Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:01

Ik vind het een hele verstandige beslissing, en ik hoop dat jullie snel een paardje vinden waar jullie beiden lekker mee aan de slag kunnen.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:09

Ik zou toch proberen de koop ongedaan te maken hoor. Als ze geen ander passend paard voor je hebben staan zijn ze verplicht je geld terug te geven. Je aankoop voldoet niet aan de eissen die jij hebt gesteld.

Over het algemeen hoor je toch genoeg verhalen dat ze het goed oplossen wanneer zich zoiets voordoet. Neem wel iemand mee met kennis van zaken wanneer je voor een ander paardje gaat kijken. En er staan echt niet alleen maar slechte paarden hoor. Die van mij komt er ook vandaan en is een schat (ookal heb ik daar ook wel een hele tijd mee moeten knokken)

Heel veel succes met je zoektocht naar een voor jullie passend paardje.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:09

Ik ben wel benieuwd welke topics jij over de handelsstal leest Amaris... ik kom hem vaker tegen met wat tegenvallende ervaringen. Maar geloof best dat er bij zo'n grote handelsstal wel goede paarden vandaan kunnen komen.
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: namen verwijderd

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:12

Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Re: Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:15

Mooi dat het toch opgelost is.
Let wel op; ouderdom zegt niks over braafheid.... Heb een 9jarig Z paard durf ik geen beginner op te zetten en een 3jarige hengst (zadelmak) kan iedereen mee wegrijden....
Misschien optie om instructrice mee te laten kijken volgende keer?
Succes

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:10

TS, je hebt groot gelijk. Ik zou hem terugbrengen bij de handelsstal. Particulier krijg je er nooit meer het geld voor wat je er daar voor betaald heb want ze zijn vreselijk duur. Ik zou kijken of je je geld terug kan krijgen. Ze misleiden je daar niet, dat is een groot woord. Maar jij zegt dat je iets zoekt en ineens voldoet de halve stal aan je eisen (ookal staan die paarden er net een uur)

Ik hoop dat je een super leuk paard vind. Last je niet opjagen, zoek desnoods op je gemak een paar weken tot je de juiste 'klik' hebt. Ga ook even buitenrijden als proefrit. En neem je instructrice mee.

Veel succes!
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:20

ik vind het wel jammer. et had best nog wat kunnen worden als jullie elkaar beter hadden leren kennen...

Marij120462

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:34

Ik merk dat je door de ervaringen die je nu opgedaan hebt met dit paard angstig en onzeker geworden bent. Wat zegt je instructeur ervan? Die kent jullie en nu ook het paard? Angst en onzekerheid zijn zaken die je erg overbrengt op je paard. Als het paard al wat nerveus is zal zij daar zeker niet rustiger van worden. Je moet je afvragen of je je angst helemaal opzij kunt zetten. Kun je dat niet dan kun je mijn inziens beter stoppen met dit paard en haar een goede zekere ruiter gunnen en jezelf een relaxed paard. Laat het niet te ver komen waardoor je dadelijk het plezier in het rijden gaat verliezen. Ik heb zelf ook een ervaring opgedaan met een jonge Haflinger. Die bleek eenmaal bij ons op stal voor mij toch te sterk en had toch gedrag dat mij onzeker maakte. Ik heb hem verkocht in de hoop dat hij iemand zou vinden die beter bij hem zou passen. Heb toen zelf een rustig recreatiepaardje gekocht en ik rijd weer vrolijk rond. Kan weer gewoon genieten en mijn pony doet dat ook. Een echte match. Je moet je niet te schuldig voelen. Een paard heeft een leider nodig anders wordt hij onzeker en gaat vandaaruit ongewenst gedrag vertonen waar jij dan weer angstiger van wordt. Het valt niet mee om uit die cirkel te komen. Ook al wil je dat nog zo graag. Succes met je keuze.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:52

max66 schreef:
ik vind het wel jammer. et had best nog wat kunnen worden als jullie elkaar beter hadden leren kennen...

