what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:40

Maar Ts, je gaat nu wel steeds in op snelle oplossingen, zoals je paard aanpakken.
Dat zal vast goed effect hebben, maar het gaat toch om de reden wáárom je paard dat doet?
Paarden doen alleen iets omdat er een reden is om dat gedrag te vertonen. ze doen het niet om jou te pesten.
Dus moet je op zoek gaan de reden. Ik denk dat het in dit geval wel degelijk eenzaamheid en verveling is.
Ik weet niet hoe jou paard stond voor je m had? stond ie toen wel in de groep?
Een paard kan echt vereenzamen als hij ineens alleen staat.

Al zeg je niet de mogelijkheid te hebben hem een vriendje te geven dan kun je toch 3 dingen doen:
1: of je zorgt er tóch voor dat je een paard erbij vindt (op marktplaats helaas genoeg shetlanders)
2: of je doet m tóch naar een andere stal, dan maar wat verder weg, kan je m eventueel een tijdje verleasen, tot jij alles op orde hebt.
3: of je verkoopt hem. Dat is hard, maar ik denk niet dat zijn gedrag op te lossen is met een hengstenketting.
Waarschijnlijk wordt het een tijdje beter, maar dan zal het uiteindelijk alleen maar slechter worden, dat wil je ook niet.

Misschien weet jij nog een 4e oplossing? maar die kan ik zo snel niet bedenken.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 18:44

En waarom is mijn paard pas na 8 maanden ''alleen'' staan begonnen met dit gedrag?
Dat zou dan al veel eerder begonnen moeten zijn als hij daarom zo gaat doen.
Mijn paard is hartstikke vrolijk hier, hij is niet agressief maar hij is té blij om naar buiten en binnen te mogen dat hij gaat galopperen. Maar nee, iets past niet in het straatje van iets goed doen en dáár wordt het commentaar op gegeven terwijl dit gedrag dan al veel eerder had moeten beginnen.

Ik doe hem niet weg en ik kan nu niet regelen dat hij met een ander paard in de wei komt te staan.
Duidelijk of moet ik het nog 1000x typen?
Als je zo'n reactie wil geven, reageer dan aub niet, want daar heb ik niks aan.
Ik heb al zo vaak gezegd dat ik er niks aan kan veranderen dat hij alleen staat, dus ga daar dan ook niet over doorzeuren.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:56

Kan je alsjeblieft niet zo agressief reageren? daar heb ik ff geen zin in.
Ik reageer omdat ik je wil helpen, jij vraagt om advies, ik geef advies. het kan zijn dat dat advies jou niet goed lijkt, of dat het je boos maakt, maar ik heb wel normaal gereageerd, dus echt een rede om boos te zijn heb je niet.

Ik weet niet hoe het komt dat hij nu pas eenzaam is, ik ken jou paard niet, ik ken de situatie niet precies, het enige dat ik zeg is dat zijn gedrag voor mij LIJKT op eenzaamheid.
Misschien is dat het niet, dan zal het wat anders zijn, maar wat is het dan?
Wat ik al zei, een paard doet niet zomaar iets omdat hij dat leuk vindt, er moet een reden zijn om met dat gedrag te beginnen, dat doet hij niet van de ene op de andere dag.

Dus dan is het jouw taak om uit te zoeken waarom hij dat doet.
Lukt het je niet alleen om dat uit te zoeken, vraag dan hulp.
Het is ook je eerste paard, dat is gewoon lastig.

Mijn eerste paard heb ik ook niet geweldig goed verzorgd. Ik wist eerst niet goed wat te doen, reed niet zoals het hoorde en daardoor ging mijn paard vaak bokken en ze luisterde niet, waardoor ze me zelfs 1 kan dwars door stroom draad heeft getrokken.
Later heb ik hulp gevraagd, veel les gehad, heel consequent geweest en toen ging het veel beter.
Alleen bij die pony zat het gedrag meer in haar, zij is nooit een voorbeeldige pony geweest, heeft nooit echt goed geluisterd. Ook niet na of voor mij.

