Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:49

Als ik dan niets van paarden begrijp, heb ik heel toevallig zeker een uitzondering gekocht?...

Wanneer mijn paard mijn touw pakt, stop ik de rest ook in haar mond. Dan laat ze zelf los, dan is het niet leuk meer.
Hoef ik geen knal te verkopen en is het 'probleem' toch opgelost.

Verder alle overdrijvers +:)+

En ik heb ook de visie, zo zacht als kan en hard als nodig.
Maar mijn zacht zal wel anders zijn dan die van een ander.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:50

Pentax schreef:
stef schreef:
Pentax: Jawel hoor, door dagelijks een join up te doen, en met een carrotstick en leadrope erachteraan te lopen, krijg je alles voor elkaar :j

(sorry hoor, ik wordt nogal simpel van het "alle mensen zijn boemannen en alle paarden zijn onbegrepen en worden mishandelt" geneuzel"")

Ja maar dat is toch ook helemaal niet lievvvv

Dit is toct triest?

Dit is mijn tekst gewoon compleet vervormen en helemaal niet wat ik zeg!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:51

Voor mijn gevoel ben jij meer de problemen aan het omzeilen.
Kom je niet uit de wei, ga ik er achter aan en haal hem. Nee ik wacht tot ie ooit wel komt.
Hij/zij is in draf zenuwachtig. Dus draaf ik niet meer.
Wil je dit niet, doen we het niet meer, anders volgt er een strijd.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:52

Dakotah schreef:
Voor mijn gevoel ben jij meer de problemen aan het omzeilen.
Kom je niet uit de wei, ga ik er achter aan en haal hem. Nee ik wacht tot ie ooit wel komt.
Hij/zij is in draf zenuwachtig. Dus draaf ik niet meer.
Wil je dit niet, doen we het niet meer, anders volgt er een strijd.

Als dat zo zijn. Zou ik geen stap verder komen.

Maar gelukkig is dat wel het geval. Alleen blijkbaar op een nogal vreemde wijze *D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:52

Maritje1991 schreef:

Ben ik het helemaal mee eens en zo [***] ik inderdaad ook.. Maar ik denk dat jij nog nooit een paard tegen bent gekomen die wél gevaarlijk was en wél zijn gewicht en kracht gebruikte.. Geloof me, dan zijn het inderdaad monsters en zul je soms brute kracht moeten gebruiken..
Zielig? Nee. Duidelijk? Jazeker, mits op het juiste moment de correctie gegeven wordt.

Nog een vraagje trouwens, ik zie dat je veel aan parelli doet (ik ook) maar heb je nooit je stick en string moeten gebruiken om je paard wat duidelijk te maken? :D Die komt immers ook aardig hard aan en er wordt in de parelli wereld ook niet altijd geschroomd om die te gebruiken.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:55

Zou het niet veel fijner zijn als je wel normaal kunt rijden met je paard? Nerveus? Aangaloperen en de spanning er uit lopen huppakee. Van dat constante rustig maar rustig maar word het misschien niet erger maar ook zeker niet beter.

Je zoekt het alleen in die hoek om je eigen onkunde te verstoppen. Parelli en andere geitenwollensokkenmethodes kunnen geweldig werken, maar wel pas als jij een goede basis hebt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:57

Captain schreef:
Maritje1991 schreef:

Ben ik het helemaal mee eens en zo werk ik inderdaad ook.. Maar ik denk dat jij nog nooit een paard tegen bent gekomen die wél gevaarlijk was en wél zijn gewicht en kracht gebruikte.. Geloof me, dan zijn het inderdaad monsters en zul je soms brute kracht moeten gebruiken..
Zielig? Nee. Duidelijk? Jazeker, mits op het juiste moment de correctie gegeven wordt.

Nog een vraagje trouwens, ik zie dat je veel aan parelli doet (ik ook) maar heb je nooit je stick en string moeten gebruiken om je paard wat duidelijk te maken? :D Die komt immers ook aardig hard aan en er wordt in de parelli wereld ook niet altijd geschroomd om die te gebruiken.

Ja zeker. Ook mijn paard heeft wel eens in een noodsituatie een stick tegen de borst gekregen en een wiggle aan de leadrope.

Maar die laad ik niet dmv in de trailer. Dat zijn de punten die ik noem!
Ook met rijden, ik stap er niet op, als ze niet eens kan stil staan met opzadelen. Dat soort dingen. Dat noem ik. Meer niet.

