Paard valt aan met longeren en aan de hand werken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:20

anjali schreef:
Ik heb de hier genoemde video ook bekeken. En die kerel mag best flink betaald worden voor zijn werk.Want een dergelijk paard is levensgevaarlijk,welke oorzaak dat gedrag ook heeft. En in de meeste gevallen zal hij ook nog de enige mogelijke redding zijn voor zo'n paard. Normaal is het ook niet want de eigenaresse zei toch ook dat ze al haar hele leven met paarden omging en dat dit de eerste was die zo was.

Dat vind ik ook en ik vind naarmate de video vordert je het paard ziet veranderen in een sociaal paard dat normaal begint te doen en waar zelfs door zijn eigenaresse mee gewerkt kan worden.
Het paard vertoonde levensgevaarlijk gedrag echt totaal niet OK.

Enne nee ik mep niet en heb nog nooit zo stevig mijn paarden hoeven te corrigeren→ integendeel, maar heb ook gelukkig nog nooit zo'n paard mee gemaakt. Ik heb hier echte zeer vergevingsgezinde lieverds rond lopen en ik vond het wel leerzaam het filmpje.

Gelijk hoe hij beloonde toen de merrie wel weer normaal sociaal gedrag ging vertonen en hem bleef aan kijken. En duidelijk was dat die man dan gelijk heel veel zachtheid in zich heeft. Hij was inderdaad erg hard, maar dat paard was levensgevaarlijk en normaal is het enkele reis slachthuis met dit soort gevallen. Nu heeft hij nog een kans door deze man. Zachte heel meesters bij zo'n gevaarlijk paard, maken stinkende wonden. Of anders gezegd, zo zacht als mogelijk zo hard als noodzakelijk.

Ik zeg ook niet dat dit is wat het paard van TS nodig heeft, want dat verwacht ik niet.

anjali

Re: Paard valt aan met longeren en aan de hand werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:38

Eigenlijk vind ik dat gevaarlijke paard in de video met die trainer lijken op Cesar Milan met zijn gevaarlijke honden. Daar is Cesar vaak ook de laatste redding voor,hoeveel kritiek ook hij krijgt op zijn trainingsmethodes. In sommige gevallen houdt Cesar zo'n moeilijke hond zelf en geeft de eigenaar dan een meer geschikte hond in ruil.Sommige honden en paarden hebben denk ik zo'n dominante kundige eigenaar nodig.Een zacht vrouwtje zal ze nooit aankunnen. Dat is geen schande want ieder dier en mens zijn weer anders en de kunst is de juiste match te vinden.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:38

Inmiddels 7 pagina's aan adviezen die soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Verrassend :')
Nogmaals: zoek een goede gedragsdeskundige en ga niet zelf aanmodderen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:15

Kuggur schreef:
Pareltjes schreef:

Het spijt me maar dan staan we in opvatting lijnrecht tegenover elkaar.

Ik heb eerlijk gezegd meer de indruk dat we over verschillende dingen praten.
Verschillende trainingssituaties. Ik ben erg zacht in de omgang met mijn paarden, en uiteraard is het doel nooit naar sterkere middelen te hoeven grijpen, omdat het dier vanaf het begin goed wordt opgevoed ( al mijn paarden zijn óf zelf gefokt, óf als jaarling gekocht, geen "bagage dus).

Ik heb het over paarden die aggressief zijn, niet uit angst of onzekerheid, maar omdat ze jaren lang is aangeleerd dat mensen zwakke wezens zijn waar ze zich niets van hoeven aantrekken.

En ik krijg in dit topic zolangzamerhand de indruk dat de situatie van de ts wellicht (hopelijk) niet zo ernstig is.

Is het dan niet zo dat de mensen die het zover hebben laten komen moeten worden onderwezen? Waarom moet het paard twee maal gestraft worden? Eenmaal door een onkundige eigenaar die het zover heeft laten komen en de tweede maal door een lompe trainer die het er wel even uit ramt? Ja ik chargeer...

