Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 22:21

Nee dat is niet hetzelfde maar het een is de oplossing voor het ander. Als je paard op jou vertrouwt, word hij betrouwbaar in “enge” situaties en zal jou willen volgen ipv er van weg rennen. Net als een grote kudde, die rennen niet weg van hun leider als er wat engs gebeurt. ze vertrouwen er op dat als deze blijft staan, het goed is.

Dat geeft andersom ook vertrouwen in het paard, als deze bij jou blijft en jou volgt. Dit heeft echt nul komma nul met winnen te maken.
Maar goed, als jij dit anders ziet is dat prima natuurlijk, ieder zijn manier :)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 23:04

@ Westernway,

Dit gaat toch niet over mij toch? Dat ik geen weet heb van leiderschap?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:05

WesternWay schreef:
Nee dat is niet hetzelfde maar het een is de oplossing voor het ander.

Nee dus. Dat is jouw visie op het geheel, en ik vind dat een vrij beperkte visie. Op z'n hoogst is het een oplossing, maar er zijn meer wegen naar Rome, en meer wegen naar fijn paardrijden met minder of geen angst.

Citaat:
Als je paard op jou vertrouwt, word hij betrouwbaar in “enge” situaties en zal jou willen volgen ipv er van weg rennen.

Maar hij is volgens TS al betrouwbaar omdat hij uit zichzelf niet reageert op de situaties, en hij volgt de ruiter al helemaal prima in dat 'ie daarna de spanning overneemt. De ruiter vindt het eng, het paard niet, tot de spanning oploopt tot een punt dat het niet meer te houden is.

Een mogelijkheid kan dan zijn: geef je paard wat meer vertrouwen en neem zelf juist minder de leidende positie in. Dat kan niet altijd, het is niet altijd verstandig, maar het kan helpen. Zoals gezegd: ik heb dit een aantal keer ervaren. Het heeft mij erg geholpen.

Misschien dat jij dat op die manier niet wilt. En misschien is het niets voor de TS. Het is zeker niet iets voor elke situatie. Maar het is op z'n minst een alternatief dat kan werken in bepaalde omstandigheden, en doen alsof dat niet zo is, of dat het allemaal om hetzelfde gaat is simpelweg onjuist.

Als je het hebt over een paard dat van zichzelf bang is, dan zou je gelijk hebben, en is het nuttig om de stabiele factor in de omgeving te zijn - maar dat is de situatie hier niet zomaar.

Citaat:
Dat geeft andersom ook vertrouwen in het paard, als deze bij jou blijft en jou volgt.

Dat kan, maar dat is maar 1 vorm van vertrouwen. Dat is prima als dat is wat je wilt, maar het is ook een gemiste kans als je zelf niet lekker in je vel zit.

Je zegt dat paarden een stabiele leider in de kudde volgen. Wat ik zie gebeuren als ik paarden bekijk is dat het allemaal veel wisselender is. Soms neemt het ene paard het vluchten van de andere over, soms neemt dat ander paard de rust van de een over, en dat gaat niet altijd langs lijnen van hierarchie. Paarden kunnen elkaar aansteken en ook kalmeren, en dat kan verschillende kanten op, het is geen eenrichtingsverkeer. Dat hoeft het tussen mens en paard ook niet altijd te zijn. Een paard dat zelf niet bang is in een bepaalde situatie kan de ruiter soms helpen om angst te laten zakken. Dan hoef je je dus niet schuldig te voelen dat je geen goed leiderschap vertoont, maar kun je genieten van de steun die je krijgt van het paard. En dat kán een heel ander gevoel geven.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 23:06

Maflinger_S schreef:
Ik wil je toch een compliment geven TS: ondanks dat de omstandigheden van je les niet optimaal waren, heb je het toch gedaan. OK, je bent niet blij met het resultaat maar kijk eens wat het je heeft gebracht: wederom het inzicht dat het aan jou ligt en dat je pony eigenlijk heel braaf is. Daar kun je absoluut mee verder want je kunt aan jezelf werken in je eigen tempo. Als jij de prikkels van buitenaf minder spannend gaat vinden hoef je eigenlijk niet zo veel aan je pony te doen. Da's toch eigenlijk top!

