Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:10

cobiie schreef:
Ook hier verbaasd over de hoeveelheid krachtvoer. Ik zou daar zeker wat van gaan schrappen.

Tevens kan ook ik Elise Buiten aanraden, een dame met lijm op haar kont maar die mijns inziens uitgebreider met het paard aan de gang gaat dan een Gert of Herman.


Hier kan ik mij helemaal bij aansluiten!!! Elise Buiten van Equi-Performance (Suelza op Bokt) is echt ontzettend goed met probleem paarden. Ik heb ook het een en ander te stellen gehad met mijn merrie na een blessure. Elise heeft haar weer helemaal op de rit gekregen en haar zelfs van probleem paard naar haar sport predicaat gereden. Steigeren heeft ze ook nooit meer gedaan. Elise heeft lijm aan haar kont en wordt niet warm of koud van een stevig potje Rodeo, en ze is heel erg eerlijk naar de paarden toe!

Heel veel succes met je merrie, ik hoop dat het allemaal weer goed komt. Ik snap je zorgen heel erg goed. Heel veel sterkte met je herstel.

P.s. mocht je meer info willen dan mag je me altijd pb-en.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:16

R12312 schreef:
DarkoFoitzik schreef:
ik dnek oprecht dat onderschat wordt wat voorn effect voer heeft. paarden zijn niet gemaakt om graan te eten noch suiker. heel veel klachten komen van verkeerd management. paarden in het wild lopen de hele dag en eten telkens schraal voer. wij hebben koeien weides en pompen ze vol hoogwaardig voer waar het die helemaal niet op ingericht is. krachtvoer geeft het dier explosieve energie die korstondig is. dus je krijgt paarden die exploderen en redelijk snel buiten adem zijn en moe, zweten, hijgen, etc.

en nee het paard zal niet direct een super schattig beest worden dat overall langsloopt en niks eng vind. maar dit is het begin. daarna kan er aan gewerkt worden door haar te leren haar lichaam correct te gebruiken. hiermee spieren op te bouwen en haar mental actief te houden.

Weet je wel hoeveel suiker er in gras zit :D :D


Nederlandse weides zijn ingezaaid voor koeien. Paarden moeten lang en stengellig graa hebben met hier en daar wat kruiden.

Wederom mismanagement

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:24

DarkoFoitzik schreef:
Nederlandse weides zijn ingezaaid voor koeien. Paarden moeten lang en stengellig graa hebben met hier en daar wat kruiden.

Wederom mismanagement

Hou toch aub op met dat paardnatuurlijk gelul. Leuk dat je je shet zo houd, een sportpaard heeft echt aanvulling nodig op zijn ruwvoer.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:39

Ik maak anders nergens uit op dat het paard van TS een "sportpaard" is. De meeste gezonde recreatiepaarden hebben helemaal gen extra krachtvoer nodig, en worden dan ook meestal half gek gevoerd met allerlei krachtvoertjes. Als je bang zou zijn voor tekorten kun je en simpel vitaminesupplement bij voeren.
Sowieso is de hoeveelheid die Ts momenteel aan haar paard voert wel enigszins een "overkill" aan krachtvoer.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:42

terpentijn schreef:
Ik maak anders nergens uit op dat het paard van TS een "sportpaard" is. De meeste gezonde recreatiepaarden hebben helemaal gen extra krachtvoer nodig, en worden dan ook meestal half gek gevoerd met allerlei krachtvoertjes. Als je bang zou zijn voor tekorten kun je en simpel vitaminesupplement bij voeren.
Sowieso is de hoeveelheid die Ts momenteel aan haar paard voert wel enigszins een "overkill" aan krachtvoer.

Het is teveel, maar heb je ook gelezen dat de da het heeft aanbevolen omdat het dier snel koliek krijgt en snel afvalt? Dat het dier nu net een beetje fatsoenlijk op gewicht is?

Met zulke medische geschiedenis moet niet iedereen maar bezig zijn met voer advies, laat dat aan deskundigen over en vooral niet aan de sekte paardnatuurlijk.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:56

Ik kan je niet adviseren over voer of training maar wil je wel eventjes een hart onder de riem steken. Andere eigenaren hadden het vast allang opgegeven. Chapeau dat je hulp zoekt voor je paard!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:08

Esaqar schreef:
Je zou haar ook kunnen laten dekken, je hoort het tegenwoordig telkens vaker dat sommige mensen niet goed kunnen omgaan met hengstigheid, eisprong etc. en dat dit na een veulen over gaat.

