Bokkend traag paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:10

Mijn ervaringen zijn ook alleen maar positief. Waar meerdere da's geen oorzaak konden vinden. Ziet deze man zo ontzettend veel en is bovendien echt eerlijk.
Hij kan op locatie foto's en echo maken en het meeste ook op stal behandelen.
Hij is de eerste da die mijn paard heeft kunnen helpen. Waar ook klinieken het over het hoofd hebben gezien. En na de behandeling heb ik ook op mijn kop gehad dat mijn paard een loopje met mij nam omdat ik te voorzichtig was geworden.
Voor dit soort dingen wacht ik altijd op jos. En de rest van de stal na goede ervaringen ook.
En nee ik heb geen aandelen ofzo.

En tuurlijk mensen zijn mensen en je hebt altijd wel eens minder positieve verhalen. Maar dat heb je werkelijkwaar over iedere da of kliniek.

manubres

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:33

Ik heb je laatste filmpje gezien en zat bijna te huilen. Ik heb mijn paard destijds ook uit handen gegeven omdat hij niet voorwaarts wilde. De zweep is er toen ook een paar keer flink overheen gegaan.

Ik dacht destijds dat ik te soft was. Dierenarts kon niks vinden.

Heb hem zelf gefokt en opgeleid en had een enorme band met hem. Ik had het gevoel dat hij wat mankeerde, maar anderen zeiden dat ik hem meer moest aanpakken. Op een dag stond hij in de wei met zijn hoofd omlaag. Als ik zijn hoofd optilde viel hij om. Ze dachten eerst aan een trauma in de wei. Maar toen hij helemaal op de foto ging bleek hij kissing spines te hebben en zijn nekband kapot te zijn (had zich als jong paard een keer losgetrokken toen hij vast stond).

Dus alsjeblieft volg je hart en intuïtie!!

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 00:22

Hmmm, zelfs als het al een probleem is wat er in getraind is (wat ik niet denk, ik zie best een vriendelijk paard.....) Dan zou ik het gedrag eruit trainen heel anders aanpakken dan een lel met de zweep. Positief gedrag belonen en veeeeeeel kleinere stapjes. Hiermee maak je de band in mijn ogen echt wel stuk (en als hij een medisch probleem heeft maak je hem fysiek misschien zo ook wel stuk).

Ik bewonder overigens je open houding en je lef om aan jezelf te durven twijfelen......misschien tijd om ook aan de experts (instructie en stagiaire) te gaan twijfelen.....

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 01:23

Chapeau TS.
Volg je gevoel.
Ik werd ook erg verdrietig van je laatste filmpje. 'aanpakken' tijdens rijden is zelden DE oplossing.
Helaas zijn er nog teveel mensen die denken van wel en maar wat graag een paard 'breken'.
Ik adviseer je om een andere instructeur te kiezen die meer kijkt naar de basis (balans zoeken, ademhalen en rijden vanuit je zit) en die niet een stagiair op jouw paard zet om hem aan te pakken.

Ik hoop dat het meevalt en dat je knappe paard met wat simpele aanpassingen beter in zijn vel komt. Want in vrije beweging is het een leuk dier met toffe gangen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:20

Zonnetje97 schreef:
https://youtu.be/F_sI1nSNEeQ

Vandaag is er weer op gereden. Eigenlijk zie ik nu pas hoe hij loopt onder het zadel en bokt. Mijn hart deed zeer en ik dacht auw. Hij heeft nog 1x veel meer gebokt dan op het filmpje, maar dat wordt afgestraft. Hij liep niet 100% zuiver en ik had het idee dat hij echt bokt om zijn rug oid te ontlasten.
Veder liep hij wel 'netter' hij geeft vrij snel op, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat er meer aan de hand is. Ik wil toch 100% zekerheid hebben voordat hij meer wordt aangepakt en straks door de pijn heen wordt gereden en meer stuk gaat.

Daarom heb ik net 't eultje opgebeld en naar Jos gevraagd (had een andere DA laten komen, noem geen namen) Jos heeft het erg druk en kan pas 9 maart komen en komt dan met zijn bus vol apparatuur. Hij denkt ook dat er meer is.

Beter nu een paar honderd euro kwijt zijn dan een paar honderd aan de trainers en een verpest paard..

Bedankt bokkers voor het kritisch meedenken en kijken. Ik hoop dat de eerste DA gelijk heeft, maar mijn gevoel denkt van niet, ga die toch maar achterna.

Super goed van je! hij loopt inderdaad echt niet goed op het filmpje.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:39

Altijd je gevoel volgen TS. Als het niet goed voelt om nu door te rijden, zeker niet doen.

Hij loopt idd niet 100%, maar ik zie ook niet echte kreupelheid dus het kan best nog zijn dat de uitkomst is dat het dier gewoon vast zit ergens in zijn lijf en daardoor een beetje loopt te wringen. Uitslag kan nog steeds zijn dat je hem erdoor moet rijden, maar dan heb je geen onzekerheid meer die je nu duidelijk wel voelt.

