Paard is 'boven bang' ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 09:16

EdkingEnzo schreef:
Sizzle schreef:
Ik weet niet of je echt een tijd moet zetten.
Maar zodra je op een punt komt dat je niet meer voor je ontspanning naar stal gaat en je met tegenzin gaat dan moet je gewoon de knoop doorhakken.
Het kan net zo goed zijn dat hij bij een andere ruiter wel past.

Daar zit ik eigenlijk al een beetje in... ;(

:(:) ik ken het gevoel.
Zelf heb ik een bijrijder en met haar gaat het nu wel al bijna een jaar goed (met soms paar maanden tussenstop ivm osteopaat en zadelmaker aangezien hij bij elk klein beetje last weer terug valt)!
Nu moet ik het echt gaan doen, als het mij echt niet meer gaat lukken dan houdt het hier ook op. Dan heb ik 2 jaar geprobeerd en is het voor mij wel klaar denk ik..

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 09:18

EdkingEnzo schreef:
Bedankt voor je berichtje xyzutu2!
Hij krijgt op het moment (nu sinds 2/3 maand) lucerne, marstall force, en 1 a 2 handjes muesli. Ik wil er nog magnesiumpoeder bij gaan geven, en overstappen op de Cavalor Pianissimo.

Ik ga deze week zeker aan de slag met jullie tips! Ontzettend bedankt voor het meedenken allemaal! :)

Probeer ipv alleen Magnesium eens Primeval Stressless?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 09:25

Zulke paarden die ril zij op het lichaam zijn gewoon moeilijk omdat je een balans moet vinden tussen geduldig zijn maar ook op tijd streng zijn.
Bang zijn is geen drama maar dat mag niet tot gevaarlijk gedrag verworden daar moet je dan weer corrigeren.
Zo mag een paard onrustig worden en laten zien dat het onzeker is, maar het mag niet de leiding overnemen en gaan rennen. Op zo'n moment moet je zelfverzekerd kunnen optreden.
Als je daar geen ervaring mee hebt dan moet je echt intensieve begeleiding zoeken om dat te leren (streng maar rechtvaardig) want dat is een lange moeilijke weg.
Het is geen schande als je daar niet op zit te wachten. Er zijn andere ruiters die deze ervaring wel hebben en dan is dat voor alle partijen een goede oplossing.
Bij de juiste ruiter lijkt zo'n paard dan ineens heel makkelijk ook al is dat niet zo.

Sure_lee

Re: Paard is 'boven bang' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 09:29

Ik denk dat het geen makkelijke keuze is Floor. Maar als je zo'n lange weg niet ziet zitten dan zou ik de knoop nu gewoon doorhakken. Wel zo eerlijk tegenover jezelf en duque.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 11:38

Ja inderdaad.. Het is meer wat in mijn achterhoofd zit; ik was op zoek naar een braaf paard, waar ik zo op kan stappen en hup naar buiten. Doe ik mezelf hier een plezier mee? Nee..
Als dat niet zo was, dan wilde ik er best voor gaan! Maar ik ben zelf gewoon ook heel onzeker en wat angstig, dus kan ik hem die zekerheid en leiding geven? Nee, op dit moment niet..
Hoe erg ik het ook vind, en hoe erg ik er ook van baal. Het is echt een lief en mooi paard, maar ik weet nog niet zo goed of we wel bij elkaar passen..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 11:46

Ik ben een tijd geleden bij een klant geweest voor een nieuw zadel.
Beetje vergelijkbare situatie. Eigenlijk een heel lief paard dat bij een ervaren ruiter redelijk makkelijk was, maar met de eigenaar was het ril en vluchterig.
Ik heb haar geen zadel verkocht maar aangeraden om een paard ruil te overwegen ipv een zadel te kopen waar in de praktijk enkel de bijrijder op zit.
Kort daarna belde ze voor een nieuwe afspraak voor haar nieuwe paard :D

Ga gewoon zonder haast of jezelf vast te leggen rondkijken. Mocht je dan een ideaal paard tegenkomen dan is de keus makkelijker.
Kijk in iedergeval boven de 7 jaar. Dan zijn de meeste spatjes er wel uit. Met jonge paarden kun je altijd weer een verrassing krijgen.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 14:41

Ja inderdaad.. Wil geen jong paard meer, is iig verstandiger van niet.

Eerst ook maar is met mijn ouders over hebben. Ook al weet ik dat die 100% achter mij staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 15:20

EdkingEnzo schreef:
Babootje schreef:
Ik vraag het toch maar even voor de zekerheid: ik neem aan dat je je paard bij aankoop hebt laten keuren? Is er toen ook bloed afgenomen?

