Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
GMekkes schreef:Jammer dat je de stroomhalsband daadwerkelijk gaat uitproberen.
Persoonlijk vind ik deze oplossing vallen onder een vorm van mishandeling.
Er zijn goede tips voorbij gekomen, het helpt om je te verdiepen in paardengedrag en in leerprincipes
yvonnedv schreef:Schrikdraad geeft een vele malen grotere schok en dat mag allemaal wel.
Jotoma Als je een flinke tik met een zweep krijgt voel je dat dan niet ook nog een hele tijd?
gohya schreef:Soms kan een paard nou eenmaal niet samen met een ander paard,ook dieren kunnen een bepaald paard gewoon niet mogen,net als bij mensen.Ik heb het 2 x gehad,een ruin die een 2 jarig hengstje bleef aanvallen en opjagen.Ik ga niet dagenlang staan toekijken en denken,ach het komt wel weer goed.Ik zag gelijk dat het nooit goed zou komen tussen die 2 en heb ze gewoon gescheiden.
Toen een merrie van 15 jaar oud,de leider wilde haar 'opvoeden',en bleef haar opjagen en bijten.Ook deze merie sprong over de draad uit angst.Nu was het wel zo,deze merrie wist niet hoe ze in een kudde moest reageren.Zij was niet sociaal,stond voorheen altijd alleen.De leider van de groep zette haar op der plaats,zoals het hoort.Maar ik ga niet wachten op ongelukken,en de merrie is weg gegaan.
Het is net als bij mensen,sommige zullen elkaar nooit mogen.
TS succes met de band! je hebt gelijk hoor,wat andere ook zeggen.
Als je dit allemaal met eigen ogen ziet en mee maakt,begrijp je het pas.
Vanachter een p.c. is áltijd makkelijk praten.
Jotoma schreef:@yvonne: ik bedoelde ook niet dat ze hem beter kan corrigeren met een tik van een zweep, ik leg alleen het effect uit van de tik van een zweep of de tik van draad. Je kan uit mijn posten opmaken dat ik sowieso geen voorstander ben van het afstraffen van het gedrag van de shet d.m.v. geweld.
Ik begrijp net pas van TS dat ze de shet en jaarling alleen samen laat als ze er bij is, wist ik niet. Dacht dat ze sowieso bij elkaar bleven staan omdat de shet door elk draad heen ging, ook nu al. Of de reactie zinvol is, dat moet nog gaan blijken.
Beetje apart je laatste opmerking, beetje zinloos, want de discussie gaat al niet meer over diervriendelijk. Jou voorbeeld is een ongeluk, dat wordt niet opzettelijk bij het dier aangebracht.
Jotoma schreef:Ik zie niet hoe onophoudelijk schokken krijgen door een ongeluk, vergelijkbaar is met het probleem van TS?
Ik zie niet waar ik mijzelf tegenspreek. Als ik het heel zwart wit zie; ik vind dat natuurlijk gedrag wordt gestraft, ik zou dat zelf anders doen. Daarbij vind ik de mate van de straf erg hoog. Dat TS haar plan doorzet, dat moet ze zelf weten.
spatter schreef:russel nou niet doordraven
mijn man is smid maar kijkt altijd of het nodig is om er ijzers onder te doen, liever niet als wel en rijk worden we er dan ook niet van maar bij hem gaat het paard voor
hier lopen paarden met en zonder ijzers door elkaar, heb ik ook altijd gedaan
ik heb in de loop der jaren al verschillende veulens gekocht en in de groep gezet
mijn welsh cob ruin leefde toen nog en dat ging altijd heel erg goed, hij was ook heel zorgzaam maar dat was verder ook een bestaand clubje paarden