Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 22:50

Ik zal hem nooit verkopen! Ik heb ervoor gekozen om voor hem te zorgen en dat zal ik altijd blijven doen.
Ik vind niet dat ik hem mishandel door hem met een bit over straat te vervoeren en om hem met bit te gaan rijden.
Mijn paard en ik hebben het verder super leuk samen en we genieten van iedere keer het grondwerk, de kleine stapjes die ik nu op hem doe en we hebben alle tijd van de wereld.
Als hij tegen dat hij 50 is pas puber af gaat zijn vind ik dat ook prima want ik geniet van de mooie momenten die we tot nu toe samen hebben gehad. En de mindere, die nemen we er maar even bij en daar werken we samen aan. Niks mis mee.
Bij niemand is het altijd rozengeur en manenschijn.

Ik vind het net belachelijk om te gaan zeggen ik verkoop hem maar, omdat 1 ding ons niet lukt.

Zelfs je partner, man of kinderen kunnen mindere punten hebben, daar ga je ze toch ook niet voor weg doen.. Je kijkt dan toch ook naar alle goede punten en van daaruit werk je verder!

Maar komop zeg als dit topic nog ontopic is dan snap ik echt niks meer van bokt.
Het gaat er nu gewoon over dat ik mijn paard zou moeten verkopen..

Terwijl ik een topic heb geopend met een open vraag die niks met mijzelf of mijn paard te maken heeft..
Belachelijk.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 17-08-13 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 Berichten samengevoegd in 1.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:01

NH is soms net een religie.. God mag weten waarom :D Snap al die hokjes sowieso niet.

Ik snap dat je in je zoektocht wat past bij jou en je paard alles onderzoekt en tot de slotsom komt dat het uiteindelijk voor jullie als combi niet werkt. Het kotm erop neer dat je een mix moet maken van dingen die bij jullie, jij en je paard, passen. Jullie moeten je er goed bij voelen en wat de rest van de wereld denkt..who cares!

Succes met je zoektocht!

Roman1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:45

Haha, wat een topic!! Mij interesseert het geen moer wat je ervan vindt TS, maar ik zal je mijn ongezouten mening geven:
Jij kunt je paard gewoon niet aan en hebt hem daarom een bit in de mond gehangen! En dat heeft niks met jouw paard te maken, maar alles met jou! Vroeg of laat kun je hem met bit ook niet meer aan!

Voor alle mensen die nu ontzettend nare dingen tegen mij gaan zeggen: Lees dan eerst even wat ik met bovenstaande bedoel! Mij maakt het namelijk niet uit of iemand met of zonder bit rijdt, maar mij maakt het wel uit WAAROM diegene dat doet. Ik wil niemand besmetten met het NH-virus. Mensen die verantwoord met hun paard omgaan, een gezonde relatie met hun paard hebben en toch besluiten met een bit te gaan rijden: Daar heb ik TOTAAL GEEN problemen mee. NH gaat namelijk over de relatie die je met je paard hebt. Alle mensen die hier in dit topic iets te zeiken hebben over NH, snappen de essentie ervan helemaal niet. Ik mag namelijk toch aannemen dat jullie allemaal je best doen je paard zo goed mogelijk te houden en een goede relatie op te bouwen?! Dat is NH: Communiceren met je paard (En nee, dan bedoel ik natuurlijk niet dat zweverige paardenfluisteraar gedoe) En natuurlijk streven veel NH-ers ernaar dat het paard in kuddeverband buiten kan leven. Logisch, want niemand hier kan ontkennen dat een paard niet het liefst buiten met zijn soortgenoten leeft. Maar dat wil niet zeggen dat wij allemaal tegen een bit zijn (Parelli gebruikt ook een bit!) Op onze stal staan naturals en "traditionele" (wat dat dan ook inhoudt?) bij elkaar en wij respecteren elkaar en leren van elkaar! NH betekent: het welzijn van het paard staat voorop! En volgens mij zou iedere paardenliefhebber dat zo moeten voelen en ik denk dat 99% dat ook zo voelt. We doen allemaal op onze eigen manier ons best het onze paarden naar de zin te maken. En natuurlijk hoort daar ook een consequente hand en leiderschap bij.

