gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 08:36

Als ikben bezig geweest met de haf aan de longe is die achteraf wel wat "tammer" om het zo even te zeggen.
Ik ben ook 6 weken weg geweest en kom terug met een nieuw paard wat idd net dat beetje meer aandacht krijgt. De haf is immers niet mijn paard, harley wel.
De bedoeling was ook een eigen paard zodat ik de haflinger gewoon weidepaard kan laten zijn zoals hij eigenlijk jarenlang altijd geweest is.
Het is ook niet zo dat de haflinger Harley wegjaagt omdat hij zelf aandacht wil, want hij loopt dan vaak ook achter harley aa ipv mijn aandacht op te eisen.

Ik heb toevallig een filmpje van de haflinger voor ik weg ben gegaan.

Gisteren wou ik het laten filmen maar mij vriend was druk bezig met een dikke boomwortel in een andere weide.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:24

MaricoGraphy schreef:
Als ikben bezig geweest met de haf aan de longe is die achteraf wel wat "tammer" om het zo even te zeggen.
Ik ben ook 6 weken weg geweest en kom terug met een nieuw paard wat idd net dat beetje meer aandacht krijgt. De haf is immers niet mijn paard, harley wel.
De bedoeling was ook een eigen paard zodat ik de haflinger gewoon weidepaard kan laten zijn zoals hij eigenlijk jarenlang altijd geweest is.
Het is ook niet zo dat de haflinger Harley wegjaagt omdat hij zelf aandacht wil, want hij loopt dan vaak ook achter harley aa ipv mijn aandacht op te eisen.

Ik heb toevallig een filmpje van de haflinger voor ik weg ben gegaan.

Gisteren wou ik het laten filmen maar mij vriend was druk bezig met een dikke boomwortel in een andere weide.

Nog even een inkijkje in de paardenwereld, een leider in een kudde loopt vaak niet voor op maar schuin er achter, dus de haf loopt schuin achter de jouwe. Iemand gaf je de optie om te observeren, ik heb je de tip gegeven om een goed boek over gedrag van paarden te lezen en nu laten castreren is al vaak voorbijgekomen.
Heel cru gezegd, als je niet het leiderschap weet te verkrijgen dan heb je straks een onhandelbare kudde waarbij jij zelfs gevaar loopt. Je hebt nog even de tijd want je eigen pony kun je pas over een dik jaar in gaan rijden dus zorg dat je er verstand van krijgt. Waarom?? Voor je eigen bestwil maar vooral voor het gevoel van de paarden, die hoeven zelf de boel niet uit te gaan vechten omdat jij met je halfslachtige gedrag elke keer de rangorde verstoord.

Art_Ificious

Re: gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 11:19

Schuin erachter? De haf loopt wel degelijk in hetzelfde spoor als harley, dus recht erachter.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:24

Meis sorry maar je hebt er echt geen verstand van hoe het werkt en je blijft maar aanmodderen.
Die haf is de baas en jij blijft maar lief en zachtaardig zonder duidelijk te zijn.
Stuur die haf weg, geen lekkere hapjes geen knuffels, eerst respect. Zo niet dan moet hij wegwezen. Zo duidelijk moet jij zijn anders kan je straks je eigen paard niet eens de wei uithalen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 11:31

Dus geen hapjes meer geven als ik de wei in kom? Ook geen snoepjes wanneer ik hem kan benaderen zonder dat hij naar me uithaalt of de oren plat legt?

Hem afleiden met lekkers ga ik sowieso niet meer doen, wil hij harley niet met me mee laten gaan en mij proberen te verjagen ? Nou dan pak ik gewoon de zweep en verjaag ik hem. En als hij terug komt kan hij een ferme tik verwachten.

Ik was eigenlijk altijd van het gedachte dat een paard slaan voor angst zorgt maar denk daar nu toch weer anders over.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:33

Nee je beloont hem om jou te komen bijten en te schoppen. Geen eten meer meenemen de wei in.
Geef maar een keer een flinke brul als hij te dicht op Harley blijft lopen en komt dreigen.

Nee een paard mept ook om de baas te kunnen zijn

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 11:41

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:46

hartstikke leuk maar ik denk dat je bij die haf met tutten niet ver komt.
Duidelijk zijn en aanpakken want hij walst letterlijk over je heen.

