Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Snap al die hokjes sowieso niet.
Ik lach gewoon om deze berichten.
Roman1996 schreef:Ik ben dus niet tegen een bit of mensen die zeggen dat ze traditioneel zijn. Ik ben wel tegen mensen die niet naar hun paard luisteren en dingen doen uit handelingsverlegenheid! En aangezien TS tot de laatste categorie behoort, heb ik daar geen goed woord voor over!
Citaat:Ik ben het met je eens dat, als een paard geen match vormt, je het beste uit elkaar gaat, maar daar mag in mijn ogen gerust wat tijd overheen gaan...
Citaat:Op stal laten staan omdat je de weg niet over kunt en anderen vinden dat je geen bit mag gebruiken is zielig voor het dier.

Citaat:En dan een persoonlijke vraag aan jou: wat is de reden dat je je langer dan een half jaar geleden op Bokt hebt aangemeld en vervolgens nooit iets hebt geplaatst?

lailapri schreef:Soort nh/parelli les. 1e les een gevecht met het achterwaarts, pony heeft alles uit de kast gehaald. Uiteindelijk deed ze het als ik mijn vinger omhoog deed en wat heen en weer bewoog. Sturen ging wel goed en het touw langer later was ook een goede. Deze manier van bekappen was ook super want eerder ging ze met praam, op drie benen met 2 mensen eraan er gewoon vandoor. Les 2 achteruit door obstakels, en hierbij verloor ik mijn vriendinnetje, totaal geen levenslust meer in haar ogen, dus gestopt.
Spijtig dat jij wel die ervaring hebt van geen levenslust meer, is er toch wat mis gegaan .. Hoor & zie je wel vaker, heel spijtig. Maar laat die ene ervaring je mening niet vormen over NH (specifiek Parelli) want zoals dit hoort het echt niet te gaan 

fransje23 schreef:Je kan je ook afvragen wat dan precies NH is. Volgens mij een redelijk subjectieve term

unihorses schreef:Citaat:je kan met bit rijden en al wat je wil, maar de manier waarop je dingen vraagt zal altijd anders zijn .. (en je vraagt, je eist niet meer, tenzij in een gevaarlijke situatie)
maar zo rij je toch ook gewoon de dressuur
Cassidy schreef:unihorses schreef:maar zo rij je toch ook gewoon de dressuur
Als je het goed begrepen hebt wel ja. Genoeg die denken: trek aan een teugel en het paard gaat een kant uit, trek aan beide en het paard stopt en schop en hij gaat harder. En als je niets anders bijgebracht krijgt, dan weet je niet dat er meer is.
maar ik rij en ga prescies het zelfde met haar als ik mijn bit er in heb, en op het boomzadel zit ( snap ook niet, een stukje terug dat er wordt gesteld dat je nh niet vind bij serieustrainende ruiters, in dressuurzadels... wat maakt dat zadel nou uit?
)unihorses schreef:Citaat:je kan met bit rijden en al wat je wil, maar de manier waarop je dingen vraagt zal altijd anders zijn .. (en je vraagt, je eist niet meer, tenzij in een gevaarlijke situatie)
maar zo rij je toch ook gewoon de dressuur
Cassidy schreef:Ik ook niet. Want in mijn ogen kun je met goed begrepen Traditional net zo ver komen als met groep begrepen Natural Horsemanship. De weg er naartoe kan er misschien anders uitzien. Maar ook Parelli zegt dat je, als je wilt dressuren, daar gewoon weer naar terug kunt, als je eerst zijn programma hebt doorlopen. Je gaat namelijk anders naar je paard kijken, maar je gaat, als je NH goed begrepen hebt, nooit meer terugkunnen naar de manier waarop je voorheen met je paard omging. Dus een bit, en een zadel, deken en ijzers kunnen heel goed, terug naar een dressuurzadel en een dressuuroptoming betekend niet dat je de NH definitief vaarwel hebt gezegd. Ook al mag het er voor de buitenwereld zo uitzien.
Bo_Cassey schreef:Ik heb een andere vraag, of eigenlijk 2. Niet per se aan Cassidy (die ik hier quote), maar aan iedereen: Is bitloos per definitie zachter dan met bit rijden? En valt hackamore onder bitloos (wat het ook is)?
maar hier kun je je paard ook serieus mee dwingen. 
[***] schreef:lailapri schreef:Soort nh/parelli les. 1e les een gevecht met het achterwaarts, pony heeft alles uit de kast gehaald. Uiteindelijk deed ze het als ik mijn vinger omhoog deed en wat heen en weer bewoog. Sturen ging wel goed en het touw langer later was ook een goede. Deze manier van bekappen was ook super want eerder ging ze met praam, op drie benen met 2 mensen eraan er gewoon vandoor. Les 2 achteruit door obstakels, en hierbij verloor ik mijn vriendinnetje, totaal geen levenslust meer in haar ogen, dus gestopt.
Gelukkig dat je het "soort" noemt, want dit klinkt helemaal niet als NH of Parelli maar als iemand die het niet begrepen heeft (de instructeur/trice dan) .. Veel te snel allemaal, in les 2 al achteruit door obstakels? Ik ben daar nu pas mee bezig, na bijna een jaar .. Ben misschien ontzettend traag, maar ik ben wel mijn pony niet verlorenSpijtig dat jij wel die ervaring hebt van geen levenslust meer, is er toch wat mis gegaan .. Hoor & zie je wel vaker, heel spijtig. Maar laat die ene ervaring je mening niet vormen over NH (specifiek Parelli) want zoals dit hoort het echt niet te gaan
Verder ben ik het met de laatste reactie van Cassidy erg eens. Als je éénmaal echt NH gaat denken en gaat integreren dan kan je niet meer terug ... Je kan wel terug gaan dressuuren, je kan met bit rijden en al wat je wil, maar de manier waarop je dingen vraagt zal altijd anders zijn .. (en je vraagt, je eist niet meer, tenzij in een gevaarlijke situatie).