Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:24

Mijn paard komt in de winter ook wel eens dagen niet het weiland. Ze wordt wel elke dag gereden, 2x per dag een half uur in de stapmolen, en ze komt los met andere paarden in de paddock/binnenbak. Niet iedereen heeft de mogelijk om hun paard 24/7 buiten te hebben staan. Ook zou ik mijn paard daar geen plezier mee doen

terpentijn

Re: Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:38

Als er anno 2012 echt nog "paardenliefhebbers/eigenaren" bestaan die hun paard 24/7 in een box hebben staan, en verder niks (ook als er 1-2 keer in de week een uurtje op gereden wordt), krijgen die van mij een Brevet van Onvermogen vanwege een schromelijk gebrek aan kennis over het wezen en de behoeftes van een paard.
Iedereen kan, en zou, met de voorhanden informatie die via Internet tegenwoordig beschikbaar is, echt beter moeten weten.
Want op zo'n manier een paard er op na houden valt met alle voorhanden kennis van nu, niet te verdedigen, ofschoon sommigen dat zelfs nog proberen.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:50

listiglistje schreef:
Frozen schreef:
Van de week regende het bijna de hele middag...dan gaan ze bij mij naar binnen..

Ze zijn niet van suiker :+ regen is hier gewoon naar buiten!

Ja die van mij zijn van suiker :+ 1 daarvan was graadmager toen ik hem vorig jaar kocht..en kan nu weinig hebben helaas..
Dus als hij staat te trillen van de kou"ja ik weet het paard kan zich zelf warm houden blabla"maar toch gaat hij naar binnen bij mij :D

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:58

Jasia schreef:
Maar Frozen, alle paarden die het gewend zijn, hebben ooit toch ook een keer moeten wennen?

klopt..
maar ik kan toch een pony die 20 jaar betutteld is met dekens etc nu zonder deken 24 uur per dag buiten zetten ? alleen omdat wij mensen dat beter vinden?

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:12

Ik heb even de 1e pagina gelezen, en ik vind dat sommige mensen reageren alsof een paard niet het verschil kan voelen tussen 27/7 in een box en 24/7 in een wei. Ik denk dat paarden bij die laatste veel gelukkiger zijn, ookal zien ze hun eigenaar niet iedere dag. ben zelf ook voorstander hiervan, mijn paard staat nu van 6.00 tot 23.00 in de paddock, omdat de wie nog iets te nat is. Van de zomer weer 24/7 op land.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:18

Ik zie helaas dagelijks paarden die zo gehouden worden. Vind het dieptriest en denk dat dit verhaal niet zo ver van de waarheid af ligt. Daarnaast zie ik namelijk ook dagelijks paarden die meer of 24/7 op het land staan. En ja, die zijn toch echt een stuk gelukkiger. :j
Ik kan daar echt niet omheen. Snap gewoon niet dat mensen maar niet willen begrijpen dat een paard geen dier is die je 24/7 op wilt sluiten in een box. Ook niet met een of twee uurtjes beweging. Daar is geen enkel excuus voor! :(

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:00

Inderdaad, fysiek bezig zijn heeft OOK met de mentale gemoedstoestand van dieren te maken.
Zit nu ceasar milan te kijken, ook druk bezig om dmv beweging dingen te veranderen.
Onze paarden lopen zo veel rond, ook s'nachts zijn ze met vanalles bezig. Stel dat ze dat helemaal niet meer kunnen, nee dat valt niet goed te praten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:13

Sneu he... ik snap niet dat mensen dat kunnen, zonder zelf niet te kunnen slapen. Ik was vandaag een stuk later op stal, ze staan nu wat korter buiten, en ik voel mij al schuldig.... en dat terwilj ik er simpelweg toe was gedwongen omdat ik plat lig vanwege rug pijn en mijn pa niet eerder thuis was... En ondanks dat ze nog tot vanavond 8 uur buiten loopt... toch vind ik het al sneu. Laat staan zo'n paard dat 24/7 moet staan....