Duidelijk zijn jouw ruimte opeisen,hij mag daar niet komen als jij dat niet wil
En doet hij dat wel dan niet vriendelijk vragen maar duidelijk zijn: opdonderen.
Je hoeft hem niet in elkaar te meppen maar een luide stem, je groot maken met je houding, direct een stap in zijn richting: NU weg.
De beloning is dat hij gewoon aanwezig mag zijn in de wei met jou, dat is voldoende en geeft ook rust in de kudde

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:31

MaricoGraphy schreef:
Dus geen hapjes meer geven als ik de wei in kom? Ook geen snoepjes wanneer ik hem kan benaderen zonder dat hij naar me uithaalt of de oren plat legt?

Hem afleiden met lekkers ga ik sowieso niet meer doen, wil hij harley niet met me mee laten gaan en mij proberen te verjagen ? Nou dan pak ik gewoon de zweep en verjaag ik hem. En als hij terug komt kan hij een ferme tik verwachten.

Ik was eigenlijk altijd van het gedachte dat een paard slaan voor angst zorgt maar denk daar nu toch weer anders over.

Op het moment dat je een keer de weide ingaat zonder snoep zal hij je pakken. Heel eerlijk, je bent bezig om monsters te creeren op dit moment.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 14:45

Ik ga nogthans geregeld de wei in zonder snoepjes. Longeren gebruik ik ook geen snoepjes.

Maar mag ik de paarden dan wel nog hooi geven in de weide? Kan toch hetzelfde overkomen als afleiden met snoep?
Ik verspreid het hooi namelijk zodat ze ook al stappend kunnen eten ervan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:51

Noooooit afleiden met snoepjes. Snoepjes zijn als beloning (en dan zelfs liever niet eigenlijk, willen ze nog wel eens opdringerig van worden).
Eerlijk? Als die haflinger met zo'n attitude op je af komt stuur je m weg. Anders krijgt ie een knal. Never nooit toestaan.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:00

Je kan prima hooi voeren, maar eis van de paarden dat ze eraf blijven tot jij er klaar mee bent. Mag per hoopje, anders wordt het erg lastig in het begin om ze te laten wachten. Maar zorg dat ze niets uit je handen/kruiwagen pikken en dat ze niet al op het hooi duiken voordat jij klaar bent ermee en weer wegloopt bij dat hoopje.

Zorg dat dit een routine wordt, dat is wat duidelijkheid geeft en dat maakt dat ze over het algemeen genomen er erg makkelijk in mee gaan.

Uit de hand voeren zou ik voor nu gewoon even niet doen. Dat voer zo'n belangrijk beloningsmiddel is is meer een mensending als een paardending. Voedsel kan bij een heel aantal paarden goed helpen om ze te motiveren, maar het leren gebeurd door het loslaten. Dus als je de haf naar achteren stuurt bv is het beloon en leermoment het moment dat hij doet wat jij wil en dat jij dan de druk eraf haalt. Je blik van het afhaalt, van je drijvende houding weer teruggaat naar een ontspannen houding.
De rest wat je doet is hem motiveren om te doen wat je wil(strenge blik, gebaar dat hij weg moet wezen, evt ondersteuning met zweepje als dat nodig is). Dat stukje wil je uiteindelijk zo licht als mogelijk krijgen, een keer je wenkbrouw optillen naar de haf moet in de toekomst genoeg zijn om hem zich te laten bedenken. Net zoals die kuddeleider maar een blik hoeft te geven om een ander paard te laten wijken.

Dat krijg je zo licht door goed te timen met het loslaten van de druk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 15:16

MaricoGraphy schreef:
Ik ga nogthans geregeld de wei in zonder snoepjes. Longeren gebruik ik ook geen snoepjes.

Maar mag ik de paarden dan wel nog hooi geven in de weide? Kan toch hetzelfde overkomen als afleiden met snoep?

Hoe wilde je überhaupt snoepjes gebruiken bij het longeren? Nu maak je mij erg nieuwsgierig..

ik heb hooguit een paar snoepjes in mijn zak voor wanneer ik naast hem met grondwerk bezig ben en hij een paar keer een goede respons geeft op een voor hem lastig onderdeel. betekent dus dat ik wellicht al 25-30 dingen van hem gevraagd heb voordat hij 1x wat lekkers gehad heeft. daarna loop ik dan even rechtuit, voor ik weer verder ga.. echt even het 'lekkers' tijdens pauze moment. Hij loopt dan ook tijdens het werk absoluut niet te schooien en verwacht ook niets..

