Paard schoppen als straf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:37

Ninx schreef:
Daphne__ schreef:
Onze paarden kunnen wel een schop krijgen, maar alleen als ze echt te ver gaan. Zo trapte mijn jonge pony bijna het licht uit de ogen van de hoefsmid, nou dan krijgt ze geen: Aaaah lief paardje doe dat nou niet <3

Maar geen trap tegen de benen, of met de punt van je schoen.

9 uit 10 mensen hebben niet voldoende iedere dag geoefend met het geven van een voetje en het paard de kans gegeven zichzelf in balans te houden op 3 benen (wat verdomd lastig is).
Vaak worden ze overvallen wanneer ze dat ineens wel moeten en kunnen in paniek raken op 3 benen.
Een paard dat je netjes hebt opgevoed gedraagt zich ook netjes bij de smid.
Maar het vereist wel tijd en geduld: iedere dag.

Dat is niet helemaal waar mijn vorige verzorgpaard had gewoon een hekel aan de hoefsmid (en de dierenarts) wij konden alles met hem hij beet niet trapte niet tilde zijn voeten netjes op maar hij hielt er niet van als zijn hoeven gedaan werden door de hoefsmid en die heeft hij dan ooj wel eens een hoekje om getrapt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:38

In dit geval was het niet gerechtvaardigd, de pony trapte immers niet naar de persoon maar naar de pony. Ze kunnen goed richten maar foutjes gebeuren. Maar een paard dat mij bijt of trapt krijgt gewoon een flinke lel terug. Maakt niet uit of het de mijne is of het paard van de koningin.

Laatst bij het vullen van de waterbakken op stal beet één van de veulens me in de schouder. Ook die heeft het geweten. Uiteraard de stalhoudster (fokker) geïnformeerd, zij gaf me groot gelijk. Ook mijn pony word gestraft als hij zich slecht gedraagt bij hun.

Dat is niet zielig, dat is opvoeding. Nooit natrappen, dat is onrechtvaardig, maar een directe correctie, daar is niets mis mee. Overigens doe ik het persoonlijk enkel bij een paard dat míjn ruimte betreed. Ik ga niet voor een box van een nukkig paard staan om verontwaardigt te zijn als hij bijt, daar anticipeer je en die laat je met rust. Maar loop ik langs, of werk ik in de stal en het dier heeft genoeg persoonlijke ruimte maar verkiest mij agressief te benaderen die krijgt het te weten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:40

tess_84 schreef:
VisibreTeam schreef:
Een paard laat 'negatief' gedrag vaak al HEEL LANG van te voren zien...

- Oren in de nek
- Hals laag
- Voetje optillen
- Gezichtsspieren straktrekken
- Spieren straktrekken
- Schijnbeweging

En vaak dan pas komt er een trap of een beet. Als je dus zelf bij de eerste tekenen al subtiel corrigeert (of uit de weg gaat als je iets niet prettigs doet met je paard?) kun je veel dingen voorkomen...

Inderdaad! Schoppen is in dat opzicht dus echt WEL het laatste redmiddel, alleen zien wij mensen de voortekenen niet altijd... omdat we niet goed kijken.

Okee, dus als jouw paard je plet (beeld je even een paard in van rond de 6/700 kilo) dan ga je hem liefjes vragen of hij asjeblieft even aan de kant wilt gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:40

Citaat:
k blijf het jammer vinden dat mensen het zo doodnormaal vinden dat een paard in alle omstandigheden maar moet doen wat ze moeten doen, terwijl het ze misschien gewoon nooit goed is geleerd. Je gaat een kind (sorry dat ik weer met een ander "dier" vergelijk) toch ook niet straffen voor iets wat jij het gewoon nog niet geleerd hebt. Bovendien vind ik het ook belangrijk dat je de tekenen ziet voor er iets gebeurt. Je moet als mens toch wel wat alert zijn op kleine tekenen van onrust / ongemak. Als je die dan niet ziet, tja, dan kunnen er natuurlijk wel ongelukken gebeuren.

