Verkopen of toch slacht/inslapen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 18:23

Poeh wat een reacties, bedankt allemaal dat jullie de moeite nemen :j

Ze staat nu bij mijn ruin terug en de meisjes verder bij elkaar.
Alleen zetten zou ik nooit doen bij haar, sowieso niet bij welk paard dan ook.

Daarnet nog eens goed naar haar gekeken, en het is echt geen slecht paard, ze is gek op woordelijke aandacht, maar als je haar wilt aaien probeert ze hier onderuit te komen.
Vergeet echt niet toen ze bij ons kwam was het de maand mei, ze stond zonder deken , in limburg bij enorm veel bossen, zelfs toen werder wij al gek van de beestjes.
De mensen zeiden zelf, ja dit is nog niks , in de zomer is het veel erger.
En ze stond al even daar.
Ze was zo zwaar overprikkeld dat elke aanraking haar 'zeer' deed.
We hebben haar toen eerst op een pensionstal gezet, waar ze volledig binnen stond, heeft ze cortisonen gekregen, Derfen gesmeerd en deken op.
Na een tijdje merkte je dat ze echt wat tot rust kwam.
Maar de eczeem is echt pittig om onder knie te houden, we smeren om de paar dagen Derfen, deken altijd op, naar binnen in de piekuren en als je dan een dag te laat zou zijn met Derfen smeren heeft ze direct weer geschuurd.

We hebben haar dus ook verder met rust gelaten toen, niet gereden, of mee 'gewerkt' , we hadden zoiets komt in het najaar wel.
Maar ze blijft zo gevoelig reageren op aanrakingen, dus denk ik dat dat ons grootste punt is.
Daarnaast is ze enorm sterk, niet opgevoed en weinig sociaal met andere paarden, ze claimt paarden en als die niet doen wat ze willen dan is ze boos.
Ze heeft een tijdje met alleen mijn ruin gestaan en als er dan een paard in de buurt kwam (was op een pensionstal) die werd genadeloos weggejaagd.
Ze stond bij de vorige eigenaar met een 2 jarige samen.

Wat ik vooral wil, anders was ze namelijk al lang weg geweest, dat ze gelukkig is , ik hoef niet perse een klik met haar te hebben, en misschien komt die uiteindelijk wel, maar de andere paarden mogen er niet onder lijden, en zij zelf dus ook niet.
Flicka heeft manen die enorm hard groeien daarom lijkt het misschien dat ze geen last heeft, we hebben ook keihard ons best gedaan om het onder controle te houden.
Ze heeft vorig jaar een zwaar ontstoken hoofd gehad van de plekken die erop zaten, haar staart was volledig kaal vanboven, en de manen kapot geschuurd.
Het is echtontzettend sneu hoe ze eruit zag toen ze bij ons kwam, jeuk is echt verschrikkelijk.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:24

Het natuurgebied in met een exceemdeken om? Dat is vragen om problemen. Zonder gaat gewoon niet werken, een natuurgebied houdt in bomen, water enz., dat wil zeggen heel veel beestjes en dus heel veel jeuk.

Anoniem

Re: Verkopen of toch slacht/inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:27

Ik zou zeggen breng haar maar, vriend van mij is geweldig met dit soort dieren. Helaas staan we voor paarden met eczeem heel ongunstig.

Wat voor pony is het eigenlijk?

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 18:29

Waarom ik slacht heb aangehaald is enkel en alleen omdat ik niet wil dat ze verkeerd terecht komt, heel simpel al, als ze ergens komt en ze letten niet voldoende op de Derfen en deken dan heeft ze geen leven.

Voor mij was van de week de emmer overgelopen omdat ik zag wat voor uitwerking ze op mijn andere pony heeft.
Die van een vrolijke lieve pony naar een bange pony veranderde.
Zelf kunnen we met haar gebruiksaanwijzing wel overweg, je weet wat ze doet en weet waarop te letten.
Maar wij zien ze drie keer per dag , en de paarden staan er 24/7 bij.
Het moet voor hun dragelijk zijn.
En ik ga ze niet alleen zetten, dat zou haar diep ongelukkig maken.
We proberen het nu bij mijn ruin of dat beter gaat en zullen dan zien wat verder met haar.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:34

TS het is geen schande om uiteindelijk alsnog voor de slacht te kiezen ook al doen sommige bokkers wel zo.
Ik wens je veel wijsheid toe.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:35

BrenKaCaNo schreef:
Helemaal mee eens, maar er is een grote kans dat de gedragsproblemen op te lossen zijn.
Zou toch mooi zijn als hiernaar gekeken wordt aangezien dit (hoe ik het begrijp) de reden van eventuele slacht zou zijn.