Na het werk krijgt hij, vooral als het inspannend was lekker een beetje slobber, maar niet op de wei en niet op de plaats waar hij gewerkt heeft. dat is zijn beloning, zodat het werken leuk blijft..

jippie, daar is dat rare wijf weer wat mij van de wei wil trekken, straks krijg ik ergens misschien wel wat lekkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:06

Je beloont met snoepjes. Met SNOEPJES! Jeetjemina jezus christus en alle andere heiligen op een stokje.

LES 1: NOOIT afleiden met snoepjes/voedsel of wat dan ook als je geen zeggenschap of leiderschap hebt. De ondergeschikte staat af aan de bovengeschikte en de leider.

Jij wil je pony pakken, de haf gaat dreigen -> jij gaat hem afleiden met snoep -> Haf denkt: AHA :)* , als ik dreig krijg ik lekkers... Dat proberen we nog een keer. AHA :)* yep, weer lekkers. DOE ZO VOORT!
Gevolg: hafje lief ziet je de weide in komen en heeft wel zin in een snack. Oortjes plat en dreigen -> Katsjing, snoepjestijd!

Etenstijd, en daar is snoepjesmeid met hooi. Even dreigen tot ze wat laat vallen -> AHA :)* gelukt! En ze loopt nog weg ook! (want jij gaat zonder iets te beseffen hoopje 2 maken)

At random op een mooie lentedag, jij komt op de weide, haf gaat dreigen omdat ie geen zin heeft in bezoek. Jij = stap opzij. AHA :)* zegt de haf, zij wijkt voor mij!
Jij wil hayley, haf komt dreigen -> ofwel krijgt hij snoep, ofwel ga je zonder hayley de weide uit, want hayley gaat lekker mee aan het rennen met de haf.
Jij legt een stapel hooi, hafje gaat eten, jij loopt langs, hij dreigt en jij maakt je omweg groter om geen trap te krijgen. Hafje vs TS 1-0

Zeg nou eens eerlijk TS, wie is er nu eigenlijk de slimste? En wie heeft er nu wie getraind met snoepjes?

Het is niet omdat het hafjes zijn, met slechts de capaciteit van een kleuter van 3 à 4 jaar oud en blond, dat ze ook dom zijn ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:21

MaricoGraphy schreef:
Ik accepteer echt wel hulp, maar de tips die gegeven worden zoals hem wegwuiven, of een zweep gebruiken hebben tot nu toe de situatie alleen verergerd. Naar de zweep Bokt hij ook, longeerzweep nog erger.

MIsschien ben ik er heel simpel in hoor, maar geef dat dier eens een hele flinke lel met die zweep ipv een snoepje om hem te paaien.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:31

In welk opzicht verergert het gedrag? Dat hij schopt naar de zweep betekend dat hij niet accepteert dat hij weggejaagd word. Hij is nu gewend dat hij altijd snoepjes krijgt bij jou, en dat hij altijd boos heeft mogen doen. Nu veranderd dat opeens, en wordt hij weggejaagd met een zweep. Dat hij er een bok naar geeft is niet iets ergs of raars. Hij moet gewoon leren dat als jij zegt 'weg' dan betekend dat ook weg. Geef hem een dikke tik. Niet alleen zwiepen. Als hij met zwiepen netjes weg gaat, prima, maar doet hij dat niet dan mag je hem best een tik geven. Maar wees ook met je eigen lichaamstaal duidelijk dat je 'weg' bedoeld. Dus geen gemengde signalen afgeven.

Het is niet zielig, het is voor je eigen veiligheid en hij moet respect voor jou en je persoonlijke ruimte hebben. Ook als er een ander paard bij jou is.
Paarden onderling schoppen en bijten ook. Zolang je eerlijk bent en het niet op verkeerde momenten doet, vind ik dat het kan.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 19:03

Varekaj schreef:
Je beloont met snoepjes. Met SNOEPJES! Jeetjemina jezus christus en alle andere heiligen op een stokje.
Var: let je een beetje op je kwetsend taalgebruik ?, volgens mij reed Jezus op een ezel en niet op een haf ;)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 19:05

Mijne werd ook dominanter van het weg jagen. Dan maar nog een lel. Dat gevecht moet je gewoon even winnen, anders wordt het levensgevaarlijk.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 19:35

In de kudde heb je moeite met paardengedrag te vertalen naar mensentaal. Dat is heel begrijpelijk en het is ook lastig. Alleen op het moment dat je veel en veel te lang twijfelt, of verkeerd interpreteert en daarmee verder gaat, gaat dus een situatie in een kudde uit de hand lopen, zoals nu.

