Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:26

russel nou niet doordraven
mijn man is smid maar kijkt altijd of het nodig is om er ijzers onder te doen, liever niet als wel en rijk worden we er dan ook niet van maar bij hem gaat het paard voor
hier lopen paarden met en zonder ijzers door elkaar, heb ik ook altijd gedaan

ik heb in de loop der jaren al verschillende veulens gekocht en in de groep gezet
mijn welsh cob ruin leefde toen nog en dat ging altijd heel erg goed, hij was ook heel zorgzaam maar dat was verder ook een bestaand clubje paarden

YvonneV

Re: Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:21

Ik heb er maar twee maar die kan ik absoluut niet bij elkaar zetten. Ook niet op 1,5 hectare.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 09:40

yvonnedv schreef:
Ik heb er maar twee maar die kan ik absoluut niet bij elkaar zetten. Ook niet op 1,5 hectare.

Ligt dat bij jou dan aan beide paarden of is er 1 die zich misdraagt?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:45

Jammer dat je de stroomhalsband daadwerkelijk gaat uitproberen.
Persoonlijk vind ik deze oplossing vallen onder een vorm van mishandeling.
Er zijn goede tips voorbij gekomen, het helpt om je te verdiepen in paardengedrag en in leerprincipes +:)+

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:48

Ik heb een hengst en een ruintje. De hengst gaat jagen en het ruintje gaat aan de loop. Eerder heb ik een haflinger ruin er bij gehad en die bleef onverstoorbaar staan vreten als de hengst op hem af kwam en dat jagen was toen ook binnen no time over, toen liep er zelfs nog een oude merrie ook bij. Dus ja ligt het aan de hengst die gaat jagen of aan het ruintje die aan de loop gaat?
De hengst begint dat zowieso

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:48

TS heb je het inmiddels al geprobeerd???

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:55

Afbeelding

Dit was met de haflinger en mijn bejaarde merrie. Hij bleef de eerste tijd wel voortdurend heel oplettend tussen de haf en de merrie in maar later stonden ze beide aan 1 kant de merrie te groomen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 10:02

GMekkes schreef:
Jammer dat je de stroomhalsband daadwerkelijk gaat uitproberen.
Persoonlijk vind ik deze oplossing vallen onder een vorm van mishandeling.
Er zijn goede tips voorbij gekomen, het helpt om je te verdiepen in paardengedrag en in leerprincipes +:)+

Ik heb hem nog niet geprobeerd. Er zit ook een trilfunctie op de band en die ga ik eerst proberen
Vrijdagochtend of zondag heb ik een aantal uren tijd om me er mee bezig te houden.

Ik denk dat ik de jaarling en de shet eerst samen zet. En de anderen even op stal laat of in de paddock zet.
Ik laat jullie wel weten hoe het is gegaan.

Dierenmishandeling vind ik wel ver gaan. Een paar flinke tikken met een zweep komen harder aan.
Ik zet hem echt niet constant onder stroom. Misschien is 2 a 3 keer corrigeren al voldoende. En zo niet, dan gaat ie apart en blijft ie apart

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:05

Een paar flinke tikken met de zweep of een stroomstoot, dan kies ik voor de zweep. Als ik een tik krijg van het draad dan voel ik dat nog na 10 minuten, niet dezelfde kracht uiteraard.. Ik vind het echt een naar iets een stroomstoot.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:07

Schrikdraad geeft een vele malen grotere schok en dat mag allemaal wel.

Jotoma Als je een flinke tik met een zweep krijgt voel je dat dan niet ook nog een hele tijd?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:16

Soms kan een paard nou eenmaal niet samen met een ander paard,ook dieren kunnen een bepaald paard gewoon niet mogen,net als bij mensen.Ik heb het 2 x gehad,een ruin die een 2 jarig hengstje bleef aanvallen en opjagen.Ik ga niet dagenlang staan toekijken en denken,ach het komt wel weer goed.Ik zag gelijk dat het nooit goed zou komen tussen die 2 en heb ze gewoon gescheiden.
Toen een merrie van 15 jaar oud,de leider wilde haar 'opvoeden',en bleef haar opjagen en bijten.Ook deze merie sprong over de draad uit angst.Nu was het wel zo,deze merrie wist niet hoe ze in een kudde moest reageren.Zij was niet sociaal,stond voorheen altijd alleen.De leider van de groep zette haar op der plaats,zoals het hoort.Maar ik ga niet wachten op ongelukken,en de merrie is weg gegaan.