Het paard treft dus geen blaam, is geen aangeboren onwil of onhandelbaarheid. Het is zo verworden door de mens. Mijn mening is dat het tonen van wat mededogen geen kwaad kan. Zo’n dier is in de meeste gevallen te herscholen want de inborst is niet “ fout “. En nee niet met foei zoete poes en kippenveren. Maar met duidelijkheid, geduld en eerlijkheid. En dan kom ik weer bij alles wat ik al eerder heb gezegd. Dus zal niet verder in herhalingen vallen.

Voor de ts wil ik niet de vergelijking maken met de persoon uit de video die heel graag zijn ULTIME trainings methode aanprijst. De enig werkende methode en meer blablabla. Ik schat in dat het met haar haar paard wel goed komt mits de juiste hulp voorhanden. Ik hoop het voor haar. En niet dat ze adviezen van “ afdrogen” terug naar verkoper, of slager klakkekloos aanneemt. Ik hoop dat ze het ziet als een uitdaging, voor haarzelf en het paard. Van een paard met een “ foutje “ leer je 10x meer dan van het perfect brave paard. En kun je trots zijn op wat je hebt bereikt. Daarnaast zal het paard je dankbaar zijn...

Dat maakt een mens met paard tot paardenmens.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:19

Pareltjes schreef:
Het paard treft dus geen blaam, is geen aangeboren onwil of onhandelbaarheid. Het is zo verworden door de mens. Mijn mening is dat het tonen van wat mededogen geen kwaad kan. Zo’n dier is in de meeste gevallen te herscholen want de inborst is niet “ fout “. En nee niet met foei zoete poes en kippenveren. Maar met duidelijkheid, geduld en eerlijkheid. En dan kom ik weer bij alles wat ik al eerder heb gezegd. Dus zal niet verder in herhalingen vallen.

Als paarden elkaar onderling op hun plaats zetten in de kudde gebeurt dat ook met 'n flinke knauw of wat rake trappen. Waarom vermenselijken veel mensen hun dieren toch zo anno nu?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:21

elnienjo schreef:
Pareltjes schreef:

Als paarden elkaar onderling op hun plaats zetten in de kudde gebeurt dat ook met 'n flinke knauw of wat rake trappen. Waarom vermenselijken veel mensen hun dieren toch zo anno nu?

Heeft NIETS met vermenselijken te maken maar exact met wat je hier boven aanhaalt. Als paarden een punt hebben gemaakt stoppen ze. De mens gaat in veel gevallen te lang en te onredelijk door.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:27

Pareltjes schreef:
Heeft NIETS met vermenselijken te maken maar exact met wat je hier boven aanhaalt. Als paarden een punt hebben gemaakt stoppen ze. De mens gaat in veel gevallen te lang en te onredelijk door.

De man in het filmpje stopte ook heel snel en gaf het paard de kans om hem op 'n normale manier te benaderen. Toen het paard daar voor openstond kreeg ie ook gewoon een aai over z'n kop en geen greintje schrik in z'n ogen toen de man z'n hand optilde om te gaan aaien. Als 'n paard denkt dat ie slaag krijgt dan zou je een schrikreactie zien. Paard begreep duidelijk snel wat er van hem verwacht werd en dat goed gedrag beloond wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:37

Elnienjo, jij hebt naar de zelfde video gekeken als ik ! Dus dat zag ik ook.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:46

pien_2010 schreef:

Klopt, het ging over diezelfde video! :j

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 20:50

Majabeestje schreef:
Inmiddels 7 pagina's aan adviezen die soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Verrassend :')

Ik vind het eigenlijk wel boeiend.
Want waar gaat het nu fout...is het dier wat longeren betreft verknalt door te veel druk of dwang, worden signalen van het paard niet herkend of gezien, wordt er te lang doorgevraagd en is het dier het beu, is de bodylanguage verkeerd, vindt het dier rondjes lopen gewoon geen zak aan, lukt het niet vanwege lichamelijke oorzaken...zeg het maar. Ik lees leuk mee hoor. :)

btw; die van mij ziet het nut van longeren niet in, kan het wel maar vindt het na een paar rondjes wel juutje. :')

