wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:21

Cassidy schreef:
friesjeessss schreef:
precies,, [naam] heeft laatst van mij een emmer tegen haar achterste gekregen, als ik het land in kom, is het vaak dreigen, op me afstromen en soms zelfs beginnen te steigeren en trappen, ik moest water uit de sloot halen en dan heb ik geen zin, dat zij mij een trap verkoopt en ik in de sloot lig, dus ja, ik geef ze soms wel een goeie mep, bij haar is dat ook nodig anders krijg ik een onhandelbaar paard en daar zit ik niet op te wachten.

Als dit gedrag vaker voorkomt, zou ik me afvragen of de correcties die ik eerder heb gegeven wel afdoende zijn geweest. Op het moment dat situaties zich vaker voordoen en zulke situaties structureel dreigen te worden, moet je of harder ingrijpen, of toch even serieus naar jullie verhoudingen kijgen. In dergelijke situaties zou ik beginnen met grondwerk, ipv iedere keer met zweep het land ingaan. Dat kan de verhoudingen ook rechtzetten.

Zie volgende link

viewtopic.php?f=125&t=625206

de verhouding is nu wel een stuk beter geworden nadat ze weet wie de baas is, het is ook niet zo dat ik meteen mep, heb eergister voor de draad gestaan, heel zachtjes tegen der praten toen ging het al beter, maar gister trok ze zich daar niets van aan, en als ze niet luisterd als ik mijn stem verhef, zijn de consequenties voor haar Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:24

nee hoor Haha! Haha! Johnnie

een paard wordt niet schrikkerig of kopschuw van een terechte klap op zn harses Haha!

ik heb nog nooit een kopschuw paard afgeleverd, terwijl ze echt wel klappen tegen het hoofd aan hebben gehad, voornamelijk omdat ze beten.

maar de klap moet terecht zijn EN juist getimed.

en daar mijn lieve kijkbuiskinderen schort het nogal aan........ aan de timing en het terecht zijn.

en daarom kunnen mensen zeggen dat paarden kopschuw worden van een klap op de kop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:24

KiWiKo schreef:
is goed, ik ben morgen om 10 uur op stal.......... ik heb een schat van een hengstje staan, die denkt dat hij MR Hulk himself is en daarbij levensgevaarlijk met zijn voorpoten slaat.......

mag jij hem even naar het land brengen ja?????

volgende week geld dit aanbod niet meer, want dan is het kwartje wel gevallen........ maar dan heb ik over twee weken wel weer zo een leuk nieuw gevalletje voor je Haha! Haha! Haha!

ze mag [naam] ook wel even uit het land halen, kijken of je dan nog zo praat, volgens mij ren je hard het land uit als ze op je af komt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:26

vast Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:28

ik denk het ook, die maaiende voorhoeven, achterbenen die door de lucht slaan, tja ze mag het komen proberen, volgens mij komt ze nog niet eens onder het draadje door Knipoog

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:32

KiWiKo schreef:

een paard wordt niet schrikkerig of kopschuw van een terechte klap op zn harses Haha!

ik heb nog nooit een kopschuw paard afgeleverd, terwijl ze echt wel klappen tegen het hoofd aan hebben gehad, voornamelijk omdat ze beten.

en daar mijn lieve kijkbuiskinderen schort het nogal aan........ aan de timing en het terecht zijn.

en daarom kunnen mensen zeggen dat paarden kopschuw worden van een klap op de kop

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Als jij op het juiste moment en om de juiste reden een paard een dreun verkoopt, weet ie écht wel waarom.
Bij mijn verzorgpooooonies hoeft dat niet, die zijn vrij nuchter en braaf.

Maar als ik bij 'n vriend ben, en ik moet de hengsten poetsen of zo. Eén verkeerde move of beweging,
en ze hebben 'm raak hoor. En geloof me, ze weten het DONDERSgoed!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:34

friesjeessss schreef:
ik denk het ook, die maaiende voorhoeven, achterbenen die door de lucht slaan, tja ze mag het komen proberen, volgens mij komt ze nog niet eens onder het draadje door Knipoog

appeltje, eitje ....... kale plaatje Haha! Haha!

lief, das dagelijks werk voor mij Haha!:D en dan heb ik het over de lieverdjes Haha!

natuur5D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:41

ik zou niet snel een echte harde tik uitdelen en liever helemaal niet, maar als mijn paard echt iets doet waarvan ie weet dat het niet kan, omdat ie lager dan mij in rang is, geef ik hem letterlijk een schop tegen zijn kont. echt pijn zal dat niet doen, maar de boodschap komt wel aan