Als mijn paard nerveus laat ik haar veel doen ja, cirkels draven, sideways, figure 8, falling leaf. Maar ik stap wel af. Mijn veiligjheid mijn zekerheid.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:58

Maritje1991 schreef:
Als ik dan niets van paarden begrijp, heb ik heel toevallig zeker een uitzondering gekocht?...

Wanneer mijn paard mijn touw pakt, stop ik de rest ook in haar mond. Dan laat ze zelf los, dan is het niet leuk meer.

Maar nu heb jij het wéér over die knal. En waarvoor? omdat het paard een touw in z'n mond pakt? Denk je dat ik daar m'n paard een knal voor geef? :n :O
Nee, die 'knal' die bewaar ik enkel en alleen voor échte grote situaties. Een knal zou op zo'n moment veel te overdreven zijn, en ik denk dat we het ook dáar weer met z'n allen over eens zullen zijn.

Je hebt het nou zelf over 'alle overdrijvers'. Maar wat doe jij nu dan??? :=

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 15:01

JoyCiej007 schreef:
Maritje1991 schreef:

Maar nu heb jij het wéér over die knal. En waarvoor? omdat het paard een touw in z'n mond pakt? Denk je dat ik daar m'n paard een knal voor geef? :n :O
Nee, die 'knal' die bewaar ik enkel en alleen voor échte grote situaties. Een knal zou op zo'n moment veel te overdreven zijn, en ik denk dat we het ook dáar weer met z'n allen over eens zullen zijn.

Je hebt het nou zelf over 'alle overdrijvers'. Maar wat doe jij nu dan??? :=

Ja ik heb het over de knal voor dat SOORT dingen. Dat stoort me :)

Captain

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:02

Ik zou me eerder druk maken over paarden die de hele dag op stal staan.. Denk dat dat er meer zijn dan de paarden die omdat soort dingen een mep krijgen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:02

aerdenhout1 schreef:
Precies stef!! Jij en ik kunnen nooit zo hard trappen en bijten als paarden onderling!

Maar jullie kunnen ook nooit zo goed opvoeden en je correctie timen zoals paarden dat kunnen.
Een correctie onder paarden is eerlijk en feilloos getimed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:03

Captain schreef:
Ik zou me eerder druk maken over paarden die de hele dag op stal staan.. Denk dat dat er meer zijn dan de paarden die omdat soort dingen een mep krijgen.

Tevens ernstig... ik kan niet stellen dat het 1 ernstiger is dan het ander.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:03

Pas je deze visie ook toe bij al je andere dieren? Bekijk je ook door de ogen van je honden de wereld?
Zwaar lijkt me dat..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 15:04

Sabinee__ schreef:
Pas je deze visie ook toe bij al je andere dieren? Bekijk je ook door de ogen van je honden de wereld?
Zwaar lijkt me dat..

Ja dat doe ik.
Vind het helemaal niet zwaar. Scheelt een hoop frustratie. Kan beter begrijpen waarom ze doen, wat ze doen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:06

Maritje1991 schreef:
Sabinee__ schreef:
Zwaar lijkt me dat..

Ja dat doe ik.
Vind het helemaal niet zwaar. Scheelt een hoop frustratie. Kan beter begrijpen waarom ze doen, wat ze doen.

Maar je bent de hele dag bezig om alle dieren om je heen te pleasen.
Kan me voorstellen dat je dus uuuuren per dag met je hond rond loopt? Vers (levend?) vlees geeft, een grote roedel honden thuis hebt,
ze vooral niet castreert en sterriliseerd dus je hebt ook elke paar maanden een zooitje pups rond lopen.. Tja, dat lijkt me wel zwaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:09

Lijkt de middelbare school wel... dat gekift van meiden onder elkaar.
Het zal wellicht aan mij liggen, maar ik zie niet exact in wat er zo vreemd is aan de posts van ts.

Ik vind ook dat mensen met veel te grote gebaren werken. Je ziet meer grote bewegingen en correcties (stem en beweging... en dan met een bepaalde venijnigheid) dan fijnzinnig communiceren.
Ik vind dus dat ze zeker een punt heeft.

Paarden die dag in dag uit in een stabiele groep leven met elkaar, en ruimte hebben om 'paard' te zijn vertonen niet zoveel excessief gedrag.
Paarden die meer solitair zijn opgegroeid of veel binnen staan zullen afwijkend gedrag vertonen, dat begrijp ik..... dat type paard komt minder op mijn weg.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:10

leuke discussie,

Heb je wel eens gekeken naar mensen voordat ze die rake klap uitdelen. Ik ben ook niet ongeschonden en kan mijn paarden soms een flinke knal/stemverheffing verkopen.
Wel gaat hier een traject aan vooraf en die zien de meeste mensen niet.

