De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:53

runningkawa schreef:
ow jee, nu is de master goeroe ook niet meer goed en weten de leerlingen het zelfs beter...

ik geloof dat ik maar eens ga afsluiten...
Ik ga morgen nog maar eens kijken naar het kude gedrag van paardjes, kijken of ze nog steeds elkaar alleen maar aaien en knuffelen...
Nog leuker om te kijken als er een nieuwe bij komt...

volledig met je eens Slapen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:59

heel mooi hoor lia. Hier ben ik het totaal mee eens. Dat halster is een hulpmiddel geen oplossing.

Ik heb zelf een dominante verzorgmerrie. Zoiezo maar weinig smeden willen haar doen omdat het een belg is en voordat ik kwam was ze totaal onhandelbaar. Ze moest altijd in een speciaal soort hek staan --> http://www.mijnalbum.nl/Foto=MLIRVQKJ

Na 2 jaar gaf ze braaf een voetje en ook dit is streng aangepakt. ze had nogal de neiging om te gaan hangen. Nou 1020 kilo op je rug is nu niet erg prettig te noemen.
Nu geeft ze nog steeds braaf een voetje maar alleen als ik of de eigenaar erbij ben. De smid belt mij eerst op als de eigenaresse een afspraak wilt maken omdat hij haar niet uit de wei kan halen en de eigenaresse vaak de wei niet in wilt (die doen dan ook niets met haar.) Maar het dominante blijft. Op elke nieuwe plek waar we komen zal ze de strijd proberen aan te gaan, maar na een waarschuwing en daarna de daad is het weer over. Dat is het rotte met haar. Na een paar waarscuwingen moet je haar echt een tik verkopen anders werken de waarschuwingen ook niet meer.

Maar ik vind dit een hele interressante discussie Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:01

vincenza schreef:
euhm mag ik even opmerken dat de hoefsmid zelf vboor dit beroep gekozen heeft en dus geen slachtoffer is van zijn eigen keuze?
en dat jullie hem ook geen slachtoffer mogen maken

Je neemt die man 'in dienst' om werk voor jou te verrichten, dan moet je ook zorgen dat de arbeidsomstandigheden er naar zijn.
Zoals een verloskundige ivm rugproblemen mag verwachten dat het bed op blokken staat of op blokken gezet mag worden, mag de hoefsmid verwachten dat het paard braaf stil staat of zich stil laat zetten. Het stalpersoneel dat mijn paard aan de hand mee moet nemen mag hem ook straffen als hij loopt te donderjagen aan de hand en als mijn dochter naar school gaat over zoveel jaar hoop ik toch ook dat de leraren haar op haar donder geven als ze aan het rotzakken is.

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:02

Een corrigerende tik, zou ik niet erg vinden, maar als ie echt een knallen gaat geven, zou die of weg mogen gaan, of er onmiddelijk mee ophouden.

torette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:03

Uit frustratie slaan vind ik nooit een optie. Maar ik weet dat als mijn paard van mijn paard een tik krijgt, hij deze verdiend heeft!

Van; Nee lief paardje, dat mag echt niet! , Leren ze echt niets!!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:35

Ik vind het een beetje moeilijk. Met mijn jonge paard doen ze heel voorzichtig, maar met mijn oude willen ze nog wel eens wat 'harder' zijn. Dat zijn ze bv. een achterhoef heet aan het beslaan en toen schrok mijn paard van die rook en toen zette hij zijn voet weer neer, toen kreeg hij wel een klap en dan denk ik; nou... Het is weleens terecht, hoor, dan tilt hij z'n voet niet op ofzo, maar met dat hete beslaan kan ik het me wel voorstellen.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:26

mwa ik raad het niet aan mijn paard te slaan want dan gaat ie over de zeik en laat niets meer toe.
Maar aangezien Ian 1 vanb zijn favorieten is en netjes opgevoed stilstaan en braaf is heeft hij nog nooit te hoeven meppen
sterker nog ik ben er zelf zelden bij als hij naar de hoefmid gaat want gebeurd altijd keurig en Ian staat relaxed op stal met nieuwe schoenen dus hoef me geen zorgen te maken

Falli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:02

Ik doe mijn best mijn paard voordat ik hem aflever bij de hoefsmid zelf zo braaf mogelijk te krijgen.

