Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:36

terpentijn schreef:
Maar NIET door een ANGSTIGE (in TS haar eigen woorden "doodsbange") longeerder, zeg!
Dat is een open invitatie voor een paard in zo'n situatie om in de tegen (voor mijn part uit eveneens onzekere/angstige motieven) aanval te gaan.

De merrie doet dit vrijwel zeker niet omdat ze een hekel aan TS heeft. De merrie doet dit omdat ze de KANS kreeg. Dat maakt de merrie geen pestmerrie, maar zij nam de gegeven ruimte (ja, die ruimte die haar door een onzekere TS is gegeven), nee zij voelde zich UITGENODIGD om die ruimte te nemen, om te zien wie er nu de leidinggevende was.
TS schrok terug, wist niet wat te doen, waardoor het paard is bevestigd in het voor haar duidelijke feit dat ZIJ dan maar die leiding blijkbaar moest nemen.

Uiteraard is dit niet tolerabel. Want ook een angstig paard zal zich "gedwongen" voelen het openliggende stuk ruimte duidelijk te krijgen, door zich dan in hemelsnaam maar als "leider" te positioneren. Daar hoeft het paard op zich zelf helemaal niet een dominant karakter voor te hebben.
Helaas is angst een voor paarden zeer merkbare (en gevreesde!) gevoelstoestand, waardoor zij zich zelf ook onveilig gaan voelen. Of dat nu angst is dat een ander paard heeft, of dat dat een mens betreft, die het betreffende paard tracht te "beteugelen" "beleren" of wat dan ook te laten doen.
Zodra er geen duidelijk leiderschap/overwicht is, raakt ieder paard de kluts kwijt.

Ik ben zelf helemaal geen voorstander van het eeuwige (en vaak zwaar overdreven) dominantie/leiderschapverhaal, want die leiderschappen willen nog wel eens wisselen/uitgedaagd worden in een paardengroep, maar begrijp wel hoe het wezen paard werkt.... van uit dat wezen "werkt" een paard het beste als er een niet betwistbaar onomstotelijk duidelijk iemand is (paard in een paardengroep, mens als je 1 op 1 bezig bent met een paard), die de overhand heeft. Die zegt hoe het moet, waar het heen gaat, wat er verlangd en verwacht wordt.
Alleen dan kan het paard rust vinden in het vertrouwen dat DIE het dan wel zal weten, en DIE dan wel zal zorgen dat het paard niets ergs overkomt.
Dat is geen rozebrillenverhaal, maar een gegeven.

Het ene paard is natuurlijk van aard volgzamer dan het andere, de ene zal makkelijker "een gegeven kans te baat nemen" dan de volgende.
Het zijn echter vaak juist de (nog) NIET zo sterk in de schoenen staande paarden, en dit kan ook gelezen worden als : gewoon jonge paarden, die van een gebrek aan duidelijke leiding geheel onzeker en ZELF BANG raken. Dat kan zich makkelijk uiten in het gedrag van de jonge merrie van TS.

Het hoeft dus helemaal niet te betekenen dat deze jonge merrie een dominant type is, het tegendeel zou makkelijk waar kunnen zijn, hierbij denk ik aan de teksten van TS "dat zij onder het zadel eigenlijk nooit problemen geeft".

Overigens zou ik heel erg graag eens een foto of stukje film van de betreffende merrie willen zien (niet noodzakelijkerwijze een stukje waarop TS met de merrie bezig is, maar van de merrie op zich).

Duidelijker kun je het niet vertellen, amen.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 17:39

ts hoe is het gegaan vandaag?

Heleennn

Re: Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 18:21

Wow zal alles zo snel mogelijk bijlezen maar ga vanavond naar een vriendin... Vandaag heeft stalbaas haar in de stal al op haar kop moeten geven, ze deednprecies hetzelfde nu wat ze bij mij bij het longeren deed... Dus echt een gevalletje van " ik krijg een hand maar pak een arm". Daarna heeft hij haar eerst drie kwartier aan de lange lijnen gezet. Waarom ze bij het opzadelen weer zo deed snap ik niet, ze kwam net de wei af dus zou normaal niet meer zoveel stalmoed moeten hebben... Maarja, het rijden ging wel goed. Heb morgen weer les van stalbaas want ik denk dat mijn andere instructrice een beetje te snal gaat voor ons beide.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:28