Maar nu je laat onderzoeken zou mijn keuze wel zijn om het dier op te laden naar een goede kliniek ipv een DA aan huis. Ook al heeft hij de bus vol apparatuur, een goed kreupelheidsonderzoek kan gewoon beter op een gerenommeerde kliniek met alle mogelijkheden om door te zoeken plaatsvinden.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 10:06

oji schreef:
Altijd je gevoel volgen TS. Als het niet goed voelt om nu door te rijden, zeker niet doen.

Hij loopt idd niet 100%, maar ik zie ook niet echte kreupelheid dus het kan best nog zijn dat de uitkomst is dat het dier gewoon vast zit ergens in zijn lijf en daardoor een beetje loopt te wringen. Uitslag kan nog steeds zijn dat je hem erdoor moet rijden, maar dan heb je geen onzekerheid meer die je nu duidelijk wel voelt.

Maar nu je laat onderzoeken zou mijn keuze wel zijn om het dier op te laden naar een goede kliniek ipv een DA aan huis. Ook al heeft hij de bus vol apparatuur, een goed kreupelheidsonderzoek kan gewoon beter op een gerenommeerde kliniek met alle mogelijkheden om door te zoeken plaatsvinden.

Ben ik het gedeelte met je eens. Echter als ik hem oplaad en elders naar toe gaat bouwt hij zoveel spanning op waardoor er veel adrenaline vrij komt en hij heel anders reageerd. Komt bij dat hij nog maar 2x is ingeladen en dan 5min heeft meegereden. Vandaar de keus het aan huis te doen om geen verrekend beeld te krijgen, ik kan altijd nog naar de kliniek.

Hij loopt inderdaad niet kreupel, maar hij loopt niet zuiver. Hij is vorige jaar een keer geevallen in de wei, 3 verhuizingen in 4 maanden tijd mee gemaakt en veel stress gehad. Osteo is wel geweest en zei dat alles goed was, maar twijfel of het wel een goeie osteo was, hij zat toen in zijn onderrug wat vast.
Ik heb filmpjes bekeken van een half jaar terug en zie dat hij daar ook al niet zuiver liep, met zijn staart zwiepte en naar binnen bokte. Het probleem speelt dus al langer, maar viel niet direct op als ik niet zoveel van hem vroeg.
Jos is zelf ook osteopaat, chiropractor en nog wat van die zaken, dus kan hem evt. Direct behandelen.

Jullie zullen het 9 maart te horen krijgen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:10

Wat goed Zonnetje dat er zo tegenaan kijkt en ermee omgaat. Ik denk verstandig. Doorpakken kan je pas doen als je zeker weet dat er niks mis is. En daar twijfel ik ook zeer zeker aan.
Ik begrijp wat je zegt over de kliniek maar daar kijken ze vaak wel doorheen en zeker met de buigproeven zal het probleem er wel uitkomen vermoed ik. Maar dit is een goede eerste stap. Ik ben benieuwd of er bij de rontgen aan huis iets uitkomt. Anders zit het toch hoger in hals of rug denk ik.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:16

zazaza schreef:
Hmmm, zelfs als het al een probleem is wat er in getraind is (wat ik niet denk, ik zie best een vriendelijk paard.....) Dan zou ik het gedrag eruit trainen heel anders aanpakken dan een lel met de zweep. Positief gedrag belonen en veeeeeeel kleinere stapjes. Hiermee maak je de band in mijn ogen echt wel stuk (en als hij een medisch probleem heeft maak je hem fysiek misschien zo ook wel stuk).

Ik bewonder overigens je open houding en je lef om aan jezelf te durven twijfelen......misschien tijd om ook aan de experts (instructie en stagiaire) te gaan twijfelen.....

Helemaal mee eens. Ga op je eigen gevoel af en laat deze twee mensen niet meer bij jouw paard. Ik denk dat het meer kwaad dan goed doet.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:35

Complimenten TS, goed dat je je eigen gevoel volgt en er nogmaals een DA naar laat kijken. Jij kent jouw paard het beste, als jij het gevoel hebt dat hij dit gedrag niet zo maar vertoond, dan heb je daar waarschijnlijk gelijk in.
Hopelijk komt er duidelijk iets uit waar je mee verder kunt!