Hij is gekeurd en er is ook bloed afgenomen :)

Volgende vraag: heb je de DA ook opdracht gegeven het bloed te onderzoeken op kalmerende middelen? Zonder zo'n opdracht doet de DA daar namelijk niets mee en wordt het bloed alleen een poosje bewaard.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 18:35

Nee dat heb ik niet gedaan. Moet je dat standaard vragen dan? Of zouden jullie dat in deze situatie doen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 19:46

Ik zou niet testen in dit geval. Denk eerder dat het paard uit zijn comfort zone gehaald is en doordat het niet direct klikte doorgeslagen is naar zeer onzeker.
Maar je kunt het altijd vragen, kost niet zo veel.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 22:36

Nee ik geloof ze ook wel hoor.. Kan het me niet voorstellen, echt niet! Ik denk gewoon dat de juiste klik er niet is bij ons. Of zoiets...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 08:48

En dat is heel naar, maar niks om je voor te 'schamen'. Het is een dure, tijdrovende hobby waar enorm veel energie en liefde in gaat zitten! Soms werkt het gewoon niet en dan is het alleen maar eerlijk om daar voor uit te durven komen. Pijnlijk, maar voor jou en je paard soms beter om ermee te stoppen en beiden overnieuw te beginnen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:05

Wranglerbutt schreef:
Als een paard na maanden trainen of oefenen nog steeds bang is voor zoiets basaals als een deken, een zadel of en persoon op zijn rug, dan zit de 'worry' denk ik te diep om er op te vertrouwen dat het door 'veel doen' wel over zal gaan. Het lijkt mij raadzaam om op een methodische wijze te werk te gaan met desensibiliseren.

Als je $25 kunt missen, neem dan een maand online abonnement op Warwick Schiller Performance Horsemanship en begin met de videos 'Andalusian series groundwork'. Je zult vast veel herkenbare dingen tegenkomen!
Schillers uitgangspunt is dat een paard leert de ontspanning zelf op te zoeken, en dat iedereen kan leren hoe je dat een paard kunt bieden :)

Helemaal mee eens!!

Andylusiers hebben vaker dit gedrag is me opgevallen..Geen idee waar dat mee te maken heeft!
Zo belangrijk om een paard te kopen wat bij je past! Of waarvan je igg weet dat je t in huis hebt om t te verbeteren..desnoods met begeleiding.
Zware beslissingen..Veel Suc6 ts!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 09:44

EdkingEnzo schreef:
Nee dat heb ik niet gedaan. Moet je dat standaard vragen dan? Of zouden jullie dat in deze situatie doen?

Ik zou het dus wel vragen. De vorige eigenaren hadden blijkbaar het probleem niet (zeggen ze) en ook toen jij kwam rijden was hij braaf, anders had je hem niet gekocht. Het zal niet het eerste paard zijn dat onder invloed van pijnstillers of kalmeringsmiddelen wordt gekeurd en daar is nu juist zo'n bloedonderzoek voor.
Het laten onderzoeken zijn ook de kosten niet en dan weet je in ieder geval of het in het paard een probleem heeft of niet.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 11:33

DatBenIkNou schreef:
En dat is heel naar, maar niks om je voor te 'schamen'. Het is een dure, tijdrovende hobby waar enorm veel energie en liefde in gaat zitten! Soms werkt het gewoon niet en dan is het alleen maar eerlijk om daar voor uit te durven komen. Pijnlijk, maar voor jou en je paard soms beter om ermee te stoppen en beiden overnieuw te beginnen.

Ja en dat doe ik eigenlijk wel.. Het is niet zo maar even een fiets wat je koopt, en dan toch bedenkt, goh eigenlijk rijdt hij helemaal niet fijn. Ik wil toch maar een nieuwe.

Dus ja, ik schaam me er wel voor.. Maar moet ik dan maar tegen mijn wil en plezier in er mee door gaan ;( pfff ik vind t zo lastig!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:35

Niet doen, dan moet je er echt mee stoppen. Ik heb mijne nu 3 jaar, waarvan 2 jaar "onder het zadel" en ik heb er zelf misschien 50x opgezeten inmiddels ofzo? := En je wilt niet weten hoeveel geld en tijd daar al in zit. Maar ik heb wel echt een band met hem en inmiddels is hij eigenlijk ontzettend braaf te rijden, alleen ik heb de spanning nog en als mij het zelf niet gaat lukken die spanning nog los te laten dan moet ik er ook voor kiezen dat het genoeg is geweest :(:)
Dan ben ik er inmiddels nog wel een jaar en veel geld mee verder..

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:00

Je hoeft je echt niet te schamen meis! Ik vind het juist knap als je zelf inziet dat het gewoon niet werkt. Dat vind ik sterker dan hem maar houden omdat het zo'n schande/taboe is om een paard te verkopen. Dan is het juist eerlijk om een goed huis voor hem te vinden bij iemand die wel die klik met hem heeft. Dat is voor jullie beide denk ik de beste oplossing :j

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 15:09

Thanks jets <3

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 15:16

Meid, ik vind het ook super goed van je daarmee denk je juist aan het welzijn van je paard :)
Snap wel dat het lastig is heel veel sterkte

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 18:22

Ik heb het er met mijn ouders over gehad. Die staan achter mij gelukkig.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:27

Eens met Jets :j, maar ik ben ook wel benieuwd of er destijds rondom de verkoop aan jou verdovende middelen zijn gebruikt. Ik blijf het vreemd vinden dat de omslag zo groot lijkt /is.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 18:34

EdkingEnzo schreef:
Ik heb het er met mijn ouders over gehad. Die staan achter mij gelukkig.