kijk fijn dat je nu goede hulp heb

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 00:16

Mootje1980 schreef:
Volgens mij wordt het slaan door de bokkers hierboven meer gebruikt als opvoedkundige tik. Je zegt dat iedereen zich moet verdiepen in dieren-leergedrag, maar wat ik altijd heb geleerd en gezien vallen er in het natuurlijke kudde-gedrag ook behoorlijke klappen als het gaat om bepalen van de hiërarchie. En volgens mij draait het bij dit paard ook een gebrek aan respect aan de leider (TS) in dit geval. En dat slaat zo jeren '70 is... paarden doen bij mijn weten niet aan een 'vrije opvoeding'. Bij mijn paard is het niet nodig om te slaan hoewel ik haar wel enkele malen een tikje heb moeten geven omdat ze naar me uithaalde met zadelen.

Dat paarden elkaar wel eens een trap verkopen is omdat ze niet anders weten en niet kunnen wat wij kunnen; namelijk vooruit denken. Als je een paard bent heb je dus geen keuze; je wacht af tot er een situatie is en je reageert op die situatie. Wij mensen kunnen wel vooruit denken en zo ongewenste situaties voor zijn. Daarom is slaan niet nodig, of; zoals ik eerder aangaf... als je moet slaan ben je in feite dus te laat geweest.

Citaat:
Maar eerlijk gezegd vraag ik me af of TS ooit de leider zal worden die dit jonge paard nodig heeft. Ik verbaas me over de hoeveelheid bokkers die haar stimuleren het paard te houden en haar angst opzij te zetten. Daar is bij mijn weten geen knopje voor. Ik vrees echt dat als ze dit paard houdt zij en haar paard er allebei niet gelukkig van worden. Dit paard krijgt geen leider, waar hij waarschijnlijk wel behoefte aan heeft. TS staat met angst en beven dingen te doen die haar hobby zouden moeten zijn. Paard ontwikkelt gedragsproblemen, TS wordt doodongelukkig en uiteindelijk is de kans op ongelukken enorm.

Waarom zou het niet kunnen? TS kan van dit paard veel leren waar ze echt iets aan heeft. Als je wegloopt voor problemen (zoals in dit geval het paard wegdoen) dan leer je het nooit. Het mooie aan dat paarden zo reactief zijn is dat ze goed op je zullen reageren zodra je doet wat je moet doen, een paard is niet rancuneus. Dus zodra TS leert hoe ze het gedrag aan kan pakken (bijvoorbeeld door het te leren van de staleigenaar die het schijnbaar wel lukt met dit paard) is het probleem toch opgelost?

Citaat:
Achteraf is het niet handig dat TS een jong en groen paard heeft aangeschaft. Dat is jammer maar gebeurt zoveel mensen. Daar moet men maar van leren en het paard heeft nu nog kansen genoeg om een goede plek krijgen. Zelf heb ik jaren geleden al bewust een beleerd en sociaal paard gezocht. Op de grond kan ik een hoop aan, als ik erop zit ben ik ook niet de dapperste. Dat is toch geen schande?

Dat is zeker geen schande. Het ligt er ook aan wat je wilt natuurlijk.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 05:53

Hoe groot is de diameter van de longeercirkel? Hoe lang wordt ze al gelongeerd?
Ik krijg de indruk dat het paard met het terugvallen in draf probeerde duidelijk te maken dat ze niet klaar was om nog langer te galoperen. Natuurlijk moet het paard niet bepalen wanneer het genoeg is geweest, maar ik denk dat het beter zou zijn geweest om voor die moment te stoppen en dan voortaan beter in te schatten wat het paard aankan. Omdat je ze terug wilde laten versnellen (en ik denk ook omdat ze weet dat als ze niet versneld ze een tik van de zweep zou krijgen), werd ze redelijk bang. Als reactie probeerde ze weg te komen, maar ze kon niet weg want ze zat tussen omheining. Als een paard niet kan vluchten zal hij zich verdedigen wat hij ook deed. Het feit dat hij je niet heeft geraakt laat zien dat hij zich wilde verdedigen. Als hij wilde aanvallen, twijfel ik er sterk aan of je dit topic had kunnen openen. Als een paard aanvalt heb je maar heel weinig overlevingskans. Om dat je de zelfverdediging wilde afstraffen werd ze nog banger en probeerde ze zich nog meer te verdedigen. Lijkt mij dus juist niet het dominante type. Ik stel voor om volgende keer minder lang te longeren. Voor een 4-jarige was de training best heftig en ik denk dat je haar gewoon overvraagd hebt. Probeer de volgende keer het terugvallen in draf voor te zijn.

Je hebt nu het vertrouwen een beetje beschadigd, maar maak je daar geen zorgen om. Verander jezelf en je paard zal je fout vergeven en je terug vertrouwen.
Ga maar van 1 ding uit. Je paard wil je best voor je doen en is een goede volgeling als hij een vriendelijke en goede leider heeft. Probeer niet te denken dat het paard dominant is, want een dominant paard bestaat eigenlijk niet. Een paard zal pas zelf leiding beginnen nemen als we als mens sterk gefaald hebben. Een paard wil goede leiding. Ik ben ook niet voor het dominantie verhaal. Wees vriendelijk en begripvol. Je paard zal het dan ook zijn.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 06:17

:')

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:05

Sorry Salladval ik begrijp waar je naar toe wil maar ik ben het niet helemaal met je eens. Jij denkt dus echt dat iedereen in staat is om een jong paard op te voeden? Ik denk dat iedereen het zou kunnen leren maar is TS daar nu (op dit moment) toe in staat? En belangrijker nog... wil ze dat? Heb je de posts van TS wel gelezen? Ze schrijft eerder dat ze niet haar angst opzij kan zetten, dat ze het niet kan forceren. Er later schrijft ze meerdere dat ze denkt dat dit paard niet geschikt is voor haar en dat ze het beter kan verkopen. Sorry maar ik denk dat dit toch ook wel een beetje een onderbuik gevoel van haar is wat ze niet helemaal moet negeren. Niet iedereen kan met een jong paard omgaan of kan dat leren. Ik heb mensen in de SEH zien belanden die het dachten te kunnen. Ik heb ook heel wat instructeurs (zowel NH als 'old school') aan het werk gezien. Sommige met verstand en sommige met een irrationeel idealisme. En vooral dat laatste levert alleen maar gekke en gevaarlijke situaties op.
Ik ben het echt met je eens dat het met goede hulp echt wel te doen is hoor, daar wil ik echt geen welles-nietes discussie met je om voeren. Ik weet zeker dat dit paard door een ervaren persoon opgevoed kan worden tot een heerlijk paard. Maar ik weet niet of TS daar klaar voor is. En dan adviseer ik haar liever niet om er toch maar vooral mee door te gaan!!! Ik wil straks geen ander topic van haar lezen vanuit een ziekenhuisbed waar ze met de nodige verwondingen ligt. Of een topic over een straks niet meer jong en brutaal paard maar over een onhandelbaar paard wat men aan de straatstenen niet meet kwijt kan... Nee hoor. Dan adviseer ik haar liever dat ze gewoon naar haar gevoel moet luisteren en niet aan iets beginnen waar ze geen heil in ziet!

Dus bij deze... Beste TS, luister alsjeblieft naar je gevoel. Het is heel dapper als je ermee door wil gaan en je met goede hulp dit paard wil gaan beleren (en dan wens ik je daarbij echt alle geluk en succes) maar het is net zo dapper als je je gevoel in deze volgt. Als dat betekent andere partners voor jou en voor je paard.... Prima! Worden jullie allebei vast ook heel gelukkig mee. Jouw paard, jouw leven, jouw geld, jouw gezondheid, jouw gevoel, jouw keuze.... Veel wijsheid toegewenst.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:19