Mijn hoefsmid pikte een heleboel van mijn haf, ze was jong etc.
Maar er zijn grenzen en als ze dan gewoon de hoefsmid even de stal doorslaat, niet uit angst of pijn, maar gewoon zomaar dan mag hij van mij mijn paard op haar kop geven, en ja dan krijgt ze een klap, ze heeft zelfs weleens een schop gehad en toen hij zijn excuses aan bood heb ik zelf gezegd dat dat absoluut niet nodig was.
Ik had zelf precies hetzelfde gedaan.

Als het terecht is mag iedereen mijn paard straffen, als het niet terecht is hoeven ze niets anders dan een klap terug (van mij dus) te verwachten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:58

Wanneer het verdient is. Vind ik het niet erg, het paard moet leren stilstaan en wanneer hij zich niet gedraagt mag hij daarop gewezen worden Knipoog Wanneer ie echter vol op het hoofd slaat oid gaat ie toch in aanvaring komen met me Haha! Wanneer een paard bijt is (vind ik) een tik genoeg, zeker bij mijn paarden. Dan hoeft ie niet met bv de vlakke hand op het hoofd te slaan Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 08:17

mijn jonge hengst heeft ook een beste schop gekregen afgelopen woensdag, maar als de smid het niet gedaan had had ik het zelf wel gedaan, hij heeft gewoon te luisteren!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 08:25

Ligt maar net aan de pony. Als Amber begint te gillen en te meppen mag hij haar best een tik verkopen maar het moet niet bezig blijven. Als hij zou blijven slaan zeg ik ook dat dat niet de aanpak is voor mijn merrie. Ze wordt dan juist angstig en tegendraads. Een keer was ze hengstig als wat en ze bleef de smid maar meppen. Slaan hielp niet en toen pakte ik de hoef op en kon hij hem bij werken. Ging perfect. Keer daarop was ze weer zoals normaal.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 08:38

Ik heb ook een hoefsmid gehad die paarden sloeg als het maar even niet zo lekker ging.
En de paarden die ik toen had lopen waren echt makke schapen bij de smid.
Deze hoefsmid hoefte dan ook niet terug te komen.

Mijn huidige paard hoeft van de hoefsmid geen klap te krijgen. Hij slaat geheid terug Haha!
Of hij komt nooit meer zijn benen in de buurt.
Het dier probeert al weg te rennen als hij de hoefsmid alleen al ziet. Clown
Als ik hem dan toch mee heb na een keer aandringen dan is hij ook een mak dier, maar hij is wel beledigt. (kijkt pissig)

Hij is niet bang, maar erg eenkennig en dominant, daarbij heeft het dier het niet zo op mannen Clown .

Deze hoefsmid ben ik erg tevreden over, ik heb er al meerder versleten.
Deze is vriendelijk, rustig en doet zijn werk erg goed voor een normaal bedrag.

Brasko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 08:56

ik had het er toevallig een tijdje geleden over met mjn hoefsmid. Ik heb net een nieuw paardje en hij is een beetje bangig, heel braaf met drie benen, maar met één werd hij vervelend. Dit heeft hij met geduld opgelost.
Toen ik zei dat ik daar erg blij mee was, zij hij dat hij als hoefsmid zo weinig mogelijk paarden slaat en nou komt het: de paarden die hij wel op hun plaats moet zetten, zijn de onopgevoedde verwende paarden. Er is voor hem dus een duidelijk verschil, en mijn paard was met dat ene been echt vervelend. Volgens hem ligt het dus aan de eigenaar hoe een paard is bij de hoefsmid en eigenlijk ben ik het met hem eens. En dan angst en pijn daargelaten, dus de gewone gezonde paarden.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 11:37

