Pony vliegt als een gek zijn stal uit levensgevaarlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 16:12

Telpeva schreef:
Vind ik ook hoor, liever een bang paard dan dat jij in het ziekenhuis ligt! en ik vind het top van je dat je het gewoon op een zachte manier wilt gaan proberen, denk dat je paard je daar heel dankbaar voor is. Laat je weten of het gelukt is, en of er verbetering is?

Ik laat je het weten of het gelukt is Telpeva,

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 22:50

Ik heb besloten om staltraining te gaan doen volgendeweek, samen met mijn pony,
Omdat te kijken of wij hem dan zijn vertrouwen een stuk kunnen laten trug krijgen.
Dit gaan wij deze week 2x perdag doen,
En dan hoop ik dat we eind van deze week voorruit gang hebben geboekt, :D

kim1207

Re: Pony vliegt als een gek zijn stal uit levensgevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:16

onder begeleiding van ....
en wat houdt staltraining in?? je paard daar een hele wek opsluiten zeker

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:26

Ik ben ook wel erg benieuwd naar wat je onder de staltraining verstaat. En wie zijn 'wij'? Zijn dat jij, en een kundig persoon die je gaat begeleiden?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:31

om wat maat pony gaat het hier eigenlijk? a b c d of e

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:36

Opsluiten mag ik hopen van niet. :n
Wat je het beste kunt doen is grondwerk, dan de stal in, beheerst er weer uit. Stilstaan, achteruit. ook als hij eruit vliegt, dan terug er weer in, half erin, no matter what maar JIJ bepaalt.
Steeds ontspanning zoeken als je dat kúnt geven, dus zelf ook niet non stop aan het touw gaan hangen.

En evt met hengstenketting oid.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:15

Wat een speculaties 8)7 worden hier toch weer geplaatst door een aantal personen. :wow:
Als ik mijn pony wou gaan opsluiten in zijn stal ,dan heten dat wel opsluitingtraining,
In plaats van staltraining, :D Een aantal van jullie trekken graag hun eigen conclusies er over om je paard te gaan opsluiten in de stal. dat is verder prima.
Maar ga mij er niet mee lastig valllen, ;) met deze onzin verhalen die van geen kanten kloppen,
Wat houd de staltraining in, dat wij 2x perdag met hem aan het werk gaan in zijn stal,
Dat wij hem gaan leren om rustig uit de stal te gaan lopen, in plaats van er uit te gaan vliegen.
En wij gaan zorgen dat hij zijn vetrouwen :(:) weer, trug gaat krijgen in zijn stal.
Dit word allemaal op een rustig mannier gedaan, wij gaan dit stapje. voor stapje doen, zo dat wij niks gaan overhaasten wij gaan dit doen op het tempo die de pony ons aangeeft aan te kunnen,
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 28-11-11 14:33, in het totaal 3 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:21

jazzgps schreef:
Wat een speculaties 8)7 worden hier toch weer geplaatst door een aantal personen. :wow:

Hm, ik zie (tussen jouw 2 laatste reacties in) maar 1 speculatie hoor (van 1 persoon).... Maar goed, een vraag stellen valt in jouw ogen misschien ook wel onder speculeren? En nogmaals: wie zijn 'wij'?
Ik hoop dat je training gaat helpen dat je paard zich weer veilig gaat voelen om in de stal te verblijven en erin en -uit te lopen.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 14:37

NiFallor zegt, Hm, ik zie (tussen jouw 2 laatste reacties in) maar 1 speculatie hoor (van 1 persoon).... Maar goed, een vraag stellen valt in jouw ogen misschien ook wel onder speculeren? En nogmaals: wie zijn 'wij'?

Even naar boven gaan skrollen met je muis ,en dan snapt je waarom ik deze reactie hier ging plaatsten,

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:51

En nog steeds geen inhoudelijke reactie....

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 15:00

NiFallor schreef:

Wat wil je horen dan ?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:13

jazzgps schreef:
NiFallor schreef:

Wat wil je horen dan ?

Even lezen?

Wie zijn wij?

Hoe groot is de pony?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:15

Wie zijn wij

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:17

jazzgps schreef:
liljebo schreef:
ps... is dit het paard wat je alfamerrie noemt in het andere topic? (zie nu pas wie ts is)

Dit gaat Niet over mijn alfamerrie,

Aan wie zou het nu liggen? %)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:22

Citaat:
Ik was vergeten om bij de openings post te schrijven. dat hij het ook doet wanneer hij de wei in en uit gaat,
Hij krijgt van mij dan een flinke knal met het halstertouw, dit omdat ik mij niet ondersteboven laat lopen door een pony
Die zwart voor zijn ogen ziet,

Wanneer de pony het alleen zou doen bij de stal in/uit gaan, zou ik aan angst denken. Maar aangezien je zelf zegt dat hij het ook doet bij de wei in/uit gaan lijkt me hier toch een dominantie-issue spelen. Ten minste, ik ga er van uit dat je bij de weide ingang niet een smal hek met een plafond oid hebt?

Leiderschap is waarschijnlijk dus toch niet zo lekker bevestigd als je zou willen. Jammer dat je dit als een persoonlijk falen ziet, ook mensen zijn nou eenmaal niet allemaal natuurlijke leiders. Jij zult dit misschien iets meer moeten leren, maar dat is toch geen schande?