_/-\o_ helemaal mee eens Mootje1980. Sprookjes zijn leuk voor de mensen die een dergelijk paard aan kunnen. Voor iemand met pure angst en onzekerheid is dat een regelrechte utopie en lijkt het verhaal van de TS meer op een sprookje van Grimm. Dus: beentjes op de grond en blijf vooral bij je gevoel TS!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:26

jensvl schreef:
Hoe groot is de diameter van de longeercirkel? Hoe lang wordt ze al gelongeerd?
Ik krijg de indruk dat het paard met het terugvallen in draf probeerde duidelijk te maken dat ze niet klaar was om nog langer te galoperen. Natuurlijk moet het paard niet bepalen wanneer het genoeg is geweest, maar ik denk dat het beter zou zijn geweest om voor die moment te stoppen en dan voortaan beter in te schatten wat het paard aankan. Omdat je ze terug wilde laten versnellen (en ik denk ook omdat ze weet dat als ze niet versneld ze een tik van de zweep zou krijgen), werd ze redelijk bang. Als reactie probeerde ze weg te komen, maar ze kon niet weg want ze zat tussen omheining. Als een paard niet kan vluchten zal hij zich verdedigen wat hij ook deed. Het feit dat hij je niet heeft geraakt laat zien dat hij zich wilde verdedigen. Als hij wilde aanvallen, twijfel ik er sterk aan of je dit topic had kunnen openen. Als een paard aanvalt heb je maar heel weinig overlevingskans. Om dat je de zelfverdediging wilde afstraffen werd ze nog banger en probeerde ze zich nog meer te verdedigen. Lijkt mij dus juist niet het dominante type. Ik stel voor om volgende keer minder lang te longeren. Voor een 4-jarige was de training best heftig en ik denk dat je haar gewoon overvraagd hebt. Probeer de volgende keer het terugvallen in draf voor te zijn.

Je hebt nu het vertrouwen een beetje beschadigd, maar maak je daar geen zorgen om. Verander jezelf en je paard zal je fout vergeven en je terug vertrouwen.
Ga maar van 1 ding uit. Je paard wil je best voor je doen en is een goede volgeling als hij een vriendelijke en goede leider heeft. Probeer niet te denken dat het paard dominant is, want een dominant paard bestaat eigenlijk niet. Een paard zal pas zelf leiding beginnen nemen als we als mens sterk gefaald hebben. Een paard wil goede leiding. Ik ben ook niet voor het dominantie verhaal. Wees vriendelijk en begripvol. Je paard zal het dan ook zijn.

Ik longeerde niet in een longeerbak, ze had dus plaats genoeg om weg van me te lopen, maar ze koos ervoor om naar mij toe te dreigen. Echt aanvallen was het nog niet (gelukkig). Er bestaan echt wel dominante paard hoor, in elke kudde is er minstens 1 dominant paard. Is helemaal niets mis mee natuurlijk maar je moet ermee leren omgaan, daar ben ik nu dus mee bezig.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:31

Goed, mijn lieve lieve merrie is aangepakt. DOOR MEZELF *\o/*

Ik dacht nooit dat ik het zou durven, maar vandaag ging ze volledig OVER DE SCHREEF. Dit kon ik niet meer pikken. Ik was haar aan het opzadelen en wou achter haar langs gaan om aan te singelen langs de andere kant. Ik leg mijn hand op haar kont, ben aan de andere kant. Mijn moeder zegt iets tegen me, ik let dus even niet op en daar ging haar achterbeen. Ze tilde het op en wou naar me slaan. Dit kon ik écht écht écht niet meer slikken hoor. Ik heb haar een stamp terug gegeven recht op haar kont en haar een flinke lel op haar kont gegeven met mijn martingaal (die ik toevallig net in mijn hand had...). Mevrouw wist niet wat haar overkwam! Haar lieve, bange, onderdanige baasje die zomaar de baas is? Nou ze zal het geen tweede keer doen hoor.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:39

Heleennn schreef:
Goed, mijn lieve lieve merrie is aangepakt. DOOR MEZELF *\o/*

Ik dacht nooit dat ik het zou durven, maar vandaag ging ze volledig OVER DE SCHREEF. Dit kon ik niet meer pikken. Ik was haar aan het opzadelen en wou achter haar langs gaan om aan te singelen langs de andere kant. Ik leg mijn hand op haar kont, ben aan de andere kant. Mijn moeder zegt iets tegen me, ik let dus even niet op en daar ging haar achterbeen. Ze tilde het op en wou naar me slaan. Dit kon ik écht écht écht niet meer slikken hoor. Ik heb haar een stamp terug gegeven recht op haar kont en haar een flinke lel op haar kont gegeven met mijn martingaal (die ik toevallig net in mijn hand had...). Mevrouw wist niet wat haar overkwam! Haar lieve, bange, onderdanige baasje die zomaar de baas is? Nou ze zal het geen tweede keer doen hoor.