Waarom ga je er vanuit dat paarden dit niet is geleerd?
En tuurlijk krijg je geen respect als je alleen maar straft, maar in sommige gevallen is straf wel op zijn plaats. Een beetje grijs denken zou wel fijn zijn, het is niet zwart/ wit hoor.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 13:41

Bizzybijtje schreef:
Oh jawel, ik geef wel een schop. Maar dus enkel wanneer ik een trap krijg. Met alle respect maar trappen is levensgevaarlijk en daar moet je snel korte metten mee maken. Niets zo duidelijk als een schop terug ;)

Even ter verduidelijking, de pony naast hem beet naar hem waarop hij dus terugtrapte. het was naar die pony gericht maar helaas stond de verzorgster ertussen.
Degene die hem een schop gaf stond er een stuk vanaf, vraagt wat er gebeurt is, komt naar de pony geeft hem een schop onder zijn buik en uit pure frustratie nog een. Pony wist niet wat hem overkwam en wij dus ook niet.

Zoals gezegd ik verhef mijn stem en als het echt te erg is krijgt 'ie een douw of een por van mijn knie, of een pets.
Ik ga hem niet afslaan als hij op de peostplaats eens ongeduldig schraapt, of een vlieg wil wegjagen. Het is geen machine die je even uitzet. En dat zie ik dus veel op stal gebeuren. Paard vast op de poetsplaats, schraapt met zijn hoef, eigenaar roept "eh" ofzo, paard tilt been op om vlieg weg te jagen en krijgt weer een waarschuwing en als hij dan nog een voetje beweegt, krijgt 'ie een mep. Het zal aan mij liggen maar ik snap dat niet. Zou als paard ook neurotisch worden als een half uur of langer vast zou staan.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:41

Marjoow schreef:
tess_84 schreef:

Inderdaad! Schoppen is in dat opzicht dus echt WEL het laatste redmiddel, alleen zien wij mensen de voortekenen niet altijd... omdat we niet goed kijken.

Okee, dus als jouw paard je plet (beeld je even een paard in van rond de 6/700 kilo) dan ga je hem liefjes vragen of hij asjeblieft even aan de kant wilt gaan?

Het ging over schoppen, niet over pletten, toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:42

tess_84 schreef:
VisibreTeam schreef:

- Oren in de nek
- Hals laag
- Voetje optillen
- Spieren straktrekken
- Schijnbeweging

En vaak dan pas komt er een trap of een beet. Als je dus zelf bij de eerste tekenen al subtiel corrigeert (of uit de weg gaat als je iets niet prettigs doet met je paard?) kun je veel dingen voorkomen...

Ruin-lief hier gaat, wanneer merrie in zijn mening een grove fout maakt, toch echt rechtstreeks over tot trappen al dan niet gecombineerd met oortjes plat in de hals. Maar waarschuwen doet ie dan niet.

tess_84

Mindim schreef:
Citaat:
k blijf het jammer vinden dat mensen het zo doodnormaal vinden dat een paard in alle omstandigheden maar moet doen wat ze moeten doen, terwijl het ze misschien gewoon nooit goed is geleerd. Je gaat een kind (sorry dat ik weer met een ander "dier" vergelijk) toch ook niet straffen voor iets wat jij het gewoon nog niet geleerd hebt. Bovendien vind ik het ook belangrijk dat je de tekenen ziet voor er iets gebeurt. Je moet als mens toch wel wat alert zijn op kleine tekenen van onrust / ongemak. Als je die dan niet ziet, tja, dan kunnen er natuurlijk wel ongelukken gebeuren.

Waarom ga je er vanuit dat paarden dit niet is geleerd?
En tuurlijk krijg je geen respect als je alleen maar straft, maar in sommige gevallen is straf wel op zijn plaats. Een beetje grijs denken zou wel fijn zijn, het is niet zwart/ wit hoor.

Ik ga daar helemaal niet van uit, vandaar de MISSCHIEN in mijn tekst. Speciaal voor jou nog even vetgedrukt.
Laatst bijgewerkt door tess_84 op 09-01-14 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Nee het gaat erom of JIJ je paard schopt, niet of je paard jou schopt.

