Ik ben het beu, paard blijft maar wegrennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:59

Paard vertelt heel duidelijk dat het zo niet fijn is. Ze kan niet links kijken, niet rechts en haar hoofd niet vooruit doen. Misschien dat haar mond pijn doet op deze manier? Misschien vind ze een chambon veel fijner, omdat die niet in de mond trekt. Alleen als ze omhoog wil komen voelt ze druk, maar zodra ze ontspant is die druk gelijk weg.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:59

Wat vervelend maar ik denk dat het een goede keus is om er mee te stoppen.
Soms werkt het gewoon niet tussen paard en mens.
Verder weet ik niet wat voor betonnen paal het is maar kijk altijd goed uit met waar je een paard aan vast zet. Je ziet het toch best vaak dat paarden ergens aan vast gezet wordt dat toch niet stevig genoeg is. Paard verder toch niet gewond? Die zal ook wel geschrokken zijn toen de boel afbrak.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:02

Erg rot dat het zo afliep. Niet banketstaaf bedoeld, maar zo zijn sommige paarden nou eenmaal.

Goed van je dat je jezelf erop instelt alleen iets met haar te doen als ze komt, maar hierdoor hoef je je niet te laten tegen houden.
Mijn braafste paard heeft al drie keer een gloednieuwe horsebar gesloopt. Palen doormidden, uit elkaar getrokken en afgebroken zodat de paal niet meer uit de grond krijgen. Altijd vanuit het niets, en weet nog steeds niet waarom hij het ineens deed. Had hij ook nog nooit gedaan.
Maar ja, paarden slopen nou eenmaal en misschien schrok ze ergens van dat jij niet zag of niet hoorde, het blijft altijd lastig om zoiets te begrijpen.
Het gebeurd nou eenmaal wel eens.

Othilly

Re: Ik ben het beu, paard blijft maar wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:16

Paarden doe steigeren of wegrennen als je ze wilt pakken willen duidelijk een boodschap aan je kwijt!!
Vervelende situatie ts..laat de eigenaar er maar lekker mee aanklooien.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 17:25

Floortz schreef:
Paard vertelt heel duidelijk dat het zo niet fijn is. Ze kan niet links kijken, niet rechts en haar hoofd niet vooruit doen. Misschien dat haar mond pijn doet op deze manier? Misschien vind ze een chambon veel fijner, omdat die niet in de mond trekt.

Waar baseer je dit op?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:54

Ik denk dat floortz zich baseert op de tweede reeks foto's die niet van zijn.
Ik denk inderdaad ook meer richting en lichamelijke oorzaak of iets dat pijn berokkent aan het paard.
Dit is natuurlijk de eigenaar zijn of haar taak om dit te onderzoeken.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:57

@Lisavwijk: ik denk inderdaad dat de bewegingsvrijheid van het hoofd zeker een rol speelt in de reactie van het paard. Dat hoeft zeker niet de enige oorzaak te zijn, maar het zal wel mee spelen als oorzaak.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 17:59

sorry verkeerd begrepen :) Kunnen we dat dan ergens anders bespreken? Ik wil dit graag ontopic houden :)

Ik ga straks zo veel mogelijk op iedereen reageren, ben even aan het eten :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 22:29

De eigenaar heb ik direct ingelicht, die was totaal niet boos en was meer bezorgt of ik wat had, nee gelukkig niet..
Eigenaar heeft mij ook direct 'verboden' om nog wat met d'r te doen, ze veelste bang dat er met mij wat gebeurd en eerlijk gezegd heb ik ook niet zin in meer ongelukken. Dit hoofdstuk is voor nu afgesloten, ik ga lekker verder met mijn shetlander Gijs :)

NiG schreef:
Beste TS ik snap dat je er helemaal klaar mee bent, maar zou er een lichamelijke oorzaak achter kunnen zitten? misschien erg veel last van haar hormonen - of een hormoonproducerende eierstoktumor?
Misschien is het iets (voor de eigenaren) om haar eens na te laten kijken en dit evt. te laten testen.

In jouw situatie zou ik er ook mee kappen hoor.

Persoonlijk denk ik dat dit de grootste boosdoener is, ik heb het al aangekaart bij de eigenaar maar of ze er wat mee gaat doen is onduidelijk.
Ik kan het nog eens aankaarten.

Tigra_ schreef:
Wat vervelend maar ik denk dat het een goede keus is om er mee te stoppen.
Soms werkt het gewoon niet tussen paard en mens.
Verder weet ik niet wat voor betonnen paal het is maar kijk altijd goed uit met waar je een paard aan vast zet. Je ziet het toch best vaak dat paarden ergens aan vast gezet wordt dat toch niet stevig genoeg is. Paard verder toch niet gewond? Die zal ook wel geschrokken zijn toen de boel afbrak.