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 10:14

Pff nog een klein uurtje en de dierenarts Jos van Aardenne komt. Afgelopen 1.5 week heeft Lowie "vakantie" gehad. In de roundpen was hik vol energie. Hoop niet dat ik straks moet rijden van jos.. heb er zelf al 3 weken niet opgezeten.
Afwachten maar.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:18

Dat vraagt hij vast niet van je. Hij is geen huisarts :)

Sterkte!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:27

Poe moeilijk dit! Alle respect dat je het tot de bodem uitzoekt hoor! Ik vind je een top baasje! Nu duimen dat er niets gevonden wordt, of iets dat goed kan genezen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:30

Hoop voor jou dat er iets gedaan kan worden.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 10:40

Ik volg dit topic al even stilletjes. Ik duim voor je vandaag TS!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:19

Sterkte

dAAn2410

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 11:26

ik heb het net allemaal nagelezen, toch goed dat je op je gevoel af gaat hoor! ik ben benieuwd wat er uitkomt, sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:04

Heel goed dat je je eigen gevoel volgt en niet klakkeloos het advies van een da opvolgt.
Ik hoop dat er iets uitkomt wat goed op te lossen is.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 12:21

Nou daar komt hij dan!

Hij had 2 puntjes. Rechtsvoor is hij toontredend waardoor hij wat scheef loopt en dat compenseerd met zijn lijf en hij zijn linker been af en toe aantikt waardoor 2 zijn schiefel linksvoor wat gevoeliger is geworden.
Dus
1 voor op ijzers
2 peeskappen die het gehele been beschermen

Veder gewoon gas erop en gaan

Hij vond het niet nodig om hem op de foto te zetten hij zag een jong ondeugend paard wat uitprobeerd. Hij heeft nergens last qua rug of bekken kan gemakkelijk omspringen in galop. Veder goed blijven trainen en consequent zijn.

Als 2 onafhankelijke dierenartsen bijna precies hetzelfde zeggen mag ik het toch wel geloven.

Ik ben dus enorm gerustgesteld.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje97 op 09-03-21 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:25

Zonnetje97 schreef:
Nou daar komt hij dan!

Hij had 2 puntjes. Rechtsvoor is hij toontredend waardoor hij wat scheef loopt en dat compenseerd met zijn lijf en hij zijn linker been af en toe aantikt waardoor 2 zijn schiefel linksvoor wat gevoeliger is geworden.
Dus
1 voor op ijzers
2 peeskappen die het gehele been beschermen

Veder gewoon gas erop en gaan

Hij vond het niet nodig om hem op de foto te zetten hij zag een jong ondeugend paard wat uitprobeerd. Hij heeft nergens last qua rug of bekken kan gemakkelijk omspringen in galop. Veder goed blijven trainen en consequent zijn.

Ik ben dus enorm gerustgesteld.

Dat is heel fijn om te horen!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:40

Ik zou die mooie voeten zéker niet op ijzers gaan zetten!! Toontredend kan je beter oplossen door regelmatig een goede bekapper er naar te laten kijken én door hem in zijn lijf los te laten werken én door correcte training om hem goed in balans te krijgen. IJzers werkt hier juist averechts! (en ja, dan spreek ik de dierenarts écht tegen.)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 12:41

Ik geloof zelf niet dat een paard zo enorm gaat bokken puur alleen uit ondeugendheid. Maar hopelijk heeft hij gelijk en gaat het helemaal goed komen!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:03

manubres schreef:
Ik geloof zelf niet dat een paard zo enorm gaat bokken puur alleen uit ondeugendheid. Maar hopelijk heeft hij gelijk en gaat het helemaal goed komen!

Eens, maar ik snap ook dat na twee dierenartsen je wel daarop durft te vertrouwen. Wel vind ik het vreemd dat een DA een paard die zo reageert niet nodig vindt om op de foto te zetten. Dat zou bij mij persoonlijk blijven knagen.

Maar goed, ik hoop enorm dat wij gewoon spoken zien en dat de DA's het helemaal bij het juiste eind hebben! :j

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 13:21

Agossie schreef:
Ik zou die mooie voeten zéker niet op ijzers gaan zetten!! Toontredend kan je beter oplossen door regelmatig een goede bekapper er naar te laten kijken én door hem in zijn lijf los te laten werken én door correcte training om hem goed in balans te krijgen. IJzers werkt hier juist averechts! (en ja, dan spreek ik de dierenarts écht tegen.)

Ben al een jaar bezig met een goede bekapper die elke 3/4 weken komt, maar het word eerder erger dan beter. Het is ool niet mijn keus een ijzer, maar als er meerdere zeggen dat het beter is dan doe ik dat. Ze kunnen er altijd weer vanaf.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:36

manubres schreef:

Ik ook niet. En ik begrijp eerlijk gezegd niet dat ze het ‘niet nodig’ vinden om hem op de foto te zetten. Uiteraard jouw eigen keuze maar ik had hier nooit in meegegaan. Voordat ik er een cowboy op zette die hem zou aanpakken zou ik zeker willen zijn dat hij niks mankeerde. En een veearts heeft geen rontgen-ogen. Geen gevoeligheid op de rug zegt helemaal niks helaas. En ik spreek uit ervaring.
Ik geloof niet dat dit verzet komt uit ondeugend uitproberen. Maar goed, het is niet mijn paard gelukkig dus het is ieders eigen keuze. Ik had hem opgeladen en naar een kliniek gebracht en weer opgehaald als hij door de molen was geweest.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 09-03-21 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt