tikken geven:s :s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

Re: tikken geven:s :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 18:57

Tikken geven..
Wat versta je onder tikken geven?
Een tikje met de zweep? Of een harde zwaai met de zweep?
Een tikje op de neus of op de hals? Of een klap?

Ligt er wel een beetje aan denk ik..

Een tik tijdens het rijden, dat doe ik wel eens. Zo van ''hé wel even opletten''

Maar niet bepaalt om me pony te straffen.

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:54

Mijn oudste merrie heb ik gekocht op 12-jarige leeftijd.
Dat paard was van jongs af aan in handen geweest van mensen die wisten waar ze mee bezig waren, had jarenlang wedstrijden gelopen..Ze was en is nog steeds goudbraaf, zet geen pas verkeerd, heeft nog nooit gebeten of gestampt, ze denkt dat ze al een echte opstandige rebel is als ze gewoon haar oren in haar nek legt. En ik heb dat paard nog nooit een serieuze tik moeten geven. Als die iets vervelend deed, was het vingertje in de lucht "UH", en het was gedaan. Met dit paard kon ik dus ook altijd roepen 'mijn paard moet ik nooit een tik geven'.

Mijn jonger paard was toen ik haar kocht nauwelijks in de hand geweest. Altijd fokmerrie geweest die gewoon in een weitje liep, laatste maand even zadelmak gemaakt en that's it. Dat paard kende in het begin geen fatsoen, begreep niets van netjes stilstaan of 'je mag niet happen'. Als ik bijvoorbeeld aan het halstertouw liep, probeerde ze voor mij in te gaan lopen, of voor mij te draaien, alles behalve netjes langs me blijven lopen. En denk maar niet dat een "zou je alsjeblief langs me willen lopen" of een vingertje in de lucht met 'foei!' bij dit paard hielp. Nee, als ik lief en braaf bleef dan ging het van kwaad naar erger. Zelfde met happen. Als ze eens in mijn jas hapte, en ik zei alleen "nee!" of ik maakte gewoon een zwaai beweging met mijn armen, vond ze dat een geweldig spelletje: kijken hoe snel ze haar hoofd kon wegdraaien na het happen voordat ik mijn arm had opgehoffen. Ze lachte me vierkant uit als ik haar niet durfde corrigeren. Ik heb maar 1 keer een flinke oplawaai moeten geven en mevrouw is poeslief geworden .
Net als een tijdje terug, toen was ze vervelend aan de longe. Op een gegeven moment draaide ze zich naar mij toe en begon ze lichtjes te steigeren. Ik kreeg haar met geen mogelijkheid op de longe, terwijl ze in het begin wel nog netjes wilde lopen. De volgende keer dat ik de longe eraan deed, weigerde ze vanaf de eerste pas om te lopen, omdat ik de vorige keer zo toegeefelijk was geweest en haar niet had gestraft voor haar gedrag. Dus toen ik weer aandrong die keer, ging ze maar onmiddellijk in verzet door weer tegen me steigeren. Ze heeft 1 flinke optater met de longeerzweep gehad waarvan ze even de lucht in sprong en enkele seconden in shock was, en daarna draaide ze zich terug op de longe, en begon er op te draven alsof er nooit iets aan de hand was geweest. De laatste keer geweest dat ze naar mij gedreigd heeft met steigeren.

En dit paard heeft het alles behalve slecht. Ik durf je gerust filmpjes te laten ziet waar ik met een knallende zweep langs haar sta, ze heeft absoluut geen schrik als ik grote bewegingen met mijn armen maak, ze heeft er alleen schrik van als ze weet dat iets verkeerd gedaan heeft. Ze wordt voor de rest soms doodgeknuffeld en ze komt vrolijk hinnikend op me af als ik kom, ze volgt me als een schoothond. Alleen als ze stout is heeft ze even een flinke slag nodig om terug met de voeten op de grond te komen, dat voelt ze maar enkele seconden en dan is alles vergeven en vergeten .

