Help mijn 2 jarige bijt

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:44

Jackylove schreef:
Ik hou van mn pony


Je houdt van je pony zien en het idee dat hij jou ook nodig heeft als kameraadje.

Je doet geen enkele moeite om aan één van de belangrijkste behoeftes van een jonge ruin te voorzien en dat vind ik oprecht heel zielig voor je pony. Die kan er niks aan doen als hij een keer goed flipt uit frustratie.

Elisa2

Berichten: 38090
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:45

Mensen, laten we TS keuze aub respecteren..niet iedereen heeft de mogelijkheden om de perfecte stalling te creeren en met doordrammen bereik je vaak juist het tegenovergestelde. Verder is de opfok ook niet zaligmakend, daar leert hij nog steeds geen omgangsnormen wbt de mens. Een speelkameraadje erbij zou de beste optie zijn imo, wellicht zijn er nog andere mogelijkheden daarvoor waar de TS nog niet aan gedacht heeft.

De tips die gegeven zijn, kijken voor een speelbal oid waar hij lekker mee aan de gang kan vind ik een hele goede. Voor de rest is het je eigen mindset die moet veranderen TS, vooral ophouden met zielig vinden als je hem een corrigerende tik geeft want dat voelt hij haarfijn aan en zulke dingen creeren juist gevaarlijke paarden. Jij bent de baas en niet hij, wellicht helpt ipv natural horsemanship een assertiviteitscursus oid voor jezelf. Alleen al zo denken straalt de energie uit die je nodig hebt om een goede leider te zijn voor je paard.

Gecondoleerd met je moeder.

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:49

Nou, assertiviteitstraining? Als ze net zo assertief naar haar pony is als naar de mensen met een- voor haar- andere mening, dan zou ze 0 problemen hebben

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:50

Hallo TS, een twee-jarige hoort gewoon lekker in een kudde met paarden van allerlei leeftijden. Opfok met leeftijdgenoten, daar heb ik ook niet veel mee. Is er bij jou nergens een plek, waarbij de pony gewoon lekker de wei op kan in een groep? In plaats van op stal (de nachten)?

Daarbij heeft een twee jarige nog niet de focus om 'lang' wat met jou, de mens, te doen. Vaak zijn ze na 10 minuutjes de focus wel kwijt. Ook bij het poetsen, staat hij dan vast?

Verdiep je bv in natural horsemanship grondwerk, maar gewoon 1 of 2x 10 min per dag. Happen, bijten is ook vaak een soort onderzoekgedrag.

Ik heb zelf een paard vanaf zijn 2e, ook een ruin. Hij is inmiddels 18. Hij is opgegroeid 24/7 buiten in een vaste kudde Shetlanders, een oude New Forest, jongere Fjorden en nog wat andere oudere en jonge paarden. Was een geweldige tijd voor hem. Hij staat nog steeds buiten bij andere paarden overigens, hoor. Op stal staan is bij mij écht geen optie (we hebben een schuilstal ;-)).

Happen deed hij ook wel eens en bij gericht happen, leerde ik al snel om dat gedrag voor te zijn of om de oorzaak te achterhalen en daar wat mee te doen. Ik ben niet van het slaan en ik heb toch een héél opgevoed, lief paard.
Dat jouw paard bv bijt bij het wandelen, is pure spanning bij dat beestje. Het is blijkbaar te heftig voor hem. Dan zou ik wat korter wandelen of dit later pas doen. Hij is twee jaar oud.... hoort gewoon in de wei in een kudde. Die paarden voeden jouw paard wel op, hoor.
Ik neem aan dat je wel hebt nagedacht bij het kopen van zo'n jonkie. Jonge paarden moeten nog opgroeien, ze moeten nog heel veel leren. Het liefst van andere paarden.

Overweeg alsjeblieft toch een andere plek. Doe dit voor hem, want je wilt toch niet straks de reden zijn dat jouw jonge dier probleemgedrag gaat vertonen voor de rest van zijn leven?

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:50

Sure_lee schreef:
Ik vraag me echt af hoe jij tot je info komt over paardegedrag. De Penny?
Want iemand die schrijft.... hij is blij om mij te zien want hij komt als hij mij ziet naar het hek gerent... dat is echt een klassieker.

Weet je wat in dit geval echt de beste oplossing is voor dit probleem?
Geef hem groentensoep!