Ik ben dus niet tegen een bit of mensen die zeggen dat ze traditioneel zijn. Ik ben wel tegen mensen die niet naar hun paard luisteren en dingen doen uit handelingsverlegenheid! En aangezien TS tot de laatste categorie behoort, heb ik daar geen goed woord voor over!

En dan nu over de stelling: Van NH terug naar Traditioneel? Ik begrijp niet waar die scheidslijn vandaan komt?? Maar als traditioneel betekent wat TS doet dan is mijn antwoord:NEE!

EDIT: En voordat er commentaar komt omdat ik nooit post. Dat doe ik inderdaad niet, ik ben een meelezer die zich niet graag met andere bemoeit. Maar dit topic kon ik niet voorbij laten gaan..

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 00:01

Marieke het kan me echt geen reet schelen wat jij ervan vindt!

Mijn paard, mijn keuze! :) Ik lach gewoon om deze berichten.
Ik weet dat ik goed voor hem ben en menig ander mens had hem allang verkocht waarschijnlijk, omdat ze het niet aandurven/kunnen.

Waar bemoei jij je in godsnaam mee?

Wel grappig eigenlijk dat jullie je allemaal zo druk maken over wat ik met mijn paard doe.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 17-08-13 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 Berichten samengevoegd in 1.

MaritB

Re: Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 00:31

Grappig dat jij 10x zegt dat het je niets doet maar je ondertussen wel zo druk maakt over de opmerkingen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 06:34

Roman1996 schreef:
Ik ben dus niet tegen een bit of mensen die zeggen dat ze traditioneel zijn. Ik ben wel tegen mensen die niet naar hun paard luisteren en dingen doen uit handelingsverlegenheid! En aangezien TS tot de laatste categorie behoort, heb ik daar geen goed woord voor over!

Iedereen maakt in zijn omgang met paarden een ontwikkelingsproces door. En door dit proces ga je kennis vergaren en ga je leren hoe je dingen anders aan kunt pakken. Ook Parelli heeft in zijn verleden dingen gedaan waar hij nu van zegt dat hij daar absoluut niet trots op is. Dingen die je tegenkomt ga je nu op een bepaalde manier aanpakken en over een aantal jaren weer anders. Waar de kennis van de ruiter ophoudt begint de tuigkamer. Echter, om in je traject naar een andere manier van aanpak veilig met je paard om te kunnen blijven gaan, by all means, gebruik wat je op dat moment nodig hebt, maar blijf openstaan voor nieuwe dingen. Ik ken TS niet, maar kan uit haar reactie opmaken dat ze nog zoekende is. En daar is niets mis mee.

Iemand deze zoektocht niet gunnen, dat vind ik pas walgelijk.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 07:08

hmmm...ik rijd noch NH noch "traditioneel". Ik rijd IJslands, weer een heel ander "hokje" blijkbaar. Ja, mijn paard staat 24/7 buiten en ja, mijn paard draagt 6 maanden van het jaar ijzers. Ja ik rijd met bit, maar ik rijd ook zonder bit. Ik snap de hele vete nooit zo.
Er worden enorme uitersten aangehaald. Over de NH manier heb ik redelijk mijn bedenkingen maar die haal ik nooit aan omdat je dan 9 van de 10 keer wordt neergesabeld, maar ik heb ook mijn bedenkingen bij de uitersten van de "traditionele" manier. MOET je perse ergens bijhoren, in een hokje passen? kun je niet gewoon "the best of two (of five voor mijn part) worlds" gebruiken als dat past bij jou en je paard? Die uitersten, extremen....dat vind ik kwalijk. Hierboven wordt een statement gegeven dat je, als je je paard met een bit rijdt, je je paard dus blijkbaar niet aankan. ??????? wat is dat nou voor een gevolgtrekking? je kan een paard ook prima zonder bit aan, maar voor het verfijndere werk, verzameling, het finetunen in de gangen, werkt het prettiger met een bit, de hulp is directer en de hulp is kleiner. Zo vaak zie ik "naturals" door het bos rijden. Uiteraard zonder ijzers, zonder boom en zonder bit (en gek genoeg vaak ook zonder cap!) en schudt meewarig mijn hoofd. Stuk voor stuk zijn het duikboten. Lange paarden die zó enorm op de voorhand krauwelen dat ze bijna een gat in de grond graven. Maarja....wel lekker natuurlijk he? Alle impuls ontbreekt en het lijkt vaak ook wel dat alle zin ontbreekt bij de paarden zelf. Aan de andere kant kijk ik ook vaak genoeg op van "traditionals'" die door het bos rijden voorzien van stang en/of slof, sporen, zweep en noem maar op, met een paard dat, hoog ingesteld en met neus op de borst, een heuvel op- en af "mag" galopperen. Ik weet ook wel dat dit uitersten zijn, die ik hier aanhaal, maar het is wel werkelijkheid. Mensen die doorslaan in een bepaalde stroming, zijn mijns inziens niet goed bezig. Je staat immers niet open voor andere oplossingen/insteken. Laten we in eerste instantie gewoon eerlijk zijn naar onze eigen paarden, kritisch kijken naar ons eigen handelen en meenemen in onze omgang met paarden, wat bij ons en ons paard past. Past het niet in een hokje? des te beter. Hoe minder hokje, hoe opener je zelf bent.

