xLes schreef:Daar moet ik je toch even uit een droom halen... Door medische redenen is mijn merrie vals geweest. Was een levensgevaarlijk beest geworden en kon letterlijk gewoon een knop omzetten. Ene moment stond ze te suffen, secondje later stond ze boven je hoofd te steigeren. Iemand met de nodige kennis bijgehaald, die had nog nooit zo'n reactie gezien. Met grondwerk geprobeerd maar werd enkel erger...
Goddank zijn we toen achter de reden gekomen en na operatie is ze weer een doodbraaf schatje. Maar hiervoor was het een levensgevaarlijk monster...
Ik was vroeger pro NH en grondwerk en heel de rataplan. Ondertussen toch van moeten terugkomen. Vaak met niet de simpelste paarden mogen werken en stemverheffing en handjes zwaaien is dan echt niet genoeg. En sorry, maar veiligheid komt bij mij nog altijd eerst... Zo zacht als kan en zo hard als nodig, als het nodig is
Bij mijn merrie moet ik gelukkig maar vies zien of ze dimt al, ze weet wat ze mag en niet. Voedselnijd had ze erg maar is met geduld en training in orde gekomen.
Oh, ik droom niet hoor 
Er zullen vast uitzonderingen zijn, waarbij de signalen misschien zo subtiel of snel zijn dat ze voor ons mensen niet waarneembaar zijn.
Ik ben ook niet zo'n zweverig typje die zich 'als een paard' gaat gedragen. Dat ben ik niet, en zal ik nooit zijn ook. Waar het mij om gaat is een goede basis, en net zoveel aandacht hebben voor je dier als jij verlangt dat hij voor jou heeft. Door je te verdiepen in hoe paarden op elkaar reageren, zie je veel meer signalen, en kan in mijn ogen heel veel nodeloos slaan/rukken/e.d. kan worden voorkomen.
Maar nogmaals, iedereen gaat op zijn eigen manier met zijn paarden om. Lekker blijven doen, en vooral ook genieten van elkaar, dat is voor mij nog steeds het belangrijkst.