Colorado

En daar gaat de eeuwige discussie weer van start :')

Ze zijn niet van suiker, maar als jij je paard wilt opvoeden zonder schoppen ga je gang, maak je niet zo druk om anderen.

Als ik het gevoel heb dat een schop op zijn plaats is krijgt het paard in kwestie dat ook. Ben door een shetlanderhengstje ooit eens in mijn gezicht getrapt (gericht), moet ik dat maar afdoen met een afkeurend vingertje? Die heb ik in mijn woede aan een gewoon halstertouw keihard op zijn donder gegeven en als een gek om me heen laten rennen tot ik vond dat dat genoeg was (en dat was toen ik bloedspetters overal naartoe zag vliegen en me bedacht dat een bezoekje aan het ziekenhuis misschien wel een goed idee was). Geen spijt van.

Imo blijft het altijd opvoeden gaat zo zacht en vriendelijk als mogelijk en zo streng als nodig is.
Laatst bijgewerkt door Colorado op 09-01-14 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline

VisibreTeam schreef:

- Oren in de nek
- Hals laag
- Voetje optillen
- Spieren straktrekken
- Schijnbeweging

Dat gaat niet heel lang duren hoor. :? Deze signalen kan een paard in een split second afgeven als het nodig is. En er enkele van overslaan als het paard eerder een noodzaak ziet om uit te vallen. Goed lichaamstaal lezen is een vaardigheid die veel oefening vergt, met vallen en opstaan.

In dit geval vind ik het begrijpelijk dat het paard een schop kreeg ( uit schrik van de mens denk ik) maar niet perse terecht, die twee stonden te dicht op elkaar en dat meisje liep wel echt een risico door er tussen te gaan staan.
In essentie als een paard naar me bijt of schopt corrigeer ik hem. En of dat nu mijn paard is of dat van een ander boeit me echt niet, ik laat me niet bijten of schoppen. Als een eigenaar daar zelf agressief op reageert ( naar mij) begrijp ik wel opeens de agressie van het paard ook.. Klaarblijkelijk is er dan een eigenaar met een kort lontje.
Hoe ik corrigeer ligt aan wat er gebeurt, in welke context en waar ik zelf sta. Met mijn stem, soms met een tik op de boeg en igv ernstig overlopen een knietje in de boeg of een schop onder de kont. Hoewel ik dat laatste eigenlijk nooit gedaan heb, bedenk ik me nu. Verder maak ik me groot, zet een lage stem op en drijf het paard naar achteren, uit mijn persoonlijke zone.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:43

Bmamavan2 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Oh jawel, ik geef wel een schop. Maar dus enkel wanneer ik een trap krijg. Met alle respect maar trappen is levensgevaarlijk en daar moet je snel korte metten mee maken. Niets zo duidelijk als een schop terug ;)

Even ter verduidelijking, de pony naast hem beet naar hem waarop hij dus terugtrapte. het was naar die pony gericht maar helaas stond de verzorgster ertussen.
Degene die hem een schop gaf stond er een stuk vanaf, vraagt wat er gebeurt is, komt naar de pony geeft hem een schop onder zijn buik en uit pure frustratie nog een. Pony wist niet wat hem overkwam en wij dus ook niet.

Zoals gezegd ik verhef mijn stem en als het echt te erg is krijgt 'ie een douw of een por van mijn knie, of een pets.
Ik ga hem niet afslaan als hij op de peostplaats eens ongeduldig schraapt, of een vlieg wil wegjagen. Het is geen machine die je even uitzet. En dat zie ik dus veel op stal gebeuren. Paard vast op de poetsplaats, schraapt met zijn hoef, eigenaar roept "eh" ofzo, paard tilt been op om vlieg weg te jagen en krijgt weer een waarschuwing en als hij dan nog een voetje beweegt, krijgt 'ie een mep. Het zal aan mij liggen maar ik snap dat niet. Zou als paard ook neurotisch worden als een half uur of langer vast zou staan.

