Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
manon155 schreef:@stefenynia; als ik het zo lees denk ik dat jou paard zich erg gelukkig mag prijzen met een eigenaar die, ondanks dat ze er al 2 uur per dag is! , er bij nadenkt dat ze gezelschap nodig heeft van soortgenoten. Om de weidegang maar niet te vergeten! super, hoor. Ik zorg ervoor dat mijn paard minimaal 10 uur per dag in de wei is, ook met vorst en sneeuw. Daarnaast kan ze contact maken met ander paard op stal en daarnaast nog het contact met mij, 3 keer p.d. Heel erg jammer dat TS haar eigen belang voor het belang van het paard stelt. Er is een groot verschil met Anky, 4 keer per dag uit de stal is wel verdeeld over de hele dag, niet 1 keer eruit om te rijden en de rest van de dag je paard laten verpieteren. Enorm triest. Daarnaast loop je door de jaren heen ook nog meer risico op beengebreken als je paard te weinig beweging krijgt (zie verschillende onderzoeken van DA's).
1 tip nog: verkoop je paard en koop een donkerbruine of koop bijv. een motor. Die kan je gerust opstallen.
Helaas heb je om paarden te mogen houden geen diploma nodig?!?
Kwanyin schreef:Mijn paard staat 24/7 buiten en als ze in uitzonderlijke omstandigheden al eens binnen moet staan dan voel ik me nog schuldig ook.
Wat een onzin en goedpraterij toch altijd om te roepen:
"Jamaar dan wordt hij vies!"
"Jamaar dan wordt zijn zwarte kleur bruin!"
"Jamaar in de randstad staan ze ook binnen hoor!"
"Jamaar je moet maar eens bij die en die gaan zien, die hebben het nog veel erger hoor!"
"Jamaar ièdereen hier doet dat!"
..
Ja, en dan? Heeft het paard er iets aan dat hij blijkbaar bij negen op de tien mensen als een fiets behandeld wordt? Praat dat het dan maar goed? De buurman mag zijn kind gerust slaan want in China gebeuren er dingen die veel erger zijn? Een paard is een levend wezen, met eigen behoeften en een eigen welzijnsniveau. En het is jouw taak, jouw PLICHT, om dat welzijn voor je dier zo hoog mogelijk te houden. Niet de gemakzucht van jezelf. Al zetten alle topruiters hun paarden nooit op de wei, dan moet je niet denken "goh, zij mogen dat toch ook, dus ik doe het ook!", maar "Wat heeft mijn paard een geluk, in tegenstelling tot die andere geef ik mijn paard wèl waar het als kudde en bewegingsdier recht op heeft".

Heleennn schreef:.. Maar topruiters zetten hun paarden heus wel buiten.

dandir schreef:Ze is wit, ze heeft superlange manen en staart, ze houdt er enorm van om de vieste plekjes op te zoeken en te rollen... en ze wordt goed gewerkt ; ik zie het als "vakantie" voor haar als ik haar op vrije momenten buitenzet...
) Kwanyin schreef:Heleennn schreef:.. Maar topruiters zetten hun paarden heus wel buiten.
Ik ga daar geen uitspraken over doen omdat ik daar niet zo bekend mee ben hoe en wat. Maar zelfs àls er een topruiter is die zijn paard 24 uur op stal sluit, dan is dat toch nog reden om te denken: "Goh, die topruiter mag zijn paard ongelukkig laten zijn omdat hij anders een blessure zou kunnen oplopen, dan mag ik die van mij ook binnen zetten!" .
fokfanaat schreef:mijn instructrice heeft meerdere paarden in de lichte tour gehad en die lopen allemaal zeker 8 uur per dag buiten, ook in de winter, in groepen trouwens.
Want anders werd het geen sportpaard.... dandir schreef:mijn spierwitte arab die zich met haar lange manen in de mest en pipi gaat rollen ; en dan een bijna een halve fles miracle groom erbij om ze terug wit te krijgen ; ik vertik het om op een geel paard te stappen......
cp112 schreef:TS schreeg dit in een ander topic.
Dus TS nu niet ineens gaan zeggen dat het niet de voornaamste reden isdandir schreef:mijn spierwitte arab die zich met haar lange manen in de mest en pipi gaat rollen ; en dan een bijna een halve fles miracle groom erbij om ze terug wit te krijgen ; ik vertik het om op een geel paard te stappen......