Het is net als bij mensen,sommige zullen elkaar nooit mogen.

TS succes met de band! je hebt gelijk hoor,wat andere ook zeggen.
Als je dit allemaal met eigen ogen ziet en mee maakt,begrijp je het pas.
Vanachter een p.c. is áltijd makkelijk praten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:25

yvonnedv schreef:
Schrikdraad geeft een vele malen grotere schok en dat mag allemaal wel.

Jotoma Als je een flinke tik met een zweep krijgt voel je dat dan niet ook nog een hele tijd?

Het verschil met schrikdraad is dat dat een reactie is op iets wat niet mag; door het draad heen. Een paard zal elke keer die schok krijgen en de link leggen dat hij beter uit het draad uit de buurt kan blijven. Wanneer zo'n band wordt gedragen, krijgt hij alleen een schok als hij achter de jaarling aangaat, op het moment dat de eigenaar er is. Dat is dus geen consequente reactie, dus daarom naar mijn idee niet zinvol.

Een tik van een zweep voel je ook een hele tijd, maar het gevoel van een schok voel je door je hele lijf en vind ik veel naarder.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 10:40

Hij gaat er ook alleen bij in als ik er bij ben en hem dus kan corrigeren. Als ik merk dat hij voor langere tijd haar met rust laat, zal hij er bij mogen blijven. Als ik de eerste periode weg moet, dan gaat hij er gewoon weer uit.

Hij krijgt dus ook alleen de schok of de tril als hij iets doet wat niet mag. Dus die link leert hij wel. Als ik er niet bij ben, mag hij er voorlopig ook niet bij in.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 10:41

gohya schreef:
Soms kan een paard nou eenmaal niet samen met een ander paard,ook dieren kunnen een bepaald paard gewoon niet mogen,net als bij mensen.Ik heb het 2 x gehad,een ruin die een 2 jarig hengstje bleef aanvallen en opjagen.Ik ga niet dagenlang staan toekijken en denken,ach het komt wel weer goed.Ik zag gelijk dat het nooit goed zou komen tussen die 2 en heb ze gewoon gescheiden.
Toen een merrie van 15 jaar oud,de leider wilde haar 'opvoeden',en bleef haar opjagen en bijten.Ook deze merie sprong over de draad uit angst.Nu was het wel zo,deze merrie wist niet hoe ze in een kudde moest reageren.Zij was niet sociaal,stond voorheen altijd alleen.De leider van de groep zette haar op der plaats,zoals het hoort.Maar ik ga niet wachten op ongelukken,en de merrie is weg gegaan.

Het is net als bij mensen,sommige zullen elkaar nooit mogen.

TS succes met de band! je hebt gelijk hoor,wat andere ook zeggen.
Als je dit allemaal met eigen ogen ziet en mee maakt,begrijp je het pas.
Vanachter een p.c. is áltijd makkelijk praten.

Dank je

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:43

Het verschil met een paar flinke tikken met een zweep is dat je die niet op het juiste moment kan toedienen en de pony die verbind aan degene die de tik geeft. De hoop met de stroomband is dat de pony dat gaat associeren met het aanvallen van de jaarling net zoals hij de link zou moeten leggen om bij het schrikdraad uit de buurt te blijven.

TS gaat de eerste tijd alleen die twee samen laten als ze ook in de buurt is dus die reactie is consequent, dus wel zinvol. Dan zie je gauw genoeg of de pony elke keer weer in de aanval gaat of dat het gedrag doorbroken is.