Overigens vind ik buiten staan ook niet enorm facinerend om te bekijken. Mijn paarden eten als er eten is. Rollen als ze er net in staan. En voor de rest staan ze in de hoek. Te staan. Lopen soms naar de poep plek om te scheiten, en gaan dan weer terug waar ze stonden te slapen. En dat echt uren lang. Al hebben ze dan wel contact met de anderen (mijne niet, die moet geen paarden dichterbij hebben dan 3 meter) en hebben ze genoeg te gluren in de omgeving. Maar toch. Echt heel veel beweging geven ze zichzelf ook neit in de bak := Laat het weideseizoen maar weer komen, dan lopen ze iig weer een heel stuk meer.

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:42

toen ik leerde rijden, 16jaar geleden ofzo, was het zo dat de manege paarden bijna dagelijks op het land konden, maar de eigenaarspaarden niet, daar moest je het zelf maar regelen, plus het feit dat er maar 4weiden waren die allemaal aansloten aan elkaar, de ene eigenaar stak zn paard buiten, en n half uur later nam n ander eigenaar da paard binne om zijn paard buiten te doen, cru gezegd.

5jaar geleden kocht ik een eigen paard, en besloot dat dit niet is wat ik wou voor mn paard,
ik vond een stal die beter was (3op3)2x hooi 2xkrachtvoer): van +-mei tot +-november dagelijks de paarden buiten van ongeveer 9-18u;
dit was, in eerste instantie de allerbeste stal in de buurt, mooi omheind, in kuddeverband etc....
ik was 2jaar een gelukkige eigenares.tot het begon te knagen,
ik stak in de winter wel mn paard zoveel mogelijk buiten maar moest mn plan trekken,
twee 'paddocks' in de blubber, erg fijn vond ze het niet als ze erin moest (en dan mocht je ni eens wa hooi geven!), maar ze was teminste buiten...
altijd ben ik blijven kapaza en al wa ik vond afschuimen, zoekertjes zetten, zoeken naar iets beter

regio limburg etc heb je echt goede stallen hoor, met hart voor et paard, bij ons in west-vlaanderen...helaas
uiteindelijk had ik iets beters gevonden, eind oktober
een stal van 4op4, waar ze haar hoofd ner buiten kon doen, en ze beloofden 3x daags hooi en 2x daags krachtvoer, beloofden dagelijks de paarden buiten te zetten, maar ze moesten elk apart (was ik niet voor, maar ze kon zomer én winter buiten...

mn paard heeft die twee maanden (eind okt tot eind dec) de ongelukkigste tijd van haar leven gehad:
bleek dat die mensen heel veel logen, en onbetrouwbaar zijn!!
hun paarden stonden buiten, ons paarden niet
al beloofden ze wel te doen, deden niet
paarden kregen soms met moeite 1x per dag n klein sneetje hooi

voor 9 paarden kregen ze MAXIMUM 2van de kleine baaltjes hooi per dag (zo die je gemakkelijk in je eentje opheft en draagt, met twee strokoordjes)
mijn paard haar super goed en lief karakter sloeg om, niet in omgang naast het paard, maar onder het zadel:
niet meer et lieve betrouwbare paardje....ze werd een nerveus en angstige tijdbom...

ik heb dit nooit zo gewild, ik geloofde in het goed van die mensen

de enige andere eigenares is uiteindelijk dezelfde moment met mij verhuisd naar een nieuwe stal, waar ze in de zomer dagelijks weidegang hebben en indien er weinig gras is hooi word bijgevoerd buiten,
in de winter hebben ze een winterpaddock waar ze in kudde van 6 samen staan, met een schuilhok en twee hooiruiven, waar ze 3x daags hooi krijgen,ook een ruime stal met natuurlijk ventilatiesysteem, voldoende licht, sociaal contact mogelijk,.... het is lang zoeken geweest, maar we zijn uiteindelijk thuis gekomen

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:48

vreselijk om zo lang te moeten zoeken naar een geschikte plek...