Jaah, ga fokken met een paard dat momenteel niet bereden kan worden door probleemgedrag waar de oorzaak niet van bekend is, strak plan.... :roll:

noekiee18
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:27

Heb je al eens een fysiotherapeut bij haar gehad voor haar rug?
Klinkt misschien wat vreemd maar ik weet uit eigen ervaring dat dit ook voor een heleboel problemen kan zorgen!
Die van mij kon ik ook opeens bijna niet meer rijden (rodeo) en had daarbij dezelfde soort streken.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:04

Het dieet is opgesteld nav de kolieken die het paard had. Persoonlijk vind ik dit dan nog steeds een raar dieet, maar dat terzijde. Ik meen te lezen dat enkele weken/maanden daarna bleek dat de koliek waarschijnlijk werd veroorzaakt door vlas eten en dat de steeds terugkerende koliek gelijk verleden tijd was sinds paard niet meer op vlas staat. Dus waarom paard op dit koliek dieet houden als de oorzaak waarschijnlijk in het vlas eten lag.

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:06

noekiee18 schreef:
Heb je al eens een fysiotherapeut bij haar gehad voor haar rug?
Klinkt misschien wat vreemd maar ik weet uit eigen ervaring dat dit ook voor een heleboel problemen kan zorgen!
Die van mij kon ik ook opeens bijna niet meer rijden (rodeo) en had daarbij dezelfde soort streken.

Als je gewoon leest zie je dat de fysio het paard laatste keer niet eens wilde behandelen, zo los was het paard.
Staat gewoon in de OP.

ariatje
Berichten: 546
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:15

baudyh schreef:
ariatje schreef:
Ik zou wat betreft het voer NIETS durven adviseren. Wie zijn wij als de dierenarts het naar aanleiding van koliek heeft opgesteld? TS zou slim zijn als ze dat aan de echte kenners overlaat.


Nou het is mijn werk.
En ik weet ook dat veel DA heel weinig van voer weten.


Misschien dat DA's niet in alle onzin trappen die de veevoeder industrie ons zo graag wijsmaakt.

Het spijt me, ik heb vele malen meer vertrouwen in een DA die weet wat de uitwerking op fysiologisch vlak is dan een " voedingsdeskundige " die toevallig ook voeding verkoopt. Sorry bedoel jou daar daar niet in persoon mee, ik ken je niet kan dus ook niet oordelen.

Maar kijk erns serieus naar het aanbod? 60 % is pure marketing onzin. Gaat helemaal nergens meer over. Leuk verzonnen namen die op het gemoed van de eigenaar inspelen. Laat me niet lachen.... Jammer dat men er massaal instinkt.

Ik draai al heel wat jaartjes mee, heb altijd gefokt én intensieve sport bedreven. Voeding is een essentieel onderdeel. Daar moet je niet lichtzinnig over denken. Het verteringsysteem is uitermate kwetsbaar. Paarden zijn door de evolutie verkeerd in elkaar gezet met als zwakke punt de spijsvertering.

Dat zwakke spijsverteringsysteem vertrouw ik toch het liefste aan een DA toe !

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:18

Raadpleeg jij voor ieder paard de DA voordat je er voer in durft te stoppen dan :?

TS heeft een probleem.
Dat probleem is groter geworden tijdens de blessure tijd.
Paard staat op rust EN krijgt veel voer.
Dan is het toch niet zo dom om simpel te beginnen met wat energie intake te reduceren?

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:21

Maar dat paard staat sinds september toch al niet meer op rust maar zit in een opbouwfase, ze mocht vanaf afgelopen december ook weer galopperen.

ariatje
Berichten: 546
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:23

Gillbo schreef:
Helemaal mee eens maar als je er maar energie in blijft proppen dan mag je van het dier niet verwachten dat het gaat gehoorzamen.
Opvoeding is belangrijk maar een paard straffen voor iets wat je zelf fout doet (teveel voer in dit geval) is niet eerlijk


Niet mee eens, ook een paard dat stuitert door teveel voeding is gewoon ongehoorzaam. Teveel energie heeft helemaal niets te maken met gehoorzaamheid. Zolang mensen dit onderscheid niet kunnen maken wordt het nooit wat. Gaan ze minder voeren en luistert het paard nog niet. Nou moe...?!

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:25

Ik denk toch aan een lichamelijk probleem ook. Ik zou er een goede gedragstherapeut bijzoeken. Zij zullen he hele verhaal precies willen uitvlooien en wellicht verbanden kunnen leggen. Ik vind haar veranderde gedrag in de wei bv al een teken dat er iets lichamelijk grondig mis kan zijn. Misschien dat als het hele verhaal geanalyseerd wordt door een deskundige dat dit je verder kan brengen. Een onderdeel daarvan zou hertraining kunnen zijn maar eerst moet de oorzaak opgespoord worden. Nu verder gaan rijden lijkt me weinig nut te hebben.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:26

Niet mee eens, als ze in hun hoofd gaan zitten omdat ze zich niet kunnen beheersen dan vraag je om problemen..

Het is alsof je een adhd kind een hoop snoep laat eten en dan vraagt atil te gaan zitten.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:51

Kelly_ann schreef:
Vijftien jaar geleden was het heel normaal dat een paard dat dagelijks een uur werkte tweemaal 1,5 kiloschep voer kreeg.