TS is het mogelijk om de weides tijdens het trainen open te zetten zodat er meer ruimte is voor de jaarling om weg te komen, mocht de schok toch niet doorkomen?

Overigens heb ik ook al eens gezien dat een pony in de nacht het draad in gejaagd was, in de sloot viel en het draad om zich heen had, dat dier kreeg onophoudelijk schokken, dat is diervriendelijk.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:55

@yvonne: ik bedoelde ook niet dat ze hem beter kan corrigeren met een tik van een zweep, ik leg alleen het effect uit van de tik van een zweep of de tik van draad. Je kan uit mijn posten opmaken dat ik sowieso geen voorstander ben van het afstraffen van het gedrag van de shet d.m.v. geweld.

Ik begrijp net pas van TS dat ze de shet en jaarling alleen samen laat als ze er bij is, wist ik niet. Dacht dat ze sowieso bij elkaar bleven staan omdat de shet door elk draad heen ging, ook nu al. Of de reactie zinvol is, dat moet nog gaan blijken.

Beetje apart je laatste opmerking, beetje zinloos, want de discussie gaat al niet meer over diervriendelijk. Jou voorbeeld is een ongeluk, dat wordt niet opzettelijk bij het dier aangebracht.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:56

Ik vind dat er nogal wat drama word geschopt hierzo..
Het is in princiepe iets dat ts zelf moet bepalen. Er is NIEMAND die voor TS kan beslissen dat ze maar 1 van haar paarden weg moet doen. TS vind vast een geschrikte manier om haar paarden bij elkaar te zetten. TS kan moeilijk uren lang met de zweep achter de shet aanlopen om hem te straffen als hij de jaarling aanvalt. Mocht dit niet werken, kan ze hem toch altijd nog aan een touwtje zetten. Dan leert hij vanzelf dat de jaarling geen bedreiging voor hem is. En de jaarling zou waarschijnlijk uitzichzelf wel uit de buurt van de Shet blijven. Doet ie dit niet, weet je meteen dat het niet aan de shet ligt maar aan de jaarling...
Nogmaals, er is NIEMAND die voor TS ook maar iets kan bepalen. De een vind de zweep de beste optie, de ander gaat wel mee met dit idee van de stroomband, en weer een ander zegt zet hem aan een lijntje, en WEER een ander zegt, verkoop 1 van de 2. Word is wakker allemaal, er is niemand die dit voor TS kan bepalen. Ik heb ook wel eens dat ik denk van jij bent niet goed voor je paard of wat dan ook, als ik zie dat iemand elke keer weer niet correct met zijn paard omgaat, denk ik ook wel eens van dat is niet goed voor hem, maar NOOIT dat ik het in mijn hoofd haal om die iemand te vertellen dat ie zn paard maar moet verkopen. Het blijft hooguit bij een opmerking van: ik zou het anders doen, but thats it. En zeker niet, verkoop je paard maar.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:58

Jotoma schreef:
@yvonne: ik bedoelde ook niet dat ze hem beter kan corrigeren met een tik van een zweep, ik leg alleen het effect uit van de tik van een zweep of de tik van draad. Je kan uit mijn posten opmaken dat ik sowieso geen voorstander ben van het afstraffen van het gedrag van de shet d.m.v. geweld.

Ik begrijp net pas van TS dat ze de shet en jaarling alleen samen laat als ze er bij is, wist ik niet. Dacht dat ze sowieso bij elkaar bleven staan omdat de shet door elk draad heen ging, ook nu al. Of de reactie zinvol is, dat moet nog gaan blijken.

Beetje apart je laatste opmerking, beetje zinloos, want de discussie gaat al niet meer over diervriendelijk. Jou voorbeeld is een ongeluk, dat wordt niet opzettelijk bij het dier aangebracht.

Hier gaat het ook om een paard dat door het hek heen gejaagd is. Precies hetzelfde verhaal dus, wat dat betreft.

Verder vind ik zelf dat je eigen reacties jou een beetje tegen spreken...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:13

Ik zie niet hoe onophoudelijk schokken krijgen door een ongeluk, vergelijkbaar is met het probleem van TS?

