'aanduwen' met heftruck

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: 'aanduwen' met heftruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:39

Ik heb geen heftruck ,maar zou het in geval van mijn paard best eens willen proberen.Ze heeft nog nooit niks mee gemaakt op de trailer is als jaarling gekochten met de vrachtwagen vervoerd wat goed is gegaan.Toch gaat ze als een idioot te keer omheiningen (alla Annemarie vanToorn) klimt ze in of springt er over ,longeerlijnen gaan we op hangen of zitten.Ik ben drie fluisteraars verder een boel geld kwijt,eentje was eerlijk no cure ,no pay.Nou dat is dus no pay geworden.
Dus ik zou die heftruck niet gek vinden,het enige rotte is je moet dan ook terug en als ze dan geen heftruck hebben sta je daar.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:46

Dwang komt voor in die situaties dat dingen wel moeten, maar het subject niet wil. En dat kan met alles zijn. Bijvoorbeeld een wormenkuur, zal je ook bij genoeg paarden toch een vorm van dwang moeten toepassen. Die dwang keuren we dan wel weer goed.

Of het voeten geven, doen sommige paarden ook niet graag, zal je ook een soort van dwang moeten toepassen.

Eigenlijk is alles wat we met paarden doen een gevolg van een soort van dwang, om de doodsimpele reden dat een paard echt jou niet komt halen om even leuk met elkaar dingen te gaan doen. Peerd heeft welliswaar een keuze, meewerken of niet en zolang die meewerkt zijn wij ook heel aardig. Als die niet meewerkt dan gaan wij dingen verzinnen om het dier toch mee te laten werken, ook een vorm van dwang.

Persoonlijk zie ik het meest in een dwangmiddel waarbij discussie uitgesloten is als ik uberhaupt een dwangmiddel nodig heb. Ik vind het lastig discussiëren met een die die mijn taal niet verstaat maar met een welgemikte tik mij het licht uit mijn ogen kan slaan, dus ik discussieer liever niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:32

Soms heb je inderdaad dwang en kom je er niet om heen. Staat er nu een paard op mijn voet die nog niet geleerd heeft om opzij te gaan gaat hij opzij goed of kwaadschiks. ;)
Toch leer ik ze dat liever eerder samen met opletten.

Zo heb ik een paard gehad dat blijkbaar altijd onder dwang de worm kuur kreeg.
Niet omdat hij dat eng vind maar echt echt vies. Hij is ook altijd enorm kieskeurig geweest in eten.
Zijn probleem was dus ook niet de tube maar echt de smaak.
Dan kun je daar je hele leven mee gaan vechten. Je kunt ook een beetje slim en ja ook gemeen, ik beken, zijn.
Die heeft maanden lang wekelijks een kuurtje appelmoes gehad.
Natuurlijk voelde hij zich wel gefopt na zijn vieze kuur maar ik deed of ik van niets wist en hij kreeg de appelmoes weer erna zonder problemen.

Natuurlijk zullen er echt paarden zijn die nooit te laden zijn.
Toch zullen de meeste wel hun probleem hebben.
De een doordat het te laag is. Vroeger nu niet vaak meer door te donker of te laag. Door het geluid.
Neem dat weg en het probleem is weg.

De keren dat ik de heftruck heb gezien was het geen noodgeval en ook niet rustig opsluiten.
Nee het was ook niet met 40 km per uur er in duwen. Maar stil gestaan heeft de heftruck ook niet.
En als ik hier dan lees het gaat om ongehoorzaamheid. Mwah. Dan denk ik terug aan toen.

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:55

die 5-jarige Johnson van mij is op het moment echt een dominante man }> ik ben radeloos!
Met oefenen loopt ie er zo op en zelfs uit zichzelf, maar afgelopen weekend met de zuid Hollands kampioenschappen gewoon 2 uur staan laden!! Niks hielp! Toen wilde ik wel even een heftruck lenen ;( Maar opeens na 2u uit het niets loopt ie in 1 keer door erop, alsof hij het opgegeven had.. Snap er niks van
Denk niet dat paarden ons willen plagen hiermee, maar denk wel dat die van mij dus echt zoiets had van vandaag ff niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:03

Waarom niet voor zorgen dat zijn idee wordt om de trailer in te gaan?

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:11

Hoe zorg je daar dan voor?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:35

GMekkes schreef:
Leren trailerladen is relatief eenvoudig, maar dan moet je wel begrijpen hoe paarden leren en welke stappen je moet zetten inderdaad. Iedereen die met paarden omgaat zou eigenlijk kennis moeten hebben van de leerprincipes. Probleemgedrag ontstaat vaak doordat mensen onwetend zijn en daardoor fouten maken. Een paard heeft nooit, maar dan ook nooit schuld!