Jouw paard heeft dat wél gedaan, dus moet er toch een reden zijn?
Ik denk dan dat afstraffen door middel van hengstenketting en zweep en wat al niet meer uiteindelijk niet het gewenste effect zal hebben.
Het zal hem misschien bang maken, of zelfs nog agressiever.
Misschien dat het ook wel werkt, geen idee, maar het klinkt voor mij niet als iets dat je simpel oplost met een hengstenketting.

Annenas

Re: what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:01

ik reageerde niet agressief, misschien dat het zo over komt maar dat was niet mijn bedoeling.
maar waarom zou mijn paard dan altijd lief en aardig zijn behalve als hij naar de wei mag.
als hij zich eenzaam voelt dan uit hij dit toch niet door in volle galop de wei in te gaan?

de wei waar hij nu in staat heeft hij altijd wel geweldig gevonden omdat het zo groot is metveel gras.
maar wat ik me nu pas realiseer: sinds de schapen in de wei naast hem weg zijn vertoont hij dit gedrag, hij had een pesthekel aan die schapen en was er soms zelfs bang zijn. kan het zo zijn dat hij nu liever de wei in wil en dat ie daarom zo snel wil zijn?

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:08

Ja dat zou kunnen :j
Ik denk dat hij van zichzelf ook wel blij kan zijn, ook naar jou toe, en hij zal ook blij zijn met de wei, maar dat hij dit doet omdat hij zich toch niet helemaal prettig voelt.
Een paard bij mij op stal deed dit ook, die was ook heel snel en aan het trekken, maar ze was alsnog heel lief naar mensen.
Toch zat ze onder tussen in haar stal helemaal gek te worden.
Ik denk niet dat je paard gelijk niet meer blij kan doen als hij zich niet prettig voelt.

Maar het blijft lastig, omdat veel oplossingen geen mogelijkheid zijn, wat ik echt snap. Ik ben ook 17 met ouders die betalen, dus dan is gewoon niet elke mogelijkheid te doen.
Alleen kom je hierdoor misschien minder snel tot de oorzaak van het gedrag. anders kon je allen gewoon uitproberen, en kijken waar het beste op reageert.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:56

Je hebt blijkbaar helemaal geen idée hoe paarden denken, in de bak staan is voor geen enkel paard een straf, zo denkt een paard nooit, ook jouw paard niet dus.
Jij moet hem leren dat ontsnappen niet de oplossing is, je hebt hem zelf wel losgelaten hé, hiermee heb je hem eigenlijk dit gedrag aangeleerd.
Je zegt paard is niet verkeersmak en ik kan er dus niet mee gaan wandelen langs de weg, waarom niet dan, das de kans van je leven, leer het paard verkeersmak te zijn.
jij dient de leiding te hebben en dat blijkt helemaal niet zo te zijn.
Neem les en zoek niet via vragen op een forum naar het gepaste antwoord, want dat is eigenlijk onmogelijk om dit zo te gaan oplossen.
De fout zit niet bij het paard maar bij jou.

annnepannne schreef:
ik heb er ook al aan gedacht om het buurpaard samen te zetten met hem maar ze zijn nogal gemeen tegen elkaar.
buurpaard wordt niks mee gedaan en is 'verwilderd' en trapt richting mensen, hij is ook heel dominant en gemeen naar andere paarden dus samenzetten gaat niet werken. ik heb er ook aan gedacht er misschien een kleine pony bij te zetten maar dat willen mijn ouders niet.
ik heb hem net buiten gezet, om in de wei te komen moet hij de toekomstige bak door, daar staat geen gras. ik heb de draad tussen de bak en de wei dichtgedaan.
hij heeft 3x geprobeert weg te rennen, 2x heb ik hem kunnen houden, de laatste keer ging hij in volle galop de bak in.
nu heb ik de draad dicht gelaten omdat in de bak staan voor hem een straf is en dadelijk haal ik hem binnen en ga ik het opnieuw proberen.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:07

aeolusnr1 schreef:
Je hebt blijkbaar helemaal geen idée hoe paarden denken, in de bak staan is voor geen enkel paard een straf, zo denkt een paard nooit, ook jouw paard niet dus.
Jij moet hem leren dat ontsnappen niet de oplossing is, je hebt hem zelf wel losgelaten hé, hiermee heb je hem eigenlijk dit gedrag aangeleerd.
Je zegt paard is niet verkeersmak en ik kan er dus niet mee gaan wandelen langs de weg, waarom niet dan, das de kans van je leven, leer het paard verkeersmak te zijn.
jij dient de leiding te hebben en dat blijkt helemaal niet zo te zijn.
Neem les en zoek niet via vragen op een forum naar het gepaste antwoord, want dat is eigenlijk onmogelijk om dit zo te gaan oplossen.
De fout zit niet bij het paard maar bij jou.