Zo onaardig hoeft ook weer niet.
Ik zou gewoon je lessen intensiveren als je niet wilt of kan verhuizen. Pony is pas 2. Ben blij ts dat je er moeite voor wilt doen. Pony staat in ieder geval veel buiten met soortgenoten en dat is vaak al niet het geval

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:52

Ik denk dat ts in het algemeen minder moet hangen aan de pony. Je creëert nu een pony die niet aan andere mensen went en uiteindelijk alleen door jou behandeld kan worden. Hoe ga je dat doen als je een keer goed ziek bent? Stel je kan niet meer naar stal wat dan? Stel door een hele vervelende omstandigheid moet je de pony verkopen (je kan zeggen dat je dit niet gaat doen maar niemand weet wat de toekomst brengt) hoe ga je dat dan doen?

Als eigenaar is het belangrijk om je pony voor te bereiden op het echte leven en daarbij ook alle tools te geven. Daar hoort ook bij dat hij onafhankelijk van jou is, dat andere mensen met hem om kunnen gaan en dat zijn geluk niet van jou afhangt.

hahahatsjoe

Berichten: 2423
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:24

Iedereen heeft hier de wijsheid in pacht lijkt het. TS heeft groot gelijk dat ze haar pony niet ver plaatst, zo’n stal moet je met een lampje zoeken. Mijn 2-jarige had hetzelfde probleem en ook geen speelmaatje maar 3 merries van 4 tot 10, waarvan 1 zijn moeder is. Hij was onzeker, wist zijn plaats niet. Heb hem laten behandelen door iemand die met energie werkt en hij is mega opgeknapt. Naast natuurlijk het herkennen van de voortekenen. Ik heb het ontbreken van een speelmaatje opgevangen door zelf meer met hem te gaan doen (wandelen) en hij vindt dat geweldig. Nu staat hij in de wei met een drachtige merrie, zijn moeder is hoefbevangen dus gaat niet in de wei en ik merk dat hij nog liever wordt gek genoeg. Liesje geeft hem wel op zijn flikker als hij irritant doet en gek genoeg komt hij tot rust. Ook ‘s avonds stukken meer rust. En nee, het happen is nog niet volledig weg, maar hij krijgt rust tussen de oren en het happen wordt minder.TS je bent goed bezig, ik denk dat een paddock met meer leuke dingen ook helpt. Gewoon goed je hoofd erbij houden en hulp zoeken als dat nodig is.

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:40

Laten we resonantie , strijkers, aura lezers er alstublieft buiten laten.
Ts heeft maar één probleem en vermenselijkt haar pony. Ze legt zaken gewoon verkeerd uit.
Ja natuurlijk komt hij naar haar toe rennen , niet omdat hij zo gek op haar is maar zij is de enigste die hem verzorgd dus haar zien betekend eten.
Bijten proberen ze ook wel eens, die jonge beesten moeten dat gewoon afleren en daar hoeft echt geen opfok aan te pas te komen alleen ts pakt het gewoon niet goed aan.
Ze zegt nu dat ze twijfel heeft aan haar trainer, dat kan maar ik denk dat iedere volgende trainer ook niet goed is wanneer die haar op de plek zet om het feit dat ze haar pony vermenselijkt ipv op een paarden manier tegemoet te treden. En het is zo de dat ze dat stukje niet ziet, probleem zit niet bij de pony maar bij haar.
En wanneer de pony ontdekt dat schoppen ook kan om iets voor elkaar te krijgen is ze nog verder van huis.
En dit zeg ik echt niet om haar te pesten of zo, ze heeft genoeg emotionele toestanden meegemaakt de laatste tijd maar eerder uit bezorgdheid want één keer goed raak bijten en dan is het echt ellende.

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 10:47

Nog één tip voor training, kijk eens op www.dressuurnatuurlijk.nl naar het jonge paarden programma
Wellicht kan Astrid je verder helpen qua training.

hahahatsjoe

Berichten: 2423
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:04

Bigone hou je oordeel voor je, je hebt geen idee waar je het over hebt.

Kaatje_S

Berichten: 1018
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:06

Tsja, je kan slaan, roepen, muilkorven en uiteindelijk zal hij er dan wellicht mee stoppen. Maar dat is dan niet omdat het échte probleem is opgelost. En dan doet hij het niet niet meer omdat ie dan ineens een hele blije pony is. Dan wordt het een soort learned helplessness (aangeleerde hulpeloosheid).

Nergens in de paardenwereld is het hebben van een mens een basisbehoefte, dus of je nu 2x per dag gaat of 1x per week, maakt helemaal niks uit, zolang de basisbehoeften er maar zijn.

