Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
randalinpony schreef:Volgens mij heeft Kiwiko het hier over de vrouwtjes die zelf een strenge jeugd gehad hebben maar dat in de 'opvoeding' van hun paardje allemaal anders gaan doen.
Van die vrouwtjes die omver gelopen worden, en dan met zachte piepstem 'niet doen' piepen,
hun paarden hééél veel liefde (lees:wortels) geven, en dan eigenlijk nog verontwaardigd zijn als het beste beest dat niet beantwoord met de onverbrekelijke band die ze voor ogen hadden.
Oke, de Horsewhisperer is niet de beste instructieband voor de opvoeding van je veulen.
Een heel leuke categorie is de persoon die eigenlijk strontbenauwd is voor al die enge manegepaarden, en dús een jaarling neemt 'want dan heb ik er straks een band mee'
En als het beste beest dan een stappie opzij zet bij het inrijden, paniek! Geruk aan de teugels, valpartijen en weer een illusie minder.
Ik ken ze ook wel, deze voorbeelden, ik heb er paarden voor heringereden, en van overgenomen.
Maar ik blijf erbij dat wie nuchter met zijn jaarling omgaat, daar later best voordeel van kan hebben. Of in ieder geval plezier tijdens het bezig zijn.
Misser schreef:Maar waarom moet je paard per se als jaarling al aan alles wennen? Als hij dingen als voetjes geven en aan een halster meelopen al als veulentje heeft geleerd, dan komt de rest toch wel vanzelf als hij 3 is?
Ik heb zelf niet veel ervaring met jonge paarden, maar mocht ik ooit een veulentje kopen dan weet ik wel dat ik 'm naar de opfok doe (of iets vergelijkbaars).
Chip2 schreef:@ Maaitje ik denk dat je niet geheel goed gelezen heeft wat binckydenice neergezet heeft staat er dan dat zij werkt met haar jaarling nee ze wandelt heel af en toe met hem en gaat elke avond heen om te controleren of er niets is vaak met de paardjes maar elke avond wandellen doet ze niet elke avond poetsen doet ze ook niet soms alleen een wortel voeren of een stuk brood en daar is niets mis mee denk in dit geval dat jij dus beter lezen moet. Het is veel prettig je paardje gewoon in de hand te hebben omdat ze dan straks niet alleen in een keer moeten leren en je er later alleen maar profijt van hebt zowel jij als het paard
kjoetie schreef:maar Kim, wat vind je dan van het verkeersmak maken van een veulen, zoals er een paar dat hier doen? Lijkt me nogal eng voor zo'n jong ding om uit de groep gehaald te worden en dan ook nog over straat, lijkt me dat je dat weer vaker moet doen, met alle kans op negatieve associaties van dien. Ik ben van mening dat je een driejarige ook prima verkeersmak kan maken... En dan zit ik erop, voel ik me toch veiliger dan ernaast, of het nu 100 of 500 kilo zijn..
KiWiKo schreef:kjoetie schreef:maar Kim, wat vind je dan van het verkeersmak maken van een veulen, zoals er een paar dat hier doen? Lijkt me nogal eng voor zo'n jong ding om uit de groep gehaald te worden en dan ook nog over straat, lijkt me dat je dat weer vaker moet doen, met alle kans op negatieve associaties van dien. Ik ben van mening dat je een driejarige ook prima verkeersmak kan maken... En dan zit ik erop, voel ik me toch veiliger dan ernaast, of het nu 100 of 500 kilo zijn..
zal ik je vertellen![]()
mijn 6 jarige is van de zomer voor het eerst over straat gegaan......... voor het allereerst, nog nooit van het erf afgeweest onder de man en aan de hand......... Nou kan mijn paard echt heel eng doen, vreselijk knallen en dan is hij zelfs voor de hulk te sterk. Maar het ding heeft geen angst voor auto's vrachtwagens, fietsers of wat dan ook........ gewoon omdat hij het niet kent........ geen negatieve assosiaties mee heeft.........
Beter geen ervaring, dan de ervaring van een leidster die het dier al gerust gaat stellen voordat er uberhaupt bij het dier is opgekomen dat het wel eens eng zou kunnen zijn.
simpel voorbeeld. Ik heb iemand geholpen met haar paard, ook een jonkie........ als zij met hem ging "wandelen" langs de weg........ spookte het dier alle kanten op....... als ik met hem ging wandelen deed het dier slechts even kijken ondertussen doorlopend.
wat gebeurde er nou......... kwam er een auto aan, dan pakte ze het dier strakker vast........ ging geruststellend praten tegen het paard........... Paard denkt dat er iets aan de hand is......
Ik liep gewoon door, boogje in het touwtje en ondertussen gewoon mijn verhaal afmakend tegen het meiske........ dier denkt..... nah zal wel![]()
![]()
Elk paard is verkeers mak, er is geen een paard dat ergens angst voor heeft als het er geen negatieve associaties mee heeft......... en de negative ervaringen krijgt het paard door het handelen van de mens.