Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:10

Stef, ik noem nergens jou naam dus ook geen reden om zo fel terug te reageren. ik reageer in het algemeen en jij was niet de enige die het over een shet had bij grote paarden.

even weer in het algemeen

Ongeacht wat het verhaal erachter is, er is altijd een andere oplossing. Waar een wil is, is een weg!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 23:10

Twiggy2008 schreef:
Ben eerlijk gezegd blij dat mijn ruin niet 'dekt'. Zou me echt bezwaard voelen naar de merrie eigenaren toe. Hij is wel een echte vent, in die zin, dat hij altijd wel een merrie heeft die hij beschermt en die echt zijn 'dinnetje' is, maar er boven op springen doet hij gelukkig nooit.

Precies zoals de ruin die bij mijn merrie staat, als ik haar terugbreng naar de wei staat hij al te brullen naar haar, soms is hij zelfs dominant naar mij als ik haar uit de wei haal, maar erop springen, nooit!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:12

Ik geniet altijd enorm van zijn 'verkeringen'. :D

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 23:12

Goos_hoeve schreef:
Stef, ik noem nergens jou naam dus ook geen reden om zo fel terug te reageren. ik reageer in het algemeen en jij was niet de enige die het over een shet had bij grote paarden.

even weer in het algemeen

Ongeacht wat het verhaal erachter is, er is altijd een andere oplossing. Waar een wil is, is een weg!

Ben ik niet met je eens...

als je geen mogelijkheid hebt om te verhuizen met je paard(en) (en dat is iets waar wij niet over kunnen/mogen oordelen!) en de stal kan/wil geen mogelijkheid bieden tot het maken van aparte groepen dan sta je wel met je rug tegen de muur

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 23:13

Twiggy2008 schreef:
Ik geniet altijd enorm van zijn 'verkeringen'. :D

hij houd het netjes bij verkering, niet bij volwassen relaties ;) :D

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:13

waarom zou er geen mogelijkheid zijn om te verhuizen?
Noem het kort zichtig van mijn kant maar naar mijn idee zijn er altijd mogelijkheden om dingen aan te passen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:14

Helemaal eens met Lotus!

Maar dat is een punt wat hier op bokt nogal eens vergeten wordt ;)

De enige keuze die je dan kan maken is om je paard niet meer in het land te zetten, maar dan krijg je daar weer gezeur over.
W.d.b. is het nooit goed...

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:14

Zie ook regelmatig ruinen "masturberen"... Dat blijft ook gewoon aanwezig.
Dus die "drift" is er wel degelijk. Zeker als er een "lekkere" hengstige merrie voor z'n neus loopt. ;)[/quote]

de drift is er wel, dat ontken ik ook niet..., maar niet op de manier zoals bij ons.....
wij hebben ook drift :) maar niet alleen maar om onzelf voor te planten

(ik heb nog nooit een ruin zien "masturberen", de hengst die wij hebben staan trouwens ook niet, zal eens beter opletten :) )[/quote]

wij hebben hier op het erf alleen maar ruinen en hengsten staan en er word vollop gemastrubeerd,
lekker met piemelmoossie tegen de buik aankloppen. Je ziet het bij de jonge hengsten vanaf dat ze een jaar of anderhalf zijn, maar ook de ruinen doen het. Bij hengsten krijgen ook echt een zaadlozing, bij de ruinen blijft bij buikkloppen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 23:15

Goos_hoeve schreef:
Noem het kort zichtig van mijn kant maar naar mijn idee zijn er altijd mogelijkheden om dingen aan te passen.

geen geschikte plek in de buurt? of misschien wel een andere plek maar waar de stalling veel hoger is?
of geen tijd/mogelijkheid tot het kopen/huren van een stuk weiland?

er zijn zat redenen waardoor een verhuizing op korte termijn niet zou kunnen

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:16

Goos_hoeve schreef:

omdat het voor sommige mensen financieel niet haalbaar is zijn haar paard ergens anders te stallen
of omdat de reistijd dan veel te lang wordt
of er zijn andere dingen waar je veel waarde aan hecht en ergens anders niet hebt
of paard heeft zoveel stress bij verhuizingen dat dat ook geen optie is...

Er spelen een hoop factoren mee :j

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:17

Bij ons zijn trouwens vooral de ruinen helemaal heel op elkaar. Dus die geven toch al niet zo veel om de merries. En de jaarling ziet zijn moeder echt nog als moeder en loopt weg als ze hengstig staat.
Maar zoals ik al zei, hopelijk blijft dat zo.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 23:17

FuegoJoy schreef:
Zie ook regelmatig ruinen "masturberen"... Dat blijft ook gewoon aanwezig.
Dus die "drift" is er wel degelijk. Zeker als er een "lekkere" hengstige merrie voor z'n neus loopt. ;)

de drift is er wel, dat ontken ik ook niet..., maar niet op de manier zoals bij ons.....
wij hebben ook drift :) maar niet alleen maar om onzelf voor te planten