AmyJamess

Berichten: 2143
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:14

hahahatsjoe schreef:
Iedereen heeft hier de wijsheid in pacht lijkt het. TS heeft groot gelijk dat ze haar pony niet ver plaatst, zo’n stal moet je met een lampje zoeken. Mijn 2-jarige had hetzelfde probleem en ook geen speelmaatje maar 3 merries van 4 tot 10, waarvan 1 zijn moeder is. Hij was onzeker, wist zijn plaats niet. Heb hem laten behandelen door iemand die met energie werkt en hij is mega opgeknapt. Naast natuurlijk het herkennen van de voortekenen. Ik heb het ontbreken van een speelmaatje opgevangen door zelf meer met hem te gaan doen (wandelen) en hij vindt dat geweldig. Nu staat hij in de wei met een drachtige merrie, zijn moeder is hoefbevangen dus gaat niet in de wei en ik merk dat hij nog liever wordt gek genoeg. Liesje geeft hem wel op zijn flikker als hij irritant doet en gek genoeg komt hij tot rust. Ook ‘s avonds stukken meer rust. En nee, het happen is nog niet volledig weg, maar hij krijgt rust tussen de oren en het happen wordt minder.TS je bent goed bezig, ik denk dat een paddock met meer leuke dingen ook helpt. Gewoon goed je hoofd erbij houden en hulp zoeken als dat nodig is.


Dit klopt, het is zeer moeilijk om een passende stal te vinden. Maar het is niet onmogelijk.
Je moet er ook wat voor over hebben.
toen ik mijn pony net had stond hij 3 kwartier fietsen van mijn huis, maar ik ging er wel heen door weer en wind op mijn fiets heen.
3 weken geleden heb ik mijn pony verhuisd naar een nieuwe stal. Ik moet nu een kwartier langer rijden, maar ik heb liever dat hij goed staat en de reis tijd langer is, dan dat hij dicht bij huis staat en niet op de juiste stal staar waar hij niet aan zijn behoeftes komt.
Laatst bijgewerkt door AmyJamess op 26-03-22 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15417
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:15

Kaatje_S schreef:
Tsja, je kan slaan, roepen, muilkorven en uiteindelijk zal hij er dan wellicht mee stoppen. Maar dat is dan niet omdat het échte probleem is opgelost. En dan doet hij het niet niet meer omdat ie dan ineens een hele blije pony is. Dan wordt het een soort learned helplessness (aangeleerde hulpeloosheid).

Nergens in de paardenwereld is het hebben van een mens een basisbehoefte, dus of je nu 2x per dag gaat of 1x per week, maakt helemaal niks uit, zolang de basisbehoeften er maar zijn.

Nou ja,bij huisdierpaarden is het hebben van een mens wel degelijk een basisbehoefte. Want die betaalt alles voor hem\haar. Anders krijg je toestanden zoals in de Oostvaarder Plassen.

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:18

anjali schreef:
Kaatje_S schreef:
Tsja, je kan slaan, roepen, muilkorven en uiteindelijk zal hij er dan wellicht mee stoppen. Maar dat is dan niet omdat het échte probleem is opgelost. En dan doet hij het niet niet meer omdat ie dan ineens een hele blije pony is. Dan wordt het een soort learned helplessness (aangeleerde hulpeloosheid).

Nergens in de paardenwereld is het hebben van een mens een basisbehoefte, dus of je nu 2x per dag gaat of 1x per week, maakt helemaal niks uit, zolang de basisbehoeften er maar zijn.

Nou ja,bij huisdierpaarden is het hebben van een mens wel degelijk een basisbehoefte. Want die betaalt alles voor hem\haar. Anders krijg je toestanden zoals in de Oostvaarder Plassen.


Nee het eten is de basisbehoefte. Het paard heeft geen besef wie dat betaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:45

Mijn jonge ruin heeft wel in de opfok gestaan in een kudde met verschillende leeftijden op een uur rijden. Ik ging er eens in de twee weken heen om hem even een knuffel te geven en heb me er verder weinig mee bemoeit. Toch durft hij nog steeds soms te happen/bijten. Het hoeft dus niet perse iets te zeggen.