Ik heb het dan maar mooi voor elkaar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 08:33

2heavenly, Het liegen in het pensionwereldje is eigenlijk vrij normaal en vertrouwen kun je bijna niemand.
Het draait voor hun meestal alleen maar om de dikke euro's en willen daar liever vaak niet teveel voor doen.
Ik heb hier eens een toppic over gemaakt [PP] Zoveel jaren, zoveel stallen
Ik denk als we al die ervaringen zouden bundelen in een boek dat zelfs wikipedia te klein is. ;-)
Maar het is wel heel erg triest en je voelt je vreselijk om je paard daar achter te moeten laten.
Tenslotte woont dat arme dier daar en moet je het uit handen geven en maar hopen dat ze het beste voor hebben met je paard.
Hopelijk heb je nu een fijne plek.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:03

Twiggy2008 schreef:
Ik zie helaas dagelijks paarden die zo gehouden worden. Vind het dieptriest en denk dat dit verhaal niet zo ver van de waarheid af ligt. Daarnaast zie ik namelijk ook dagelijks paarden die meer of 24/7 op het land staan. En ja, die zijn toch echt een stuk gelukkiger. :j
Ik kan daar echt niet omheen. Snap gewoon niet dat mensen maar niet willen begrijpen dat een paard geen dier is die je 24/7 op wilt sluiten in een box. Ook niet met een of twee uurtjes beweging. Daar is geen enkel excuus voor! :(

Je hebt geen idee hoeveel mensen niet willen begrijpen... Zomaar een voorbeeldje.
Een "vriendin" van mij kocht afgelopen jaar een 2 jarig trekpaard.
Ipv dat het dier in de opfok baby staat te zijn, is het dier op stal beland, momenteel zo'n 20 uur per dag. 4 uur per dag mag ie even "lekker" naar buiten, tot z'n knieën in de modder.... Dus dan word er ook niet veel bewogen. Ja ruzie om de laatste beetjes eten.

Mijn pogingen om haar uit te leggen dat dit niet oké is (een trekpaard met clp moet kunnen bewegen...) hielpen niet veel...
Bewegen word nu al een poosje ohz gedaan, en nee het dier is nog geen 3. Ritten van een uur, want ja dat is goed voor de clp volgens haar. Mooie reden om er ijzers onder te doen, beest is vierkant beslagen, want dit klinkt zo mooi.
Dat het funest is voor de doorbloeding, en het hele schokdempende mechanisme van de hoef kapot maakt en dus extra schadelijk is voor al die onvolgroeide groeischijven, ze weet het niet of ze geeft er niks om.

Het artikel over sluiten van groeischijven dat ik haar gaf? Nooit meer wat over gehoord...
Kan me op dit punt eigenlijk geen flikker schelen als ze het leest, sprak van de week nog een da die ook al zei, dat is precies waarom veel belgen hier niet (laat staan gezond) oud worden...

Hoe mensen zo'n bord voor hun koppen kunnen hebben, en hun paard zo de vernieling in kunnen helpen....

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:30

Gypsy, ik wou dat je vijf jaar geleden mijn vriendin was geweest :-) dan had ik niet dezelfde stommiteiten uitgehaald als je vriendin... Ben ook beginnen rijden op mijn merrie haar 3,5 jaar. Nefast voor haal heiligbeen, heupbeen en begin van een karperrug. Allemaal omdat iedereen het deed het wel ok zou zijn. Nu vijf jaar verder hebben we een Friese merrie gekocht van 3,5 en ik stap er niet op tot ze 5 jaar is. Een ezel stoot zich geen twee maal aan dezelfde steen hè ;-)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:48

Tja van ons eerste paard schijnen we het te moeten leren. 5 jaar terug had je jammer genoeg ook nog niet veel onderzoeken daarover... Wel super dat je nu lekker wacht, er zijn zoveel leuke dingen te doen.
Ik wacht liever 2 jaar extra aan het begin, dan dat ik tussen z'n 15 en 20e 5 jaar andere dingen moet gaan doen, omdat hij niet bereden meer kan worden maar ook nog niet helemaal op is...

Zij luisterd naar andere mensen met trekpaarden hier, die het normaal vinden om ze met 3 of eerder meteen aan het werk te zetten. Beetje jammer dat zij geen enkel bewijs hebben dat dit oké is, maar dat ze onderzoeken etc. gewoon negeerd. Voelt nu alsof ik haar te kakken zet, maar ik word er gewoon niet goed van om maar oh wat leuk te mogen zeggen wanneer ze weer een nieuw dekje onder haar niet passende zadel propt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:50