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:32

Slaan ben ik niet falikant tegen, maar een voorstander ben ik ook niet. Als het paard bijt heb je vaak niet echt een keuze omdat het voor veel paarden niets uitmaakt hoe boos je wordt. Knijpen wil dan nog wel helpen maar dat vind ik in principe bijna hetzelfde als slaan. Een paard moet je opvoeden. Dat heeft niks te maken met of ze in het wild meppen krijgen of niet. Een tik op zijn snoet krijgt ie als ie hem verdient, maar vaak doet een dominante, ferme houding meer dan genoeg, dan weten ze al hoe laat het is. Soms kun je er echter niet onderuit, een beetje zoiets als de opvoedkundige tik (die dus verboden gaat worden... hm).

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:44

amosjuh schreef:
nouja jullie vinden dat ik het niet snap ofzo iets.
en die typ foute doe ik trouwens niet express.
ik heb gwoon een mening en ik wilde weten wat jullie ervan van vonden
en als ik het dan met iemand een sben is het niet goed

ik vind gewoon dat er een groot verschil is tussen slaan en corrigerende tik geven
ik sla mijn verzorgpaard nooit , dat zal ik oook nooit doen!
maar ik heb nooit gezegt dat ik hem nooit een tik geef
want, dat doe ik vaak zat
zo nu weld uidelijk wat ik bedoel???

Ik snap hem helemaal Lachen

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:23

KiWiKo schreef:

Ik blijf erbij dat een paard geen klappen op zijn hoofd moet krijgen. Mijn bescheiden mening is dat veel mensen niet tijdig het gedrag van een paard kunnen voorspellen en hierop gepast kunnen anticiperen. Maar goed wie ben ik om zowat te beweren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 06:30

jouw mening is geheel correct Johnnie, maar dat heeft niks met een tik geven te maken Haha!

annekeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 06:48

Ik denk dat je met je stem al heel wat kunt bereiken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 06:52

klopt, ik heb er een op stal staan die al helemaal onder de indruk is als je al boos kijkt.......... daar hoef je niet eens je stem bij te verheffen........ een simpele nee is genoeg.

tante_trien

Ik ben het er redelijk mee eens, een paard sla je niet, ik gister dus wel, niet hard, maar was écht boos.

Mijn verzorgmerrie was net klaar van het rijden en ging de wei in, ze was echt moe van het rijden. Zij wou plassen en tilt haar staart op. Wat het kleine hengstje deed vond ik echt belachelijk, hij beet zo in haar k-t ze deed zelf niks. Toen heb ik hem een klap gegeven (hoe zeg je dat?) het was niet hard, hij heeft er echt geen last van gehad, maar hij wist wél wat ik bedoelde.

develwife

Nassie schreef:
Ben het er niet helemaal mee eens..

Hoe denk je hoe paarden in het wild met elkaar omgaan? Die geven elkaar ook geen zacht tikje of vragen heel lief of ze misschien even willen ophouden?

Ik vind dat je best je paard een trap of klap mag geven als het terrecht is..
Ik repecteer mijn pony ook maar als zei echt vervelend is krijg ze gewoon zonder pardon een trap voor haar hol.

Hoi,

Ik ga hier ook met mee.

Groetjes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:42

Maak je niet al te druk KiWiKo!!! De ( echte paarden ) mensen die dagelijks met zeer moeilijk opvoedbare paarden bezig zijn weten precies wat je bedoeld! Ik heb er ook nog wel een paar staan die ze mogen uitproberen met NH, ik draai alleen niet op voor de onkosten van ziekenhuis!

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 08:46

aerdenhout1 schreef:
Maak je niet al te druk KiWiKo!!! De ( echte paarden ) mensen die dagelijks met zeer moeilijk opvoedbare paarden bezig zijn weten precies wat je bedoeld!

wat bedoel je daar nou weer mee
ik heb ook elk weekned te maken met probleempaardjes
en mijn ervaring is gwoon dat geweld geen donder oplost
en dan kan je wel zeggen van ja , dan laat je over je heen lopen , maar dat is gwoon niet waar,
met geweld breek je de band die met je paard hebt. dan is het vertrouwen tussen jou en het paard beschadigt Bloos
zo das eruit Haha! Knipoog Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 08:54

en dat is dus niet zo Haha! Haha! terecht een pak op zn sodemieter kan juist heel verhelderend werken voor de onderlinge verhoudingen en band Haha! Haha!