Ik vind het ook heel erg te lezen dat ts zo afgebrand wordt. Ze heeft het beste met haar paardje voor (net als iedereen hier neem ik aan). Ze heeft het al voor elkaar gekregen dat ie veel buiten staat met een maatje. Sommige ponys staan maar 2 uur buiten alleen op een paddock.
Niet dat je appels met peren kan vergelijken, maar toch..
Bijten kan een lastig en hardnekkig probleem zijn. Zeker als het al een gewoonte is geworden. Ts heeft er hulp bij wat hartstikke goed is.
Wat mij geleerd wordt is dat hij uit mijn ruimte moet blijven zodat hij de mogelijkheid niet heeft me te bijten. Dit doe ik mbv een zweepje zodat voor mij en voor hem duidelijk is wat precies mijn ruimte is. Daar hoef ik hem dan niet mee te slaan, maar duid wel aan tot waar mijn grenzen liggen.
Ik hoop dat je eruit komt met je pony ts. Ik vind dat je goed bezig bent!

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:48

hahahatsjoe schreef:
Bigone hou je oordeel voor je, je hebt geen idee waar je het over hebt.

O nee? Denk dat ik langer in de paardenwereld rondloop dan jij .
Ik oordeel niet over jouw methodes alleen dat ts deze kant nog niet op moet gaan.
Zolang ze paarden gedrag niet voldoende kan interpreteren helpen andere methoden niet.

Laibadji

Berichten: 1693
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:55

Ik blijf iedereen zeer hard vinden naar TS toe. Hoe harder jullie schreeuwen hoe groter de weerstand van TS. Dat zijn algemene communicatieregels. Dat werkt gewoon niet. Het is niet zo dat degene die het hardst roept wint.
Daarnaast zijn we allemaal mensen met andere meningen. Ik lees niet dat het paard van TS alleen staat. Er staat een oud paard bij. Onze jonge paarden zijn ook nooit naar een opfok gegaan en zijn allen op onze hof groot geworden. We hebben altijd een kudde van ongeveer 4 paarden. Een jong paard heeft inderdaad een consequente leider nodig die duidelijke grenzen kan stellen. Dat oude paard zal dat op zijn eigen wijze ook doen.
Een 2 jarige die bijt lijkt mij ook zeer normaal gezien zijn leeftijdsfase. TS is aan het leren om hier consequent mee om te om te gaan en heeft hulp hiervoor. Ze vraagt echter wel nog tips wat wil zeggen dat TS wil bijleren en stelt handelingen in vraag wat goed is. Dat wil zeggen dat ze dieper wil nadenken over haar eigen handelen. Door haar met agressie te willen overtuigen, sluit je terug alle deuren tot inzicht en nadenken.

TS heeft een leuke plek gevonden voor haar paard en wil dit graag ook zo houden. Deze plek is momenteel een safe haven voor haar. TS haar moeder is zeer recent overleden en ze geeft zelf aan dat ze het nu heel moeilijk heeft. (Dit zijn hypotheses, vermoedens. Dus TS verbeter mij als ik fout ben.) Gek he, dat ze haar paard niet kan loslaten en nu emotioneel heel dicht op het paard zit en het dier zelf emotioneel heel hard nodig heeft. Maar blijf vooral TS aanvallen.
Geef TS tijd en ruimte om te rouwen en verdriet te hebben want dat is er nu. Hierdoor is de hele emotionele beleving van haar anders en kan ik het mij heel goed voorstellen dat ze hard reageert op alle commentaren. Dit kan zij er nu niet bij hebben en zeker niet het gedacht dat de houvast die zij heeft namelijk haar paard ook nog eens zou 'verdwijnen' in een grote kudde.
Maar zoals ik al zei dit zijn hypotheses. Tracht soms wat milder te zijn.

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:57

anjali schreef:
Nou ja,bij huisdierpaarden is het hebben van een mens wel degelijk een basisbehoefte. Want die betaalt alles voor hem\haar. Anders krijg je toestanden zoals in de Oostvaarder Plassen.

Want een paard weet dat jij zijn voer voor hem betaald?
Een mens is nooit een basisbehoefte. Eten, speelmaatjes, beweging, structuur en duidelijkheid. Dat zijn basisbehoeften van een paard.
Of je nu 1x of 10x op een dag gaat, als mens kun je nooit een maatje zijn zoals een ander paard dat voor een paard is.