Handige opmerking.... En niet alles wordt met tijd beter. Ze hebben goed ingeschat dat dit geen beginnerspaard is. Hulde daarvoor, er wordt veel te veel gerommeld met niet passende combinatie

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:16

Ts ik zou contact opnemen met je rechtsbijstand, zeker met de info die je nu hebt, kun je aantonen dat het paard niet geschikt is voor het door jou, aan verkoper, aangegeven doel. En volgens mij heb je dan recht op je geld terug en hoef je helemaal niet akkoord te gaan met inruil..
Want je moet gegarandeerd bijbetalen (sensibele schimmelmerrie of braaf recreatiepaard, welke verkoopt 't best..of de laatste is erg krom/stuk)

Amaris: er zijn daar veel negatieve verhalen gegumd omdat ze niet 'aan de regels' voldeden..
Je kunt er misschien wel slagen, maar het is heel makkelijk inruilen en mensen willen meestal niet van superfijne, makkelijk te rijden, gezonde paarden af om iets anders te kopen..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:04

WinBinChes schreef:
max66 schreef:

Handige opmerking.... En niet alles wordt met tijd beter. Ze hebben goed ingeschat dat dit geen beginnerspaard is. Hulde daarvoor, er wordt veel te veel gerommeld met niet passende combinatie

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:16

Van hoogwaardig ruwvoer kunnen ze ook pittig worden, biologisch krachtvoer kan zo maar erg geconcentreerd zijn en samen met basisbrok wel eens o 2 kg per dag komen..Muesli is granen en granen is koolhydraten en koolhydraten is suiker, samen met gras is ook voeding..

Paard moet wennen en jullie zijn beginners, dus geven haar weinig tot geen steun.

Misschien staat ze meer binnen dan gewend, is het erg druk voor haar op stal, sommige paarden doen het beter op een rustige kleinschalige stal.

Scheef zijn de meeste paarden, zeker als ze al een tijdje uit training zijn.

Jouw paard is gewend aan lichte hulpen en als beginner geef je vaak sterker de hulpen en dat kan ook nerveus maken voor een paard. Wellicht klem je het bit omdat je onzeker bent, voor haar tekenen dat het spannend is, wellicht niet helemaal veilig en een paard met veel volbloed kan daar erg op reageren. Veel volbloed kan ook weer snel beledigdheid geven.

Dat ze druk is op stal, dat gaat wel over, zelf rustig blijven.

Allemaal beginneling problemen en opstart problemen met nieuwe paarden in nieuwe omgeving met dito vreemde eigenaar.

Ik zou ook niet zomaar naar buiten gaan, elk paard wordt als volledig verkeersmak verkocht, maar velen zijn het niet of amper en alleen naar buiten is helemaal eng voor veel paarden en met niet ervaren ruiter erg gevaarlijk.

Lees nu dat ze gaan omruilen...misschien beste, maar hoezo weet je dat je niet weer die fout maakt? Deze was wellicht gezond, maar de volgende? Dat weet je nooit bij hem.....al zegt hij vsn wel.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:27

Mijn vorige merrie brak na bijna een jaar nog steeds de stal af, was onrustig met poetsen, opzadelen, en sleet een hele geul uit in het weiland van het heen en weer rennen. Hoe bedoel je ze worden vanzelf rustig?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:31

Waarom zijn er zo veel mensen hier die zeggen dat het met een beetje training en andere voeding wel goed gaat komen, de handelsstal had deze merrie niet zo snel moeten verkopen, na een dag op stal kun je nog helemaal niets over het paard zeggen. Dat is hun aan te rekenen, TS is een onervaren ruiter met alleen manegeervaring, je gaat daar op een paard zitten, rijd een paar rondjes en het voelt net als op de manege.
Ts heeft haar les geleerd en kiest voor haar eigen veiligheid en voor de merrie, die moet bij een goede ruiter terecht komen. Hopelijk gebeurt dat ook want het is zonde dat dit paard wederom de handel in gaat, dat is niet alleen ts aan te rekenen.
Ts, ik wil je nog één advies geven, neem lang de tijd en zoek een paard uit met een eigenaar die het dier van haver tot gort kent, ga vaker dan één keer proefrijden, desnoods logeer je een paar dagen bij de verkoper. Een goede, eerlijke verkoper die het beste plekje voor zijn paard wil zal hier zondermeer blij mee zijn, veel succes met de zoektocht.
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:37