annnepannne schreef:
ik heb er ook al aan gedacht om het buurpaard samen te zetten met hem maar ze zijn nogal gemeen tegen elkaar.
buurpaard wordt niks mee gedaan en is 'verwilderd' en trapt richting mensen, hij is ook heel dominant en gemeen naar andere paarden dus samenzetten gaat niet werken. ik heb er ook aan gedacht er misschien een kleine pony bij te zetten maar dat willen mijn ouders niet.
ik heb hem net buiten gezet, om in de wei te komen moet hij de toekomstige bak door, daar staat geen gras. ik heb de draad tussen de bak en de wei dichtgedaan.
hij heeft 3x geprobeert weg te rennen, 2x heb ik hem kunnen houden, de laatste keer ging hij in volle galop de bak in.
nu heb ik de draad dicht gelaten omdat in de bak staan voor hem een straf is en dadelijk haal ik hem binnen en ga ik het opnieuw proberen.

mijn moeder heeft hem dit aangeleerd, niet ik.
daarnaast wil ik jou vragen wat jij zou doen als je paard ineens onverwachts begint te galopperen: je handen openhalen tot bloedens toe en uiteindelijk toch los moeten laten of je paard dan maar laten gaan?
ik heb weinig grip op het touw en al meerdere keren mijn handen opengehaald dus uit een reflex zou ik, als ik merk dat hij er niet op reageert, loslaten zodat mijn handen niet open liggen.
volgende keer een longeerlijn pakken en handschoenen zou ik kunnen proberen, maar dat bedenk ik me nu pas.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:16

Idd handschoenen het liefst werkhandschoenen die zijn het stevigst.
En aub nu NIET langs de weg oefenen! eerst even met de basis bezig daarna langs de weg.
We willen graag dat jij ook blijft leven. En die autobestuurder ook als het kan als die een paard op z'n motorkap krijgt....
Nog even een gedachte, ik krijg het idee dat jouw vader boer is.
Stel het is toch regen en het bak verhaal gaat ook dit weekend niet door. Heeft je vader dan geen stukje akkerland wat je af kunt zetten? of een buurman die land heeft vlak bij jouw huis (ivm verkeer).

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:18

touw in een lus om zijn neus?

paardluv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:21

haha creative titel ''een bulldozer'

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:26

paardluv schreef:
haha creative titel ''een bulldozer'

ik kon niks verzinnen :')

ik ben trouwens ook zeker niet van plan om met hem langs de weg te gaan wandelen. ben er nog steeds een beetje angstig van van wat er was gebeurd.

het is hier helaas allemaal klei grond, de toekomstige bak ligt er ook bij als een stuk akkerbouwland dus dan zou ik daar net zo goed kunnen oefenen want dat is ook al gedraineerd dus minder nat dan het akkerbouwland maar nog steeds heel nat.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:27

Een stap voorbij is 10 stappen terug. En rap! Desnoods idd even met wat hulpmiddelen, paard is al veel te ver. Staat los van alleen staan, puur gewenning en een spelletje. Hij heeft geen geduld met meelopen, dat is het enige probleem. Prima, maar dat is beter op te lossen dan je denkt: consequent en belonen wanneer die het goed doet. Trek er even een tijdje voor uit en oefen het. Niet naar de wei, maar op het erf.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:29