Ik zie niet waar ik mijzelf tegenspreek. Als ik het heel zwart wit zie; ik vind dat natuurlijk gedrag wordt gestraft, ik zou dat zelf anders doen. Daarbij vind ik de mate van de straf erg hoog. Dat TS haar plan doorzet, dat moet ze zelf weten.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:39

Hopelijk gaat het werken !

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:46

Jotoma schreef:
Ik zie niet hoe onophoudelijk schokken krijgen door een ongeluk, vergelijkbaar is met het probleem van TS?

Ik zie niet waar ik mijzelf tegenspreek. Als ik het heel zwart wit zie; ik vind dat natuurlijk gedrag wordt gestraft, ik zou dat zelf anders doen. Daarbij vind ik de mate van de straf erg hoog. Dat TS haar plan doorzet, dat moet ze zelf weten.

Het verschil met schrikdraad is dat dat een reactie is op iets wat niet mag; door het draad heen. Een paard zal elke keer die schok krijgen en de link leggen dat hij beter uit het draad uit de buurt kan blijven. Dat is
____
Ik vind dit hetzelfde als
Wanneer zo'n band wordt gedragen, krijgt hij alleen een schok als hij achter de jaarling aangaat, op het moment dat de eigenaar er is.

En meer dingen....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:57

Oh, dan begrijp je mijn antwoord niet helemaal. Het onderste stuk ging ik ervan uit dat shet/jaarling de hele dag bij elkaar staan, maar de shet alleen gecorrigeerd wordt als de eigenaar er is, dan zou het niet consequent zijn. Later bleek pas dat shet/jaarling alleen bij elkaar staan als eigenaar er is, dus dan is het inderdaad wel consequent.

Misschien eerst beter alle berichten lezen voor je aangeeft dat ik mijzelf tegenspreek ;)
Laten we weer ontopic gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:05

Hopelijk is het voltage voor honden gelijk aan paarden, een teveel geen hartritme stoornis geeft, zit wel om de hals. Ik zou het risico niet aandurven...weet ook niet hoe het cognitief door werkt, als de shet bij benadering van de jaarling een shock krijgt, wat leert hij daarvan? Hoe zal het kontakt daarna gaan?

Ik zie meer heil in paardentaal. Nog steeds niet duidelijk hoe de rangorde is...kennelijk vinden onze paardenmensen met verstand dat iets wat we maar even buiten beschouwing laten en gaan we onze paarden trainen als onze honden en de aanval van een paard niet zien als paardentaal maar als aanval van het fenomeen hond als roofdier dat zijn tanden ergens niet in mag zetten....

Veel succes, naar een shet wat op een zeer oneigenlijke manier gecorrigeerd wordt en hoe daar angsten, frustraties of wat dan ook uit voortkomen waardoor hij nog beter leert paardentaal tot uiting te brengen en r een nog betere sociale eenheid zal komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:07

spatter schreef:
russel nou niet doordraven
mijn man is smid maar kijkt altijd of het nodig is om er ijzers onder te doen, liever niet als wel en rijk worden we er dan ook niet van maar bij hem gaat het paard voor
hier lopen paarden met en zonder ijzers door elkaar, heb ik ook altijd gedaan

ik heb in de loop der jaren al verschillende veulens gekocht en in de groep gezet
mijn welsh cob ruin leefde toen nog en dat ging altijd heel erg goed, hij was ook heel zorgzaam maar dat was verder ook een bestaand clubje paarden

Och jeetje je man is smid, nou dat heeft veel waarde in dit topic. Want hij is net als alle bokkers nooit wat de stelregel is *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:16

Niet naar al dat gezever op bokt luisteren en doen wat jij denkt dat goed is.
(Staan ook wel nuttige voors en tegens hier hoor, maar de overige 90 procent is gemiep, gezeik, sneren etc..)
Als t niet goed is merk je t vanzelf; dan werkt het niet.