Wat nu heel belangrijk is, om je te beseffen dat je paardentaal niet ineens kunt aanleren, je kunt niet ineens een knop omzetten en het wel kunnen begrijpen.
Jij hebt hier hulp bij nodig, geen vrijblijvende hulp van iemand die het wel leuk lijkt en in een pb een vrijblijvend aanbod doet, professionele hulp, die je inhuurt en waar he op kunt rekenen.
En dit zo snel mogelijk.

Wat er nu namelijk aan de hand was is dat jij lichaamstaal van paarden verkeert interpreteerde en daardoor jezelf naar de laagste positie in de kudde hebt gebracht, onbewust.
Zoals ik al zei, dat kan gebeuren, paardentaal is ook moeilijk.

Jouw valkuil nu gaat zijn dat als je ineens met een zweep in de wei jouw ruimte, en uiteindelijk de leiderschap gaat opeisen, zonder dat je paardentaal goed kunt interpreteren, je van de wal de sloot in gaat.
Niet elke stap in jouw richting gaat namelijk een verkeerde stap zijn, en als je ze allemaal wel als zodanig gaat behandelen, ga je dus ook een probleem krijgen.
Daarnaast, een paard kan dondersgoed door een masker heenkijken, en zal dus als jij je eventuele onzekerheid gaat 'overschreeuwen' met een zweep, nog steeds snappen dat jij onzeker bent.
Dit omdat wij mensen onbewust met onze lichaamstaal heel goed onze echte gevoelens laten zien.

Dus op het moment dat jij nu de strijd aan zou gaan, met verkeerde lichaamstaal van jezelf, en zonder de lichaamstaal en signalen van een paard te begrijpen, maar met zweep, kan dat ook enorm uit de hand lopen. Het paard zou kunnen zien dat jij probeert de leiding op je te nemen maar dat je bluft, en dit af willen straffen zoals hij dat zal doen als jouw tweejarige het probeert.

Professionele hulp dus, zo snel mogelijk, voor jezelf, voor je kudde,en voor je tweejarige die elke dag dit gedrag ziet en ervan leert.
Je wil het beste voor je paarden, je probeert te leren, en dat is absoluut goed, maar je zult toch echt moeten leren een besluit te maken en ervoor te gaan, en dat ook aan alle kanten uit te stralen.
Dat kun je leren, maar dan moet je daar wel open voor staan, en erzelf hard voor werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:02

Peetstap schreef:
Varekaj schreef:
Var: let je een beetje op je kwetsend taalgebruik ?, volgens mij reed Jezus op een ezel en niet op een haf ;)

Ik had 'm eerst niet door en vroeg me oprecht af wat nou kwetsend was en waar ik het woord ezel had vermeld :+
Dan kan je ook zeggen dat ik kwetsend ben omdat ze met de kippen op stok zitten :P

*sorry voor het offtopic lolletje van de dag*

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:15

Misschien dat dit voor gelovigen gewoon niet fijn is?

TS: Als ik dit zo lees heb je nog veel, heel veel te leren. Ipv gewoon wat te doen, wat uit te proberen moet je paarden gaan leren begrijpen. Kuddegedrag, leerprincipes... Als jij nog niet eens snapt hoe een paard leert hoe moet een paard dan ooit iets kúnnen leren wat jij voor ogen hebt? Afleiden met snoep werkt misschien voor de tijd dat het paard aan het eten is, dus hooguit 2 minuten ? Verder ben je gewoonweg het gedrag aan het belonen. Je beloond het ongewenste gedrag, ofwel jij hebt de haflinger geleerd of in ieder geval gemotiveerd het gedrag te vertonen dat hij doet. Bedenk: De haflinger doet NIKS VERKEERD. Die heeft hele goede redenen om zich zo te gedragen. Je hebt hier hulp nodig, zeker nu jij ook nog een jonge hengst hebt. Neem privéles in grondwerk, maar ga ook goede boeken lezen (over paardengedrag, over hoe dieren leren), bekijk documentaires over paarden, ga naar lezingen, laat je bijscholen.... Want anders blijf je tegen problemen aanlopen, want er zullen telkens weer nieuwe problemen komen, zolang jij paarden niet begrijpt. Sommige mensen hebben het van nature al, dat ze weten hoe ze moeten handelen, dat ze begrijpen wat en waarom een paard iets doet en het geeft echt niks als je dat niet hebt maar dan moet je er wel wat voor doen om het te krijgen. Sorry als het hard overkomt, maar op deze manier geloof ik er niet in dat het goed gaat komen, en is voor jouw ook allerminst plezierig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:29