bigone schreef:
Waarom zijn er zo veel mensen hier die zeggen dat het met een beetje training en andere voeding wel goed gaat komen, de handelsstal had deze merrie niet zo snel moeten verkopen, na een dag op stal kun je nog helemaal niets over het paard zeggen. Dat is hun aan te rekenen, TS is een onervaren ruiter met alleen manegeervaring, je gaat daar op een paard zitten, rijd een paar rondjes en het voelt net als op de manege.
Ts heeft haar les geleerd en kiest voor haar eigen veiligheid en voor de merrie, die moet bij een goede ruiter terecht komen. Hopelijk gebeurt dat ook want het is zonde dat dit paard wederom de handel in gaat, dat is niet alleen ts aan te rekenen.
Ts, ik wil je nog één advies geven, neem lang de tijd en zoek een paard uit met een eigenaar die het dier van haver tot gort kent, ga vaker dan één keer proefrijden, desnoods logeer je een paar dagen bij de verkoper. Een goede, eerlijke verkoper die het beste plekje voor zijn paard wil zal hier zondermeer blij mee zijn, veel succes met de zoektocht.

Oh, dus de handelsstal had maar moeten ruiken dat het paard veel heftiger zou worden en dat dat te veel zou zijn voor TS???
Kom op zeg, dat is ook soort van belachelijk. Het is een HANDELSSTAL. Als iemand bereid is de gevraagde prijs te betalen, is het paard verkocht, punt, uit! Het is eerst en vooral aan de koper om te bepalen of het paard zou kunnen passen, niet aan de verkopende partij!

Als jij een Ferrari gaat kopen, vraagt men ook niet naar je ervaring achter het stuur! Als jij de prijs betaald, krijg je die Ferrari gewoon mee.
Waarom moet dat bij een paard opeens anders zijn??
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:39

Groot gelijk ts! Ik hoop dat je met de handelsstal tot een nette afhandeling kan komen.
Laatst bijgewerkt door Martine op 27-10-12 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:50

Verstandige keuze TS, blijven tobben is het laatste wat je moet doen. Gewoon op zoek gaan naar een ongecompliceerd paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:54

rensiepensie schreef:
Mijn vorige merrie brak na bijna een jaar nog steeds de stal af, was onrustig met poetsen, opzadelen, en sleet een hele geul uit in het weiland van het heen en weer rennen. Hoe bedoel je ze worden vanzelf rustig?

Vraag ik mij af hoe ze op de wei stond, in haar eentje en de rest binnen. Of zij alleen op stal en de rest buiten? Dan breekt mijnpaard die aan huis staat ook de boel af, zo ga je nl niet om met kuddedieren..

De meeste stallen mogen ze eventjes op de wei maar zelf doen, en dan krijg je deze ellende...dan staat de ene binnen de nadere buiten, of maatje al enige tijd binnen omdat eigenaar ging rijden en ander paard nog alleen buiten of omgekeerd..

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:08

Nou daar was zeker geen sprake van. Stond 24/7 buiten in zomer, en winter 8 uur per dag buiten. Met andere paarden. En gewoon op hooi.

Juist door de adviezen zoals die van jou heb ik twee jaar stalling betaald voor een paard waar ik niets dan gezeik mee heb gehad, ondanks alle goede intenties, en alles wat ik geprobeerd heb.