Het punt hier is dat het paard succes heeft gehad met zijn actie, nu blijft hij dit proberen totdat dit gedrag omgekeerd is. Jij als mens hebt erg weinig in te brengen tegen een groot paard. Dus moet je slim en snel zijn, je weet ondertussen hoe hij het doet en waarschijnlijk ook wanneer. Probeer dit voor te zijn.
Oefen met hem buiten de tijden om dat je hem naar de wei brengt. Ga met hem lopen op het erf, laat hem netjes naast je lopen, schouder aan schouder, dan kan je zien wat hij doet en hoe zijn lichaamstaal is op dat moment. Hou plotseling halt, je paard moet dan volgen, hij moet alert op jou worden, dit doe je door te oefenen met plotseling halthouden of in eens afwenden de andere kant op of juist zijn kant op. Hij moet oog gaan krijgen voor jou. Dit kan je doen met behulp van eventueel een zweepje als je geen contact krijgt met hem of hij let niet op jou of je merkt dat hij je voorbij probeert te denderen. Plus in alles wat je doet blijf je consequent. Je paard kan nu ook een periode krijgen waarin hij je gaat uitproberen, je hebt hem tenslotte nog niet zo lang!

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:30

Mijn paard heeft veel energie en liep ook altijd door me heen, vooral toen hij doorkreeg dat dit hem nog lukte ook. Terug naar de basis dus en hem leren hoe ik hém aan de hand leidt.
Wat ik deed: lopen en opeens omdraaien met een schrikbeweging (handen in de lucht en beetje zwaaien met een touw ofzo), weer paar passen lopen en dan weer herhalen. Daarna stond hij altijd achter me stil als ik stopte, wel moest hij natuurlijk nog altijd een pas meer maken maar dan zette ik hem weer een pas achteruit. Bij mijn paard heeft dit echt geholpen. Als ik met mijn paard loop heb ik bijna niets meer in handen, hij blijft altijd keurig achter me lopen en staat direct stil als ik dit ook doe.
Hij moet leren dat jij de leider ben en niet hij.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:35

op het erf oefenen is ook wel een goed idee!
ook meteen schriktraining (door de wapperende stukken plastic van de kuil en andere 'enge' dingen)
ga dat maar eens proberen :j

toen ik hem uit de wei haalde heb ik hem onderweg naar stal ook een aantal keer laten halthouden en de passen die hij teveel zette terug laten lopen. hij snapte het de eerste keer nog niet zo goed maar de 3e keer stond hij al netjes stil :)
dit ga ik een paar dagen oefenen, en dan zondag de nieuwe uitdaging: hem naar de wei brengen zonder te laten ontsnappen. (mijn ouders brengen hem door de week namelijk naar de wei)

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:36

Ik ben het eens met meggiemeg. Zeker consequent blijven. Hij moet jouw ruimte respecteren, dus iedere keer als hij doorloopt terwijl jij stop, zet je hem achterwaarts naar waar hij eigenlijk moest stoppen. Dit word opslot zo irritant dat ie zelf wel stopt. Daar is veel geduld voor nodig.
Denk ook goed om je positie met wandelen. Kijk naar een kudde: de leidende merrie loopt VOOROP! Jij bent nu de leider dus loop altijd voorop! Kijk eens naar een merrie met veulen, het veulen loopt bijna altijd tegen de schouder van moeder, het veulen volgt namelijk de leidende moeder. Je paard moet dus achter jou lopen want hij moet jou volgen en niet andersom. Schouder aan schouder zou ik niet doen, dan is de leidende positie alsnog niet bepaald en heb je kans dat je hem minder snel houdt als hij wegschiet. Zeker als je over de weg ga wandelen, als hij opzij schiet moet jij daar dus niet lopen!

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:37

Vervelend dat het niet goed lukt met je paard naar de wei brengen..
Je kan inderdaad proberen hem vast te houden, en hem een touw of hengsten ketting over de neus doen en zodra hij probeert weg te rennen een keer heel hard trekken, dit werkt bij sommige paarden wel even natuurlijk..
Wij hadden eerder een paard op stal die je ook gewoon niet kon houden als je hem naar de wei bracht, die was al 22 en je kon het hem gewoon niet afleren, dus lieten we hem gewoon los naar de wei lopen..