Mayke_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 07:39

Citaat:
Ik ben het met je eens dat, als een paard geen match vormt, je het beste uit elkaar gaat, maar daar mag in mijn ogen gerust wat tijd overheen gaan...

Helemaal mee eens, is ook geen makkelijke beslissing!

Citaat:
Op stal laten staan omdat je de weg niet over kunt en anderen vinden dat je geen bit mag gebruiken is zielig voor het dier.

Ik zie hem dan ook liever in de wei :)

Citaat:
En dan een persoonlijke vraag aan jou: wat is de reden dat je je langer dan een half jaar geleden op Bokt hebt aangemeld en vervolgens nooit iets hebt geplaatst?

Ik stuur je even een pb'tje, dan blijven we on-topic :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 07:45

Meiden zullen we het even respectvol houden?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:07

Ik heb ook jaren geknoeid en vanalles geprobeert. Ik zal de leukste eruit halen proberen er een beetje namen op te plakken.
Spring/dressuur les, best pittig voor pony en ik moest met stokje achter ellebogen en steeds kortere beugels rijden om een nettere houding te krijgen. Ik heb er altijd maar weinig van begrepen en pony heeft instructeur omver gerend, ik was compleet stuurloos met bit en martingaal.

Westernles, zogenaamd vriendelijk maar had niet het idee dat ik of pony echt iets geleerd hadden.

Soort nh/parelli les. 1e les een gevecht met het achterwaarts, pony heeft alles uit de kast gehaald. Uiteindelijk deed ze het als ik mijn vinger omhoog deed en wat heen en weer bewoog. Sturen ging wel goed en het touw langer later was ook een goede. Deze manier van bekappen was ook super want eerder ging ze met praam, op drie benen met 2 mensen eraan er gewoon vandoor. Les 2 achteruit door obstakels, en hierbij verloor ik mijn vriendinnetje, totaal geen levenslust meer in haar ogen, dus gestopt.

Centered riding les. Leuk maar ging toch makkelijker op mijn fjord die gewoon 1 tempo liep.

Dressuurles. Pony is ondanks flinke klappen met longeerzweep achteruit de bak uit gelopen, stal in en box in. Hier heb ik het bij gelaten, voor mij wel duidelijk.

Centered riding/holistisch rijden les. Dat was 2012/2013 heb 1 les gevolgt en sinds dien loopt mijn pony van 37 in balans, eindelijk hebben we het samen kunnen voelen en ze het haar nu ook proberen bij de betere ruiters.

Kortom, pony is eigenwijs, mag zichzelf zijn en nog altijd zeggen wat zij het beste vind, ik bepaal. Ze is verwent, maar gaat hier prima mee om. Je moet het verdienen met haar te werken, dan ben je ook een prima team met haar. Domineer haar niet, maar respecteer haar. Ze is oud en wijs genoeg zeg ik altijd maar.