Ik las een reactie van iemand die schreef ze echt geen tijd heeft om al haar paarden te leren laden.
Wij besteden juist wel aandacht aan het leren laden van onze paarden en doordat we kennis hebben van de leerprincipes kost dit helemaal niet zoveel tijd en moeite. Met deze kennis kun je namelijk veel efficienter en effectiever trainen. Uiteindelijk zijn wij juist degene die tijd besparen denk ik omdat het stap voor stap oefenen trailerlaadproblemen voorkomt en onze paarden altijd en overal (zelfs in het donker toen de lamp het een keer begaf) direct de trailer inlopen.
Bovendien vind ik het ook wel zo fair richting het paard, het is immers maar zelden noodzakelijk om een paard zonder voorbereiding in een trailer te stoppen.

Handboek Trailerlaadtraining is geschreven door Patricia van Rooij, legt de leerprincipes uit en bevat een voorbeeld van een compleet stappenplan.

_/-\o_

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:37

bruintje123 schreef:
Maar ik ben dan wel weer benieuwd hoe vaak het aanduwen dan ook echt gebruikt is in een echt echt noodgeval zoals we moeten nu naar de kliniek anders is het te laat of ik ben er klaar mee na 20 minuten proberen en heb geen zin meer.
(of erger )

Ik heb de aanduw truuk enkele keren gezien en dat was enkel bij aankoop paard bij handelaren die nog geen 5 seconden tijd in hun paard stopte.
Gelukkig lopen alsnog de meeste paarden dan nog braaf de trailer op.
Maar helaas vaak al door het lompe gesleur van die zelfde lui stoten ze meteen even het hoofd en wordt er na vijf minuten wel aangeduwd.

En inderdaad precies dit dus :j.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:44

danzzz schreef:
Dwang komt voor in die situaties dat dingen wel moeten, maar het subject niet wil. En dat kan met alles zijn. Bijvoorbeeld een wormenkuur, zal je ook bij genoeg paarden toch een vorm van dwang moeten toepassen. Die dwang keuren we dan wel weer goed.

Of het voeten geven, doen sommige paarden ook niet graag, zal je ook een soort van dwang moeten toepassen.

Eigenlijk is alles wat we met paarden doen een gevolg van een soort van dwang, om de doodsimpele reden dat een paard echt jou niet komt halen om even leuk met elkaar dingen te gaan doen. Peerd heeft welliswaar een keuze, meewerken of niet en zolang die meewerkt zijn wij ook heel aardig. Als die niet meewerkt dan gaan wij dingen verzinnen om het dier toch mee te laten werken, ook een vorm van dwang.

Persoonlijk zie ik het meest in een dwangmiddel waarbij discussie uitgesloten is als ik uberhaupt een dwangmiddel nodig heb. Ik vind het lastig discussiëren met een die die mijn taal niet verstaat maar met een welgemikte tik mij het licht uit mijn ogen kan slaan, dus ik discussieer liever niet.

Er is toch echt al door meerdere mensen, meerdere malen gezegd dat nood wetten breekt. Laten we die discussie dus alsjeblieft staken. Er zijn echter teveel mensen die ook naar dwangmiddelen grijpen als er geen nood aan de man is, simpelweg omdat ze het trailerladen nooit trainen.

Ook een wormenkuur of voeten optillen zul je moeten oefenen. Ik snap niet dat mensen dat niet begrijpen eerlijk gezegd. Je zult paarden hebben die zich het allemaal laten welgevallen maar die exemplaren die meer weerstand bieden zul je dus moeten trainen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-08-16 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic gedeelte verwijderd

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:50

Maar waarom bij "lastige" paarden of situaties niet proberen met een doek over het hoofd?
Ik snap dat het niet bij alle paarden zal helpen, maar bij veel toch wel. En daarna natuurlijk blijven oefenen, zodat het ooit ook zonder doek kan. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 16:28

Victory-Boy schreef:
Maar waarom bij "lastige" paarden of situaties niet proberen met een doek over het hoofd?
Ik snap dat het niet bij alle paarden zal helpen, maar bij veel toch wel. En daarna natuurlijk blijven oefenen, zodat het ooit ook zonder doek kan. :)

Maar waarom niet EERST oefenen alvorens naar hulpmiddelen te grijpen?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:30

bruintje123 schreef:
Eigenlijk begrijp ik de mod opmerking niet helemaal.

Mijn vraag is niet persoonlijk bedoeld maar echt oprecht.
Hoe vaak zal het aanduwen echt gebruikt worden voor noodgevallen en hoe vaak voor geen tijd genomen hebben voor het een paard te leren?

Voor noodgevallen maakt mij niet veel uit hoe een paard mee gaat als die maar mee gaat. En ik vermoed dat veel mensen er zo over denken.