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 21:49

Ik heb de openingspost en 2 pagina's gelezen.
Ik snap werkelijk niet hoe mensen bij de adviezen en verklaringen voor dit gedrag komen.
Het is een paard. Met een beetje teveel attitude.
Die gebruik maakt van de twijfel van TS en haar instructie.
Waarom zet je het dier niet gewoon aan het werk?
Singeltje erom, dubbele longe, voorwaarts houden en geen prutsmuts.
Die band opbouwen, wat je zo graag wil, komt vanzelf wanneer jij je paard structuur en kaders kunt bieden.
Dat geeft je paard namelijk glashelder aan, dat het daar behoefte aan heeft.
Een instructrice die dat niet weet te herkennen is geen goede instructrice. Punt.
Hop, aan het werk ermee en je probleem is waarschijnlijk binnen een week opgelost.

LiesSpike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 22:13

Pareltjes schreef:
Voor de ts wil ik niet de vergelijking maken met de persoon uit de video die heel graag zijn ULTIME trainings methode aanprijst. De enig werkende methode en meer blablabla. Ik schat in dat het met haar haar paard wel goed komt mits de juiste hulp voorhanden. Ik hoop het voor haar. En niet dat ze adviezen van “ afdrogen” terug naar verkoper, of slager klakkekloos aanneemt. Ik hoop dat ze het ziet als een uitdaging, voor haarzelf en het paard. Van een paard met een “ foutje “ leer je 10x meer dan van het perfect brave paard. En kun je trots zijn op wat je hebt bereikt. Daarnaast zal het paard je dankbaar zijn...

Dat maakt een mens met paard tot paardenmens.

Ik zie het ook zeker niet als een rot paard of wat dan ook! Het is verder een schat van een paard en zie een hoop potentie in hem, dus ben ook zeker niet van plan hem op te geven. Ben zelf ook niet bang aangelegd m.b.t. paarden, maar had dit topic aangemaakt omdat ik een paard wat echt een aanval doorzet nooit eerder heb meegemaakt. Lees ook dat veel mensen er gelijk vanuit gaan dat ik onzeker ben of niet durf te corrigeren wanneer nodig, maar dat is zeker niet het geval. Wilde alleen weten of meer mensen hier ervaring mee hebben gehad.

Een hoop verschillende adviezen en meningen, maar toch allemaal bedankt! Ga er wat mee doen en voor wie geïnteresseerd er in is zal ik het plaatsen als het verbeterd is. Gisteren met grondwerk ging het in ieder geval al goed.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:30

Succes!!!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:16

Majabeestje schreef:

Ach ja, leer mensen met paarden kennen. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:29

Dit was echt een vermakelijk topic om te lezen :=

TS, ik snap wel dat mensen het idee krijgen dat je onzeker bent. Je hebt een 13 jarige gekocht maar uit je berichten lijkt het alsof je hem met fluwelen handschoentjes aan pakt.

Hoe werd je paard getraind voordat je 'm kocht? Als hij gewend is vol in het werk te staan dan zou ik daar gewoon mee doorgaan.

Paarden moeten wennen aan een nieuwe stal, nieuwe paardenvriendjes, nieuw baasje, maar dat alles gaat het snelst als je ze gewoon in de normale gang van zaken mee laat doen. Als ik lees over rustig laten wennen door alleen wat te poetsen in de stal, paard achter je laten lopen tijdens het leiden, zelf van plek veranderen tijdens het longeren terwijl jij de voeten van je paard moet verplaatsen, een kwartier lang stappen aan de longe...dan vraag ik me af of je weet waar je mee bezig bent.