Haha aan mijn pony moet ook nog heeeeel veel gedaan worden. Maar zodra die angst in de weg staat wordt dat m niet. Want met grondwerk heb ik er geen last van en dan reageert hij ook niet.. Dan kan ik zo langs de spiegels of andere prikkels. Ik maak er ene probleem van.. Daarom doet tie zo. Rijtechnisch is t nog niks en hij is mega sensitief..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 23:07

Pallatin schreef:
Even een lastige vraag, als je enkel naar het rijden kijkt, hoeveel van de keren heb je dan een joepie gevoel? En hoe vaak ervaar je druk of stress?

Uh aan het begin had ik altijd een joepie gevoel. Lukt t de ene keer niet, dan de andere keer wel. Nu helaas al een hele tijd niet. Afgelopen week wel weer twee of drie keer.. Maar heb nu een boekje gemaakt, waarbij ik elke keer een tip en top moet opschrijven. Ik leg de lat enorm hoog..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 23:10

Shadow0 schreef:
WesternWay schreef:
Ik denk als ik dit zo lees, dat je geen idee hebt wat leiderschap echt is. Dat heeft niks te maken met stoppen als het je te veel word, niks met teugeldruk of de baas zijn, en niks met rijden.. maar met vertrouwen.

Ik heb prima een idee wat leiderschap is, en soms hoef je paardrijden niet vanuit leiderschap te benaderen. Ik vind de nadruk op leiderschap beperkend en tekort doen aan de mooie dingen die paarden kunnen bieden. Er zijn dus momenten geweest dat ik (door de teugels los te laten) luid en duidelijk de boodschap heb gegeven aan het paard 'ik weet het nu niet, ik vertrouw hier op jouw inschatting.' Dat zou ik niet kwalificeren als leiderschap van mij uit, maar het heeft wel hele mooie momenten opgeleverd. En die kwetsbaarheid, die kan er soms ook zijn.

De teugeldruk maakt uit omdat het ten eerste iets is waar je de spanning vrij feilloos mee overbrengt (wil je een paard gespannen krijgen, ga dan teveel aan de teugels zitten) dus het loslaten verbreekt dat lijntje - het paard voelt minder van je spanning in z'n mond. (Wel uiteraard nog je zit en spierspanning op z'n rug en je ademhaling)
Daarnaast is het een figuurlijk gebaar waarmee je jezelf minder leidend maakt en het paard meer. Jij bepaalt niet meer precies, je laat het aan je paard over. Dat maakt uit. Een paard bepaalt dan meer zelf of het iets eng vindt of niet, en laat dat minder van jouw houding afhangen. En dat is dus precies wat je wilt als jij iets wel eng vindt maar het paard niet.

Ook het afstappen gaat niet in hoofdzaak om leiderschap, maar gaat er om goed voor jezelf en voor je paard zorgen, want dat is ook belangrijk. Dan maar geen leider. Je hoeft niet alles te winnen. Je hoeft zelfs niet altijd de bron van vertrouwen voor je paard te zijn. Een paard kan namelijk zelf ook dingen, vanuit eigen vertrouwen en ervaring.

Want volgens mij is de vraag niet hoe de TS leider over haar paard kan worden, maar hoe ze met minder angst en meer plezier kan paardrijden. En die vragen zijn niet hetzelfde.

Nou Flynn heeft wel een leider nodig hoor. Want anders wordt tie onzeker. Hij wordt momenteel onzeker, doordat ik hem onder het zadel geen zekerheid biedt. Als ik dit wel bied, zoals in de eerste maanden kan ik op de barebackpad door het bos.. Dus voor hem maakt dit wel degelijk uit. Als ik bij hem de teugels los zou gooien lig ik ernaast (heb ik ervaren haha). Hij leert t nu wel hoor ook contact te hebben met lange teugel.. Maar Flynn heeft elk moment met rijden een leider nodig. Ik kan het hem zelf niet uit laten zoeken.. Dat komt later wel, als hij ook onder het zadel zelfvertrouwen heeft.. Als je geen leider bent kan je geen vertrouwen uitstralen bij zo' n paard als Flynn.. Flynn is van nature geen leider..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:12

Gizeppie schreef:
Pallatin schreef:
Even een lastige vraag, als je enkel naar het rijden kijkt, hoeveel van de keren heb je dan een joepie gevoel? En hoe vaak ervaar je druk of stress?