Misschien kun je met 2 stroom draadjes een pad naar de wei maken? Dan doe je de stal deur open en laat je hem zelf naar de wei lopen?! Ook makkelijk voor jezelf, hoef je ook niet hele tijd heen en weer te lopen.. :o
Iig succes!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:38

maar als hij dan vooruit schiet lig ik er toch ook onder? of zal hij dan automatisch uitwijken?
klinkt misschien als een domme vraag maar ik heb altijd geleerd naast het hoofd te lopen van het paard.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 20:40

annibel schreef:
Je kan inderdaad proberen hem vast te houden, en hem een touw of hengsten ketting over de neus doen en zodra hij probeert weg te rennen een keer heel hard trekken, dit werkt bij sommige paarden wel even natuurlijk..
Wij hadden eerder een paard op stal die je ook gewoon niet kon houden als je hem naar de wei bracht, die was al 22 en je kon het hem gewoon niet afleren, dus lieten we hem gewoon los naar de wei lopen..

Misschien kun je met 2 stroom draadjes een pad naar de wei maken? Dan doe je de stal deur open en laat je hem zelf naar de wei lopen?! Ook makkelijk voor jezelf, hoef je ook niet hele tijd heen en weer te lopen.. :o
Iig succes!

ik wil het probleem graag oplossen en niet uit de weg gaan.
in ieder geval bedankt voor het meedenken :)

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:43

annnepannne schreef:
annibel schreef:

Iig succes!

ik wil het probleem graag oplossen en niet uit de weg gaan.
in ieder geval bedankt voor het meedenken :)

Daarom ook de eerste oplossing erbij :) Maar ik ga ook mee met de mensen voor mij, hij heeft geen respect.. Ik denk dat het paard eerst respect voor je moet krijgen en voor je ruimte..

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:43

Klopt maar als het paard er vandoor gaat en jij houd het vast zal hij met zijn hoofd naar jouw toe komen.
En dan zo lang mogelijk vast houden, wordt het gevaarlijk omdat je een trap kunt krijgen gelijk los laten.
maar meestal draait het paard naar rechts met zijn kont (jij loopt links)

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:44

annnepannne schreef:
En waarom is mijn paard pas na 8 maanden ''alleen'' staan begonnen met dit gedrag?
Dat zou dan al veel eerder begonnen moeten zijn als hij daarom zo gaat doen.
Mijn paard is hartstikke vrolijk hier, hij is niet agressief maar hij is té blij om naar buiten en binnen te mogen dat hij gaat galopperen. Maar nee, iets past niet in het straatje van iets goed doen en dáár wordt het commentaar op gegeven terwijl dit gedrag dan al veel eerder had moeten beginnen.

Ik doe hem niet weg en ik kan nu niet regelen dat hij met een ander paard in de wei komt te staan.
Duidelijk of moet ik het nog 1000x typen?
Als je zo'n reactie wil geven, reageer dan aub niet, want daar heb ik niks aan.
Ik heb al zo vaak gezegd dat ik er niks aan kan veranderen dat hij alleen staat, dus ga daar dan ook niet over doorzeuren.

Mijn paard staat ook alleen hoor! Beetje vreemd dat hij daardoor nu ineens begint met dat gedrag! Ik denk dus niet dat het daardoor komt, maar wat het wel zou kunnen zijn zou ik niet weten! Heb de rest van het topic niet doorgelezen dus ik weet niet of er al andere dingen zijn gezegd.
Waarschijnlijk net zoals hierboven; heeft het paard geen respect voor de mens! Misschien moet je wat vd ofzo gaan doen, om een betere band op te bouwen zodat hij meer respect voor je gaat krijgen?

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:49

ook ik denk dat het paardje zich verveeld,
maar je hebt overal een excuse op, alles wat gezegd of voorgesteld wordt is er weer iets anders op, bedoel het niet rot hoor maar zo kom je ook niet tot op oplossing natuurlijk :)
probeer met je ouders een oplossing te vinden voor inderdaad iets van een weidemaatje oid? :)
Zou fijn zijn voor je paardje :)
succes ermee en ik hoop dat je wat aan de tips hebt en een oplossing kan vinden! :)

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:53

oeps, deze reactie klopte niet..
Laatst bijgewerkt door xxLady op 04-02-13 20:56, in het totaal 2 keer bewerkt

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:55

Waarom denk je dat Lisaa?