Brasko schreef:
ik had het er toevallig een tijdje geleden over met mjn hoefsmid. Ik heb net een nieuw paardje en hij is een beetje bangig, heel braaf met drie benen, maar met één werd hij vervelend. Dit heeft hij met geduld opgelost.
Toen ik zei dat ik daar erg blij mee was, zij hij dat hij als hoefsmid zo weinig mogelijk paarden slaat en nou komt het: de paarden die hij wel op hun plaats moet zetten, zijn de onopgevoedde verwende paarden. Er is voor hem dus een duidelijk verschil, en mijn paard was met dat ene been echt vervelend. Volgens hem ligt het dus aan de eigenaar hoe een paard is bij de hoefsmid en eigenlijk ben ik het met hem eens. En dan angst en pijn daargelaten, dus de gewone gezonde paarden.

off topic: je paardje heeft waarschijnlijk last van het diagonaal tegenovergestelde been, dus kan hij zijn balans niet houden. zou je dat eens kunnen bekijken?
door hem niet te willen geven geeft ie aan dat zijn balans niet oke is

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:01

Mijn smid slaat mijn paarden nooit.
Ik ben hem altijd al voor!

Die man moet elke dag weet-ik-hoeveel paarden bekappen/beslagen en dat vaak 7 op 7.
Dan vind ik het normaal dat je zorgt dat je paard het hem niet al te moeilijk maakt. Als elk paard steeds zijn hoef wegtrekt, krijgt die elke keer een snok in zijn rug.
Wanneer je je paard dan gewoon laat doen heb je binnenkort een smid met een kapotte rug, dan kan je een nieuwe gaan zoeken...

Als hij toch eens een klap zou geven ben ik er zeker van dat hij daar een goede reden voor heeft

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:16

Mijn hoefsmid is een super vent. Een keer heeft mijn jonge merrie haar best gedaan zijn knie te breken, door bij het veilen haar volle gewicht erop te gooien (op dat been wat geveilt werd). We verkochten haar tegelijk een klap Bloos In dit geval terecht, dan zul je mij niet horen. Ze heeft het gewoon niet te doen, punt.

Mijn vorige hoefsmid echt een [piep] van een vent, trapte uit het niets met zijn klompen in de buik van mijn toen hoogdrachtige merrie. Die heeft voor ik hem de wind van voren kon geven zo`n lel terug gehad van mijn paard, dat het recht al gezegevierd was Haha!

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 12:26

Onze hoefsmid is ontzettend rustig en geduldig, werkt naar mijn idee ook het beste. Vooral onze jonge Fries denkt nogal eens dat ie omvalt oid als ie op 3 benen staat en is nog wel een klierderig. En ik denk ook niet dat een mep het dan beter maakt.

Mocht een andere hoefsmid m'n paard in mijn ogen onterecht een mep of schop geven, dan kan ie er wel op rekenen dat ik daar niet van gediend ben. Haha!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:06

De hoefsmid van m'n ene twee paardjes deelt alleen klappen uit als het een corrigerende functie heeft (en laat onze paardjes nou superbraaf zijn bij de smid, gelukkig).

Hoe de hoefsmid van mijn andere verzorgpaard is, weet ik niet, want die ken ik niet.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:09

Als mijn paard uithaalt naar mijn hoefsmid moet hij er wel op rekenen dat ie een rotschop terug krijgt, ofwel van de smid, of van mij, wie er maar het eerste bij kan..
Hij heeft niet te slaan, doet ie het wel dan kan hij een schop terugverwachten Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 18:25

ik vind dat als het mijn paard zou zijn, en mijn paard de hoefsmid zou bijten (zonder reden) dan vind ik het niet zo erg, of eigenlijk gek, dat hij hem terugslaat.
Ik bedoel; als een paard mij zou bijten dan sla ik hem ook wel terug, hij mag me niet zomaar bijten, straks dan doet hij het ook bij iemand anders of bijt hij me altijd dus dat pik ik niet .
Als hij 'mijn paard' zonder reden zou slaan dan is het een ander verhaal....