[ITP] Laila

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:39

Moderatoropmerking:
Zullen we op een respectvolle en vriendelijke manier verder gaan? TS stelt een open vraag en het is niet de bedoeling om daarin te gaan speculeren. Wel mogen meningen en ervaringen gewoon gedeeld worden.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:00

Ik snap niet dat TS zo aangevallen wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:04

Ik ook niet. Want in mijn ogen kun je met goed begrepen Traditional net zo ver komen als met groep begrepen Natural Horsemanship. De weg er naartoe kan er misschien anders uitzien. Maar ook Parelli zegt dat je, als je wilt dressuren, daar gewoon weer naar terug kunt, als je eerst zijn programma hebt doorlopen. Je gaat namelijk anders naar je paard kijken, maar je gaat, als je NH goed begrepen hebt, nooit meer terugkunnen naar de manier waarop je voorheen met je paard omging. Dus een bit, en een zadel, deken en ijzers kunnen heel goed, terug naar een dressuurzadel en een dressuuroptoming betekend niet dat je de NH definitief vaarwel hebt gezegd. Ook al mag het er voor de buitenwereld zo uitzien.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:09

wauw... wat is er een vooroordeel over wel of niet nh, en dan ook direct de aanwezigheid van ijzers, dekens, stal, bitten, zadel e.d je kan prima nh doen EN dresuur hoor. en nh doen betekent niet dat je alleen maar boomloze zadel hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:21

lailapri schreef:
Soort nh/parelli les. 1e les een gevecht met het achterwaarts, pony heeft alles uit de kast gehaald. Uiteindelijk deed ze het als ik mijn vinger omhoog deed en wat heen en weer bewoog. Sturen ging wel goed en het touw langer later was ook een goede. Deze manier van bekappen was ook super want eerder ging ze met praam, op drie benen met 2 mensen eraan er gewoon vandoor. Les 2 achteruit door obstakels, en hierbij verloor ik mijn vriendinnetje, totaal geen levenslust meer in haar ogen, dus gestopt.

Gelukkig dat je het "soort" noemt, want dit klinkt helemaal niet als NH of Parelli maar als iemand die het niet begrepen heeft (de instructeur/trice dan) .. Veel te snel allemaal, in les 2 al achteruit door obstakels? Ik ben daar nu pas mee bezig, na bijna een jaar .. Ben misschien ontzettend traag, maar ik ben wel mijn pony niet verloren :Y) Spijtig dat jij wel die ervaring hebt van geen levenslust meer, is er toch wat mis gegaan .. Hoor & zie je wel vaker, heel spijtig. Maar laat die ene ervaring je mening niet vormen over NH (specifiek Parelli) want zoals dit hoort het echt niet te gaan :=

Verder ben ik het met de laatste reactie van Cassidy erg eens. Als je éénmaal echt NH gaat denken en gaat integreren dan kan je niet meer terug ... Je kan wel terug gaan dressuuren, je kan met bit rijden en al wat je wil, maar de manier waarop je dingen vraagt zal altijd anders zijn .. (en je vraagt, je eist niet meer, tenzij in een gevaarlijke situatie).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:27

Je kan je ook afvragen wat dan precies NH is. Volgens mij een redelijk subjectieve term :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:30

Citaat:
je kan met bit rijden en al wat je wil, maar de manier waarop je dingen vraagt zal altijd anders zijn .. (en je vraagt, je eist niet meer, tenzij in een gevaarlijke situatie)

maar zo rij je toch ook gewoon de dressuur :o?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:33

fransje23 schreef:
Je kan je ook afvragen wat dan precies NH is. Volgens mij een redelijk subjectieve term :j

Natural Horsemanship is heel duidelijk omschreven, niets subjectiefs aan. Het is op een manier communiceren met een paard zoals paarden dat onderling ook doen. Het is je verdiepen in de manier waarop een paard denkt en hoe een paard reageert en daar op leren inspelen. Daar zijn oefeningen voor, en er wordt maar al te vaak alleen naar de oefeningen gekeken en het doel erachter niet begrepen. Is NH daarom vaag en subjectief? Nee, het is de ruis bij een persoon die zorgt voor de invulling ervan. En mensen zien alleen de ruis, en missen de essentie. En dat is jammer. En zorgt voor stempeltjes als "subjectief".