Uh aan het begin had ik altijd een joepie gevoel. Lukt t de ene keer niet, dan de andere keer wel. Nu helaas al een hele tijd niet. Afgelopen week wel weer twee of drie keer.. Maar heb nu een boekje gemaakt, waarbij ik elke keer een tip en top moet opschrijven. Ik leg de lat enorm hoog..

Nou, als je daar dan eens mee ophoudt?

Ben ik toch weer de techneut: waarom leg je de lat zo hoog? Welk doel moet dat dienen?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 23:13

Shadow0 schreef:
WesternWay schreef:
Nee dat is niet hetzelfde maar het een is de oplossing voor het ander.

Nee dus. Dat is jouw visie op het geheel, en ik vind dat een vrij beperkte visie. Op z'n hoogst is het een oplossing, maar er zijn meer wegen naar Rome, en meer wegen naar fijn paardrijden met minder of geen angst.

Citaat:
Als je paard op jou vertrouwt, word hij betrouwbaar in “enge” situaties en zal jou willen volgen ipv er van weg rennen.

Maar hij is volgens TS al betrouwbaar omdat hij uit zichzelf niet reageert op de situaties, en hij volgt de ruiter al helemaal prima in dat 'ie daarna de spanning overneemt. De ruiter vindt het eng, het paard niet, tot de spanning oploopt tot een punt dat het niet meer te houden is.

Een mogelijkheid kan dan zijn: geef je paard wat meer vertrouwen en neem zelf juist minder de leidende positie in. Dat kan niet altijd, het is niet altijd verstandig, maar het kan helpen. Zoals gezegd: ik heb dit een aantal keer ervaren. Het heeft mij erg geholpen.

Misschien dat jij dat op die manier niet wilt. En misschien is het niets voor de TS. Het is zeker niet iets voor elke situatie. Maar het is op z'n minst een alternatief dat kan werken in bepaalde omstandigheden, en doen alsof dat niet zo is, of dat het allemaal om hetzelfde gaat is simpelweg onjuist.

Als je het hebt over een paard dat van zichzelf bang is, dan zou je gelijk hebben, en is het nuttig om de stabiele factor in de omgeving te zijn - maar dat is de situatie hier niet zomaar.

Citaat:
Dat geeft andersom ook vertrouwen in het paard, als deze bij jou blijft en jou volgt.

Dat kan, maar dat is maar 1 vorm van vertrouwen. Dat is prima als dat is wat je wilt, maar het is ook een gemiste kans als je zelf niet lekker in je vel zit.

Je zegt dat paarden een stabiele leider in de kudde volgen. Wat ik zie gebeuren als ik paarden bekijk is dat het allemaal veel wisselender is. Soms neemt het ene paard het vluchten van de andere over, soms neemt dat ander paard de rust van de een over, en dat gaat niet altijd langs lijnen van hierarchie. Paarden kunnen elkaar aansteken en ook kalmeren, en dat kan verschillende kanten op, het is geen eenrichtingsverkeer. Dat hoeft het tussen mens en paard ook niet altijd te zijn. Een paard dat zelf niet bang is in een bepaalde situatie kan de ruiter soms helpen om angst te laten zakken. Dan hoef je je dus niet schuldig te voelen dat je geen goed leiderschap vertoont, maar kun je genieten van de steun die je krijgt van het paard. En dat kán een heel ander gevoel geven.

Flynn is geen stabiele pony van zichzelf.. Hij heeft leiding nodig.. Hij is nuchterder geworden, omdat ik dus zoveel grondwerk gedaan heb waardoor het niet meer eng voor hem is en hij er niet op reageert. Maar omdat ik dus onder het zadel veel energie uitstraal wat spanning opwekt reageert hij er wel op. Daarnaast loopt hij onder het zadel zelf voorop, dat vindt hij ook lastig..

Gizeppie

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 23:14

@Ikke,

Geen idee eigenlijk. Weet jij het Ikke? HAHAHA.. Misschien is daar dan de oplossing.. Nee ik weet het niet.. Ik wil graag stappen vooruit, graag goed doen. Ben een enorme perfectionist..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:20

Gizeppie schreef:
@Ikke,

Geen idee eigenlijk. Weet jij het Ikke? HAHAHA.. Misschien is daar dan de oplossing.. Nee ik weet het niet.. Ik wil graag stappen vooruit, graag goed doen. Ben een enorme perfectionist..