Ik gok dat de belediging er eerder in zit dat ik de haf als paard van christus heb benoemd, terwijl jezus dus op een ezel reed -> hafjes zijn geen ezels. En niet zozeer op de rest.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:48

Ik ga hierin mee met Saskiakefie, ik denk dat je basis van conditionering (belonen/ bestraffen/ koppelen van prikkel aan gedrag) nog niet helemaal in de vingers hebt terwijl dit volgens mij wel echt DE basis is van opvoeding. Als je daar interesse in hebt kun je me graag even een PBtje sturen, ik heb nog een documentje liggen dat daar wat meer uitleg overgeeft en dat misschien wat praktische tips bevat:)

Ook met betrekking tot kuddegedrag lijkt het me verstandig om eens goed te gaan kijken waarom de haflinger dit gedrag vertoond. je zou ermee kunnen beginnen, buiten de weide te gaan zitten en gewoon eens te gaan kijken naar de onderlinge verhouding: welk paard mag als eerste drinken/ welk paard duwt welk paard aan de kant/ dreigt er een paard naar andere paarden/ etc etc etc. Daar kun je al veel informatie vandaan halen. Vaak gaat het hierom: wie kan de ander laten bewegen. Het is een spel van wijken voor druk, en druk kan al een oor zijn dat draait, maar kan gaan tot en met slaan en bijten.

Een langs gaan bij iemand die hier verstand van heeft kan heel zinvol zijn, dat hoeft dan niet direct les te zijn, maar misschien wel iemand met veel verstand van paarden.

succes:)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 08:53

elenaMM77 schreef:
MaricoGraphy schreef:

Hoe wilde je überhaupt snoepjes gebruiken bij het longeren? Nu maak je mij erg nieuwsgierig..

ik heb hooguit een paar snoepjes in mijn zak voor wanneer ik naast hem met grondwerk bezig ben en hij een paar keer een goede respons geeft op een voor hem lastig onderdeel. betekent dus dat ik wellicht al 25-30 dingen van hem gevraagd heb voordat hij 1x wat lekkers gehad heeft. daarna loop ik dan even rechtuit, voor ik weer verder ga.. echt even het 'lekkers' tijdens pauze moment. Hij loopt dan ook tijdens het werk absoluut niet te schooien en verwacht ook niets..

Na het werk krijgt hij, vooral als het inspannend was lekker een beetje slobber, maar niet op de wei en niet op de plaats waar hij gewerkt heeft. dat is zijn beloning, zodat het werken leuk blijft..

jippie, daar is dat rare wijf weer wat mij van de wei wil trekken, straks krijg ik ergens misschien wel wat lekkers.

Belonen tijdens longeren doe ik als de haf een oefening netjes uitgevoerd heeft, dan laat ik hem stilstaan en geef ik een snoepje.

saskiakefie schreef:
Misschien dat dit voor gelovigen gewoon niet fijn is?

TS: Als ik dit zo lees heb je nog veel, heel veel te leren. Ipv gewoon wat te doen, wat uit te proberen moet je paarden gaan leren begrijpen. Kuddegedrag, leerprincipes... Als jij nog niet eens snapt hoe een paard leert hoe moet een paard dan ooit iets kúnnen leren wat jij voor ogen hebt? Afleiden met snoep werkt misschien voor de tijd dat het paard aan het eten is, dus hooguit 2 minuten ? Verder ben je gewoonweg het gedrag aan het belonen. Je beloond het ongewenste gedrag, ofwel jij hebt de haflinger geleerd of in ieder geval gemotiveerd het gedrag te vertonen dat hij doet. Bedenk: De haflinger doet NIKS VERKEERD. Die heeft hele goede redenen om zich zo te gedragen. Je hebt hier hulp nodig, zeker nu jij ook nog een jonge hengst hebt. Neem privéles in grondwerk, maar ga ook goede boeken lezen (over paardengedrag, over hoe dieren leren), bekijk documentaires over paarden, ga naar lezingen, laat je bijscholen.... Want anders blijf je tegen problemen aanlopen, want er zullen telkens weer nieuwe problemen komen, zolang jij paarden niet begrijpt. Sommige mensen hebben het van nature al, dat ze weten hoe ze moeten handelen, dat ze begrijpen wat en waarom een paard iets doet en het geeft echt niks als je dat niet hebt maar dan moet je er wel wat voor doen om het te krijgen. Sorry als het hard overkomt, maar op deze manier geloof ik er niet in dat het goed gaat komen, en is voor jouw ook allerminst plezierig.