Tja, wat voor betonnen paal.. Geen idee, was naar mijn idee wel een stevige paal :)
Zover ik kon zien was ze niet gewond, maar ze was op dat moment zo heet dat ik haar direct het weiland heb ik gegooid. Ik was er ook helemaal van beduusd, dus heb haar niet heel goed na gekeken.. :o

Yacintha schreef:
Erg rot dat het zo afliep. Niet banketstaaf bedoeld, maar zo zijn sommige paarden nou eenmaal.

Goed van je dat je jezelf erop instelt alleen iets met haar te doen als ze komt, maar hierdoor hoef je je niet te laten tegen houden.
Mijn braafste paard heeft al drie keer een gloednieuwe horsebar gesloopt. Palen doormidden, uit elkaar getrokken en afgebroken zodat de paal niet meer uit de grond krijgen. Altijd vanuit het niets, en weet nog steeds niet waarom hij het ineens deed. Had hij ook nog nooit gedaan.
Maar ja, paarden slopen nou eenmaal en misschien schrok ze ergens van dat jij niet zag of niet hoorde, het blijft altijd lastig om zoiets te begrijpen.
Het gebeurd nou eenmaal wel eens.

Ben ik helemaal met je eens, maar ze is zo erg onvoorspelbaar en dat houd mij enorm tegen. Wat als ik erbij stond en een plank tegen mijn hoofd kreeg, zal niet willen hoe dat af gelopen zal hebben.
Maar nogmaals, ik ben het met je eens.

Nog even een mededeling aan iedereen, ontzettend bedankt voor de fijne manier van reageren! Ik vond ( weet niet of ik de enige ben ) dit topic lekker lopen zonder dat we elkaar afbranden, bedankt daarvoor :) Bewijst wel weer dat het ook kan zonder bekvechten :j

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 22:36

Vandaag voor de eerste keer op m'n nieuwe verzorgpaard.. Ging onwijs goed, ben echt verliefd !

Afbeelding

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:42

Top. Veel plezier!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 23:16

Fijn dat je een nieuw paardje hebt waar je gewoon mee aan de slag kunt gaan! Je hebt het lang genoeg geprobeerd, het is goed zo. Leuke fjord!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 23:30

Super om te horen! Veel plezier ermee, en hopelijk deze keer met een hoop minder stress :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 11:16

Dank jullie wel :D

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:19

Wat ontzettend naar dat het zo heeft moeten gaan. Ik herken dit probleem maar al t goed. :j Ik heb een tijd een heel eenkennige NRPS merrie gereden. Uit het land halen was echt een probleem. De wei is echt zeg maar echt haar 'ding'. :P Zoals op je filmpjes, ook rondjes om me heen rennen etc. Goed om te lezen dat je voor je eigen veiligheid en plezier hebt gekozen en je een leuk nieuw verzorgpaard hebt. Toch nog een paar van mijn tips, mocht het je nog een keer voorkomen:

- 'vakje' afzetten bij de uitgang van de wei, soort gangetje zeg maar.
- paard met halster in de wei laten
- niet recht benaderen maar zichzachend benaderen
- iets lekkers meenemen en in het 'vakje' leggen
- als je paard gaat rennen, hem/haar het 'vakje' in drijven, vakje dichtdoen en paard iets lekkers geven en met halsterttouw vastmaken

Ik heb op deze manier stug doorgezet en na 4 jaar kan ik haar probleemloos uit het weiland halen :')
Heel veel plezier met je nieuwe paardje. Ik hoop dat je deze tips nooit meer nodig zult hebben. :)

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:29

Zodra ze weg rent, haar veder opjagen! Een soort joine up, dan draai je eigelijk haar spelletje om, zei denkt lekker puh ik ga rennen zoals ik dat wil, zodra je haar gaat drijven drijfje haar & wie als eerst zijn voeten beweegt / laat bewegen is lager in rang, dus alsjij haar voeten beweegt ben jij leider. Na paar rondjes kan je je klein mogelijk maken en haar vragen of ze mee wil, komt ze naar je toe? Belonen (liefst met woordjes, en anders een snoepje) en het belangrijkst! Haar laten rusten!!! Niet meer aanraken of meenemen! Doe dit paar dagen of misschien paar x op een dag met lange pauzes, als ze naar je toe komt of niet meer weg rent kanje met haar een stukje gaan lopen of borstelen en daarna meteen weer terug zetten. Jaa dat word misschien een tijdje niet rijden maar geloofmij hoe meer geduld je hebt hoe sneller het lukt!

xwildhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:33

Daarnaast kan je trouwens ook horsemanship proberen, alsje wil dat ik he daar uitleg over geef (heb 3 cursussen gevolgt op de two lazy seven ranch) dan kanje een pb berichtje sturen

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:16

@xwildhorse
TS heeft inmiddels al een ander verzorgpaard. :)