Ja, ik weet wel waar dat vandaan komt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:23

Gizeppie: ok, dat is goed om mee te nemen, dan is dat voor jullie situatie waarschijnlijk niet de goede oplossing. Maar je gaf aan dat hij niet op de omgeving reageerde tot hij jouw spanning overnam, en ook dat hij schrikparcoursen goed kan doorstaan. Daar ging ik op af. Daar zit naar mijn idee ook wel een wat tegenstrijdig gevoel in: al hij daar namelijk wel veel steun in nodig heeft, dan neemt hij dus niet alleen jouw spanning over, maar brengt hij die zelf ook mee.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:26

Je hebt mijn opmerking niet helemaal goed begrepen denk ik. Ik had het niet over hoe veel of hoe weinig je nog aan je pony moet doen, rijtechnisch gezien. ik bedoel dat je er niet veel aan hoeft te doen als jij minder angstig bent, omdat je pony van nature wellicht geen leider is maar ook niet heel angstig. Je schrijft zelf dat hij jouw angst overneemt.

Als jouw perfectionisme voorschrijft dat jullie rijtechnisch (zichtbaar) vooruitgaan, dan zit dat het "lol met je knol" hebben in de weg. En om dat te kunnen hebben, hebben jullie vertrouwen in elkaar nodig; weten dat de ander betrouwbaar is. Dat is wat er er in diverse posts bedoeld wordt.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 23:42

ikke schreef:
Gizeppie schreef:
@Ikke,

Ja, ik weet wel waar dat vandaan komt.

Ja de lat te hoog :P

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:44

Voordeel van een te hoge lat met paardrijden is dat als je 'm maar hoog genoeg legt, je er onderdoor kunt ... :D

(In TREC doen ze dat zelfs letterlijk, met de laaghangende takken. Heeft een hoog lol met je knol gehalte trouwens, maar je moet er wel voor kunnen rijden.)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 23:53

Shadow0 schreef:
Gizeppie: ok, dat is goed om mee te nemen, dan is dat voor jullie situatie waarschijnlijk niet de goede oplossing. Maar je gaf aan dat hij niet op de omgeving reageerde tot hij jouw spanning overnam, en ook dat hij schrikparcoursen goed kan doorstaan. Daar ging ik op af. Daar zit naar mijn idee ook wel een wat tegenstrijdig gevoel in: al hij daar namelijk wel veel steun in nodig heeft, dan neemt hij dus niet alleen jouw spanning over, maar brengt hij die zelf ook mee.

Klopt, maar door hem dan gerust te stellen, wat ik normaal deed omdat ik zelf ontspannen was liet hij die spanning afglijden, omdat ik hem daar tijd voor gaf. Daarmee leert tie dat dingen niet per se eng hoeven te zijn. Daarom kan ik dus overal met hem wandelen, van de weg tot langs t dorp.. Maar dat kon eerst niet hoor.. Maar onder het zadel is t gewoon een ander verhaal, mede omdat ik dan onzekerder ben geworden, maar ook omdat hij dan ook onzeker is.. Wisselwerking.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 23:55

Maflinger_S schreef:
Voordeel van een te hoge lat met paardrijden is dat als je 'm maar hoog genoeg legt, je er onderdoor kunt ... :D

(In TREC doen ze dat zelfs letterlijk, met de laaghangende takken. Heeft een hoog lol met je knol gehalte trouwens, maar je moet er wel voor kunnen rijden.)

GENIAAAALL! Is ook zo!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:57

Een paard is jou spiegel.
Een paard voelt jou angst, dan wordt het paard vervelend of lopen te klieren.

Zodra je niet meer angstig bent dan is het paard ook niet meer vervelend of lopen te klieren.

Ben jij bang dat het paard gaat bokken om je er af zou vallen, dan is de kans groot dat het paard gaat bokken.

Het gedrag is jouw angst.

Ik ben zelf nooit angstig geweest dus ook niet onzeker. Ik heb wat zand gegeten, helemaal bont en blauw. gelukkig nooit iets gebroken. En gelijk weer op het paard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 08:54

Dat moet wel kunnen dan, dat gelijk er weer op. Wat nu als je er (zoals ik) zo hard af stuitert dat zelfs lopen niet meer lukt. En opstappen geen optie is. Of als je zo bang geworden bent dat opstappen simpelweg niet lukt omdat je bij de gedachte alleen al naar wordt in je lijf.