Grote kans? Zegt wie :+ ?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:39

Blingh schreef:
Ik zou zeggen breng haar maar, vriend van mij is geweldig met dit soort dieren. Helaas staan we voor paarden met eczeem heel ongunstig.

Mag ze haar nou brengen of niet :) ? Zou mogelijk een oplossing zijn?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:44

ruitje schreef:
Blingh schreef:

En dan dat dier maar naar een ongunstig gebied voor haar zomereczeem brengen? Dat is toch ook sneu....

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:12

Ik zou dan op zoek gaan naar een nieuw baasje nabij zee als ze echt extreem last van heeft. Anders doe je haar geen plezier. Hebben paarden tot bieden toe zien schuren met zomerexceem.

Kijk naar wat voor jou en je paardje de beste oplossing is.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 19:24

chance schreef:
Ik zou dan op zoek gaan naar een nieuw baasje nabij zee als ze echt extreem last van heeft. Anders doe je haar geen plezier. Hebben paarden tot bieden toe zien schuren met zomerexceem.

Kijk naar wat voor jou en je paardje de beste oplossing is.

maar helaas lopen de perfecte plekjes aan zee niet over..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:26

Ja, dat zou mijn punt worden, maar had het hele stuk eronder toch maar weggehaald :') . Vond het zo onvriendelijk maar hier dan toch:

Wat ik had gepost is dat ik helemaal klaar ben met bokkers die altijd in dit topic reageren met:
' Je moet 'm niet laten slachten!!' Ik zou 'm zo overnemen gevolgd door:

- Ik heb geen geld
- Ik heb geen plek
- Ik woon te ver weg/ op een onhandige plek e.d.

Dan denk ik: Waarom zeg je dat precies, je hebt geen oplossing voor het probleem, dus wil je heel bokt even laten weten dat je er wel verstand van heb ofzo :+ ?

Maargoed, misschien ben ik te eenzijdig alles aan het lezen en bedoelen mensen het goed :o . Ik vind het altijd zo makkelijk beslissen dat iemand zijn paard niet mag slachten, als er een verhaal staat van ' ik heb een gevaarlijk paard gekocht en hij zit al 5 jaar in de handel' dan schreeuwt iedereen moord en brand en heeft iemand haar verantwoordelijkheid niet genomen. Nu wil iemand haar verantwoordelijkheid nemen en is het ook niet goed :o

Over 'het is je kind' , ook bij mensen zitten er gevaarlijke types tussen die niet in de maatschappij passen maar in een TBS kliniek moeten, dus ja als we gaan vermenselijken: ook daar zitten gewoon types bij die heel erg slecht te redden zijn :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:31

ruitje schreef:
Blingh schreef:

De reden dat ik dit post is.
- ja we staan in een ongunstig gebied maar we hebben er hier nog een lopen met eczeem, met deken. Dus het zou kunnen. Of het ideaal is voor het paard is een tweede.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:31

ruitje schreef:
Ja, dat zou mijn punt worden, maar had het hele stuk eronder toch maar weggehaald :') . Vond het zo onvriendelijk maar hier dan toch:

Wat ik had gepost is dat ik helemaal klaar ben met bokkers die altijd in dit topic reageren met:
' Je moet 'm niet laten slachten!!' Ik zou 'm zo overnemen gevolgd door:

- Ik heb geen geld
- Ik heb geen plek
- Ik woon te ver weg/ op een onhandige plek e.d.

Dan denk ik: Waarom zeg je dat precies, je hebt geen oplossing voor het probleem, dus wil je heel bokt even laten weten dat je er wel verstand van heb ofzo :+ ?

Maargoed, misschien ben ik te eenzijdig alles aan het lezen en bedoelen mensen het goed :o . Ik vind het altijd zo makkelijk beslissen dat iemand zijn paard niet mag slachten, als er een verhaal staat van ' ik heb een gevaarlijk paard gekocht en hij zit al 5 jaar in de handel' dan schreeuwt iedereen moord en brand en heeft iemand haar verantwoordelijkheid niet genomen. Nu wil iemand haar verantwoordelijkheid nemen en is het ook niet goed :o

Over 'het is je kind' , ook bij mensen zitten er gevaarlijke types tussen die niet in de maatschappij passen maar in een TBS kliniek moeten, dus ja als we gaan vermenselijken: ook daar zitten gewoon types bij die heel erg slecht te redden zijn :o

ho,ho....er opent iemand hier een topic met een vraag....verkopen of toch slacht/inslapen.
Er word dus een mening gevraagt.Dus geven mensen die.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:35

Je hebt nu een hel horde aan deskundigen over je heen gehad. Als de pony nu nog bij jou is, dan gaat het niet lukken een goed plekje te vinden. Ik denk dat je je verantwoordelijkheid voldoende hebt genomen. Het is aan jou/jullie en geheel aan jullie om je besluit te nemen in de wetenschap dat niemand van heel bokt het aan kan en wil. Sterkte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:38

josien_m_ schreef:
Je hebt nu een hel horde aan deskundigen over je heen gehad. Als de pony nu nog bij jou is, dan gaat het niet lukken een goed plekje te vinden. Ik denk dat je je verantwoordelijkheid voldoende hebt genomen. Het is aan jou/jullie en geheel aan jullie om je besluit te nemen in de wetenschap dat niemand van heel bokt het aan kan en wil. Sterkte!