alleen weten niet zoveel mensen wat wel en niet terecht is, is de timing slecht en de graad van correctie niet goed. En dan kan je inderdaad problemen krijgen, schuwe paarden bijvoorbeeld.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 08:57

ja dat weet kiwiko
daarom sla ik geen paarden, gwoon omdat ik dat teneerste niet wil, en ik vind dat je daar de band mee breekt die je hebt met paard.
dat vind ik, dat betekent niet dat het zo is, maar dat vind ik gewoon.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:02

KiWiKo wij hebben er GEEN verstand van en mishandelen onze paarden! Uiteindelijk zijn wij alleen maar elke dag profecioneel bezig met paarden, amosjuh is wel ELK weekend bij haar verzorgpaard! En al mijn paarden en pony's zijn ook niet meer te benaderen omdat ze wel eens op hun donder krijgen! En nogmaals amosjuh jij geeft je paarden regelmatig een tik zeg je zelf!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:06

en dat is dus het mooie Haha! Haha! ik hoef eigenlijk nooit te slaan of wat dan ook........ gewoonweg omdat ALS ik het doe, dat ik het dan gelijk zo goed doe, dat paard fratsen snel opbergt in een achterkamertje van zijn hersenpan Haha! en heel hard SORRIE, SORRIE, SORRIE had het niet zo bedoeld, en het zal nooit meer gebeuren zegt!

waardoor ik eigenlijk altijd heel liefdevol met de dieren kan werken Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:07

amosjuh schreef:
hallo allemaal,
zoals de titel zegt : wat vinden jullie van het echt slaan van een paard.

ik persoonlijk vind het gemeen om een paard echt te slaan,
zeker met een zweep ofzow!!

okee je mag je paard best een corrigerende tik geven, maar ik vind dat je paardje moet repecteren en hem geen klap voor harses moet geven iedere keer dat tie iets verkeerd doet.

wat vinden jullie, laat hem me wete

amosjuh schreef:
ik word wel boos , maar ik sla echt niet!!
ik verhef mijn stem gewoon dan ist gelijk klaar

amosjuh schreef:
de enigste keer dat ik hem een harde tik geef is als tie bijt.
dus....

amosjuh schreef:
ja da kan
keej een tik krijgt van mij vaak zat, maar egt slaaan dat never!!!!!!!!

amosjuh schreef:
ik vind heus wel dat je paard een knal mag gven als je daar een goede rede voor heb, maar niet voor niets

amosjuh schreef:
en mijn ervaring is gwoon dat geweld geen donder oplost
en dan kan je wel zeggen van ja , dan laat je over je heen lopen , maar dat is gwoon niet waar,
met geweld breek je de band die met je paard hebt. dan is het vertrouwen tussen jou en het paard beschadigt Bloos
zo das eruit Haha! Knipoog Bloos

Amosjuh, zal ik eens wat zeggen, volgens mij ben je hier een beetje de penny aan het uithangen. En ik ga steeds minder geloven dat je echt 19 jaar bent. Anders zou je ook wel een beetje normaal kunnen typen. Ik snap helemaal niets meer van jou en andere bokkers snappen je wat dat betreft ook niet. Lees al je bovenste uitspraken eens goed door. Je neemt nergens een echt standpunt want je draait met alle winden mee. De ene keer vind je geweld not done en de andere keer geef je je paard vaak tikken wat imo ook geweld is. Can you blame us for not getting you? Bovendien loop je nog steeds te verkondigen dat je een paard niet zomaar om niets mag slaan, maar er is hier niemand die zijn paard zomaar voor de lol een knal geeft.

Wat wil je nou bereiken met dit topic? Ga eens goed voor je toetsenbord zitten, type een goed duidelijk verhaal met je echte standpunt en blijf daar eens bij.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 09:11

jullie zitten mij een beetje belachelijk te maken hier Boos! Boos!
ik werk al 3 jaar met probleem paarden, samen met mijn nicht
en ik heb nooit gezegt dat ik paarden geen tik geef Boos!
alleen er is een groot verschil tussen een tik en slaan
en ff ter info sommige paarden mag ik niet slaan want dei zijn mishandeld geweest, of hebbe een ongeluk gehad, dus dan beschadig ik ze alleen maar meer als ik ze sla
nu jullie weer
nog commentaar Boos! Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 09:13

euh ja Haha! Haha!

niemand zit jou belachelijk te maken, er wordt alleen gevraagd naar een eenduidig standpunt in deze.