AmyJamess

Berichten: 2143
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:03

Trouwens ts, ik zie dat je pony in Enschede staat. Mocht je hulp nodig hebben bij zoeken van instructie of dergelijk. Of eventueel in de toekomst een andere stal zoeken, mag je me altijd een berichtje doen. Mijn pony staat in de zelfde omgeving (Haaksbergen) ik wil je best helpen meedenken/zoeken naar oplossingen.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:47

Ik snap de tegenstand tegen de opfok. Ik denk niet dat een paard in een groep met alleen maar leeftijdsgenootjes opgevoed gaat worden. Maar je paard heeft wel leeftijdgenootjes nodig. En een gemengde kudde is eigenlijk ideaal.

Die van mij kwam echt als een heel asociaal paard uit de opfok, die had geleerd dat degene met de grootste bek altijd wint. Maar met leeftijdsgenootjes, en oudere paarden die de jonge paarden opvoeden, is een opfok wel echt heel goed.
Ik snap ook het punt van je paard niet willen verhuizen, het klinkt als een super plek. Maar soms kun je wel afspreken dat je je box houdt (tegen een x bedrag per maand) maar je paard tijdelijk ergens anders staat. Misschien is dat een optie?

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:53

Door alles persé zelf te willen doen heb je wel kans dat de pony straks dusdanig éénkennig wordt dat hij niet eens behandeld kan worden door bijvoorbeeld een dierenarts mocht hij ooit op een kliniek komen te staan of denk je dan ook dat je er continu bij kunt zijn?
Het is heel nobel hoe je er voor wilt zorgen maar ik ben het wel met meerdere reacties eens dat je pony signalen afgeeft, het is jammer dat je er niets mee wilt doen, heel bewust.
Je bent heel duidelijk in wat je wilt en niet wilt, ook in wat je mening is naar anderen toe die maar 1x daags naar hun paard gaan die op een stal staan waar ze alle zorg krijgen. Dat wil echt niet zeggen dat die eigenaren minder zijn of slechter dan jij hoe jij voor je pony (bijna dwangmatig) zorgt. Probeer toch open te staan voor de goed bedoelde adviezen die je krijgt, zal je verder mee komen dan de houding die je nu regelmatig in dit topic aanneemt.

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 12:55

@Avalanche ik denk dat box aanhouden en voor bijvb het zomerseizoen ergens anders heen gaan in het geval van TS niet kan, want dan staat de pony van de stalhouder alleen.

Maar wie weet is het in goed overleg alsnog mogelijk.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:12

Ja, ik zou het zelf die kant op proberen te gooien. Je kan denken in wat niet mogelijk is, maar met overleg is er in mijn ervaring vrij veel te regelen :)

anjali
Berichten: 15417
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:51

De meeste personen hier heeft ts niets aan want die zitten alleen maar te kritiseren.Zij zit in een bepaalde situatie met haar paard die best aan de basisvoorwaarden voldoet.Het gezelschapspaard wat erbij staat is toch niet agressief naar die van ts en dat is al heel wat.Ik weet zeker dat de twee paardjes elkaar zouden missen als ts zou doen wat Bokkers hier die hen helemaal niet kennen zeggen nl.het paardje verhuizen.verder,ik zag de foto van de pony en ik denk inderdaad dat ,als de moeder Welsh is,de onbekende vader wel Tinker kan zijn.Dit is geen gemakkelijke combinatie.Die kunnen bazig worden.Ts moet er voor zorgen dat haar paardje onderdanig aan haar wordt want nu is hij aan het proberen de baas te worden.Veel meisjes zijn eigenlijk wat te zacht en lief om eens door te pakken als het nodig is.Goede hulp en instructie is in zo'n fase nodig.En geen gekat en gebemoei waar ze niets mee opschiet.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 15:16

Er bestaat niet zoiets als interspecies dominance.

Paarden zijn niet geïnteresseerd in dominantie over mensen, wel over soortgenoten. Een paard wil gewoon weten wat hij wel en niet mag bij mensen en dat is hij aan het uittesten. Dat testen zou hij normaal gezien op die leeftijd met soortgenoten doen, en daar leert hij dus ook manieren naar andere paarden toe.

Veel mensen denken dat als een paard goede manieren heeft met andere paarden, dat ze dat dan ook hebben met mensen, maar dat is niet hoe het werkt. Je paard zal ook moeten leren met mensen om te gaan, en dat moet je ze zelf leren. Dat zijn 2 verschillende dingen.

Verder is het niet goed genoeg dat het gezelschapspaard niet agressief is. Het andere paard moet m ook opvoeden. En dan nog is het niet omdat hij geleerd heeft beleefd te zijn naar andere paarden, dat hij dat ook naar mensen toe is.