Wordt dus altijd een beetje kriegel als mensen vanaf een afstand zo'n advies geven voor een paard wat ze helemaal niet kennen. Want er bestaan wel degelijk paarden die niet leuk zijn! En nee dat ligt dus niet altijd aan de eigenaar, en ja de kans bestaat zeker dat er nooit echte verbetering komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:20

Adviezen zoals die van mij? :D vertel! En dan 2 jaar stalling betaald?

Ben een en al oor......

linda412

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:30

Ik ben blij dat jullie het advies van mensen ten harte nemen en op zoek gaan naar een geschikter paard.
Maar wat ik jammer vindt dat de handelstal meteen negatief wordt aan geschreven.
Ik heb daar 5 jaar geleden een 1.5 jarige gekocht en mocht deze laten keuren helaas werd deze afgekeurd en ik mocht haar netjes terug brengen en heb ook mijn geld terug gekregen. Maar ben niet met lege handen weggegaan. Heb daar een super leuk paard meegenomen die daar net een uurtje stond en heb haar laten keuren. en nu 5 jaar later heb ik er een super mooi veulen van deze merrie. Dus het kan ook positief zijn een handelstal

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:01

Prima beslissing TS, jammer dat je pech had met je eerste paard maar dat kan gebeuren! Nu ben je nog niet zo aan haar gehecht dus door alles zul je je toekomstige topper des te meer waarderen. Succes met je zoektocht.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:03

Moderatoropmerking:
Ik heb net een paar posts aangepast of verwijderd. Willen jullie er rekening mee houden dat dit topic niet is om te speculeren over de handelsstal :)
Heb je een ervaring en wil je die kwijt kan dat in het volgende topic; klik
Alvast bedankt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:35

rensiepensie schreef:
Nou daar was zeker geen sprake van. Stond 24/7 buiten in zomer, en winter 8 uur per dag buiten. Met andere paarden. En gewoon op hooi.

Juist door de adviezen zoals die van jou heb ik twee jaar stalling betaald voor een paard waar ik niets dan gezeik mee heb gehad, ondanks alle goede intenties, en alles wat ik geprobeerd heb.

Wordt dus altijd een beetje kriegel als mensen vanaf een afstand zo'n advies geven voor een paard wat ze helemaal niet kennen. Want er bestaan wel degelijk paarden die niet leuk zijn! En nee dat ligt dus niet altijd aan de eigenaar, en ja de kans bestaat zeker dat er nooit echte verbetering komt.

Ik snap jou helemaal. Als ik één ding geleerd heb dan is het ook dat als ik ooit nog eens een paard koop, het gelijk goed moet zijn. In alles. Geen maanden aanmodderen met voer dit voer dat, tuig dit tuig dat, bit zus, bit zo. Paard moet het gewoon normaal goed doen.

Paarden houden is duur genoeg, en om nu tussen de 200 en 300 euro elke maand neer te leggen voor een hobby waar je geen plezier in hebt, en niet onbevangen van kunt genieten: nee dank je de koekoek.

TS: je maakt ongetwijfeld de juiste beslissing, en ik denk dat je straks met een braaf rustig paard pas begrijpt hoe leuk het eigenlijk is, en hoe anders het ook kan.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 10:53

Amaris schreef:
rensiepensie schreef:

Ik snap jou helemaal. Als ik één ding geleerd heb dan is het ook dat als ik ooit nog eens een paard koop, het gelijk goed moet zijn. In alles. Geen maanden aanmodderen met voer dit voer dat, tuig dit tuig dat, bit zus, bit zo. Paard moet het gewoon normaal goed doen.

Paarden houden is duur genoeg, en om nu tussen de 200 en 300 euro elke maand neer te leggen voor een hobby waar je geen plezier in hebt, en niet onbevangen van kunt genieten: nee dank je de koekoek.

TS: je maakt ongetwijfeld de juiste beslissing, en ik denk dat je straks met een braaf rustig paard pas begrijpt hoe leuk het eigenlijk is, en hoe anders het ook kan.

Zo denk ik er ook over Amaris. Paarden houden moet niet 'leuk worden' door allerlei kunstgrepen. Dan zit het in de basis al niet goed met elkaar..