Geen gedragstherapeuten of andere peuten er bij halen maar gewoon een ervaren instructeur die jou kan wijzen op wat je anders moet doen. Je huidige instructrice lijkt niet de juiste persoon hiervoor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 23:55

Film zijn gedrag eens , ben heel benieuwd hoe het er uit ziet . Denk dat er genoeg mensen zijn die dan ook aan kunnen geven waar eventueel de schoen wringt. En daar kun jij dan weet je voordeel mee doen. De vorige stal/eigenaar gaf al aan dat hij wat lastig met loggeren was dus kan de oorzaak wel totaal ergens anders liggen.
Ik heb bij ongewenst gedrag ook vaak de methode van direct stoppen en belonen toegepast. Pony van een van de kinderen had ook bepaalde trekjes. Heb haar soms na een oefening al gezegd van belonen lange teugel en klaar. Bij die viel het kwartje snel en de meeste paarden met gedragsproblemen zijn hier best gevoelig voor. Dat kan bij jou zo zijn dat je hem bvb één rondje aan de longe laat stappen en hup , belonen klaar. Lijkt vreemd maar vaak effectief.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 01:08

Ik denk ook dat het moeilijk te beoordelen is aan de hand van de tekst van de TS.
"Paard valt aan" is imo een levensgevaarlijke situatie, zo niet, dan viel het paard niet aan.
Terminologie wordt vaak wat dramatisch gebruikt hier op bokt. Een andere die me vaak verbaast is "mijn paard trapte gericht naar me", ik vraag me dan altijd af, "waarom lig je dan niet in het ziekenhuis, of onder de groene zoden"... :Y)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 07:16

Lindsey_99 schreef:
Majabeestje schreef:

Ik vind het eigenlijk wel boeiend.
Want waar gaat het nu fout...is het dier wat longeren betreft verknalt door te veel druk of dwang, worden signalen van het paard niet herkend of gezien, wordt er te lang doorgevraagd en is het dier het beu, is de bodylanguage verkeerd, vindt het dier rondjes lopen gewoon geen zak aan, lukt het niet vanwege lichamelijke oorzaken...zeg het maar. Ik lees leuk mee hoor. :)

btw; die van mij ziet het nut van longeren niet in, kan het wel maar vindt het na een paar rondjes wel juutje. :')

Ik ken geen paard wat het nut van rijden en longeren in ziet maar wij vinden het zelf nodig.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:45

Kuggur schreef:
Ik denk ook dat het moeilijk te beoordelen is aan de hand van de tekst van de TS.
"Paard valt aan" is imo een levensgevaarlijke situatie, zo niet, dan viel het paard niet aan.
Terminologie wordt vaak wat dramatisch gebruikt hier op bokt. Een andere die me vaak verbaast is "mijn paard trapte gericht naar me", ik vraag me dan altijd af, "waarom lig je dan niet in het ziekenhuis, of onder de groene zoden"... :Y)

Zoals ik eerder heb geschreven is “ gevaarlijk “ voor iedereen anders. Des te meer ervaring des te minder “gevaarlijke” paarden je zult ervaren. En dat ervaren is persoonlijk. Is het paard dan écht gevaarlijk? Daar kan men over discussieren. In de beleving van de eigenaar dus zeker wel en dient er aktie te worden ondernomen. Richting paard, richting eigenaar of beide.

opmerkingen van waarom lig je nog niet onder de groene zoden of in het ziekenhuis gaan echt nergens over en is in dit geval ook nog eens kleinerend richting de TS. We mogen toch hopen dat er alles aan wordt gedaan om ongelukken te voorkomen. Niet om na een daadwerkelijk ongeluk genoegzaam te kunnen zeggen zó, dat was nu een echt gevaarlijk paard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:57

Een paard met bvb dat echt agressief is van uit karakter loopt ook niet braaf met je mee aan een touwtje, dat doet deze wel dus of het is aangeleerd en nooit goed gecorrigeerd of er is pijn of ts doet iets toch niet goed. Vandaar dat een filmpje veel duidelijk kan maken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:12

elnienjo schreef:
pien_2010 schreef:

Klopt, het ging over diezelfde video! :j

Ik ben ook fan van clinton anderson, maar alleen bij paarden die zo’n erg zwart-witte aanpak nodig hebben. Verreweg de meeste paarden blijven in het grijze gebied en die kan je met een aanpak uit het grijze gebied, veel subtielere druk, prima in het gareel houden.

