Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
MaricoGraphy schreef:Als ikben bezig geweest met de haf aan de longe is die achteraf wel wat "tammer" om het zo even te zeggen.
Ik ben ook 6 weken weg geweest en kom terug met een nieuw paard wat idd net dat beetje meer aandacht krijgt. De haf is immers niet mijn paard, harley wel.
De bedoeling was ook een eigen paard zodat ik de haflinger gewoon weidepaard kan laten zijn zoals hij eigenlijk jarenlang altijd geweest is.
Het is ook niet zo dat de haflinger Harley wegjaagt omdat hij zelf aandacht wil, want hij loopt dan vaak ook achter harley aa ipv mijn aandacht op te eisen.
Ik heb toevallig een filmpje van de haflinger voor ik weg ben gegaan.
Gisteren wou ik het laten filmen maar mij vriend was druk bezig met een dikke boomwortel in een andere weide.
MaricoGraphy schreef:Dus geen hapjes meer geven als ik de wei in kom? Ook geen snoepjes wanneer ik hem kan benaderen zonder dat hij naar me uithaalt of de oren plat legt?
Hem afleiden met lekkers ga ik sowieso niet meer doen, wil hij harley niet met me mee laten gaan en mij proberen te verjagen ? Nou dan pak ik gewoon de zweep en verjaag ik hem. En als hij terug komt kan hij een ferme tik verwachten.
Ik was eigenlijk altijd van het gedachte dat een paard slaan voor angst zorgt maar denk daar nu toch weer anders over.
MaricoGraphy schreef:Ik ga nogthans geregeld de wei in zonder snoepjes. Longeren gebruik ik ook geen snoepjes.
Maar mag ik de paarden dan wel nog hooi geven in de weide? Kan toch hetzelfde overkomen als afleiden met snoep?
Ik verspreid het hooi namelijk zodat ze ook al stappend kunnen eten ervan.
, als ik dreig krijg ik lekkers... Dat proberen we nog een keer. AHA
yep, weer lekkers. DOE ZO VOORT!
gelukt! En ze loopt nog weg ook! (want jij gaat zonder iets te beseffen hoopje 2 maken)
zegt de haf, zij wijkt voor mij!
MaricoGraphy schreef:Ik accepteer echt wel hulp, maar de tips die gegeven worden zoals hem wegwuiven, of een zweep gebruiken hebben tot nu toe de situatie alleen verergerd. Naar de zweep Bokt hij ook, longeerzweep nog erger.
Peetstap schreef:Varekaj schreef:Var: let je een beetje op je kwetsend taalgebruik ?, volgens mij reed Jezus op een ezel en niet op een hafJe beloont met snoepjes. Met SNOEPJES! Jeetjemina jezus christus en alle andere heiligen op een stokje.
elenaMM77 schreef:MaricoGraphy schreef:Ik ga nogthans geregeld de wei in zonder snoepjes. Longeren gebruik ik ook geen snoepjes.
Maar mag ik de paarden dan wel nog hooi geven in de weide? Kan toch hetzelfde overkomen als afleiden met snoep?
Ik verspreid het hooi namelijk zodat ze ook al stappend kunnen eten ervan.
Hoe wilde je überhaupt snoepjes gebruiken bij het longeren? Nu maak je mij erg nieuwsgierig..
ik heb hooguit een paar snoepjes in mijn zak voor wanneer ik naast hem met grondwerk bezig ben en hij een paar keer een goede respons geeft op een voor hem lastig onderdeel. betekent dus dat ik wellicht al 25-30 dingen van hem gevraagd heb voordat hij 1x wat lekkers gehad heeft. daarna loop ik dan even rechtuit, voor ik weer verder ga.. echt even het 'lekkers' tijdens pauze moment. Hij loopt dan ook tijdens het werk absoluut niet te schooien en verwacht ook niets..
Na het werk krijgt hij, vooral als het inspannend was lekker een beetje slobber, maar niet op de wei en niet op de plaats waar hij gewerkt heeft. dat is zijn beloning, zodat het werken leuk blijft..
jippie, daar is dat rare wijf weer wat mij van de wei wil trekken, straks krijg ik ergens misschien wel wat lekkers.
saskiakefie schreef:Misschien dat dit voor gelovigen gewoon niet fijn is?
TS: Als ik dit zo lees heb je nog veel, heel veel te leren. Ipv gewoon wat te doen, wat uit te proberen moet je paarden gaan leren begrijpen. Kuddegedrag, leerprincipes... Als jij nog niet eens snapt hoe een paard leert hoe moet een paard dan ooit iets kúnnen leren wat jij voor ogen hebt? Afleiden met snoep werkt misschien voor de tijd dat het paard aan het eten is, dus hooguit 2 minuten ? Verder ben je gewoonweg het gedrag aan het belonen. Je beloond het ongewenste gedrag, ofwel jij hebt de haflinger geleerd of in ieder geval gemotiveerd het gedrag te vertonen dat hij doet. Bedenk: De haflinger doet NIKS VERKEERD. Die heeft hele goede redenen om zich zo te gedragen. Je hebt hier hulp nodig, zeker nu jij ook nog een jonge hengst hebt. Neem privéles in grondwerk, maar ga ook goede boeken lezen (over paardengedrag, over hoe dieren leren), bekijk documentaires over paarden, ga naar lezingen, laat je bijscholen.... Want anders blijf je tegen problemen aanlopen, want er zullen telkens weer nieuwe problemen komen, zolang jij paarden niet begrijpt. Sommige mensen hebben het van nature al, dat ze weten hoe ze moeten handelen, dat ze begrijpen wat en waarom een paard iets doet en het geeft echt niks als je dat niet hebt maar dan moet je er wel wat voor doen om het te krijgen. Sorry als het hard overkomt, maar op deze manier geloof ik er niet in dat het goed gaat komen, en is voor jouw ook allerminst plezierig.
_black_rose_ schreef:Ik ga hierin mee met Saskiakefie, ik denk dat je basis van conditionering (belonen/ bestraffen/ koppelen van prikkel aan gedrag) nog niet helemaal in de vingers hebt terwijl dit volgens mij wel echt DE basis is van opvoeding. Als je daar interesse in hebt kun je me graag even een PBtje sturen, ik heb nog een documentje liggen dat daar wat meer uitleg overgeeft en dat misschien wat praktische tips bevat:)
Ook met betrekking tot kuddegedrag lijkt het me verstandig om eens goed te gaan kijken waarom de haflinger dit gedrag vertoond. je zou ermee kunnen beginnen, buiten de weide te gaan zitten en gewoon eens te gaan kijken naar de onderlinge verhouding: welk paard mag als eerste drinken/ welk paard duwt welk paard aan de kant/ dreigt er een paard naar andere paarden/ etc etc etc. Daar kun je al veel informatie vandaan halen. Vaak gaat het hierom: wie kan de ander laten bewegen. Het is een spel van wijken voor druk, en druk kan al een oor zijn dat draait, maar kan gaan tot en met slaan en bijten.
Een langs gaan bij iemand die hier verstand van heeft kan heel zinvol zijn, dat hoeft dan niet direct les te zijn, maar misschien wel iemand met veel verstand van paarden.
succes:)