Ik snap deze verwijten niet....als je dus je mening geeft word je dus ''deskundig'' genoemd?En daarbij bedoel je uiteraard absoluut NIET deskundig.Terwijl je niet weet hoeveel kennis de mensen hebben die hier reageren?
En is het ooit weleens in je opgekomen dat velen al paarden hebben?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:41

Ik zal wel hard zijn in vele ogen nu maar als ik een paard niet verkocht krijg als zou het door probleem in karakter zijn of alleen door exceem dan ging hij naar de slacht.

Joh en iedereen weet mischien we iemand die hiermee aan de slag kan, en dan lukt het niet en dan maar de volgende, niet alles is te ' redden '

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:44

O het is absoluut geen verwijt hoor. Meer een optellen en een conclusie denk ik. En ik meen wat ik schrijf, ik bedoel het niet sarcastisch.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:48

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:56

Mijn vraag is nog steeds: waarom sluit je mensen die hem evt willen doorverkopen uit?
Er zijn genoeg mensen die op die manier netjes gecorrigeerde paarden weten te plaatsen.
Ik heb ook wel eens een paard voor de slacht weggekocht. Ik heb van te voren aangegeven het niet zelf te houden. Heb het keurig ingereden en opgeleid tot betrouwbaar recreatiepaard en een keurig baasje voor gevonden.
Zo zijn er wel meer mensen die best een project willen laten slagen maar niet voor zichzelf willen hebben.
Het enige is toch wel die ZE. Ik zal nooit een paard kopen die dat heeft.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:03

Wat krijgt ze aan voer?

faramunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:11

Heeft dit paard een eerlijke kans gekregen? Weet je zeker dat dit gedrag van haar, het karakter is? En ze is verder gezond? Op zomer eczeem na.
Zomer eczeem kan ook van binnenuit komen.
En als dit paardje aan zee zou staan, heeft ze er waarschijnlijk geen last meer van.
Ik heb ook zo, n soort merrie. Ook 5 jaar. Ze doen niks voor niks, alles heeft een reden.
K heb destijds de hulp van Annemarie van der Toorn ingeschakeld en ben met haar NH gaan volgen, om HAAR taal te leren.
Ik heb nu al een heel ander paardje.

Er zouden toch mensen moeten zijn die dit paard nog wel een gelukkig en fijn leven kunnen geven

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:33

Wendy schreef:
lianne304 schreef:
Als ik plek had had Ik je zeker willen helpen

Tuurlijk joh -O- Je bent al de zoveelste die dat zegt, maar wat heeft TS daar aan? Helemaal niks toch?

ik dan niet maar er zijn vast wel mensen die er wel berijd voor zijn wel de tijd er voor hebben om allen met dat paard te werken.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:03

Ik heb eigenlijk niks zinnigs te zeggen over deze moeilijke situatie, en ik heb al helemaal geen oplossing.

Maar ik wil gewoon even tegen de TS zeggen dat ik het heel erg vind dat ze voor zo'n keuze komt te staan, en dat ik achter het besluit sta wat ze gaat nemen welk besluit dat ook is. TS kent de pony het beste en zal uit eindelijk de beste beslissing nemen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:14

Zeeland lijkt me redelijk gunstig voor eczeem? Wanneer het bij jou niet verbeterd en eigenlijk alleen maar slechter wordt... ja, dan vind ik het wel een ander verhaal.
Ik heb zelf ook een eczemer, en het heeft een aantal jaren geduurd... maar het wordt steeds minder. Veel bewegen en zeer uitgekiende voeding... en vooral: weinig gras.
Wanneer ze het echt HEEL erg hebben is dat vreselijk sneu..... Maar goed, stress verergert de symptomen enorm... en wat is nu wat he?

Ik zou, in jouw schoenen, willen weten of er iets met het gedrag te doen is door er een prof bij te halen.
Ik ben absoluut niet tegen slachten, dat prefereer ik zelfs ver boven het gesleep met oude, zieke, ingewikkelde paarden.... maar ik zou denk ik achteraf bezien geen rust hebben wanneer het nog aan me knaagt dat ik er niet even aandachtig naar heb gekeken en wellicht zelf iets heb gemist/ over het hoofd gezien.

lot68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:23