Zal ik je dan maar een antwoord geven...
Het aan duwen is 1 keer nodig. Daarna heb je een mak paard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:34

Bijzonder. Netjes uitgedrukt.
Die paarden die toen erop zijn geduwd hebben wij op stal gewoon nog weer trailer mak moeten maken en dat ging zeker niet beter dan de zelf gefokte.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:53

Waarom wordt het dwang genoemd .
Je kan het ook druk noemen . En als je druk niet oke vindt moet je vanaf vandaag ook niet meer OP je paard gaan zitten .
Want elke oefening die je van je paard vraagt doe je met druk . Een druk die je paard begrijpt .
Dus als hij begrijpt dat je met druk voorwaarts / zijwaarts of achterwaarts moet .
Dan laad je hem met een klein beetje druk zo op de trailer . De 400 kg stro
En hoef je geen half uur staan te vechten . Met een touwtje , zweepje , longeerlijn of
Kom maar lieverd het is niet zo eng als lijkt ...

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:01

ruitje schreef:
Kijk, laten we eerlijk zijn, handje geven, met een longeerlijn. Dat zijn allemaal 'hulpstukjes' voor als een paard 'een beetje niet wil' . Heb je echt een paard in paniek of een hele dominante dan kom je niet in de buurt van de achterhand, slaan ze je het leven uit of klappen gewoon achterover zodra je druk op de longeerlijn zet.

Het lastigste is als eigenaren van dit soort paarden niet oefenen, en dan ineens voor iets medisch o.i.d. op de trailer moeten. Of als je er een heb die 3 jaar in de opfok/een natuurgebied heeft gelopen.

En dan kan iedereen prachtige tips hebben, maar ik vermoed dat die mensen dan nog niet het paard zijn tegengekomen wat er écht niet in wil en er op dat moment écht wel in moet.

Iedereen snapt dat oefenen beter is, maar soms kan je niet anders.

Wij hebben er wel eens 1 met een bobcat en daarvoor een hele grote strobaal er op gezet. Gewoon heel erg langzaam met de strobaal de ruimte afgezet, en lichte druk gegeven op de achterhand.

Is naar mijn idee niet anders dan een longeerlijn of een handje, behalve dan dat je de ruimte een stuk meer kunt opsluiten.

En nee, als je dit als eerste middel doet is er iets mis met je opvoeding, maar er zijn gewoon altijd situaties waarin je op dat moment een oplossing moet zoeken he :)

Ik had het zelfde gevoel bij het lezen van de eerder genoemde "tips"

Een paard wat zich achterover laat vallen ga je echt niet naast staan om een hand achter de kont te houden..
Tenzij je geen zin hebt om de volgende dag te werken natuurlijk :')

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 19:17

Zinzi_jewel schreef:
Je kan het ook druk noemen . En als je druk niet oke vindt moet je vanaf vandaag ook niet meer OP je paard gaan zitten .
Want elke oefening die je van je paard vraagt doe je met druk . Een druk die je paard begrijpt .
Dus als hij begrijpt dat je met druk voorwaarts / zijwaarts of achterwaarts moet .
En hoef je geen half uur staan te vechten . Met een touwtje , zweepje , longeerlijn of

Zomaar even een vraagje, hoe krijg je je paard dan op verplaatsing weer op de trailer? Daar waar je misschien helemaal geen 400kg stro en heftruck ter beschikking hebt? :)*
Het is toch gewoon super praktisch als je een paard in je eentje kan laden? De mijne loopt er zo op, beetje wortels in haar voerbak, halstertouw over haar hals en ik kan de stang achter haar zo dicht doen...
Een paard heeft meestal een erg goede reden om een trailer niet in te willen. Het is laag, ze lopen een donker hol in én ze kunnen er niet zomaar weer uit! Allemaal zéér goede redenen waarom een paard "loopt te klieren". Maak het in de trailer dan leuker dan eruit. Echt niet zo moeilijk hoor... Maar zoals al eerder gezegd, zal je dit moeten oefenen en trainen. Waarom wordt het wel normaal gevonden te trainen voor een dressuur- of springwedstrijd, maar niet voor trailerladen? En als een paard dan z'n dressuurproef verknalt door de stress, wordt dit -terecht overigens- meestal niet erg gevonden, want "het paard moet het nog leren op verplaatsing", maar als een paard niet in één keer de trailer op loopt, zonder te oefenen, is het een lastig paard dat moeilijk loopt te doen. Mja...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:47

Als je paard druk begrijp heb je inderdaad die strobaal niet meer nodig.
Dus ga er maar van uit dat bij die stro baal druk niet meer van toepassing is. Dwang wel.

Uiteraard is een longeerlijn ook een vorm van dwang maar nog wel een waar hij zijn mening overheen kan zetten.
Natuurlijk zijn we dan niet blij.
Maar als het zover komt heb je al heel wat stations gepasseerd.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:28

Sees schreef:
Victory-Boy schreef:

Maar waarom niet EERST oefenen alvorens naar hulpmiddelen te grijpen?