(ik heb nog nooit een ruin zien "masturberen", de hengst die wij hebben staan trouwens ook niet, zal eens beter opletten :) )[/quote]

wij hebben hier op het erf alleen maar ruinen en hengsten staan en er word vollop gemastrubeerd,
lekker met piemelmoossie tegen de buik aankloppen. Je ziet het bij de jonge hengsten vanaf dat ze een jaar of anderhalf zijn, maar ook de ruinen doen het. Bij hengsten krijgen ook echt een zaadlozing, bij de ruinen blijft bij buikkloppen.[/quote]

bij ruinen heb ik het nog niet gezien, bij de hengst idd wel :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:21

Goos_hoeve schreef:

Verhuizen kan, maar ook zal er altijd de noodzaak zijn om compromissen te maken.
Aangezien perfectie niet bestaat, zelfs als je denkt perfectie te bedenken is atlijd wel een factor waar je geen of nauwelijks invloed op hebt.
En dan is het kiezen welk compromis je aangaat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:26

stef schreef:
Is er trouwens wat van te zeggen welke ruinen wel en niet dekken? Of ze bijv in hun hengstentijd gedekt hebben oid?

Ik denk het niet. De ruinen die ik ken zijn gewoon vroeg gecastreerd geen 1 dekt er. Een van de ruinen is pas gecastreerd toen hij 8 jaar was, zover ik weet niet gedekt maar heeft toch zo ongeveer 2 jaar nog geprobeerd te dekken door op een merrie te springen nooit succesvol maar goed nu doet hij al zo'n 6 jaar niet meer hoe opdringerig mijn merrie ook is al reageert hij wel iets aanhankelijker op de andere merrie(als ze hengstig is) die hij jaren daarvoor wel probeerde te dekken.
Denk dat het ook een beetje combinatie is denk dat ze ook hun voorkeur hebben voor welke merrie.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:27

tja sorry hoor maar vind dat echt een slap excuus. dan maar iets verder weg en wel een geschikte plek. dan maar een paar uur extra vakken vullen om die betere doch iets duurdere stalling te betalen.

ik zeg ook nergens dat het op korte termijn "moet", ik zeg enkel waar een wil is, is een weg!
Zoeken naar een geschikte stal zal ongetwijfeld tijd kosten (kan daar niet over oordelen gezien wij nooit in pension hebben hoeven staan, maar dat in het midden) maar kan me voorstellen dat mensen niet over 1 nacht ijs gaan. Echter als de huidige stal om wat voor reden dan ook niet aan de wensen van mij zal voldoen dan zal ik verder zoeken. Zijn tevens genoeg particulieren die een klein centje extra willen verdienen en een stal over hebben om te verhuren. Ja dan heb je minder luxe als geen binnenbak of stal met gouden randje, tja paard merkt niks van dat gouden randje hoor

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:28

Sjolvir schreef:
Goos_hoeve schreef:

Verhuizen kan, maar ook zal er altijd de noodzaak zijn om compromissen te maken.
Aangezien perfectie niet bestaat, zelfs als je denkt perfectie te bedenken is atlijd wel een factor waar je geen of nauwelijks invloed op hebt.
En dan is het kiezen welk compromis je aangaat.

Dat ontken ik toch ook nergens? Maar om nou bepaalde dingen voor lief te nemen waardoor zowel je eigen als andermans paard schade van kan oplopen vind ik nou niet bepaald een compromie sluiten.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:32

Goos_hoeve schreef:
tja sorry hoor maar vind dat echt een slap excuus. dan maar iets verder weg en wel een geschikte plek. dan maar een paar uur extra vakken vullen om die betere doch iets duurdere stalling te betalen.

ik zeg ook nergens dat het op korte termijn "moet", ik zeg enkel waar een wil is, is een weg!
Zoeken naar een geschikte stal zal ongetwijfeld tijd kosten (kan daar niet over oordelen gezien wij nooit in pension hebben hoeven staan, maar dat in het midden) maar kan me voorstellen dat mensen niet over 1 nacht ijs gaan. Echter als de huidige stal om wat voor reden dan ook niet aan de wensen van mij zal voldoen dan zal ik verder zoeken. Zijn tevens genoeg particulieren die een klein centje extra willen verdienen en een stal over hebben om te verhuren. Ja dan heb je minder luxe als geen binnenbak of stal met gouden randje, tja paard merkt niks van dat gouden randje hoor

maar als de stal al niet aan jouw verwachtingen voldoet (losstaand van een dekkende ruin) dan is dat al een ander verhaal...

En dan nog viknd ik het kort door de bocht om te roepen dat iedereen alles maar kan als ie maar wil, want dat is gewoon niet altijd zo!

en dan nog iets, wie moet er dan verhuizen??
DE eigenaar van de opdringerige henstige merrie of de eigenaar van dekkende ruin?????

