Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:30

Erop zitten is toch ook al belastend voor een rug die nog niet eens op de helft van volgroeid zit

En ja, de reden is dus allemaal egoistisch eigenbelang in mijn ogen. Een goed opgevoed paard kan op zijn 5de ook gemakkelijk worden ingereden, of op zijn 6de.

En verder, een sterk karakter heeft toch niets met onder het zadel te maken, dat staat toch los van elkaar? En nogmaals, waarom rijdt je dan niet meteen een jaarling met een sterk karakter in, of nee.. het was geen rijden, het was erop zitten voor een korte tijd.. even vergeten.

Freggel

Re: Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:34

mistral schreef:
De rede waarom we er al op gaan zitten is dat de paarden nog te slap zijn om je in het hek te gooien.

Nou heb ik echt wel voorbeelden gezien van 2,5 jarigen die je echt wel in het hek kunnen gooien hoor .

Maar buiten dat als ze geen kracht hebben om je in het hek te smijten zou dat dan ook niet betekenen dat ze je op dat moment gewoon niet sterk genoeg zijn om je te kunnen dragen
Laatst bijgewerkt door Freggel op 16-05-06 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:34

slikt opmerking in

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:35

Waarom post je dan, Cinnepin..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:35

mensen hou het wel even gezellig

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:36

Cinnepin schreef:
slikt opmerking in

Zeg het of zeg niets.

Dit voegt niets toe

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:36

... 'slikt opmerking in' klinkt ook errug gezellig

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:37

Ik denk dat het verschilt per ras, wanneer je kan beginnen met inrijden. Ik heb zelf twee paardjes die deze maand 3 worden en ze hebben al een zadel op hun rug gehad enzo (gewoon ff wennen) Nou heeft er pas ook iemand op ze geleunt zodat ze weten dat het niet eng is dat er iets gebeurt op hun rug. Ik doe wel alles beetje voor beetje, want het paardje moet het wel leuk blijven vinden en er geen nare ervaringen aan over houden. (dat is mijn mening). En zolang je niet overdrijft vind ik dat je moet kijken want je paardje aan kan, ze geven zelf aan waar ze wel en niet toe in staat zijn. Ik denk dat 3 jaar een mooie leeftijd is om rustig aan te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:38

luna1986 schreef:
Ik denk dat het verschilt per ras, wanneer je kan beginnen met inrijden. Ik heb zelf twee paardjes die deze maand 3 worden en ze hebben al een zadel op hun rug gehad enzo (gewoon ff wennen) Nou heeft er pas ook iemand op ze geleunt zodat ze weten dat het niet eng is dat er iets gebeurt op hun rug. Ik doe wel alles beetje voor beetje, want het paardje moet het wel leuk blijven vinden en er geen nare ervaringen aan over houden. (dat is mijn mening). En zolang je niet overdrijft vind ik dat je moet kijken want je paardje aan kan, ze geven zelf aan waar ze wel en niet toe in staat zijn. Ik denk dat 3 jaar een mooie leeftijd is om rustig aan te beginnen.

hierkan ik me ook wel in vinden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:39

Mag ik vragen waarom jij 3 jaar een goede leeftijd vindt, als je goed kijkt naar het volgende plaatje dat al eerder door Freggel werd gepost? Geen aanval, maar gewoon een vraag

Afbeelding

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:40

Ik vind nog steeds dat zadelmak maken en inrijden 2 verschillende dingen zijn. Zadelmak maken is niks meer dat het paard laten wennen aan het zadel en hoofdstel. Het zadeltje erop (allen het zadel zonder ruiter uiteraard)rondje over het terrein of in de bak stappen zadeltje er weer af. Zo heb je 2.5 jarige toch lekker in handen zonder dat je schade aanricht. Je kan nog zoveel meer doen dan rijden met zo'n jong paard. Ik vind dat je een paard best zadelmak kan maken met 2.5 zolang je er maar niet op gaat zitten of echt aan het werk zet (longeren etc). Dan zijn er ook nog de grond oefeningen die je kan doen.

Wij hebben bijvoorbeeld een jaarling die graag alles in haar mond neemt. Zou hebben we haar ook weleens gewoon een los bitje (dus zonder hoofdstel) voor gehouden die ze ook zo vast pakt en er lekker op gaat kauwen. Zijn van die kleine dingen die je toch maar mooi even mee neemt voor later zonder dat het paard aan het werk zet of belast. Het inrijden zelf zou ik zelf bij ongeveer 3.5 of 4 jaar doen. Ligt aab het paard. De een is er wat eerder klaar voor dan de ander. Maar als een 4 jarige in mijn ogen nog niet rijp is kan het ook zijn dat ik wacht tot 4.5 / 5 jaar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:42

Een bitje en een zadel, zolang dit op een speelse manier gaat en inderdaad niet longeren etc, vind ik ook prima- mits je merkt dat het paard er wel plezier in heeft. Maar op een speelse manier is er in mijn ogen niets mis mee een paard aan een bitje te laten wennen zolang niemand aan de teugels gaat lopen sleuren- en niets mis met een zadel, zolang er niet meteen strak aangesingeld wordt en een ruitertje erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:56

luna1986 schreef:
Ik denk dat het verschilt per ras, wanneer je kan beginnen met inrijden.

Dit vind ik dus klink klare onzin! Enige uitzonderlijke ras die ik me kan bedenken is de ijslander...
Ik hoop niet dat jij met verschillende rassen koud en warmbloeden suggereert....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 11:59

Er zijn meer rassen die laatbloeiers zijn dan alleen de IJslander! Veel spaanse rassen maar ook Friezen zijn vaak nog later uitgegroeid dan sommige andere rassen..

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:03

arabieren en trakehners zijn ook laat

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:03

Ja, maar bij mij werd de suggestie gewekt dat het hier ging om vroegbloeiers.. dus dat er bij bepaalde rassen juist wel zo vroeg begonnen zou kunnen worden...

Ben zelf met mijn [***] pas begonnen toen hij zowat 4 jr werd.
Maar er zijn mensen die dus van mening zijn dat je bijvoorbeeld Tinkers of Fjorden op hun 2,5 jr leeftijd met gemak kunt inrijden, want die zijn daar grof genoeg voor.. Sja vandaar mijn reactie van hierboven.. En daarom zei ik ook dat ik niet hoopte dat ze het verschil tussen warm en koudbloeden bedoelt

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:05

Zoals ik al eerder zei het verschilt per ras op welke leeftijd je kan beginnen met rijden. Het verschilt zelfs per paard. Ik denk dat je alleen door middel van proberen er achter kan komen of het paardje er klaar voor is. Ik denk dat je best rustig aan kan gaan beginnen als ze drie zijn,omdat ze zelf aangeven als ze iets nog niet kunnen of willen. Het moet alleen niet overdreven worden.
@[***]: Geen enkel ras is het zelfde, of groeit het zelfde. Je heb rassen die veel compacter gebouwd zijn, dus sterker in de rug zijn. Dus ik denk dat het degelijk verschilt met welk ras je te maken heb, of laat ik het zo zeggen met wat voor paard je te maken heb. Want elk paard is anders

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:06

Luna, zou je antwoord willen geven op wat ik vroeg? Waarom vind jij 3 een goede leeftijd als je naar bovenstaande afbeelding kijkt over de groei van een paard?

Freggel

In ieder ras zitten laatbloeiers. De groeischijven zijn echt niet anders per ras. Er kan per paard/pony een halfjaartje verschil in zitten en niet meer dan dat. En dat weet je pas als er foto's van gemaakt zijn. Aan de buitenkant kun je dat niet zien.

Het feit dat ijslanders pas later worden ingereden schuilt hem er in dat er volwassen op rijden terwijl ze toch klein zijn. Zodoende moet het dier sterk genoeg zijn uitgegroeid om dat te kunnen doen.

IJslanders werden eerst pas rond het 5e jaar ingereden, tegenwoordig wordt dat jammer genoeg ook steeds vroeger.

Anoniem

luna1986 schreef:
Geen enkel ras is het zelfde, of groeit het zelfde. Je heb rassen die veel compacter gebouwd zijn, dus sterker in de rug zijn. Dus ik denk dat het degelijk verschilt met welk ras je te maken heb, of laat ik het zo zeggen met wat voor paard je te maken heb. Want elk paard is anders

Een ras dat compacter gebouwd is hoeft dus echt niet sterker in de rug te zijn! Absoluut niet

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:09

Vaak zijn compacte rassen wel sterker in de rug, maar dit zijn ze pas als ze volledig zijn uitgegroeid.

Bovendien draagt een paard als het correct loopt met zijn buikspieren.
Laatst bijgewerkt door Freggel op 16-05-06 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

luna1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:09

omdat ik denk dat een paard zelf aangeeft wat ie aan kan..... daarom denk ik dat drie jaar een goede leeftijd is om er alvast mee te beginnen, en te kijken waar die toe in staat is.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:11

Een paard kan dat juist niet zelf aangeven. Hij kan er wel lol in hebben maar dat wil niet zeggen dat het ook goed voor hem is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:11

@ Luna volgens mij gaat onze communicatie langs elkaar heen..
Ik dacht dat jij suggereerde dat je dus de koudbloeden eerder onder de man zou kunnen gooien dan een warmbloed.

Maar natuurlijk verschilt het per paard hoelaat je deze in kunt rijden.
Freggel. inderdaad wil je het "safe" spelen dan zou je hem binnenstebuiten moeten keren om te zien in welke ontwikkelingsface het paard zich op dat moment in bevindt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:12

[***] schreef:
Ja, maar bij mij werd de suggestie gewekt dat het hier ging om vroegbloeiers.. dus dat er bij bepaalde rassen juist wel zo vroeg begonnen zou kunnen worden...

Ben zelf met mijn lusitano pas begonnen toen hij zowat 4 jr werd.
Maar er zijn mensen die dus van mening zijn dat je bijvoorbeeld Tinkers of Fjorden op hun 2,5 jr leeftijd met gemak kunt inrijden, want die zijn daar grof genoeg voor.. Sja vandaar mijn reactie van hierboven.. En daarom zei ik ook dat ik niet hoopte dat ze het verschil tussen warm en koudbloeden bedoelt

Maar je hebt foto's van vorig jaar met sneeuw dat je er op zit, en hijs nu 4 ??? Ehm??