Iedereen móet het leren, val jezelf niet te hard...... denk je dat ik vroeger wist wat ik nu allemaal weet? Vroeger dacht ik dat een luchtzuigband nodig was, nu weet ik dat luchtzuigen helemaal geen koliek veroorzaakt. Nu weet ik dat zulke paarden naar buiten moeten...... en helemaal geen banden meer om.
Vroeger dacht ik dat hoefbevangenheid aan de eiwitten in het gras en hooi lag..... nu weet ik dat suikers de boosdoener zijn, en mag paard lekker wel naar buiten, alleen niet op de weide.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 10:15

Het is ook allemaal heel moeilijk, in het paardenwereldje geld toch wel een beetje het motto: 12 mensen, 13 meningen.
Iedereen weet het beter en het is maar net wie jij (in jouw geval je vriendin) geloofd.
Daarna wordt je door schade en schande vaak wijzer.
Ook ik heb veel fouten gemaakt in die 18 jaar dat ik mijn paardje heb.
Vooral in het begin, ik was toen 14 jaar en dacht dat ik Anky ondertussen wel voorbij was :o
Mijn vriendin zette me dan weer eens hardhandig met 2 voeten op de grond :') _/-\o_
Maar ik heb vooral heel veel geleerd van mijn paardje en ik kan zeggen dat ik kan lezen en schrijven met haar.
Toch werd mij al met de paplepel ingegegoten dat een paard niet teveel op stal moet.
Ik stond vroeger bij een boer en op stal staan was prima voor de nacht en met heel extreem weer.
Verder stonden ze met een grote groep van 20/25 paarden op een groot weiland zomer en winter en werd daar zo'n grote baal hooi ingerolt als er geen gras was.
Deze stal bestaat niet meer.

Later stond ik ook op een manege waar in het contract stond dat de paarden 2 uur per dag buiten.
Ik ging akkoord omdat ik snel een andere plek moest hebben en zou van daaruit verder gaan zoeken.
Eenmaal op de manege, bleek die 2 uur per dag het minimale te zijn als langer mogelijk was mochten ze langer.
Ik had het geluk dat ik een heel makkelijk paardje heb juist omdat die altijd in kuddes heeft gestaan en ze werd dan ook altijd overal bij gezet ook bij de manegepaardjes en kon hierdoor de hele dag buiten lopen.
Dit kwam ook mede doordat de meeste pensionklanten hun paarden zelf buiten zette en die kwamen dus amper buiten.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:31

ik heb een aantal reacties gelezen, maar niet allemaal, waren me er te veel

mijn paard staat in de wintermaanden op stal..... komt niet op de wei en ook geen uren buiten in een paddock
woon in een gebied waar het al zeldzaam is dat ze ook in de wintermaanden buiten op het land lopen

Nu heb ik niet het idee dat mijn paard ongelukkig is
Hij heeft een ruime box met buitenluik, wordt iedere dag gemest, krijg 4x per dag voer (+ een keer van mij)
komt er iedere dag uit, vaak 2x

ik stond tot een half jaar geleden op een andere stal, hetzelfde verhaal eigenlijk maar zonder buitenluik.... was er donker en stoffig en toen vind ik mn paard niet gelukkig overkomen
maar sinds ik verhuis ben, straald hij weer, kijk tevreden uit zn ogen en komt mij heel tevreden over
stalgenootje komt weleens andere tijden dan mij en wipt hem dan ook nog even naar buiten, zelf kom of ik of mn bijrijdster iedere dag.......
ik vind er niks mis mee
(en wat ik al zei, soms is het niet anders er is bij ons in de omgeving niet veel waar ze altijd naar buiten kunnen, buiten dat ben ik ook geen voorstander van 24/7 wei)
(daarvan zijn er ook veel nadelen, slechte benen/hoeven door blubber in de winter, slechte vacht (soms zelfs met schimmel op de huid en noem maar op)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:55

@KellyG: Blubber in de winter heeft niks met 24/7 buiten te maken. ;) Alleen met op een onjuiste manier paarden houden.
24/7 buiten heeft juist alles te maken met goede benen en hoeven, en een goede vacht. :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 10:56

Ik vind het raar dat mensen denken dat een hele zomer buiten voor het paard, de hele winter binnen goed moet compenseren.
Opzicht vind ik het nog kunnen omdat je paard er opzicht een paar keer uitkomt, maar met alle respect ik zou het zelf niet zo willen.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:56

wat ik om me heen zie is dat die paarden in de slechtere maanden tot aan hun knieen in de drek staan met alle gevolgen van dien