NH stamt al uit de tijd van Xenophon, en er zijn door de geschiedenis heen altijd mensen geweest die anders met hun paarden omgingen dan toen gebruikelijk was, met verbluffende resultaten. NH is echt geen modeverschijnsel, al is het door de media nu wel makkelijker toegankelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:36

unihorses schreef:
Citaat:
je kan met bit rijden en al wat je wil, maar de manier waarop je dingen vraagt zal altijd anders zijn .. (en je vraagt, je eist niet meer, tenzij in een gevaarlijke situatie)

Als je het goed begrepen hebt wel ja. Genoeg die denken: trek aan een teugel en het paard gaat een kant uit, trek aan beide en het paard stopt en schop en hij gaat harder. En als je niets anders bijgebracht krijgt, dan weet je niet dat er meer is.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:42

Cassidy schreef:
unihorses schreef:

Als je het goed begrepen hebt wel ja. Genoeg die denken: trek aan een teugel en het paard gaat een kant uit, trek aan beide en het paard stopt en schop en hij gaat harder. En als je niets anders bijgebracht krijgt, dan weet je niet dat er meer is.

dat klopt, maar ik wil niet zeggen dat ik perse aan nh doe, maar toch niet van het trek aan teugel, paard gaat een kant op. als je kijkt naar jou beschrijving dan wel, en bezit ook nog een bitlooshoofdstel en boomloos zadel *D maar ik rij en ga prescies het zelfde met haar als ik mijn bit er in heb, en op het boomzadel zit ( snap ook niet, een stukje terug dat er wordt gesteld dat je nh niet vind bij serieustrainende ruiters, in dressuurzadels... wat maakt dat zadel nou uit? :') )
en ijzers, dat vind ik ook kunnen bij nh. het is dan wel niet helemaal natural, maar als je paard die nodig heeft, kun je nog steeds omgaan met je paard op de nh manier. zo kan je je paard ook gewoon traditioneel laten bekappen. ben het maar eeen klein beetje niet eens met hoe zwart wit het afentoe gesteld wordt met bitloos hoofdstel loos, watjes, boomloos, ijzerloos,dekenloos,stalloos, etc is nh wat naar mijn mening niet gaat om de acesoirres die je er wel of niet aan hangt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:46

unihorses schreef:
Citaat:

Zo zou het moeten ja, maar ik heb het zo niet geleerd in mijn "traditionele" tijd .. en de recente lessen zagen er ook niet zo uit ...

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:52

Cassidy schreef:
Ik ook niet. Want in mijn ogen kun je met goed begrepen Traditional net zo ver komen als met groep begrepen Natural Horsemanship. De weg er naartoe kan er misschien anders uitzien. Maar ook Parelli zegt dat je, als je wilt dressuren, daar gewoon weer naar terug kunt, als je eerst zijn programma hebt doorlopen. Je gaat namelijk anders naar je paard kijken, maar je gaat, als je NH goed begrepen hebt, nooit meer terugkunnen naar de manier waarop je voorheen met je paard omging. Dus een bit, en een zadel, deken en ijzers kunnen heel goed, terug naar een dressuurzadel en een dressuuroptoming betekend niet dat je de NH definitief vaarwel hebt gezegd. Ook al mag het er voor de buitenwereld zo uitzien.

Ja, inderdaad. Je kunt niet je paard eerst begrijpen, en dan niet meer. Je blijft de signalen herkennen voor wat ze zijn. Als het paard pijn/ongemak toont zie/voel je dat. En iemand die eenmaal heeft gekozen om bewust hiernaar te kijken, gaat het niet ineens negeren.
Ik vind het trouwens sowieso raar dat hulpstukken zoals bit zo negatief worden bestempeld. Ik hoor iemand tegen TS zeggen: ik vind het oprecht zonde dat je nu met bit rijdt.
Mag TS dat niet zelf bepalen? Blijkbaar heeft ze daar haar eigen redenen voor.

Ik heb een andere vraag, of eigenlijk 2. Niet per se aan Cassidy (die ik hier quote), maar aan iedereen: Is bitloos per definitie zachter dan met bit rijden? En valt hackamore onder bitloos (wat het ook is)?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:04

Bo_Cassey schreef:
Ik heb een andere vraag, of eigenlijk 2. Niet per se aan Cassidy (die ik hier quote), maar aan iedereen: Is bitloos per definitie zachter dan met bit rijden? En valt hackamore onder bitloos (wat het ook is)?

nee, bitloos is niet zachter. het hangt nog steeds af van hoe jij je hand gebruikt. hangen aan het bit doet net zo goed pijn als je hangt aan haar neus.
en ja, hackamore is bitloos, aangezien er geen bit in hangt ;) maar hier kun je je paard ook serieus mee dwingen.
de manier van rijden maakt wat er vriendelijk is. en daarmee kun je met stang en trens wel meer nh-bezig zijn dan bitloos ( hackamore bijvoorbeeld) en maar schoppen en trekken.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:10

Ik heb alle pagina's globaal gelezen, en wil toch even mijn steentje bijdragen !

