Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
lot189 schreef:boos worden?
is dat zin vol, reageren op je paard vanuit emotie?
persoonlijk vind ik boos worden zonde van de energie voor ruiter en paard.
paard begrijpt je niet namelijk!
http://horses.nl/artikelen/instructievi ... -straffen/
een kort educatief filmpje brengt je heel veel bij!
maar na het lezen van een topic 'wanneer was jij voor het laatst boos op je paard' schrok ik!
ik vind dat je tijdens de training van je paard gewoon profesioneel moet blijven en je emotie onder bewang moet kunnen houden als deze negatief zijn voor het paard.
boos worden op je paard, is in mijn ogen een tekortkoming van jou als trainer.
Belonen en straffen wordt slecht uitgelegd en het voorbeeld is om te huilen.
Maar goed, dan is dat toch tenminste uitgeklaard. lot189 schreef:Ragdollcat schreef:Als een paard mij schopt of bijt, geef ik m ervan langs en dat begrijpen ze heel goed hoor.
Mijn paard is er niet slechter van geworden of angstig, juist niet.
Heeft graag contact met mensen en geniet ervan en is heel lief.
Gewoon direct corrigeren en eerlijk zijn naar de paarden toe.
Doen paarden ook onderling bij elkaar.
LEERPROCES!!!!!!!!!!!!!
..........
Gini schreef:Dus het enige wat het hier over gaat is bv. een geval als "mijn paard wilt niet in galop gaan onder het zadel en daarom ga ik een paar keer in diens mond zitten rukken".
Ik denk dat het dan een korte discussie wordt. Iedereen zal het er wel mee eens zijn dat dit nutteloos is.
Ragdollcat schreef:Wat nou leerproces??? het is zinvol om je paard op te voeden en boos te worden als hij bijvoorbeeld jou bijt en jij iets terugdoet, leert ie ervan.
Weleens een kudde paarden gezien?
Gini schreef:Daar praat je je even mooi uit.Maar goed, dan is dat toch tenminste uitgeklaard.
Dus boosheid is geen emotie?
unihorses schreef:ik vind het zeker nuttig om afentoe eens boos te worden, en te corrigeren...
maar als ik zie wat die heks tegen d'r vriendje doet![]()
paardentaal is niet zachtjes...
Geryon schreef:unihorses schreef:ik vind het zeker nuttig om afentoe eens boos te worden, en te corrigeren...
maar als ik zie wat die heks tegen d'r vriendje doet![]()
paardentaal is niet zachtjes...
Paardentaal is juist zachtjes! Kijk eens goed naar een kudde. Ze geven eerst aanwijzingen, zoals de oren in de nek. Als dat niet werkt, dan zetten ze bijvoorbeeld hun kont naar het paard toe. (of andersom) Pas als dat niet werkt geven ze een klap.
Fellor schreef:little_king schreef:Jij schrijft dat een paard boos worden niet begrijpt.
Corrigeren is gewoon een vorm van boos worden. Corrigeren is straffen. Boos worden is straffen.
Dan heb jij het toch echt niet begrepen.
Fellor schreef:Corrigeren is NOOIT straffen. Corrigeren is ombuigen van ongewenst gedrag naar gewenst gedrag in een leerproces. Straffen is iets negatiefs inbrengen met als doel dat gedrag niet meer te krijgen.
Corrigeren is absoluut niet hetzelfde als boos worden. Een paard trainen is een leerproces voor het paard, daarin is geen plaats voor negatieve emoties. (en natuurlijk overkomt die iedereen wel eens).
Het is typisch dat veel mensen straffen op het moment dat een paard gedragingen laat zien die komen uit angst richting jou of jouw gedrag en dan vervolgens boos worden en bijdragen aan die spanning. Straffen is in 99,9999999% van de gevallen totale onzin, of het gevolg van zelf dingen niet op de juiste manier opzetten qua trainingsvolgorde en benadering.
Straffen is dus onzin omdat het zo goed als nooit de beste of meest effectieve manier is om dingen aan te leren.
en het omzetten van betekenissen van woorden naar jou zin is je vak of niet? unihorses schreef:Fellor schreef:Corrigeren is NOOIT straffen. Corrigeren is ombuigen van ongewenst gedrag naar gewenst gedrag in een leerproces. Straffen is iets negatiefs inbrengen met als doel dat gedrag niet meer te krijgen.
Corrigeren is absoluut niet hetzelfde als boos worden. Een paard trainen is een leerproces voor het paard, daarin is geen plaats voor negatieve emoties. (en natuurlijk overkomt die iedereen wel eens).
Het is typisch dat veel mensen straffen op het moment dat een paard gedragingen laat zien die komen uit angst richting jou of jouw gedrag en dan vervolgens boos worden en bijdragen aan die spanning. Straffen is in 99,9999999% van de gevallen totale onzin, of het gevolg van zelf dingen niet op de juiste manier opzetten qua trainingsvolgorde en benadering.
Straffen is dus onzin omdat het zo goed als nooit de beste of meest effectieve manier is om dingen aan te leren.
en het omzetten van betekenissen van woorden naar jou zin is je vak of niet?
ik heb namelijk een andere definitie van corrigeren, en straffen, en zeker ook van boos worden, boos hoeft niet negatief te zijn!
Sizzle schreef:even een voorbeeld.
Iemand maakt een opmerking per e-mail die niet door de beugel kan (al dan niet bewust).
Deze opmerking is zeer beledigend en je schrijft na goed nadenken zonder schelden terug dat je hier niet van gediend bent en hoopt dat diegene het niet zo bedoelde. Ik ben op dat moment zeker nog boos en geef dat dus ook te kennen. Krijg je een excuus terug, dan is het ook wel meteen over.
In die zin is boos een correctie.
Maar dat zien anderen hier dus niet zo?
unihorses schreef:en het omzetten van betekenissen van woorden naar jou zin is je vak of niet?
ik heb namelijk een andere definitie van corrigeren, en straffen, en zeker ook van boos worden, boos hoeft niet negatief te zijn!
Sizzle schreef:Dus ik mag mijzelf niet meer boos noemen van jou als ik mijn paard corrigeer op ongehoorzaamheid![]()
(zie voorbeeld over wegrijden van huis).
Nou, in dat geval ben ik nooit boos denk ik