Goed zo! Laat je niet koeioneren en bedreigen door je eigen paard. Jij bent de baas, niet zij.
Probeer er steeds aan te denken dat je boven haar staat en weer alert.
Paard is 4,5 las ik, dus niet echt een heel jonkie meer. Succes!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:43

Ja, dat werd me echt té gevaarlijk. Zelfs als ik haar zou verkopen kan dit niet door de beugel, dan zou ik nooit meer van haar af raken.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:49

Prima aangepakt. Jullie zullen er nog niet zijn, maar met deze houding kom je in ieder geval een stuk verder. Als jij een houding aan neemt die uitstraalt dat je in jezelf vertrouwt, dan zal zij dat ook een stuk beter aanvoelen. Veel succes!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:54

Bedankt!

Het rijden ging trouwens ook goed, weer les gehad van staleigenaar en morgen ook weer. Hij heeft haar eerst weer 40min aan de lange lijnen gehad, hier heeft ze op elke kant ongeveer 2 keer uitgebroken. Waarschijnlijk omdat haar spieren wat krampachtig werden omdat ze nog niet gewoon is om zolang in stelling te lopen, dan haalt hij de lijnen er gewoon even af en stapt een paar rondjes, dat vind ik ook zo fijn aan zijn lessen :)

Tijdens het rijden hebben we gewerkt aan een beetje stelling en nageeflijkheid, maar heb maar een 15minjes gereden. Anders werd het al gauw zo zwaar voor haar. Dan na het rijden kwam ze weer schuren, 1 tikje met mijn zweepje en het was afgelopen. Ik denk dat ze eindelijk vertrouwen en respect krijgt :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 16:01

Want ze kan ook hartstikke lief zijn hoor :)

Afbeelding

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:27

Goed zo Heleennn!! Aanpakken! En als ze dan braaf is, kun jij ook wat soepeler naar haar toe zijn hoor. Als je nu maar even goed jouw grenzen aan geeft en zij de hare dan ook gelijk weet, dan is het later alleen nog maar af en toe de puntjes op de i (het blijft wel een merrie natuurlijk ;-) zetten. Zo lang je maar eerlijk blijft naar je paard is er weinig aan de hand.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 16:35

Ja dat zei de staleigenaar ook, ik moet eerlijk blijven tegenover haar. Maar dat doe ik goed volgens hem. Hij zegt zelf ook dat vanaf dat hij ziet dat ik zonder reden straf of ga slaan hij haar ook gelijk terug wilt... Dus dat doe ik beter niet :')

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:00

Ik heb niet het gehele topic doorgelezen want de vele adviezen om het paard maar eens flink te slaan en de "baas" te zijn deden mijn maag omdraaien, Ik denk ook dat slaan geen oplossing is en laten zien dat je de baas bent...come on..we mogen in onze handjes wrijven dat ze ons erop laten zitten. Je kan nooit de baas zijn over een paard. Als ze echt niet willen dan heb je helemaal niets in te brengen. Het opbouwen van wederzijds respect is wel een mooi doel. En dan doen ze ook alles voor je.

Ik heb een soortgelijke ervaring gehad met mijn merrie nu inmiddels 14 jaar geleden. Ik kocht haar met 5 jaar. Dolgelukkig omdat mijn paardje 4 maanden ervoor was overleden en ik een paardenmaatje miste. Twee dagen ging het goed tot aan de keuring. Daar was ze al erg ongeduldig en sloeg de veearts. Hierna werd het alleen maar erger. Op het land kwam ze met maaiende voorbenen op me af, drukte me fijn tegen het hek, sleurde me over het asfalt etc etc. Ik durfde op een gegeven moment het land niet meer in. Zodra ze me zag was ik de klos. Een vriendin is haar toen telkens gaan halen en zadelde haar op zodat ik kon rijden. Ze had iets meer respect voor haar maar die vriendin was dan ook voor de duvel niet bang. Het is natuurlijk niet leuk om een paardje te hebben wat anderen voor je uit het land moeten halen, verzorgen en rijklaar maken dus ben ik hulp gaan zoeken. Eerst naar een bekende man in het oosten des lands gegaan. Daar kwamen we gezamenlijk mogelijk nog erger vandaan. Ik zat met mijn handen in het haar. Het werd eigenlijk gevaarlijk. Toen werd ik gebeld door iemand uit Arnhem. Een vriendin had onder mijn naam de voicemail ingesproken en ze belde voor nadere informatie en dacht dat haar man iets voor me zou kunnen betekenen.