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:26

Je kunt dit met hem gaan oefenen.
als je eerst het hoofdstel indoet, heb jij meer te zeggen dan hij.
als hij jou duwt, duw hem ook een beetje weg om te zeggen dat jij ook ruimte wil.
Als hij niet goed zijn stal inloopt, probeer je het gewoon eens opnieuw.
Als hij het goed doet beloon hem dan, en ga de volgende dag weer verder, zodat het niet gaat vervelen!

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 15:30

Imke1998 schreef:
Je kunt dit met hem gaan oefenen.
als je eerst het hoofdstel indoet, heb jij meer te zeggen dan hij.
als hij jou duwt, duw hem ook een beetje weg om te zeggen dat jij ook ruimte wil.
Als hij niet goed zijn stal inloopt, probeer je het gewoon eens opnieuw.
Als hij het goed doet beloon hem dan, en ga de volgende dag weer verder, zodat het niet gaat vervelen!

bedankt ik ga dit adviez mee nemen in de training.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:37

Heb precies hetzelfde meegemaakt met het paard van een kennis.
Dier vloog in en uit de stal en was niet te stoppen, hij sleurde je gewoon mee en viel zelfs bijna tegen de deur aan. Hoofdstel in, ketting om de neus, niks hielp. Stoppen en terugduwen ook niet, nog voordat je hem stil kreeg, was hij er al vandoor de stal in, hij liep je echt ondersteboven.

We hebben toen een longeerlijn aan het halster gemaakt en vastgeknoopt aan een paal (stal was in een oude koeienschuur). De longeerlijn was niet lang genoeg om de stal in de kunnen en de pony moest toen wel stoppen voor zijn stal en kon niet naar binnen vliegen, de eerste keer kreeg hij een flinke klap terug toen hij weer door wilde rennen.
Pas als hij stil stond, maakten we de lijn los en kon de pony naar binnen, hij liep dan heel voorzichtig omdat hij bang was dat hij weer een klap terug zou krijgen omdat de lijn te kort was.
Met enkele keren oefenen, ging het al een heel stuk beter, na een week oefenen, heeft hij het echt nooit meer gedaan. Pony had dus echt even een harde hand nodig.

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 16:25

Oke bedankt. storm

Moet ik dan mijn pony voor dat hij zijn stal in mag, aan een paal gaan vastbinden met de longeerlijn,
Zo dat de pony daarna rustiger zijn stal in gaat, ?

Heb precies hetzelfde meegemaakt met het paard van een kennis.
Dier vloog in en uit de stal en was niet te stoppen, hij sleurde je gewoon mee en viel zelfs bijna tegen de deur aan. Hoofdstel in, ketting om de neus, niks hielp. Stoppen en terugduwen ook niet, nog voordat je hem stil kreeg, was hij er al vandoor de stal in, hij liep je echt ondersteboven.

Dit doet mijn pony ook allemaal. als ik hem de stal wil gaan uithalen,

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:29

Storm, als je dit doet met een paard, loop je dan niet het risico dat paardlief alsnog een flinke aanloop neemt en zijn stal in duikt.. en ipv te stoppen voor de staldeur zoals de bedoeling is, door de plotselinge hevige druk aan het halster zijn eigen nek breekt?

Het klinkt een beetje eng

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:31

Ja, zo deden wij dat wel.
Het is even niet lief voor je pony, en het is echt een laatste redmiddel.
Wij bonden dan inderdaad een longeerlijn aan een paal en de pony kreeg een flinke ruk en kon niet verder.
Gelukkig had de pony binnen heel korte tijd door dat hij dus niet meer door kon denderen.

Telpeva, zijn nek breken gebeurt niet zo snel. En je hebt gelijk, het is even niet de meest vriendelijke oplossing, maar soms is het noodzaak. De pony waar ik het over had, had al meerdere keren zijn heup helemaal opengehaald doordat hij te snel de stal inliep en daardoor zijn heup bezeerde aan de staldeur, ook was de pony al een keer gevallen. Soms kun je niet anders....

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:33

Als je dat doet, vastbinden aan een longe, loop je wel risico dat je pony keihard over de kop slaat, op het moment dat de longe op zijn strakst komt. Of de muskaton van de longe breekt (als je geluk hebt) en de pony vliegt er van tussen met een longe achter de kont aan. De pony heeft niet door, dat hij vast zit en net niet aan de stal toe kan komen. Hierdoor krijg je in 1x een knal van de longe, die erg hard inkomt. OOk niet lekker voor de nek van de pony, mocht hij overeind blijven.
Omdat je pony zich al wat apart gedraagt, JazzGPS, vind ik dat je het gevaar niet op opzoeken, door het op die manier te doen.

Nek breken gebeurt niet meteen, maar lichtere schade zit in een klein hoekje. Een paard of pony kan ook nare verwondingen, kneuzingen en andere letsels oplopen door keihard onderuit te gaan.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:35

Ik snap nog steeds de focus op het de stal in gaan niet? TS heeft zelf aangegeven dat de pony dit schijnbaar ook bij de weide in/uit lopen doet? "Gewoon" geen manier dus...

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:36

Ik denk ook dat het een dominantiegevalletje is, Sofy. Maar zij zit er nu wel mee, en het moet worden opgelost.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:37

Klopt. Ik zou dan alleen bij de wei beginnen denk ik, iets minder risico's voor eigenaar en pony en meer ruimte om te corrigeren/grondwerken. Met een beetje geluk los je het buiten op, en is het probleem binnen dan ook opeens verdwenen :D.