Mijn paarden kunen los staan waar ik ze ook neerzet, zijn 99% verkeersmak maar juist die 1% eis ik ook aandacht een luisteren en dat gebeurt soms wel eens niet zo vriendelijk. Maar mijn veiligheid en die van mijn paarden staat voorop.

En wat iemand al zij; zo zacht als kan, zo hard als moet. Dit geld hier ook, maar ook een moto geen gemeut en gewoon doen net als trailerladen ik oefen heus maar toen mijn merrie met spoed naar de kliniek moet en ze wil er niet in dan is het even met wat man erachter en ze wordt er zo ingetrokken. (het trauma verhelpen we later wel ze moest op dat moment gewoon doen wat wij zeiden)

Dus kijk eerst verder dan de uitbarsting van baasje naar het hele voorproces misschien gingen er al een paar zacht signalen naar het paard en werkte die niet.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 15:10

Ninx schreef:
Lijkt de middelbare school wel... dat gekift van meiden onder elkaar.
Het zal wellicht aan mij liggen, maar ik zie niet exact in wat er zo vreemd is aan de posts van ts.

Ik vind ook dat mensen met veel te grote gebaren werken. Je ziet meer grote bewegingen en correcties (stem en beweging... en dan met een bepaalde venijnigheid) dan fijnzinnig communiceren.
Ik vind dus dat ze zeker een punt heeft.

Paarden die dag in dag uit in een stabiele groep leven met elkaar, en ruimte hebben om 'paard' te zijn vertonen niet zoveel excessief gedrag.
Paarden die meer solitair zijn opgegroeid of veel binnen staan zullen afwijkend gedrag vertonen, dat begrijp ik..... dat type paard komt minder op mijn weg.

Precies wat ik denk! Dank voor je uitleg _/-\o_

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:12

love_western schreef:
Een dier sukkel noemen, klotepaard, of whatever... vind ik uitzonderlijk vervelend.
Ga dan maar even buiten tegen een boom trappen.

Alsof het paard doorheeft wat je zegt :')

Ja ik mopper idd wel eens op mijn paard. Maar ze heeft echt niet door wat klote paard betekent. Daarbij is mijn paard snel afgeleid. Vind alles leuk en interessant. Dus is het lastig om haar bij de les te houden. Wat soms nogal frustreert. Maar zal absoluut niet lomp tegen haar gedragen. Omdat ze eerder mishandelt is. Dus zachte aanpak is bij haar nodig. Als je iets teveel je stem verheft, dan gaat ze er al vandoor.

Maar geduld heb ik zeker. Als ik kijk wat ze 5 jaar geleden niet durfde en nu wel. Kan ik zeggen dat ik trots op haar ben.

En ik zeg altijd als je respect hebt voor het paard, krijg je ook respect terug.
Maar er zijn weer aparte gevallen bij, die verschrikkelijk dominant zijn. En daar moet je het respect eerst eisen.[/quote]

Een paard begrijpt intentie. Onder elkaar zijn intenties op subtiele wijze zichtbaar.
Ik ben tevreden als een jong paard in zijn lichaam aangeeft de intentie tot halthouden uit te voeren, een ander is pas tevreden als hij daadwerkelijk op de rem gaat. Ik weet dan dat hij de intentie heeft, maar het nog moeilijk vind. De juiste executie komt vanzelf.

Agressief, ongeduldig zijn in stem en intentie is wel degelijk vervelend.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:14

Ik zit mezelf eigelijk te verbazen over de reacties die gegeven worden hier. Het verhaal van de Ts is mij geheel duidelijk en ik sluit me er ook helemaal bij aan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:14

Pentax schreef:
@ninx ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Respect voor een ander paard en respect voor een mens is niet altijd hetzelfde. Ik vind een paard respectvol als het zich ook weet te gedragen naast iemand die nog niet zo handig is.
Ben het met je eens dat ze een hoop leren van kuddegenoten, maar je haalt ze niet plots beleerd en wel de wei uit helaas. -O-

Dat is EXACT hetzelfde.
Dat weten de meeste mensen echter niet omdat ze geen ervaring hebben met het opfokken in kuddeverband en het zelf 'ontgroenen' van het jonge spul.
Je laatste zin is natuurlijk onzin, maar de basis leren ze wel degelijk van elkaar en daar hoef je ze alleen maar subtiel aan te blijven herinneren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:17

Maritje1991 schreef:
Ja ik heb het over de knal voor dat SOORT dingen. Dat stoort me :)

Dan kan ik niets anders dan wederom constateren dat we het ook dáarin eens zijn met elkaar. Jij en ik zeker, en de rest hier vast ook wel. Je geeft je paard geen 'knal' omdat hij zoiets 'kleins' uit vreet. Dat los je op met je stem en je hele voorkomen. En dat moet in principe genoeg zijn om hem te kunnen zeggen 'beste jongen, dat is niet de bedoeling van dat touw. Gewoon laten hangen dus AUB en niet meer doen'.