als er een mens "in de weg" staat heeft ie niet te trappen.
Schrapen mag de mijne ook niet als ie op de poetsplaats staat.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:44

Pauline schreef:
VisibreTeam schreef:

- Oren in de nek
- Hals laag
- Voetje optillen
- Spieren straktrekken
- Schijnbeweging

Dat gaat niet heel lang duren hoor. :? Deze signalen kan een paard in een split second afgeven als het nodig is. En er enkele van overslaan als het paard eerder een noodzaak ziet om uit te vallen. Goed lichaamstaal lezen is een vaardigheid die veel oefening vergt, met vallen en opstaan.

In dit geval vind ik het begrijpelijk dat het paard een schop kreeg ( uit schrik van de mens denk ik) maar niet perse terecht, die twee stonden te dicht op elkaar en dat meisje liep wel echt een risico door er tussen te gaan staan.
In essentie als een paard naar me bijt of schopt corrigeer ik hem. En of dat nu mijn paard is of dat van een ander boeit me echt niet, ik laat me niet bijten of schoppen. Als een eigenaar daar zelf agressief op reageert ( naar mij) begrijp ik wel opeens de agressie van het paard ook.. Klaarblijkelijk is er dan een eigenaar met een kort lontje.
Hoe ik corrigeer ligt aan wat er gebeurt, in welke context en waar ik zelf sta. Met mijn stem, soms met een tik op de boeg en igv ernstig overlopen een knietje in de boeg of een schop onder de kont. Hoewel ik dat laatste eigenlijk nooit gedaan heb, bedenk ik me nu. Verder maak ik me groot, zet een lage stem op en drijf het paard naar achteren, uit mijn persoonlijke zone.

Je zegt het al zelf 'als een paard noodzaak ziet om uit te vallen'

Waarom zou een paard aanvallen in eerste instantie? :Y)
Laatst bijgewerkt door NikkivanOlst op 09-01-14 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:44

Overigens, keur ik trappen áltijd af en straf ik het áltijd. Wat de reden ook is. Het feit dat het paard daar misbruik van kan maken (want toen kwam ik er mee weg toen ik een trap gaf) is mij te gevaarlijk. En natuurlijk als je weet wat de oorzaak was, doe je daar wat aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:45

"uit te vallen" niet aanvallen.

NatasjavE

tess_84 schreef:

Dus bij pletten is een schop wel ok? Of moet ik mijn paard dan terug pletten :')
ik dus 60 kilo en zij 680

Anoniem

tess_84 schreef:
Ik ga daar helemaal niet van uit, vandaar de MISSCHIEN in mijn tekst. Speciaal voor jou nog even vetgedrukt.

Leg dan even uit wat je dan wel daarmee bedoeld en wat je er mee wilt zeggen.
Citaat:
k blijf het jammer vinden dat mensen het zo doodnormaal vinden dat een paard in alle omstandigheden maar moet doen wat ze moeten doen, terwijl het ze misschien gewoon nooit goed is geleerd.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 13:45

Dus jij mag je paard schoppen als die je bijt, maar je paard mag niet reageren op de beet van een ander paard? Want daar gaat het hier over, als ik het goed begrijp.
Pech voor dat kind dat dan toevallig tussen de twee paarden in stond. Had ze haar pony ook maar een lel moeten geven omdat die het andere paard beet.[/quote]
Wie zegt dat die pony geen lel heeft gekregen?[/quote]

Nee, kreeg 'ie niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:46

VisibreTeam schreef:

Ik geloof dat jij toch wel weet dat er duizendeneen redenen kunnen zijn waarom een paard zou aanvallen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:46

Een paard kun je heel veel leren maar dan wel op de paardenmanier. Dus proberen de mijne tijdens het uitkrabben ze bijten of te trappen dan hebben ze een elleboog te pakken. Hoef je meestal maar één keer in hun leven te doen.