Om een lang verhaal kort te houden ik ben er naar toe gegaan. Er werd mij een behoorlijke spiegel voorgehouden. Een emotioneel moment. Ik ging daar na twee dagen als blij mens weg en met een geheel ander paardje. Nu 14 jaar later zijn we nog steeds de beste maatjes. Ik had dit destijds nooit voor mogelijk gehouden. En dat allemaal zonder slaan, schoppen of afranselen met zweep. Het kan echt!!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 17:19

Dit is ook de eerste keer dat ik haar een mep verkoop. Dit doen paarden in het wild immers ook? Volgens vele mensen, al dan niet op bokt, moest ik dit gedrag de kop in duwen. En geloof me, ik heb NHS geprobeerd maar dat hielp voor geen meter, je gaf haar een hand en ze pakte steeds weer een hele arm...

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:28

NHS moet je onder professionele begeleiding doen. Niet zelf aanmodderen als je er niet goed bekend mee bent want dan wordt het van kwaad tot erger. Hoe paarden elkaar onderling afstraffen kunnen wij als mens nimmer nabootsen. We beheersen niet dezelfde lichaamstaal en zullen nooit op tijd zijn. Het gaat om fracties van seconden. Ben je te laat dan heeft het geen effect of je moet een angstig paard willen hebben. Jammer dat je in Belgie woont want ik zou je dezelfde training als ik heb gehad willen adviseren. Ik heb zoveel over mezelf en paarden in het algemeen geleerd. Een hele wijze levensles waar ik nu nog de vruchten van pluk. Een in eerste instantie onwillig en gevaarlijk paardje waar ik nu al jaren mee kan lezen en schrijven.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 17:39

Ja, was ook onder begeleiding :) Tijdje geleden, maar dat hielp niet. Ze leek het maar niet te snappen...

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:44

Dan lijkt het erop dat het geen deskundige was.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:44

Tsjaaa heb een heel leuk gelders paard op stal die moeilijk te laden was (eenmaal erin keihard er weer uit) , iemand bood aan met NHS te helpen , als een paard kan lachen, mannetje werd gewoon overal heen gedragen grote gelder en hij net een lappepop en probleem werd steed erger paard had lekker door dat dat mannetje niks was , ik heb dit paard nog nooit geslagen omdat het een lief dier is maar werd het zat , zweep erbij gepakt aan beide kanten , hij keek naar links en rechts dacht oliebol dit word serieus en liep gewoon erop , moet even aantikken van achter dat hij weet dat hij er niet uit mag schieten ,maar gaat steeds beter , gepruts met NHS was dus voor dit paard geen oplossing.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:47

Heleennn, niet aan jezelf gaan twijfelen wat betreft je actie van vanmiddag. Je hebt het goed gedaan. Als ik dreig geplet te worden door mijn schattie van een paardje (en dat is ze zeker, maar er zit net zo'n kop op als bij mezelf!), dan krijgt ze van mij ook een holtor. Ze is dan zeker niet boos, beledigd of het vertrouwen kwijt, maar ze weet dan weer dat ik de alpha ben en zij dus niet. Zo eens in de zoveel tijd zal ze toch proberen mijn grenzen op te zoeken, maar ik maak daar direct korte metten mee. Maar onterecht haar (of welk paard dan ook) op haar/zijn nummer zetten zal ik nooit doen.
Als ik ook kijk hoe die paarden elkaar terecht wijzen op het land, lijkt het me heel NHS dat jij haar vanmiddag even een knal hebt verkocht. Dat zou een alpha-merrie bij haar ook hebben gedaan als je merrie naar haar had gedreigd ;-).