@ikke: ik heb de dame uit jouw linkje gisteravond een berichtje gestuurd ik ben heel benieuwd.

ts: ik herken dat stukje perfectionisme heel erg. Maar mijn val heeft er voor gezorgd dat ik dat los kan laten. Mijn wens is gewoon voor nu simpelweg een start maken met weer rijden. En uit vogelen of Hocus en ik wat rijden betreft ook maatjes kunnen worden.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:15

Gizeppie schreef:
@ Westernway,

Dit gaat toch niet over mij toch? Dat ik geen weet heb van leiderschap?

Nee ik denk dat jij het juist goed begrijpt want je voelt al aan waar het probleem zit.
Over de lat hoog leggen: een bekende natural horsemanship trainer zegt: aim for 1 % improvement per training.
Dus met andere woorden, leg de lat laag. Amders ga je hoge verwachtingen hebben en word je overhaast en teleurgesteld.

Qua grondwerk, kent hij het van richting veranderen op jouw lichaamstaal, Focus oefeningen,(los) volgen, zijwaarts op lichaamstaal etc al?
Misschien is het slim om alle oefeningen van t grondwerk te doorlopen. Dan leg je de lat voor jou even op de grond (qua rijden dan) en verstevig je die band met je paard, terwijl hij toch lichamelijk en geestelijk getraind word. Zoek enge dingen op aan de hand, leid hem er door heen met je oefeningen. Als je ziet dat hij relaxt is, of jij hem relaxt kunt krijgen (nog belangrijker) denk je misschien op een goede dag “ik ga erop” .

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:41

Gizeppie schreef:
Pallatin schreef:

Goed dat je iedere keer op schrijft hoe het ging, maar waarom moet je van jezelf dan een tip en een top hebben? Zou je ook gewoon op kunnen schrijven hoe het ging en wat je gedaan hebt (plus hoe je je voelt) en het daarbij laten?
Een tip (en een top) geeft namelijk mentaal een verplichting naar jezelf.
Natuurlijk, je wilt vooruit, maar als ik jouw verhaal zo lees ben jij niet iemand die tevreden is met stilstaan, met andere woorden: jij daagt jezelf toch wel uit om iedere keer een stap verder te zetten, daar is geen (extra) verplichting voor nodig.
Door alleen je verhaal te doen kom je hopelijk wat meer terecht in hoe het nu is, in plaats van hoe je het nu zou willen. Over een paar maanden kan je dan eens terug bladeren en ga je zien hoeveel je in de tussentijd mentaal vooruit bent gegaan.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:01

Je kunt wel lacherig doen over die hoge lat, maar feitelijk heb je er last van. Dus ga eens kijken wat je daaraan kan doen, want ik heb zo het idee dat die lat je vast niet alleen met paardrijden zal belemmeren en mijn ervaring is, is dat juist paardrijden zo kan helpen bij relativeren en die lat lager leggen of gewoon zelfs af en toe op de grond kunnen laten.

Waarom wil je paardrijden? Wil je lol met je knol, of wil je perfect rondrijden zodat iedereen die jou ziet denkt 'was ik ook maar zo'? Zelfs als dat tweede je doel is, kan ik je nu al vertellen dat zelfs als je perfect rond zou rijden mensen kritiek zullen blijven hebben. En voor jezelf is het sowieso al nooit goed genoeg. Da's toch hartstikke zonde?!
Paard is leuk dier, kost hoop geld en een hoop tijd en vervolgens eis je zoveel van jezelf dat het nooit goed is. Lol met je knol daarentegen is een prachtig doel en kun je hebben terwijl je er niet eens op zit.

Die laatste keer rijden die je omschrijft begrijp ik niet (meer). Waarom klim je erop als er al zoveel externe stressfactoren zijn? Dan weet je van te voren al dat je geen lol met de knol gaat hebben. Ja, als het goed gaat, kun je wellicht een doel voor jezelf hebben gehaald, want je hebt doorgezet. Nou, dat is me toch een mooi doel. Strak in de spieren van de stress, paard heeft het niet leuk gehad en het enige waardoor je een top hebt beleefd is 'maar ik ben niet afgestapt'.
Volgens mij wordt niemand daar gelukkig van, dus ik doe dat niet meer. Dan maar een watje omdat ik niet opstap, maar ook niet het risico op weer een slechte ervaring door valpartij of alle spanning in mijn lijf. Ik ga met Paard spelen, lach omdat er een blaadje op zijn hoofd waait, kriebel hem op zijn favoriete plekjes en zowel Paard als ik hebben een goede dag. Zo simpel is het eigenlijk..

En eerlijk gezegd begrijp ik je instructeur ook niet zo goed. Waarom je klant per se op laten stappen als er zoveel spanning is? Heeft jouw instructeur genoeg oog voor je spanning? Er doorheen moeten rijden klinkt heel leuk, maar jeetje, wat doe je jezelf en je paard aan? Het is een hobby, je doet het voor de leuk, maar je hebt tranen en stress.
Denk dat mijn instructeur me niet op zou laten stappen als het zo moest, eigenlijk weet ik dat wel zeker. Want zij heeft met stip op 1 staan dat het rijden voor het paard leuk moet zijn. En natuurlijk kun je werken aan spanning tijdens het rijden, maar dat begint met rust, in de eerste plaats dus om je heen. Van mijn part een uur stappen, mindfulnessoefeningen doen terwijl je erop zit. Niet koste wat kost doorrijden terwijl er zoveel afleiding om je heen is en stressfactoren zijn. Dan begin je al met 0-3 achterstand.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:18

SuperAssie schreef:
Heeft er iemand ervaring met een emdr therapie of hypnose in het zuiden van het land?
Mag ook over de grens richting België/Duitsland zijn.

Ik ben het serieus aan het overwegen, zeker na de reacties in dit topic.

Ik zou dan eerder kiezen voor een emdr behandeling bij een big geregistreerde psycholoog.
Hier in het zuiden zijn er genoeg psychologen die dit doen.. gewoon even googelen

En verder lekker afstappen oo buitenrit als jij gespannen wordt ondat je paard gespannen is... gewoon weer opstappen als het weer gaat. Wellicht ook les nemen zodat je leert dit beter opnte vangen... in valkenburg zit ook iemand die buitenrij les geeft

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:26

pompadour schreef:
Een paard is jou spiegel.
Een paard voelt jou angst, dan wordt het paard vervelend of lopen te klieren.

Zodra je niet meer angstig bent dan is het paard ook niet meer vervelend of lopen te klieren.

Ben jij bang dat het paard gaat bokken om je er af zou vallen, dan is de kans groot dat het paard gaat bokken.

Het gedrag is jouw angst.

Mwah, hier ben ik het niet helemaal mee eens.... een paard kan ook gespannen eaken zonder dat de ruiter dit is... het ene paard is rilleriger dan het andere paard. Mijn paard is het omgekeerde, je kunt stressen wat je wilt, hij reageert daar niet op...

En altijd maar overal direct terug opstappen is, vind ik, een beetje not done... als het paard echt die dag zeer rillerig is kun je beter even alle energie eruit longeren... je hebt nu eenmaal maar 1 lijf en van een paard kun je goed verkeerd terecht komen... er gebeuren niet voor niets de meest ernstige ongelukken in oa de paardensport... dus vooral niet te stoer willen doen

Ik ben zelf nooit angstig geweest dus ook niet onzeker. Ik heb wat zand gegeten, helemaal bont en blauw. gelukkig nooit iets gebroken. En gelijk weer op het paard.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:29

Wat mij toendertijd erg geholpen heeft is om een bodyprotector te gaan dragen... ik ben er toen ook 1 keer afgegooid, maar had door de protector nergens last van... als je dat weet word je vanzelf minder bang...
Je kunt dan denken:”ook al val al, dan kan dat weinig kwaad”

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:33

SuperAssie schreef:
Heeft er iemand ervaring met een emdr therapie of hypnose in het zuiden van het land?
Mag ook over de grens richting België/Duitsland zijn.

Ik ben het serieus aan het overwegen, zeker na de reacties in dit topic.

Kom dit topic net pas tegen en "moet" het nog even helemaal doorlezen maar vast even reactie n.a.v. het vorige bericht.
Hier kun je EMDR therapeuten vinden met BIG registratie en hier is BIG registratie niet verplicht, sta ik zelf ook bij :)

EMDR kan in sommige gevallen idd heel goed helpen bij angst met paardrijden. Met hypnose heb ik geen ervaring.