De inzichten zijn nu anders, maar komop zeg. Dat paard gaat echt niet stoppen met steigeren als je hem een hooirantsoen geeft.

15 jaar geleden hadden we ook wat andere paarden.

ariatje
Berichten: 546
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:53

Daar komt vakmanschap om de hoek kijken. Veel mensen weten niet meer hoe met energieke paarden om te gaan. Is het ineens een probleempaard, of verkeerde bloedlijn. Misschien wel ADHD.......

ariatje
Berichten: 546
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:55

nuscaniels schreef:
Kelly_ann schreef:
Vijftien jaar geleden was het heel normaal dat een paard dat dagelijks een uur werkte tweemaal 1,5 kiloschep voer kreeg.

De inzichten zijn nu anders, maar komop zeg. Dat paard gaat echt niet stoppen met steigeren als je hem een hooirantsoen geeft.

15 jaar geleden hadden we ook wat andere paarden.



Nee hoor heb nog steeds dezelfde paarden als 15 jaar geleden. }:0

Paarden zijn hetzelfde alleen nu kiezen ruiters bloedlijnen die ze niet kunnen handelen....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:01

mrie schreef:
Misschien tegen dat drukke in haar kop magnesium supplement proberen. Werkt binnen een dag dus je hoeft niet lang te proberen om te weten of het je helpt.

Goede tip. Niet alleen om haar rustiger in het hoofd te krijgen, maar magnesium helpt goed tegen verzuring in de spieren. En dat ontstaat makkelijk bij een paard dat van nature wat gespannen is. Het werkt dus twee kanten op.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:03

ariatje schreef:
Daar komt vakmanschap om de hoek kijken. Veel mensen weten niet meer hoe met energieke paarden om te gaan. Is het ineens een probleempaard, of verkeerde bloedlijn. Misschien wel ADHD.......


De meesten gaan remmen met energieke paarden, terwijl je juist gas moet geven en je been er aan moet houden :D

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:04

In iedergeval geen confidence eq proberen :+
Heb ooit zo'n proefzakje geprobeert.
Merrie werd er inderdaad heel 'confident' van in haar staakacties _O-

ariatje
Berichten: 546
Geregistreerd: 22-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:11

R12312 schreef:
ariatje schreef:
Daar komt vakmanschap om de hoek kijken. Veel mensen weten niet meer hoe met energieke paarden om te gaan. Is het ineens een probleempaard, of verkeerde bloedlijn. Misschien wel ADHD.......


De meesten gaan remmen met energieke paarden, terwijl je juist gas moet geven en je been er aan moet houden :D


Ho nou.....hoooooo nou !! Misschien maar minder voeren? }>

Wat er wordt vergeten dat energieke paarden ook meer energie verbruiken en dus verhoudingsgewijs méér gevoerd moeten krijgen... En nu begrijpt niemand er nog wat van.

Geven we magnesium, worden ze ook rustig van :z Maar niet aan het paard, maar aan de gestresste eigenaar.
Laatst bijgewerkt door ariatje op 02-02-16 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:12

R12312 schreef:
DarkoFoitzik schreef:
Nederlandse weides zijn ingezaaid voor koeien. Paarden moeten lang en stengellig graa hebben met hier en daar wat kruiden.

Wederom mismanagement

Hou toch aub op met dat paardnatuurlijk gelul. Leuk dat je je shet zo houd, een sportpaard heeft echt aanvulling nodig op zijn ruwvoer.

Tot en met de Z heeft een "standaard" paard weinig nodig hoor.
Soms wel een goede basis en/of vitamine brok, maar vaak niet.
Als blijkt dat een paard te weinig energie overhoudt kun je altijd nog bij voeren.

En dat over "15 jaar terug kreeg elk paar 3 kilo per dag" is ook niet standaard.
Mijn opa (nu 90) voerde alleen de drachtige merrie en opfokspul bij.
Andere paarden kregen niets, totdat bleek of ze het nodig hadden.

Ik ben absoluut niet een paardnatuurlijk trutje, maar als ik soms zie wat een standaard recreatie paardje bijgevoerd krijgt... is het niet raar dat ze aan de loop gaan.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:13

ariatje schreef:
Ho nou.....hoooooo nou !! Misschien maar minder voeren? }>

Wat er wordt vergeten dat energieke paarden ook meer energie verbruiken en dus verhoudingsgewijs méér gevoerd moeten krijgen... En nu begrijpt niemand er nog wat van. Geven we magnesium, worden ze ook rustig van :z


Ja jij maakt het wel erg moeilijk voor ze :D :+

Rijden met die knollen :D En voor dit probleem gedrag gewoon Gert erop zetten.

Ik heb hier ook zo heethoofd staan, nu die op leeftijd is rijd ik die regelmatig 2 keer per dag. 1 keer dressuurmatig en soms daarna 3 uur in het bos. Uitrazen :D