Wat ik overigens wel kwalijk vind aan zijn filmpjes is dat mensen onderschatten hoeveel vakkennis je nodig hebt om dit goed en correct te doen. Mensen met minder kennis die min of meer random achter zo’n dier aansjezen doen meer kwaad dan goed

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:14

sanne83 schreef:
cissy schreef:
Kijk dit filmpje eens of het herkenbaar is wat paard doet.
https://youtu.be/CjjRuBNiJ1k
Gaar niet speciaal over longeren maar wel aanvallend gedrag. Waarschijnlijk is jouw paard niet zo extreem maar kan het wel worden als je dit nu niet aanpakt.

Gewoon paard de hoek in rammen kunnen we allemaal wel. Ik snap het wel hoor, paard heeft iemand gegrepen, da's genoeg reden om angstig te worden voor een paard. Dit soort filmpjes zijn totaal niet gemaakt om een probleem op te lossen, maar als een soort "shock doc" met spannende muziek en beelden erbij, die Clinton als een soort heldhaftige cowboy eruit doet komen. Kijk eens goed naar wat zo iemand echt doet en hoe hij gedrag interpreteert, slaat werkelijk nergens op.

Wat is er mis met een paard opvoeden? Helemaal niks. Paard wordt niet “het hek ingeramd”. Paard wordt opgevoed.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:17

Pareltjes schreef:
Kuggur schreef:

Zoals ik eerder heb geschreven is “ gevaarlijk “ voor iedereen anders. Des te meer ervaring des te minder “gevaarlijke” paarden je zult ervaren. En dat ervaren is persoonlijk. Is het paard dan écht gevaarlijk? Daar kan men over discussieren. In de beleving van de eigenaar dus zeker wel en dient er aktie te worden ondernomen. Richting paard, richting eigenaar of beide.

opmerkingen van waarom lig je nog niet onder de groene zoden of in het ziekenhuis gaan echt nergens over en is in dit geval ook nog eens kleinerend richting de TS. We mogen toch hopen dat er alles aan wordt gedaan om ongelukken te voorkomen. Niet om na een daadwerkelijk ongeluk genoegzaam te kunnen zeggen zó, dat was nu een echt gevaarlijk paard.

Lezen blijft ook moeilijk blijkbaar. Uit je reactie blijkt dat je mijn post helemaal niet begrepen hebt.

Alleen op dat eerste punt wil ik wel even inhaken.; termen hebben algemeen aanvaarde betekenis, gevaarlijk is gevaarlijk, niet "ik ben er bang voor". Als iedereen aan woorden zijn eigen afwijkende betekenis gaat geven is communiceren onmogelijk ( het is wel populair op bokt)..

Op de rest ga ik niet in want je hebt duidelijk het punt gemist ( mijn opmerking over gericht slaan ging niet over de ts).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:26

troi schreef:
Ik ben ook fan van clinton anderson, maar alleen bij paarden die zo’n erg zwart-witte aanpak nodig hebben. Verreweg de meeste paarden blijven in het grijze gebied en die kan je met een aanpak uit het grijze gebied, veel subtielere druk, prima in het gareel houden.

Wat ik overigens wel kwalijk vind aan zijn filmpjes is dat mensen onderschatten hoeveel vakkennis je nodig hebt om dit goed en correct te doen. Mensen met minder kennis die min of meer random achter zo’n dier aansjezen doen meer kwaad dan goed

Daar ben ik het wel mee eens. Je moet zelf goed in staat zijn de subtiele signalen van je paard te herkennen. Dat is iets wat je volgens mij moeilijk aan kan leren. Dat gevoel heb je, of je hebt 't niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:32

elnienjo schreef:
Daar ben ik het wel mee eens. Je moet zelf goed in staat zijn de subtiele signalen van je paard te herkennen. Dat is iets wat je volgens mij moeilijk aan kan leren. Dat gevoel heb je, of je hebt 't niet.

Sommige mensen zijn getalenteerder dan andere natuurlijk. Maar tijd, ervaring, en een kritische houding tov je eigen handelen kan je veel leren.