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:04

mijn pony is zo lastig geweest (en kan ze nog zijn) dat ze toch af en toe wel een tik kon verwachten. Als ik weer eens een hele reeks bokpartijen kreeg om me der maar af te gooien iedere keer.. dan stond ik op en gaf ik der eens een tik( heb ik nu 1x gedaan) en reken maar dat het heeft geholpen.. wat met mijn kont duwe.. nou daar trekt ze zich echt niks van aan.. staat ze me alleen maar raar aan te kijken!! zij heeft iemand nodig die wel wat strenger is dan gewoon wat zeggen.. is ze vervelend dan krijgt ze wat ze nodig heeft.. en dan is ze braaf en dan wordt ze beloond.. zo werkt het en ze weet het.. en zo is ze ook veel braver.. een tikje.. dat hoort er wel eens bij..vind ik dan

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:04

lois_fjordje schreef:
jullie denken meteen aan fluisteren maar das niet zo :s en paarden zijn veel eerlijker dan ons! Een paard is geen machine, maar toch praten jullie der zo over

Als wij zouden beweren dat paarden machines zijn zouden we afentoe niet moeten corrigeren, dan tik je de juiste knopjes aan en hups het changement komt eruit ploppen.
Juist omdat het geen machines zijn en omdat je ze eerlijk wil behandelen moet je soms ingrijpen.

Consequint zijn en grenzen trekken is juist eerlijk, doe je dat niet weet je paard niet waar hij aan toe is, gaat maar voor zichzelf beslissen bij gebrek aan beter en voor je het weet wordt het paard bestempeld als gevaarlijk en onhandelbaar.
En waarom?
Omdat het paard natuurlijk en eerlijk reageerd en de leiding overneemt en dus de beslissingen gaat nemen.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:46

Met mijn geweldige dominante merrie kom je nergens als je eens af en toe een tik uitdeelt. En weet je wat het eigenlijk is? Als je het niet doet, dat zou on eerlijk zijn. Ze vraagt als maar aan je, ben jij de leider of ik? Ik wil de leider zijn, dat lijkt me logisch, en ze vind dat prima als ik dat duidelijk laat zijn. Anders is het ook alleen maar verwarrend voor haar. Je zegt dat ik de leiding mag nemen maar je duwt wel en wordt wel boos.. Je kunt veel beter duidelijk zijn, dat is eerlijk.

Sioux15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:01

Nee ok ik snap het.....ik ben btw geen 13 maar 15 (scheelt maar 2 jaar ) Sorry dat ik zo reageerde maar tegenwoordig zie je bijna overal staan dat 'kinderen' niet genoeg ervaring hebben of iets dergelijks en daar word ik dan zo moe van. Ik zeg ook niet dat ik super veel ervaring ofzo heb want dat heb ik absoluut niet leer elke dag weer iets bij maar ik heb wel de nodige paarden voor me gehad en je moet je iedere keer weer bewijzen tegenover volwassenen vandaar. Mijn excuses hiervoor.

Greetz Sioux

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 16:06

ik zeg ook niet dat ik alles weet !! Maar als je eigen paarden hebt leer je veel van ze

Anoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:07

hahaha excuses aanvaard hoor ik snap wat je bedoelt, toen ik 15 was kon ik me ook dood ergeren aan het feit dat ik me altijd maar moest bewijzen tegen over volwassenen!
maar goed zo volwassen ben ik nou ook weer niet hoor met mn 20 jaar hihi

in ieder geval heeft ervaring niet altijd wat met je leeftijd te maken, al is het wel vaak het geval van hoe ouder hoe meer je hebt meegemaakt met paarden, maar zoals jij al zelf zegt: je leert iedere dag bij en dat geldt voor iedereen!! zelfs voor iemand die al 30 jaar in de paardensport zit, je bent namelijk NOOIT uitgeleerd!!!!

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 16:08

idd! een mensen leven is te kort om alles over paarden te weten !!

miss_annetjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:35

eigenlijk word ik van binne heel erg kwaat,
als iemand die het niet uit kan staan dat niet iedereen het volgens haar manier doet,
andere gaat lope beledigen DOOR TE ZEGGEN DAT WE ONSE PAARDEN ALS MACHIENES ZIEN..!!!

1..2..3..4..5..6..7..8..9..10

en ik erger me aan je onderschrift..
FLAUR DOET ALLES VOOR MIJ, MAAR NIKS VOOR EEN VREEMDE, DAT MOET JE PAARDLIEFDE..

ik kan dat echt niet uitstaan..
ik stop met typen

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 17:41

hoezo kan je dat niet uitstaan? :S en ik zeg niet dat iedereen zun paard als machine's gebruikt :S Maar veel mensen !! Zoals mijn instructrie :@ Die slaat haar paard zodra hij zun hoofd de foute kant op doet !!!!!! DAT noem ik echt gemeen!

Anoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:20

ja dat is dan 1 persoon die je dat heb zien doen....
niet idereen doet dat hoor!!!!!
jee wat ben jij eigenwijs zeg!!!
weet je wat als je uit gepuberd bent kom dan nog maar eens terug!!!!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:34

En je instructrice zal vast meer kilometers gemaakt hebben dan jij anders kreeg je er geen les van. Wie zal er dan beter weten waar hij mee bezig is, zij of jij

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:38

mijn af-en-toe bijrijdpaard heeft flike klappen van me gekregen.

ze maaide constant met haar voorbenen en heeft weleens willen bijten, allen opzettelijk. ik vond haar onbetrouwbaar tijdens het poetsen, en alleen 'uh!' zeggen hielp niet. ik geloof dat ik haar een paar keer een goede knal terug verkocht heb, en daarna was het over.
en niet op het hoofd, gewoon op de buik en schouder.

nu is ze heel braaf, als je úh'zegt weet ze dondersgoed wat ik bedoel.
en het is zo: positief gedrag belonen, ongewenst gedrag bestraffen.

tijdens het rijden rij ik met zweep, omdat ik dan mijn zweep als aanwijsstok kan gebruiken. ik leg hem aan haar schouder, of aan haar flank. ze voelt alles, en corrigeert zich meteen.
ze heeft ook weleens een bok gegeven om uit te proberen, dan krijgt ze wel een tik natuurlijk.

maar bij alles geldt, net als bij kinderen, het paard moet duidelijkheid hebben. wat nu niet mag, mag over vijf munuten ook niet, en over 2 dagen ook niet. consequent handelen geeft duidelijkheid en veiligheid , en het is aan het paard hoe ik me opstel. zo is het in mijn klas ook. de eerste drie weken is het altijd uitproberen, kijken hoever ze kunnen gaan. dan is het aan jou om goed duidelijk (docht vriendelijk, das de kunst) te zijn. maar als ze ongewenst gedrag vertonen moet je toch ingrijpen, anders wordt het van kwaad tot erger.
zijn ze lief bezig krijgen ze complimentjes of gaan we iets leuks doen aan het einde van de dag, als ze hard gewerkt hebben.

mijn eigen vz paard heb ik nog nooit geslagen of met de zweep gereden. dat is per paard anders, ieder zijn eigen persoonlijkheid toch?

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:38

lois_fjordje schreef:
hoezo kan je dat niet uitstaan? :S en ik zeg niet dat iedereen zun paard als machine's gebruikt :S Maar veel mensen !! Zoals mijn instructrie :@ Die slaat haar paard zodra hij zun hoofd de foute kant op doet !!!!!! DAT noem ik echt gemeen!

En heb jij voordat jij besloten hebt dat zij haar paard als machine gebruikt gevraagd waarom ze dat doet?
Jij ziet vanaf de kant dat het paard zijn hoofd de verkeerde kant op doet.
Jij voelt niet wat zij voelt en hoe vaak berij jij dit paard?

Het is altijd geinig dat er mensen aan de zijlijn staan die het beter weten, maar tenzij je er zelf zo mee weg rijdt (en als je dat doet alvast sorry ) kan jij hier domweg niet over oordelen.

Sioux15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:06

Ik be het met jullie eens dat je consequent moet zijn. Maar er komt een maar .... ik ben nu iets van 5 maneges afgegaan en iedere keer zag ik dat ze de paarden sloegen of stampten zonder dat ze naar de oorzaak gingen kijken vaak bleek dat eht paard dan ergens pijn had en al eerder signalen had gegeven maar de mens er niet naar keek en uiteindleijk moest ie wel gaan happen om duidelijk te maken dat ie pijn had. Dit zijn natuurlijk noodsituaties maar ze gebeuren wel regelmatig. Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat elk paard dat bijt pijn heeft, maar soms zitten er ook andere dingen achter.

Greetz Sioux

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:09

Sioux maneges zijn een verhaal apart...er zijn vast ook goede manegesen ben ook weleens bij goede geweest.
Maar ook bij een heleboel maneges waar de algemene reactie op paarden die hapten of bokten was geef hem maar een tik/mep/schop what ever.
Terwijl die dieren idd uren lopen met allerlei soort ruiters op de rug die vaak ook nog niet echt zacht zijn en met vaak slecht passend tuig.

Manege paarden zijn nou eenmaal op veel maneges gewoon de dupe van onze hobby en consequintie heeft daar idd helemaal niets mee te maken.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:31

Mooi voorbeeld, bij mij op stal staat een darm, alleen op de achterbenen en als het toch met vier benen op de grond staat slaat hij tegen het hek , of de bakrand......... het liefst raakt hij de spiegels......
Even voor de duidelijkheid, dit is een paard waar ik niet op stap........ NOOIT.

Zolang als je gewoon meelift en het dier niet aan het werk zet kan je er alles mee, geen probleem....... maar zodra hij aan het werk moet dan dan komen alle truken uit het grote trukenboek tevoorschijn met als klap op de vuurpijl........ het bokken en steigeren.

Nou wordt hij sinds kort gereden door een meneer die gewoon heel goed kan sturen...... en de eerste keer dat hij erop zat...... lag hij aan beide kanten goed open van de sporen.

Kan je zielig vinden.......... alleen ik vind dat niet zielig. Paard werd zonder zweep gereden. Op het moment dat hij achtelijk doet kan je niks doen dan het dier naar voren proberen te krijgen........ en als hij dan toch op de plaats zijn achtelijkheid uithaald dan moet je even wat meer inkomen...... in de hoop dat hij niet zijn poten breekt met het uitslaan naar het hek, wand of spiegels.......

Dus nee in dit geval vind ik het niet erg dat dit paard wat doorgeprikt is.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:49

Als jij je instructrice gemeen vindt; waarom heb je dan in hemelsnaam nog les bij haar?

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 23:01

tis de enige manege in de buurt!! De andere zijn allemaal boven een uur rijden En ze is niet altijd gemeen...

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:13

Als jullie visie op paarden zo fundamenteel verschilt denk ik dat je niet op een fijne manier les van haar kunt hebben, of zie ik dat verkeerd? Of hebben jullie afgesproken dat ze haar manier van lesgeven op jou aanpast?
Elke instructeur die ik tot nu toe heb gehad heeft me op een zeker moment wel eens geadviseerd om de zweep even te gebruiken, dus ik acht de kans groot dat die van jou dat ook weleens doet.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:26

milo schreef:
en het is zo: positief gedrag belonen, ongewenst gedrag bestraffen.

Ik negeer vaak ook het negatieve gedrag. Mijn paard hapt in mijn jas, ik negeer hem, en nu is het bijna over.
Niet altijd hoor, soms straf ik hem ook voor dingen. Bij hem helpt het goed. Heb wel eens paarden gezien waarbij dat niet werkte.
Als ik hem een keer een tik geeft, is het op zijn hals of buik.
Met een zweep sla ik hem nooit, hij heeft al een beetje zweepangst, en die is nu erger geworden...
Een úh wil ook wel eens helpen.

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:50

lois_fjordje schreef:
tis de enige manege in de buurt!! De andere zijn allemaal boven een uur rijden En ze is niet altijd gemeen...

Nope....ik mishandel mijn paard ook maar afentoe

Serieus, als jij echt problemen met iemands handelwijze zou hebben zou bovenstaande IMO geen goede reden zijn om net van les te veranderen, dan ben je iig niet consequint

Maar ik denk dat je je dan eerst eens goed in het hoe en wat moet verdiepen voordat je dit soort uitspraken doet.

miss_annetjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:38

IDD SILY..!!

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:03

Hoii...
Mijn paardje gaat heel dwars doen als ik hem een tik geef..
Dus ik ben het helemaal met je eens om de LEIDER te zijn niet de BAAS!
Want de baas word je toch nooit...