom e.d. maar het niet straffen sloopt juist ieder respect...

Let wel: we hebben het hier niet over iemand/paard in elkaar slaan he... geen mishandeling, maar een corrigerende tik op de bil.

Met alleen praten kun je ook heeeeeeeeeeeeeeel veel ellende creeren, de afperser of incestpleger slaat ook niet, maar praat.
Dus ik ben me er terdege van bewust dat machtsmisbruik niet goed is, niet met praten en niet met slaan.

MAAR een tik is niet per definitie slecht, en praten niet per definitie goed. Snap je.

In de vorm van á la brainwash.
Ja met praten kun je véél oplossen maar ook veel schade aanrichtten.
Hitler bijvoorbeeld kon ook goed praten.

Precies.

In beide gevallen gaat het om wat je wil bereiken en hoe je het verteld. Als dat beide positief is zal je niemand horen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:50

Cer schreef:
Zo Mireille, als ik zo'n paard zou hebben zou ik stoppen... (of gaan twijfelen oftie wel goed opgevoed is Knipoog )

Ja. Ik ben ook blij dat ik die nooit ben tegen gekomen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:51

Verward nou dan....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:52

maar goed, wat is dan het beste om te doen met een lieve brave maar dominante en soms niet te sturen fjord?
van 14 Knipoog ?
ben wel heel benieuwd eigenlijk..

ze bijt niet ofzo, echt nooit en je hoeft in het land niet op te letten waar ze is want ze doet helemaal niks, het is puur dat ze steeds weer probeerd in kleine dingen bovenin de rang te staan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:53

Misschien in een ander topic vragen?
Wat doet ze dan? En hoe erg zijn die kleine dingen?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:53

Misschien moet je je dan eerst afvragen waarom hij zich plotseling zo anders gedraagd? Paarden denken lang niet altijd logisch, Visco is vrij automak, maar laatst kwam er een witte auto lang.. en daar was hij doodsbenauwd voor. Geen één paard is voor de volle 100% verkeersmak. Velen komen in de buurt, maar het blijven vluchtdieren. De ene keer kijken ze er heel anders tegen aan dan de andere keer.

Zo had Visco vroeger niet door dat als we een hindernis van de andere kant sprongen het nog steeds de zelfde ongevaarlijke hindernis was Vork Dan kon ik hem wel gaan straffen, maar ik wist dat hij het niet verkeerd bedoelde, want hij houd van springen.

@Marigold: Misschien is een join up een optie? Ik ben er normaal echt niet voor, maar dat brengt jouw wel tot een hogere rang. Maar daarna moet je niet weer in je oude gewoontes terug vallen, want waarschijnlijk gaat het dan weer fout.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:56

Cer schreef:
Verward nou dan....

Nou dan?????????? Het is niet dat ik iets veracht omdat IK het nog nooit heb meegemaakt........... Dat wil toch niets zeggen. Ik kan mij voorstellen dat je een tik corrigerend werkt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:57

ik had het al eerder genoemd in dit topic, maar het is proberen of ze 'door je heen' kan lopen, door de teugelhulpen zomaar een kant oplopen, als je zonder zweepje rijd sloom doen of stil gaan staan, als ze niet wil stoppen, niet stoppen.
ik dacht dus zelf dat ze het niet snapt, niet geleerd heeft.
omdat dwangmiddelen bij haar een averechts effect hebben (buffelt er doorheen, ook door hackamore) dacht ik eraan haar rustig aan soort van op te voeden, en dan uiteindelijk bitloos te gaan rijden.
probleem is verder dat ik onzeker, en zij vrij dominant is.

visconti, ik hoor wel eens van join up maar weet niet precies wat het is, zal het even opzoeken bedankt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:59

Wel, je zegt het zelf al. Jij bent onzeker, en zij is dan dominant omdat iemand de leiding moet hebben. Zo werkt het bij paarden..
Vanachtere een pc is het zeer moeilijk tips geven. Het is maar net hoe consequent je bent, en hoe duidelijk. En dan kan men op afstand nooit zien....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:15

ja klopt maar ik bedoelde dus dat ik zelf ervaar dat geweld, boos worden, dwangmiddelen gebruiken mijn mijn paard sowiezo niet werkt, dat ze daar verkeerd op reageerd.
vandaar dat ik in dit topic zat.
en dat ik van plan ben met haar bezig te gaan, met als doel haar uiteindelijk op een bitloos hoofdstel te kunnen rijden, puur omdat ze wil meewerken, en niet omdat het moet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:05

Dit lijkt me een zinlose discussie als de ene partij een tik met afrossen vergelijkt, omdat je van afstand nooit kan zien aan welke kant van de grens je zit en dus voor hun gevoel per definitie het morele recht aan hun zijde hebben.