Ts, in jouw geval, zoals je het nu beschrijft dan had die kerel van mij een schop terug gehad.Maar ik had daarvoor mijn eigen pony een schop eronder verkocht, paard mag gewoon niet schoppen want dat kan dodelijk zijn. Als jij doortastender had opgetreden dan waren zijn schoppen al niet nodig geweest en voor hetzelfde geld had jouw dochter er tussen gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:48

VisibreTeam schreef:

Omdat ie een ander niet in zijn ruimte wenst, dezelfde reden waarom ik een schop geef als het paard mijn ruimte grof in komt.

tess_84

NatasjavE schreef:
tess_84 schreef:

Dus bij pletten is een schop wel ok? Of moet ik mijn paard dan terug pletten :')
ik dus 60 kilo en zij 680

Neen, ook dan schop ik niet. Lijkt me trouwens moeilijk als je geplet wordt? Want dan heb je toch erg weinig plaats om je been omhoog te doen om te schoppen? Dan geef ik haar een por in haar zij met mijn elleboog, als dat echt nodig blijkt te zijn. Eerst stemverheffing, dan lichte druk en als dat niet helpt, een por in haar zij. Is trouwens nog niet echt voorgevallen dat ze mij probeerde te pletten (dat terzijde).
Laatst bijgewerkt door tess_84 op 09-01-14 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Ayasha schreef:
"uit te vallen" niet aanvallen.

al aangepast, typfoutje

Marjoow schreef:
VisibreTeam schreef:

Ik geloof dat jij toch wel weet dat er duizendeneen redenen kunnen zijn waarom een paard zou aanvallen.

- Als hij in paniek kan en niet weg kan
- Als hij het ergens totaal niet mee eens en je pushed door
- etc etc etc

Maar het is dus iets wat je vaak al aan kunt zien komen omdat het bij alles vaak toch blijft actie - reactie.

Natuurlijk heb ik ook wel eens een paard bijna in mn nek hangen voor 'no reason' (achteraf is er vaak toch een aanleiding geweest) maar dan krijgt hij ook gewoon een mep en een correctie om hem zijn plek te laten weten.

Maar nogmaals, fysiek gaan vind ik alleen nodig als een paard fysiek naar jou gaat, zie je het aankomen, kun je gewoon ingrijpen waardoor het dus heel vaak totaal onnodig is om je paard fysiek te corrigeren :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:50

VisibreTeam schreef:
Marjoow schreef:

- Als hij in paniek kan en niet weg kan
- Als hij het ergens totaal niet mee eens en je pushed door
- etc etc etc

Maar het is dus iets wat je vaak al aan kunt zien komen omdat het bij alles vaak toch blijft actie - reactie.

Natuurlijk heb ik ook wel eens een paard bijna in mn nek hangen voor 'no reason' (achteraf is er vaak toch een aanleiding geweest) maar dan krijgt hij ook gewoon een mep en een correctie om hem zijn plek te laten weten.

Maar nogmaals, fysiek gaan vind ik alleen nodig als een paard fysiek naar jou gaat, zie je het aankomen, kun je gewoon ingrijpen waardoor het dus heel vaak totaal onnodig is om je paard fysiek te corrigeren :)

- Als hij dominant is en je wilt uittesten
- Als hij dominant is en in je persoonlijke ruimte komt
- Als hij wilt spelen
...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:50

Uitvallen. Er zijn heel veel redenen om uit te vallen. Een ander komt te dichtbij, of hij heeft pijn, of hij vindt je stom en jij negeert dat, je doet iets wat hem niet aanstaat, hij vindt dat hij meer snoepjes moet krijgen dan dat jij geeft, het paard naast hem dist hem altijd op stal of in de les? :+ en dan nog een paar duizend varianten. De kern is dat je zegt dat dat al heel lang van te voren wordt aangegeven. Dat kan maar is zeker niet altijd het geval.

Een paard dat sterk staat zal zijn signalen opbouwen naar de bekende kuddegenoten/ mensen, een zwak paard zal, als hij echt noodzaak voelt, veel sneller uitvallen. De heeft niet de ervaring dat er op subtiele signalen gereageerd wordt door zijn omgeving.