Jazzie03 schreef:Een tweede vraag die ik heb, als er een paard is die veel te happerig wordt op voer (ongeacht of je nu saai of super lekker voer je gebruikt ), maar ook niet echt reageert op een stembeloning of kriebels. Wat doen jullie dan?
Is dit een echt voorbeeld of ook weer een hypothetische situatie?
Want ik kan het moeilijk geloven dat een paard ook happerig wordt na de click als je daar een uur nadat hij zich vol heeft gegeten met een plukje hooi als beloning staan.
Happerig worden bij heel saai voer betekent dat je paard sowieso de basis mist van beloningstrainen. Paarden die clickertraining echt snappen worden namelijk niet happerig omdat ze weten dat ze voor bijten/bedelen nooit beloond zullen worden. Die zullen als hun emmertje echt volloopt van stress eerder alle kunstjes die ze kunnen verzinnen herhalen omdat kunstjes vaak wél voer opleveren.
Ik moet zeggen dat ik toevallig de afgelopen toevallig filmpjes van bekende clicker/vrijheidsdressuurtrainsters voorbij zag komen en echt geschokt was omdat daarin hun paarden tussen de oefeningen happerig waren en zelfs echt mensen beten.

Dan denk ik mijn god, als zij zich presenteren als serieuze beloningstrainers en zij laten zichzelf bijten door het paard voor de camera, wat voor een beeld krijgen mensen dan wel niet van beloningstrainen? Dan vind ik het geen wonder als mensen reageren met 'maar van voedselbeloning worden bijterig, want dat gebeurt bij Amables en Visibreteams ook en dat zijn professionals'. Zo jammer.

Dus ik moet zeggen dat ik die eindeloze stroom vragen over 'maar worden ze daar niet bijterig van?' nu wel begin te begrijpen, want mensen die zich als voorbeelden presenteren doen dat met paarden die bijten. En dat zijn geen beginnende paardjes die gisteren uit de klei zijn getrokken, maar showpaarden die alle kunstjes kunnen plus nog wat dressuuroefeningen - en die bijten voor de cameragewoon in mensen en die staan dat zelfs gewoon toe.
Als hier een paard zijn tanden in mij zet (kan gebeuren, net zoals in voerloze training!) dan volgt er direct een anti-bijtprogramma, want dat kan gewoon niet.