Edit, Sorry Cer je had gelijk er miste een komma Bloos
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 13-11-06 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:06

Kun je die zin ook wat leesbaarder maken Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:20

Cer schreef:
Een goede tik zal geen pijn doen? Die snap ik even niet....

Niet elke aanraking hoeft pijnlijk te zijn. Je kan iemand zo een tik geven dat hij AUW roept of een tik geven dat hij denkt 'huh' wat was dat. Die laatste tik is genoeg. Dat ze even weer bij ''zinnen'' komen.
En snappen wat er moet gebeuren. Dat ze de gedachten weer bij jou hebben en de omgeving om hun heen. Gelukkig heb ik mijn paard netjes opgevoedt Haha! dus is dat niet nodig.
Trouwens zal bij de meeste paarden wat stemverheffing voldoende zijn.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Je kan op verschillende manieren een tik geven. Als je dat beseft snap je de rest misschien ook wat beter

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:21

Karl66 schreef:
Dit lijkt me een zinlose discussie als de ene partij een tik met afrossen vergelijkt, omdat je van afstand nooit kan zien aan welke kant van de grens je zit en dus voor hun gevoel per definitie het morele recht aan hun zijde hebben.

Edit, Sorry Cer je had gelijk er miste een komma Bloos

Ja kan het hier wel meer dan eens zijn. Je zegt het een en het ander wordt gelezen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:50

Ik geef mijn zoontjes regelmatig een duwtje om ze een bepaalde kant op te laten gaan, valt dat dan onder kindermishandeling Verward

(Voor alle duidelijkheid ik bedoel dus gewoon sturend met een hand achter hun rug)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:52

Karl66 schreef:
Ik geef mijn zoontjes regelmatig een duwtje om ze een bepaalde kant op te laten gaan, valt dat dan onder kindermishandeling Verward

(Voor alle duidelijkheid ik bedoel dus gewoon sturend met een hand achter hun rug)

blijkbaar Slapen

in het vervolg als je zoon je slaagt of iets van scheldwoorden naar je gooit gewoon negeren Ja
En als hij het blijft doen voor hem staan en je groot maken Sigaar maar niet boos kijken of iets zeggen

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:54

gaat t nou over paarden of over kinderen?? Clown Clown paarden toch?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:55

avanti4ever schreef:
gaat t nou over paarden of over kinderen??:+ paarden toch?

tgaat over mensen die paarden corrigeren

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:55

@karl66: Ach en als een kind van 1,5 bijna met zijn de theepot van tafel trekt is dat ook niet het moment om een goed gesprek te houden Haha! Eerst zorgen dat ie zijn klauwen niet brand Haha!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:56

ja ok nee dan heb ik toch goed gereageerd in voorgaande posten omdat ik dacht dat ik nu meer en meer lees oer kinderen dat we geswitched waren ofzo??

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:58

Marije1984 schreef:
Niet elke aanraking hoeft pijnlijk te zijn. Je kan iemand zo een tik geven dat hij AUW roept of een tik geven dat hij denkt 'huh' wat was dat. Die laatste tik is genoeg. Dat ze even weer bij ''zinnen'' komen.
En snappen wat er moet gebeuren. Dat ze de gedachten weer bij jou hebben en de omgeving om hun heen. Gelukkig heb ik mijn paard netjes opgevoedt Haha! dus is dat niet nodig.
Trouwens zal bij de meeste paarden wat stemverheffing voldoende zijn.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Je kan op verschillende manieren een tik geven. Als je dat beseft snap je de rest misschien ook wat beter

@Avanti, het was een reactie op het vetgedrukte, of om preciezer te zijn een verduidelijking.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:01

@karl ok dankjewel:D ,,ik geloof dat ik t wel snapte en dat t meere cynisch was bedoeld;)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:05

Karl66 schreef:

Nee das mishandeling hoor. Je kind meppen omdat ie verkeerd loopt. Pffff.
Nee hoor grapje. Op deze manier doel ik idd. Jippie, eindelijk iemand die leest wat er staat!!!!
Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!