Wat fijn Floor!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:07

Misschien heb je iets aan mijn ervaring.

Bijna 3 jaar geleden kocht ik mijn eerste paard. Ik ben ze gaan testen in een storm en heb haar nadien twee maand nog mogen rijden voor ik haar kocht. Ze was rustig en doodbraaf, wel veel te dik.
Ik heb haar laten afvallen en elke kilo die eraf ging kwam erbij in temperament... Ik was een bange ruiter dus geen match. Ik besloot haar in training te zetten bij iemand die al veel probleemgevallen had opgelost.
Geen succes, integendeel! Ik heb haar binnengebracht op trens en buitengehaald op grote shank (stang, reed toen western). Paard verhuisd naar een stal met veel weidegang, veel verschillende lesgevers gehad en met veel bloed, zweet en tranen ze terug op trens gekregen. Ze bleef echter onbetrouwbaar. In 1 moment kon ze een knop omdraaien en flippen... Enige waarbij ze braaf was waren bosritten, maar ik ben een bakruiter.

Na een jaar vol miserie de knop doorgehakt om haar te verkopen. Was een zware beslissing.
Een week later al was ze verkocht aan een wandelruiter. Hij heeft er veel plezier mee, doet er lange tochten mee waar ze beiden van genieten. Zelfs voor een hoger bod weigert hij haar te verkopen. Een echte match!
Zelf heel veel paarden gaan testen en uiteindelijk gevallen op mijn huidige merrie. Met haar heb ik stilaan vertrouwen teruggekregen. We hebben wel onze ups en downs, incl periode dat ik echt schrik van haar had, maar we hebben een sterke band en na elke down gaan we alleen maar sterker omhoog.
Na een jaar met veel tegenzin naar stal gaan, ga ik nu weer met plezier. Ik geniet weer van mijn paardje en het rijden :). De nieuwe baas en mijn vorig paard genieten ook van elkaar. Voor elke partij is de situatie verbeterd, iedereen blij! Had ik veel eerder moeten doen!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 08:50

Helemaal eens met bovenstaande reacties. Het getuigd juist van lef om de knoop door te hakken, in mijn ogen. Het is idd een beetje een 'taboe' om een dier weg te doen tegenwoordig, alsof je dan geen goede baas bent. Nonsens, natuurlijk is het 'geen fiets' zoals je schrijft, maar het is natuurlijk een illusie om te denken dat jij de enige bent die goed voor dit paard kan zorgen. Er loopt heus ergens een heel geschikt baasje voor hem rond, die beter bij hem past en óók ergens een paard wat beter bij jou past TS! Je doet dit voor je lol, het is je hobby hé?

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 09:19

Hilary schreef:
Eens met Jets :j, maar ik ben ook wel benieuwd of er destijds rondom de verkoop aan jou verdovende middelen zijn gebruikt. Ik blijf het vreemd vinden dat de omslag zo groot lijkt /is.

Mijn PRE kan extreem rennerig zijn en angstig aan de longe. (Hij is niet beleerd)

Op het moment dat hij zo doet, moet ik echt terug naar mijzelf. Hoe is mijn ademhaling? Hoe is mijn energie? Als ik daar bewust van ben dan is hij gelijk rustiger. Soms is mijn ademhaling net iets te hoog, dan gaat hij rennen. Neem ik de rust om mijn ademhaling rustiger te maken, dan draaft hij met zijn neusje aan de grond. De omslag is dan in 1 longeersessie zo groot. Geloof niet dat er verdoofd is. Dit is een combi van een onzeker paard en misschien wat onzekerheid bij de begeleider.

Mijn merrie (ook PRE) heb ik gekocht als super braaf paard. Na de derde keer rijden kon ik niks met haar. Maar eigenlijk was ik een beetje onzeker, angstig. Nieuw paard, helemaal alleen gereden.. Ook dit paard veranderd meteen als ik weet wat ik wil en geen diepliggende angst of onzekerheid heb.

Ik heb t topic globaal gelezen en las dat je je vorige paard verkocht hebt vanwege een val en angst.
Misschien dat dit er wel mee te maken heeft. Hij heeft misschien begeleiding nodig van iemand die niet onzeker is of toch iets van spanning bij zich draagt.

Er zit vast wel meer in dit paard dan in die van mij qua onzekerheid. Maar ik zeg dit om aan te geven hoe extreem gevoelig PRE's kunnen reageren op jouw energie.

Ik snap je twijfels en eventueel verkopen snap ik ook. Als ik het zo lees heb je onwijs je best gedaan voor hem.