Ik heb in het verleden een paardje verzorgt die NH deden, maar zij waren meer van echt 1 stroming en de rest is niks. Wegens meerdere omstandigheden een eigen paardje toen gekocht waar ik ook helemaal mijn eigen ideeën bij kon gebruiken. Erg leuk natuurlijk, en ik heb met hem alles vanaf het begin op Natural Connection opgebouwd.
Máár: ik zie NH vooral als basis, werken met neck-reining(dus druk op hals) en zo min mogelijk het hoofd storen. Sturen op je houding alleen, dat is waar ik naar werk in mijn NH.
Als ik met bit ga rijden, werk ik meer naar verzameling, welke spieren hij gebruikt, en natuurlijk wel dezelfde principes alleen het doel is anders.

Ik kan dus ook niet aan zijn spieren werken als ik zijn brains niet iets om over na te denken geef. Soms heb ik periodes dat ik veel bezig ben met verzameling, oprichting, rechtrichten. En dan doe ik minder de basics, nou heb ik zo'n heerlijke leermeester die mij dan meteen stilzet omdat hij dan niet meer goed kan ontspannen. Hij heeft dan echt de ontspanning nodig vanuit het grondwerk, weer even goed weten dat we het ook zonder alle poespas kunnen. Echt plezier hebben sámen en weer werken aan die connectie die we samen hebben :)

Moet wel even toevoegen dat ik een extreem onzekere, eenkennige ruin heb, die zonder een goede basis ook niet echt open staat voor dingen :=

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:23

[***] schreef:
lailapri schreef:

Gelukkig dat je het "soort" noemt, want dit klinkt helemaal niet als NH of Parelli maar als iemand die het niet begrepen heeft (de instructeur/trice dan) .. Veel te snel allemaal, in les 2 al achteruit door obstakels? Ik ben daar nu pas mee bezig, na bijna een jaar .. Ben misschien ontzettend traag, maar ik ben wel mijn pony niet verloren :Y) Spijtig dat jij wel die ervaring hebt van geen levenslust meer, is er toch wat mis gegaan .. Hoor & zie je wel vaker, heel spijtig. Maar laat die ene ervaring je mening niet vormen over NH (specifiek Parelli) want zoals dit hoort het echt niet te gaan :=

Verder ben ik het met de laatste reactie van Cassidy erg eens. Als je éénmaal echt NH gaat denken en gaat integreren dan kan je niet meer terug ... Je kan wel terug gaan dressuuren, je kan met bit rijden en al wat je wil, maar de manier waarop je dingen vraagt zal altijd anders zijn .. (en je vraagt, je eist niet meer, tenzij in een gevaarlijke situatie).

Ik ben er zelfs nog 1 vergeten, hihi. Ook parelli achtig, vraag was haar te motiveren. Zodra ze touwhalster omkrijgt gaat ze of in de ik leef niet meer stand of in gevecht en dan op dr oude leeftijd nog stijgeren. Ze moest snoepje van tonnetje eten en dan naar overkant en daar hetzelfde. Ze wachtte tot instucteur snoepje in haar mond stopte en sjokte wel mee naar de overkant. Daarna begon ze een uitleg te geven en haar aandacht was weg van paard, ton en snoep. Gapte laila snel even snoepje van ton. Later met instructeur weer doen of ze niet snapt. Beetje zo van jij dom mens, uiteindelijk doe jij wat ik wil ipv ik wat jij wilt. Ik heb me wel vermaakt. Ben nog altijd niet overtuigd om met haar nh te doen, dat niet. Dit kan ik namelijk ook met paard los op het erf en vergeten de deur van stal dicht te doen. Waar ze ook staat, al kan ze de hele deur niet zien, ze heeft daar een soort zesde zintuig voor hihi.