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:15

Als mijn pony neit luisterd, of echt vervelend is. ga ik niet lastig doen om een tik op zn kont. Wij hebben ook een shetlander, en die heeft er echt een hekel aan. Die staat gewoon recht over eind, en begint te bokken als hij achter zn been vast houd.. Hij doet nu soms een stok met aan het uiteinde een touwtje die hij vast maakt aan zn lip. Mijn moeder heeft toen gezegt dat ze dat niet wilt hebben, omdat hij hem zo ook onnodig pijn doet..

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:15

Wel, mijn paard kan soms een ongelooflijke klier zijn bij de smid(hangen, wegtrekken,...) Dit allemaal op de rug van de smid. Aangezien hij veruit de beste smid is uit de verre omgeving en hij moeilijke hoeven heeft, wil ik graag dat hij nog jaren door kan blijven gaan. Dus het is zijn voordeel, maar zeker ook in mijn paard zijn voordeel.

Als hij loopt te klieren mag hij hem echt op zijn donder geven. Het hangen stopt dan echt onmiddelijk, dus het is echt gewoon geklier en uitproberen. Nee dat ga ik niet voor hem doen, want als mijn paard wegtrekt op een moment dat hij dat niet verwacht, door een tik van mij, krijgt hij een paard vol in zijn rug.

Dus mijn smid krijgt tot op zekere hoogte vrij spel. Zolang hij van zijn hoofd afblijft en hij niet overdrijft, zal ik er dus niks van zeggen. Overigens wordt hij niet afgerammeld ofzo. 1 flinke tik.

De laatse tijd gaat het redelijk goed gelukkig, door intensief rijden voor we naar de smid gaan en wat "stilsta-training"... Mijn paard hangt minder en als hij het doet, hoeft de smid alleen nog kwaad te kijken om hem op andere gedachten te krijgen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 19:31

Ik zou er denk niks van zeggen.. Ik neem aan dat hij wel terecht slaat Knipoog

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:10

Als m'n paard vervelend is, mag de hoefsmid haar best ff aanpakken. Ze hoort gewoon te luisteren en het is niet de bedoeling dat ze een loopje met hem neemt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:31

Ik heb m'n vorige smid mijn paard wel eens een flinke schop zien verkopen. Dat deed hij omdat mijn paard zijn achterbeen een paar keer 'introk'. Ook al zal ik mijn paard nooit zo'n schop verkopen en moest ik even slikken toen ik het zag, dacht ik op dat moment dat het terecht was. Dus ik zei er niets van. Gestoord Frusty Maar inmiddels weet ik wel beter. Ik heb (gelukkig) nu een andere, vrouwelijke smid. Ze is kundig en heel rustig in de omgang met mijn paard. Mijn paard was altijd al hartstikke braaf bij de smid. Maar omdat zij ook nog eens heel kalm te werk gaat, valt mijn paard bij wijze van bijna in slaap. Hij vindt het gewoon heerlijk!

Ik kan me voorstellen dat sommige paarden af en toe stierlijk kunnen vervelen tijdens het beslaan en dat een smid dan wil corrigeren. Maar op dat moment was het echt NIET nodig om mijn paard zo'n schop te verkopen. Ik kan me er achteraf gezien nog boos om maken. Als ik zijn hoeven uitkrab, dan wil hij soms z'n been een enkele keer intrekken. Maar dan hoef ik alleen met een zware/boze stem iets van 'heeee' te roepen en dan is het al goed. Hij is heel makkelijk met uitkrabben en beslaan.

vincenza schreef:
Hoe vaak ik zie dat een hoefsmid slaat uit frustratie, dat wil je niet weten.

Dat geloof ik! Ik denk dat dat ook het geval was, toen mijn paard een schop kreeg. Scheve mond