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:00

KellyG schreef:
wat ik om me heen zie is dat die paarden in de slechtere maanden tot aan hun knieen in de drek staan met alle gevolgen van dien

Dat zie ik ook bij stallen waarbij ze overdag dus een paar uurtjes in die drek staan en s'nachts op stal, dus is op zich niet enkel bij 24/7 buiten.
Wij hebben gewoon een mooie bestrate paddock en zandpaddock, en een mooie groene wei waar aardig wat gras op staat. Kwestie van nadenken en investeren.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:17

meningen erover zullen toch altijd blijven verschillen

en jij heb mss de mogelijkheid over een goede droge grond, dat is hier niet.,.......
en sta mss nog wel op 1 vd luxere stallen die er bij ons te vinden zijn (en ze zijn er wel luxer, maar dan is er helemaal geen weidegang) maar het is bij ons gewoon alleen maar stad

en nu kan je natuurlijk zeggen, zoek een stal een stuk verder, maar ik ben wel van mening dat je iedere dag naar je paard hoort te gaan, en dat zou niet mogelijk zijn als hij nog verder weg zou staan......
ik rij hier al vaak een half uur over...... is toch wel een beetje het matje voor mij

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:24

Neehoor, we staan hier in zeeland op de kleigrond...
Toen ik mijn paard kocht heb ik ook eerst een goede wei voor haar gezocht. Moest anderhalf uur fietsen er naar toe, gaf ik niks om. Was notabene vlakbij antwerpen, dus met platteland en stad heeft het ook niks te maken. Later verhuist, weer een mooi plekkie gevonden. :)

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:29

dan heb je waarschijnlijk gewoon mazzel........
heb hier al op meerdere plekken gestaan met mn paard de afgelopen 7 jaar, wel steeds beter, maar nog niks kunnen vinden waar ze in de wintermaanden ook de wei op kunnen
(al is het op deze stal waar ik nu sta en het is droog 's winters wel mogelijk, maar dit jaar is het er niet van gekomen)
ik werk 40 uur in de week, heb thuis ook nog dieren die aandacht willen en een vent zitten.....
ga geen stal zoeken waar ik 2 uur voor moet rijden.........
maar dat is een keuze die ik maak......

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:36

Wij zitten hier op veen, en de bovenlaag van de grond lijkt sterk op klei.

Het is hier zo nat dat zelfs na 1 buitje in de zomer IKZELF enorme sporen maak in de grasmat als ik er alleen al overheen loop . Laat staan als mijn paard stapt (die zakt dan sowieso een centimeter of 5 weg en dan moet ze echt niet gaan draaien of draven want dan vliegen de pollen je om de oren).

Eigenlijk geen geschikte grond om paarden op te houden.

Ondanks dat kan het wel... Oplossing: Een stal zoeken met veel grond zodat er in de zomer genoeg verweid kan worden. En in de winter in paddocks. (365 dagen per jaar op de weide gaat je in deze regio helaas niet lukken. Maar hier staan ze van april tot zo lang het kan. Afgelopen winter zijn ze er in december afgegaan geloof ik).
En dan hoef je echt geen luxe afwatering te laten aanleggen.

Hier is de grond een stuk afgegraven, dan een laag puin gestort, worteldoek en zand erop. En er staat nooit ook maar 1 plas... Maakt niet uit wat voor een tropische regenbui er is geweest.

Maar om dit te verwezelijken is er ruimte nodig. En de meeste stalhouders hebben de ruimte (veel hier in de regio zijn ook allemaal koeienboer of koeienboer geweest en hebben op die manier veel hectare land).
Alleen de ene stalhouder kijkt liever naar het geld, bouwt z'n grond vol met stallen, binnenbak etc. en houdt op die manier te weinig land over voor weidegang en paddocks. (Maar de opbrengst per m2 is dan hoog. Want iedere 9m2 kan hij boxhuur innen) En de andere stalhouder houdt het kleinschalig (= minder luxe) maar wel met genoeg weidegang en paddocks in de winter (en die stalhouder kan dus misschien pas boxhuur innen vanaf 100m2).