dit vind ik anders niet hard aankomen tov eerdere reacties die ik heb gehad.
helaas werk ik fulltime 38u per week en kan dus niet zomaar lezingen of cursussen bijwonen, heb naast paarden en werk ook nog een huishouden en een hond om voor te zorgen. Ok vriendlief kan me helpen maar werkt ook 42u per week.

_black_rose_ schreef:
Ik ga hierin mee met Saskiakefie, ik denk dat je basis van conditionering (belonen/ bestraffen/ koppelen van prikkel aan gedrag) nog niet helemaal in de vingers hebt terwijl dit volgens mij wel echt DE basis is van opvoeding. Als je daar interesse in hebt kun je me graag even een PBtje sturen, ik heb nog een documentje liggen dat daar wat meer uitleg overgeeft en dat misschien wat praktische tips bevat:)

Ook met betrekking tot kuddegedrag lijkt het me verstandig om eens goed te gaan kijken waarom de haflinger dit gedrag vertoond. je zou ermee kunnen beginnen, buiten de weide te gaan zitten en gewoon eens te gaan kijken naar de onderlinge verhouding: welk paard mag als eerste drinken/ welk paard duwt welk paard aan de kant/ dreigt er een paard naar andere paarden/ etc etc etc. Daar kun je al veel informatie vandaan halen. Vaak gaat het hierom: wie kan de ander laten bewegen. Het is een spel van wijken voor druk, en druk kan al een oor zijn dat draait, maar kan gaan tot en met slaan en bijten.

Een langs gaan bij iemand die hier verstand van heeft kan heel zinvol zijn, dat hoeft dan niet direct les te zijn, maar misschien wel iemand met veel verstand van paarden.

succes:)

Heb ze al geregeld bekeken hoe ze met elkaar omgaan. De kudde bestaat maar uit 3 paarden.
Vaak is het wel zo dat als Harley gaat drinken de haflinger vlak erna ook gaat drinken maar Harley niet wegjaagt van de drinkbak. Harley stapt wel opzij voor de fjord en deze dreigt ook gregeld naar Harley maar de haflinger niet.
Harley en de haflinger staan wel vaak zij aan zij te eten terwijl de fjord zich afzijdig houdt. Vroeger aten de fjord en de haflinger zij aan zij. Dit is dus wel veranderd.
Harley wordt gecastreerd want ik heb al naar de DA een sms gestuurd, ik hoop ook dat het bijten in de benen en manen van de haflinger ook gaat stoppen. Want dit doet hij ook als ik niet in de wei ben. Ook bespringt hij de haflinger en deze laat dqt gewoon toe.

In alles blijft de fjord zich wel min of meer afzijdig te houden, komt dit misschie ook door zijn ouderdom? Hij is tussen 35 en 40 jaar en toont al wat kwaaltjes zoals stramme spieren, hanglip, bruine tanden waar ik de DA ook naar ga laten kijken en ik vermoed dat hij ook moeilijk voedingsstoffen opneemt. Een snoepje aannemen gaat ook moeilijker dan voorheen, de snoepjes vallen steeds van mijn hand af als hij ze probeert te pakken met zijn lippen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 09:35

Sorry maar ik vind het gewoon lachwekkend worden. Serieus je paard stilzetten om snoep te geven.
Ga alsjeblieft les nemen wat je doet maar wat en je kan echt geen paard opvoeden zo

Whaha moeite met voedingstoffen opnemen en een snoepje uit de mond laten vallen zijn 2 totaal verschillende dingen
Je fjord heeft waarschijnlijk geen/ minder tanden meer door zijn leeftijd, is hij al een nagekeken door een tandarts?

Echt ga er alsjeblieft iemand bijhalen die er verstand van heeft of ga geen jong paard opvoeden
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 21-03-15 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt