Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
GMekkes schreef:Leren trailerladen is relatief eenvoudig, maar dan moet je wel begrijpen hoe paarden leren en welke stappen je moet zetten inderdaad. Iedereen die met paarden omgaat zou eigenlijk kennis moeten hebben van de leerprincipes. Probleemgedrag ontstaat vaak doordat mensen onwetend zijn en daardoor fouten maken. Een paard heeft nooit, maar dan ook nooit schuld!
Ik las een reactie van iemand die schreef ze echt geen tijd heeft om al haar paarden te leren laden.
Wij besteden juist wel aandacht aan het leren laden van onze paarden en doordat we kennis hebben van de leerprincipes kost dit helemaal niet zoveel tijd en moeite. Met deze kennis kun je namelijk veel efficienter en effectiever trainen. Uiteindelijk zijn wij juist degene die tijd besparen denk ik omdat het stap voor stap oefenen trailerlaadproblemen voorkomt en onze paarden altijd en overal (zelfs in het donker toen de lamp het een keer begaf) direct de trailer inlopen.
Bovendien vind ik het ook wel zo fair richting het paard, het is immers maar zelden noodzakelijk om een paard zonder voorbereiding in een trailer te stoppen.
Handboek Trailerlaadtraining is geschreven door Patricia van Rooij, legt de leerprincipes uit en bevat een voorbeeld van een compleet stappenplan.
bruintje123 schreef:Maar ik ben dan wel weer benieuwd hoe vaak het aanduwen dan ook echt gebruikt is in een echt echt noodgeval zoals we moeten nu naar de kliniek anders is het te laat of ik ben er klaar mee na 20 minuten proberen en heb geen zin meer.
(of erger )
Ik heb de aanduw truuk enkele keren gezien en dat was enkel bij aankoop paard bij handelaren die nog geen 5 seconden tijd in hun paard stopte.
Gelukkig lopen alsnog de meeste paarden dan nog braaf de trailer op.
Maar helaas vaak al door het lompe gesleur van die zelfde lui stoten ze meteen even het hoofd en wordt er na vijf minuten wel aangeduwd.
danzzz schreef:Dwang komt voor in die situaties dat dingen wel moeten, maar het subject niet wil. En dat kan met alles zijn. Bijvoorbeeld een wormenkuur, zal je ook bij genoeg paarden toch een vorm van dwang moeten toepassen. Die dwang keuren we dan wel weer goed.
Of het voeten geven, doen sommige paarden ook niet graag, zal je ook een soort van dwang moeten toepassen.
Eigenlijk is alles wat we met paarden doen een gevolg van een soort van dwang, om de doodsimpele reden dat een paard echt jou niet komt halen om even leuk met elkaar dingen te gaan doen. Peerd heeft welliswaar een keuze, meewerken of niet en zolang die meewerkt zijn wij ook heel aardig. Als die niet meewerkt dan gaan wij dingen verzinnen om het dier toch mee te laten werken, ook een vorm van dwang.
Persoonlijk zie ik het meest in een dwangmiddel waarbij discussie uitgesloten is als ik uberhaupt een dwangmiddel nodig heb. Ik vind het lastig discussiëren met een die die mijn taal niet verstaat maar met een welgemikte tik mij het licht uit mijn ogen kan slaan, dus ik discussieer liever niet.
Victory-Boy schreef:Maar waarom bij "lastige" paarden of situaties niet proberen met een doek over het hoofd?
Ik snap dat het niet bij alle paarden zal helpen, maar bij veel toch wel. En daarna natuurlijk blijven oefenen, zodat het ooit ook zonder doek kan.
bruintje123 schreef:Eigenlijk begrijp ik de mod opmerking niet helemaal.
Mijn vraag is niet persoonlijk bedoeld maar echt oprecht.
Hoe vaak zal het aanduwen echt gebruikt worden voor noodgevallen en hoe vaak voor geen tijd genomen hebben voor het een paard te leren?
Voor noodgevallen maakt mij niet veel uit hoe een paard mee gaat als die maar mee gaat. En ik vermoed dat veel mensen er zo over denken.
ruitje schreef:Kijk, laten we eerlijk zijn, handje geven, met een longeerlijn. Dat zijn allemaal 'hulpstukjes' voor als een paard 'een beetje niet wil' . Heb je echt een paard in paniek of een hele dominante dan kom je niet in de buurt van de achterhand, slaan ze je het leven uit of klappen gewoon achterover zodra je druk op de longeerlijn zet.
Het lastigste is als eigenaren van dit soort paarden niet oefenen, en dan ineens voor iets medisch o.i.d. op de trailer moeten. Of als je er een heb die 3 jaar in de opfok/een natuurgebied heeft gelopen.
En dan kan iedereen prachtige tips hebben, maar ik vermoed dat die mensen dan nog niet het paard zijn tegengekomen wat er écht niet in wil en er op dat moment écht wel in moet.
Iedereen snapt dat oefenen beter is, maar soms kan je niet anders.
Wij hebben er wel eens 1 met een bobcat en daarvoor een hele grote strobaal er op gezet. Gewoon heel erg langzaam met de strobaal de ruimte afgezet, en lichte druk gegeven op de achterhand.
Is naar mijn idee niet anders dan een longeerlijn of een handje, behalve dan dat je de ruimte een stuk meer kunt opsluiten.
En nee, als je dit als eerste middel doet is er iets mis met je opvoeding, maar er zijn gewoon altijd situaties waarin je op dat moment een oplossing moet zoeken he
Zinzi_jewel schreef:Waarom wordt het dwang genoemd .
Je kan het ook druk noemen . En als je druk niet oke vindt moet je vanaf vandaag ook niet meer OP je paard gaan zitten .
Want elke oefening die je van je paard vraagt doe je met druk . Een druk die je paard begrijpt .
Dus als hij begrijpt dat je met druk voorwaarts / zijwaarts of achterwaarts moet .
Dan laad je hem met een klein beetje druk zo op de trailer . De 400 kg stro
En hoef je geen half uur staan te vechten . Met een touwtje , zweepje , longeerlijn of
Kom maar lieverd het is niet zo eng als lijkt ...
Sees schreef:Victory-Boy schreef:Maar waarom bij "lastige" paarden of situaties niet proberen met een doek over het hoofd?
Ik snap dat het niet bij alle paarden zal helpen, maar bij veel toch wel. En daarna natuurlijk blijven oefenen, zodat het ooit ook zonder doek kan.
Maar waarom niet EERST oefenen alvorens naar hulpmiddelen te grijpen?
tess_84 schreef:Zinzi_jewel schreef:Waarom wordt het dwang genoemd .
Je kan het ook druk noemen . En als je druk niet oke vindt moet je vanaf vandaag ook niet meer OP je paard gaan zitten .
Want elke oefening die je van je paard vraagt doe je met druk . Een druk die je paard begrijpt .
Dus als hij begrijpt dat je met druk voorwaarts / zijwaarts of achterwaarts moet .
Dan laad je hem met een klein beetje druk zo op de trailer . De 400 kg stro
En hoef je geen half uur staan te vechten . Met een touwtje , zweepje , longeerlijn of
Kom maar lieverd het is niet zo eng als lijkt ...
Zomaar even een vraagje, hoe krijg je je paard dan op verplaatsing weer op de trailer? Daar waar je misschien helemaal geen 400kg stro en heftruck ter beschikking hebt?![]()
Het is toch gewoon super praktisch als je een paard in je eentje kan laden? De mijne loopt er zo op, beetje wortels in haar voerbak, halstertouw over haar hals en ik kan de stang achter haar zo dicht doen...
Een paard heeft meestal een erg goede reden om een trailer niet in te willen. Het is laag, ze lopen een donker hol in én ze kunnen er niet zomaar weer uit! Allemaal zéér goede redenen waarom een paard "loopt te klieren". Maak het in de trailer dan leuker dan eruit. Echt niet zo moeilijk hoor... Maar zoals al eerder gezegd, zal je dit moeten oefenen en trainen. Waarom wordt het wel normaal gevonden te trainen voor een dressuur- of springwedstrijd, maar niet voor trailerladen? En als een paard dan z'n dressuurproef verknalt door de stress, wordt dit -terecht overigens- meestal niet erg gevonden, want "het paard moet het nog leren op verplaatsing", maar als een paard niet in één keer de trailer op loopt, zonder te oefenen, is het een lastig paard dat moeilijk loopt te doen. Mja...