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:35

Mijn merrie loopt elke winter met een ruin in de paddock, twee jaar terug zelfs met twee verschillende ruinen en beide hebben haar toen besprongen. Als dit slechts een enkele keer gebeurt.. Allah... Maar ook gebeurde het een keer dat ze tot maarliefst 5 x werd besprongen. Ik heb dit wel een halt toegeroepen. De ene ruin had destijds ook nog voorijzers en daarnaast lijkt het me ook niet heel bevorderlijk voor de rug als er meerdere malen een flink gewicht op terecht komt. Ik moet wel zeggen dat mijn merrie zich ook echt aanbiedt.. ze is gek op ruinen/hengsten en andersom ook, ze worden wild van mijn merrie *\o/* . En daarnaast: mijn merrie was echt een stelletje met de andere twee ruinen, ze zijn dol op elkaar :) en dit gedrag maakte ze ook ogenschijnlijk gelukkig.. Ruin stond nog lange tijd met haar te knuffelen, hoofd op elkaars rug en haar hoofd te likken na hun vrijpartij <3 . Ze staan nog steeds geregeld samen en kunnen dan weer erg blij zijn met elkaar, het bespringen doet hij eigenlijk zelden nog maar, een enkele keer als haar hengstigheid hevig is. We letten er wel op, puur om ze heel te houden, maar we laten ze ook lekker paard en een stelletje zijn.

Zomers hebben we ruinen en merrie's apart lopen. Dit jaar hebben we een gemengde groep geprobeerd, maar dit gaf teveel onrust en volgens mij ook een aantal jonge ruinen die aan het dekken waren en onderling strijd met elkaar hadden om de merrie's..

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:39

Raja schreef:
Goos_hoeve schreef:

maar als de stal al niet aan jouw verwachtingen voldoet (losstaand van een dekkende ruin) dan is dat al een ander verhaal...

En dan nog viknd ik het kort door de bocht om te roepen dat iedereen alles maar kan als ie maar wil, want dat is gewoon niet altijd zo!

en dan nog iets, wie moet er dan verhuizen??
DE eigenaar van de opdringerige henstige merrie of de eigenaar van dekkende ruin?????

Is niet kort door de bocht, het is de waarheid. Tuurlijk zullen sommige dingen niet makkelijk zijn maar als je goed zoekt en genoeg mensen inlicht is er altijd wel een mouw aan te passen.

Wie er moet verhuizen? Het paard dat andere paarden schade kan aanbrengen met zijn gedrag.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 23:40

Goos_hoeve schreef:

ik vind het best een beetje respectloos

idd, je kan en mag er niet over oordelen of voor een ander wel of niet haalbaar is

Goos_Horses

Re: Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:41

is niks respectloos aan. ik val niet aan op de man, val uberhaupt niemand aan dus nergens respectloos.

Wat wel of niet haalbaar is heeft men zelf in de hand.

Anoniem

Re: Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:44

Paarden houden houdt natuurlijk altijd risico's in, maar ik ben toch wel met goos hoeve eens dat je een deel van de risico's zelf in de hand hebt.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:44

Wow @goos ik heb geleerd in een discussie Ik vind te benoemen ipv opleggen en mening doordrukken!

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:47

Tuurlijk zijn er dingen waar je nooit invloed op kan hebben, het zijn levende wezens en die kan je nooit helemaal in toom houden laat staan 24/7 in toom houden.

Maar als je weet dat je eigen paard waar je zo enorm gek op bent schade kan veroorzaken bij een ander paard of bij zichzelf want dat is ook niet uitgesloten als als je ruin merrie's probeerd te bespringen, schop tegen de voorbenen en het kan einde verhaal betekenen. Op het moment dat je hier je oogkleppen op houd en het simpelweg wegwuift onder het mom van ik heb geen andere mogelijkheid vind ik het toch niet zo slim om het even netjes te zeggen.

wouterpaard en waar druk ik mijn mening door?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:47

Wij staan al getript van welk gouden randje dan ook.
Bevalt verder dusdanig prima, dat we er blijven staan, ons compromis.
Niet perfect, nee, maar tot nu toe beste wat er te vinden was.

Voordeel is in mijn geval dat het mijn eigen paarden zijn.
En mevr. indien mijn ruin niet geintresseerd is vrolijk op zoek gaat naar andere ruin die eventueel intresse heeft.
En daar in het verleden ook wel eens een deuk in heeft gekapt, ze is handig met haar voorvoeten en mijn eigen
ruin weet dat ie dan niet in de buurt moet komen, sommige iets naievere ruinen zijn niet snel genoeg foetsie.
En mijn merrie (dominant klein ding) is ook al wel eens verbouwd op een andere stal door andere dominante merrie.
Vind het huidige compromis dus het slechtste nog niet.

Denk dat de weg waar ik met de paarden over heen moet om bij de bak te komen een groter gevaar is voor
paard en ruiter, dan mijn ruin voor mijn merrie.
Het laten krijgen van een veulen door mijn merrie was ook een groter risico dan ze samen in de wei zetten.

Het is dus een keuze die ik heb gemaakt en keuzes kunnen achteraf fout blijken te zijn.
Voorlopig moeten mijn paarden het hier echter mee doen en tot nu toe zijn ze er helemaal happy mee en ik ook.

(overigens... moet meneer ook oppassen voor mevr... over risico's gesproken...
Mijn kleine gifkikkertje.
https://lh4.googleusercontent.com/-e23p ... 520400.JPG)