'verwilderde pony' na maand weer uit de stal halen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:11

SpikyBlue schreef:
Misschien kunnen ze de Fjord inruilen voor een Furby.
Snap dat soort dingen gewoon niet.

Speurneusc heeft een goed punt :j

Idd, ben het hiermee eens.
Als dat soort mensen vrienden van jou of je ouders zijn, daar kan ik niet bij met m'n hoofd.
Een dier in deze omstandigheden zou ik niet aan kunnen zien.

Het feit dat je geen dierenbescherming belt vanwege vriendschap kan ik echt niet begrijpen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:12

vuurneon schreef:
bello2005 schreef:
de politie doet meer

Wat moet de politie doen?

als je een melding maakt bij de politie komen die voorbij, en praten ze met de mensen

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Kun je niet een afspraak met de hoefsmid maken, desnoods betaal je hem wat hij normaal voor een bekapbeurt vraagt? Dat hij hem uit de stal haalt en naar de wei brengt. Hij heeft tenslotte recente ervaring met dit paardje en dat lijkt me een stuk veiliger.

Szan

No_worries schreef:
Kun je niet een afspraak met de hoefsmid maken, desnoods betaal je hem wat hij normaal voor een bekapbeurt vraagt? Dat hij hem uit de stal haalt en naar de wei brengt. Hij heeft tenslotte recente ervaring met dit paardje en dat lijkt me een stuk veiliger.

TS schreef dat de hoefsmid het paard in de stal bekapt, met anderen erbij om het dier rustig te houden. Denk niet dat ze veel aan de hoefsmid gaat hebben.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:13

ik zou tegen de eigenaren zeggen dat ze hem of moeten weg doen, of er iemand voor zoeken die er verstand van heeft!
voor nu zou ik heel voorzichtig zijn en alles met geduld en tijd!

succses al vind ik het onwijs zielig allemaal maar daar kan jij natuurlijk niks aan doen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:13

Ik word gewoon bang van gezeur en advies van mede bokkers.

Ik had van tevoren wel even gepolst om te kijken of je bij dat paard kan komen, en hoofdstel in kan doen.
Vervolgens in stal wat gestapt om te kijken hoe ie reageert op halthouden.

Succes morgen, blijf rustig

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:15

tita schreef:
Ik word gewoon bang van gezeur en advies van mede bokkers.

Ik had van tevoren wel even gepolst om te kijken of je bij at paard kan komen, en hoofdstel in km doen.
Vervolgens in stal wat gestapt om te kijken hoe ie reageert op halthouden.

Succes morgen, blijf rustig

Ik kreeg het dus net pas te horen dus heb er van te voren niet heen kunnen gaan.
Heb deze week schoolexamenweek en moet veel leren dus die tijd heb ik niet.

Nwktje

Re: 'verwilderde pony' na maand weer uit de stal halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:17

Gewoon proberen, als die ontsnapt en er is gras in de buurt of een land dan zal die daar wel naar toe gaan en lekker eten. Ik zou dan wel vragen of ze in de ochtend veel minder willen voeren.

tamary

annnepannne schreef:
een tractor niet een beter idee dan?

Hebben ze daar niet toevallig een lading van die kuilbalen in plastic staan waar je een gangetje mee kan laten bouwen?

tita

Nou annuleren die boel, en verschuif maar naar volgende week.
Ga maar eerst kijken of je iets kan met het paard, en examens....."als goed is ben je daarop voorbereid je hebt echt wel 5 min per dag tijd.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:18

Yuri schreef:
Dat zijn halsters die geschikt zijn voor dieren die onder controle staan en leiderschap ge accepteerd hebben.

Dat is niet zo, maar als je het echt niet gelooft bekijk je maar eens wat filmpjes van mensen die met echte wilde paarden werken, daarmee wordt niet zonder reden met een touwhalster gestart. Dat zegt namelijk heel erg duidelijk ja of nee tegen een paard.

En verder blijf ik er bij dat al dat paniek zaaien echt nergens toe leidt. Het gaat om een 15 jarige pony, zonder reputatie van vals te zijn of iets dergelijks, gekocht als kinderpony en nu wat gek gemaakt door te veel voer en veel te weinig beweging. Ik kan me echt wel ergere gevallen voor de geest halen.
Dus mijn enige tip.. gebruik een touwhalster, een lijn van een meter of zes, en wees duidelijk en kordaat. Verder heb ik als enige nuttige info gelezen: versper de doorgang naar de weg met een zichtbare barrière, en zie dat er nog meer mensen bij zijn.
Maar ik wed dat dit wel energiek, maar verder gewoon vanzelf goed gaat.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:19

Ik heb nog niks voor mijn examens gedaan dus mag nieteens van huis van mijn ouders.
Kuilbalen hebben ze niet, pony krijgt alleen hooi, brokken, wortels en andere lekkernijen te eten.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:20

Ruga schreef:
Yuri schreef:
Dat zijn halsters die geschikt zijn voor dieren die onder controle staan en leiderschap ge accepteerd hebben.

Dat is niet zo, maar als je het echt niet gelooft bekijk je maar eens wat filmpjes van mensen die met echte wilde paarden werken, daarmee wordt niet zonder reden met een touwhalster gestart. Dat zegt namelijk heel erg duidelijk ja of nee tegen een paard.

... Mensen die wéten hoe ze met 'echte wilde' paarden en touwhalsters om moeten gaan...
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 18-03-13 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:20

ik heb niet het hele toppic gelezen alleen jouw reacties dus weet niet of da al gezegt is ;)
maar kun je het paard voorlopig niet dag en nacht op wei zetten? dat lijkt mij beter dan 1 volle maand in zijn stal te laten staan.

ik snap de reactie van het paard ook wel, ik denk dat de meeste paarden met zulk weinig aandacht en beweging ''gek'' worden

succes morgen

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:21

En echte wilde paarden gedragen zich anders dan gedomesticeerde paarden die volgepropt met eten maanden stilstaan in hun stal.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:21

Dus de pony is bang van een halster, kan niet aan een touw lopen, hij valt aan, schopt en bijt, en is verwildert...

Stel dat je hem veilig buiten in de wei krijgt, hoe ga je hem dan weer vangen als hij weer naar binnen moet? :D

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:22

Pony heeft geen dekens en hij is het niet gewend om buiten te staan dus dat lijkt met niet zo handig met dit weer.

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:23

annnepannne schreef:
Pony heeft geen dekens en hij is het niet gewend om buiten te staan dus dat lijkt met niet zo handig met dit weer.

ze zijn niet van suiker :o

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:24

Ik snap dat je wilt helpen, probeer anders het halster er op te zetten en kijk hoe de pony reageert, laat hem eventjes tot rust komen en probeer hem dan rustig naar buiten te leiden. Ik hoop dat het goed gaat komen zonder dat je er zelf wat aan overhoud!

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:24

Inderdaad, áls je hem buiten krijgt. hoe wil je hem dan weer binnenkrijgen?

hoop in ieder geval dat je héél voorzichtig bent..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:25

SpikyBlue schreef:
... Mensen die weten hoe ze met 'echte wilde' paarden en touwhalsters om moeten gaan...

Ja maar kom zeg, de TS is 17, dat kan echt wel om een energieke pony te proberen leiden, we hebben het toch niet over een kind.
Gewoon doorstappen ermee, en de wei in. Geen gekkigheid toelaten, maar als hij er toch vandoor gaat.. tja dan loopt hij wat rondjes op het erf, even wachten, touw nemen en verder.
Ik vind dat hier echt overdreven wordt.

lies_sparkle

vuurneon schreef:
bello2005 schreef:
de politie doet meer

Wat moet de politie doen?

als je een melding maakt bij de politie komen die voorbij, en praten ze met de mensen[/quote]

HAHAHAHAHAHAH :') :') :')
Ik heb al tig keer de politie gebeld, dierenpolitie, dierenambulance, staatsbosbeheer en heb ik ooit iemand gezien, NEE, nooit ;)
Op gegeven moment heb ik de pony na 1 dag aan een touwtje zonder water te hebben gestaan zelf mee naar huis genomen.
Later werd ik aangeklaagd wegens diefstal ;)
De paardenhandelaar waarvan de ponys waren is ondertussen gevlucht omdat iedereen in ons dorp achter hem aan zat :p
Laatst bijgewerkt door lies_sparkle op 18-03-13 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Merlesophie

Ruga schreef:
SpikyBlue schreef:
... Mensen die weten hoe ze met 'echte wilde' paarden en touwhalsters om moeten gaan...

Ja maar kom zeg, de TS is 17, dat kan echt wel om een energieke pony te proberen leiden, we hebben het toch niet over een kind.
Gewoon doorstappen ermee, en de wei in. Geen gekkigheid toelaten, maar als hij er toch vandoor gaat.. tja dan loopt hij wat rondjes op het erf, even wachten, touw nemen en verder.
Ik vind dat hier echt overdreven wordt.

+1

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:26

KM_Ris schreef:
Inderdaad, áls je hem buiten krijgt. hoe wil je hem dan weer binnenkrijgen?

hoop in ieder geval dat je héél voorzichtig bent..

proberen te lokken met voer.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:27

TS, ik snap dat je de mensen niet wilt verraden, maar wat zij doen IS dierenmishandeling... als een goed gesprek niks uithaalt zou ik toch een instantie bellen die eens een kijkje komen nemen.

Waarom willen ze uberhaupt dit dier nog houden als ze al jaren niks met m doen en nu m niet eens vast durven te pakken... wat is hun gedachtegang?

Arm dier, opgesloten in een vieze stal (stro erin gooien is écht niet voldoende, volgepropt worden met eten, geen contact met andere paarden en geen daglicht zien.... vind het echt te triest voor woorden. Die ammoniakgassen in de stal zullen m ook zeker geen goed doen.

Ik zou dit echt niet aan kunnen zien, al zou het om mijn beste vrienden zijn. Alhoewel, mensen die zo met hun dieren omgaan zou ik niet eens vrienden kunnen noemen...