Uiteraard eerst oefenen, maar ik heb het dan ook over noodsituaties waarbij mensen kennelijk liever de heftruck gebruiken. :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:50

tess_84 schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Zomaar even een vraagje, hoe krijg je je paard dan op verplaatsing weer op de trailer? Daar waar je misschien helemaal geen 400kg stro en heftruck ter beschikking hebt? :)*
Het is toch gewoon super praktisch als je een paard in je eentje kan laden? De mijne loopt er zo op, beetje wortels in haar voerbak, halstertouw over haar hals en ik kan de stang achter haar zo dicht doen...
Een paard heeft meestal een erg goede reden om een trailer niet in te willen. Het is laag, ze lopen een donker hol in én ze kunnen er niet zomaar weer uit! Allemaal zéér goede redenen waarom een paard "loopt te klieren". Maak het in de trailer dan leuker dan eruit. Echt niet zo moeilijk hoor... Maar zoals al eerder gezegd, zal je dit moeten oefenen en trainen. Waarom wordt het wel normaal gevonden te trainen voor een dressuur- of springwedstrijd, maar niet voor trailerladen? En als een paard dan z'n dressuurproef verknalt door de stress, wordt dit -terecht overigens- meestal niet erg gevonden, want "het paard moet het nog leren op verplaatsing", maar als een paard niet in één keer de trailer op loopt, zonder te oefenen, is het een lastig paard dat moeilijk loopt te doen. Mja...

Als je paard MOET laden op een bepaald moment ga ik ervan uit dat het een belangrijk moment is als zijnde hij moet naar een kliniek bijvoorbeeld .
Ben je daar en hij mag weer naar huis en wil wederom niet laden . Dan sedeert de dierenarts hem wel en dan loopt ie wel mee ...

En voor de volgende keer zorg je dat je geoefend hebt. Zodat je niet voor een help hij laadt niet verrassing staat .

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:06

Als we nou eens de noodsituaties achterwegen laten ;). Er is nu al meerdere malen door meerdere posters gezegd dat nood wetten breekt. Iedereen is het er over eens dat als een paard met spoed naar de kliniek moet, je soms geen andere keuze hebt.

Maar het gaat om alle andere situaties; wedstrijden, op vakantie, buitenritje met een vriend(in). Dat zijn situaties waarvan ik vind dat je niet aan moet komen met een strobaal. Dan heb je imo gewoon gefaald in je training :o.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:34

Inderdaad Sees, dat bedoel ik dus... En ik blijf erbij dat het gewoon deel is van de basistraining, ik snap niet dat sommige mensen eerst een noodgeval meegemaakt moeten hebben, voor dat lampje gaat branden...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:39

Tess_84, nou precies dat dus. Ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat een paard de trailer op moest vanwege een wedstrijd of vakantie en dat men er dan achter kwam dat paard helemaal niet zo makkelijk de trailer op ging. Dan bleek dat ze het nog nooit geprobeerd hadden. Tja...

Ik vraag me wel af wat je doet met een strobaal als je paard gewoon geen stap wil zetten. Je mag 'm niet aanraken met de strobaal maar wat als alleen de 'gedachte' van een strobaal achter hem niet genoeg is? Hij alsnog weigert te bewegen of zich omdraait?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 16:47

Pfoeh, ik ben blij dat wij op dezelfde golflengte zitten wat dat betreft haha :D
Ik vond het al zo lastig dat ik altijd hulp moest vragen om de stang dicht te doen... Tot ik dacht, naja, het is een Haflinger, zou die niet blijven staan met wat omkoopworteltjes in de voerbak? En ja hoor! Heerlijk dat ik dan ook gewoon alleen op pad kan!

Begrijp ik ook niet goed, uiteindelijk moet er wel "echte" druk aan te pas komen als het paard echt niet wil (of durft)...
Ik had met mijn (ondertussen overleden) Haflo-Arabier ook laadproblemen. Ik heb dan drie keer onder begeleiding met haar geoefend, daarna alleen, en die liep er daarna gewoon zo aan een los touwtje op, geen stress, niks.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:29

Inderdaad , leuke uitstapjes voor de baas zijn geen reden om een paard te laden met meer druk ...
Dan moet je trainen ruim voor je weg wilt gaan

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:59

Zinzi_Jewel nou dat was eigenlijk alleen mijn punt :o. Een trailer in gaan is niet iets wat een paard 'zo maar' even doet. Hij moet 't echt willen doen voor jou. Daarom staat er ook zo vaak in advertenties dat een paard goed te laden is. Dat is niet voor niets, er zijn legio paarden die niet zo makkelijk de trailer op gaan.

Tess_84 ik denk er net zo over als jij hoor :j. Goed dat je destijds hulp hebt ingeschakeld.