Dat is dus weer iets in het extreme trekken en dus ook overdrijven. Die mensen zullen er vast zijn die zoiets doen, maar wij zullen het er over eens zijn dat dat niet klopt, niet eerlijk is en niet goed is.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:21

Maar als je paard niet wil komen als je hem uit de wei wil halen, en je gaat dan weg, ben je geen leider.
Overigens zijn de keren dat ik een "knal" geef ook heel sporadisch.
Praktisch nooit om zo maar te zeggen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:25

Persoonlijk ben ik het met je eens, zo zacht als het kan en zo hard als nodig, maar iedereen past dat op zijn eigen manier toe. Mijn pony's zijn gewoon doorsnee dieren, ze halen weleens wat geintjes uit en ze weten precies hoe ver ze kunnen gaan. Bijten of schoppen ze dan krijgen ze direct een lel. Want hoe dan ook ik accepteer dat niet. Dat doen ze maar lekker in hun vrije tijd, waar ze meer dan genoeg van hebben. Ik verwacht niet veel van ze, dus die tijd dat ik er ben dan hebben ze zich te gedragen. Gelukkig hebben ze dat prima door en ik hoeft ze zelden te corrigeren. En kopschuw? No way hoor. Terwijl ze toen ik ze net had alle drie weleens een tik op hun neus hebben gehad. Maar dat gaat zo snel na het vergrijp dat ze ook zelf de link wel leggen tussen bijten en de tik. Als je consequent bent en goed timed dan worden ze niet kopschuw. Maar ik ken ze ondertussen zo goed dat ik ze uit mijn ruimte stuur als ik verwacht dat ze willen happen of bijten. Voorkomen is beter dan genezen. Kleine dingen zoals een touw daar krijgen ze uiteraard geen tik voor.

Het wil niet zeggen dat mijn paarden helemaal geen inbreng hebben. Mijn merrie verandert in een pismerrie als ze hengstig is. Als ik merk dat ze hengstig is en ik wil met haar werken dan gaan we iets doen wat ze leuk vind (wandeling maken, springen, of een buitenritje). Als ik dan ga trainen leidt het enkel tot frustraties en dat is oneerlijk omdat mijn pony niets aan haar hormonen kan doen. En als er iets fout gaat kijk ik ook eerst bij mezelf wat er mis kan gaan. Ik ga er niet vanuit dat mijn pony's iets doen om onder het werk uit te komen, want daar geloof ik niet zo in.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:28

Maritje1991 schreef:
Dit is toct triest?

Dit is mijn tekst gewoon compleet vervormen en helemaal niet wat ik zeg!

Ik vervorm nergens jouw tekst, dan had ik je wel gequote. Dit is echter mijn ervaring op bokt als men begint over dat we allemaal verkeerd bezig zijn, behalve uiteraard TS.
Als men vraagt wat te doen met een lastig paard krijgt men steevast: je moet gaan grondwerken.
Lompe en dominantie poedersuiker (ja, die bestaan) belanden bij beginners en worden vervolgens levensgevaarlijk.
ipv het paard daadwerkelijk op te voeden wordt het paard met zachte handschoentjes behandelt, tot er een topic verschijnt dat de eigenaar door het paard in het ziekenhuis is beland... Wat zo eenvoudig voorkomen had kunnen worden.

Mopperen op een paard krijgt een paard niks van.
Ik noem mijn paard net zo vaak lompe koe als dat ik haar frummel noem...
Elk paard wat tegenwoordig ander gedrag dan het standaard gedrag vertoont is op zijn minst zwaar mishandeld geweest, en daar wordt ik simpel van.

Mijn haflinger was een dominant kreng, om de doodsimpele reden dat ze vanaf dat ze gespeend was tot 2 weken voor ik haar kocht alleen had gestaan. Paardentaal was haar compleet vreemd, en haar dominantie was voor haar gevoel haar redding. Tot ze dit ook tegenover mij ging proberen... No way :n

Een paard hoeft zich echt niet slaafs tegenover mij op te stellen, maar steigerend op je af komen is dan toch weer het andere uiterste zeg maar...